Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig valp - tips og råd?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ja da må jeg bare innrømme det, babyen min er overvektig. 
Jeg har en innekatt, og det er største problemet. Jeg har prøvd alt men matskålen må stå på gulvet. Så det er ikke noe å diskutere. 
Valpen får vom en gang om dagen, og katten får vom en gang om dagen. 
Problemet er, valpen spiser katten sin vom! Jeg har prøvd å sperre ut katten, og sperret ut valpen, går ikke. De raserer dørene, og det kan de ikke! For jeg leier. Når den ene er sperret ute og får maten sin en annen plass, da oppstår det kaos. Kloring på dører er ikke så bra, for jeg leier som sagt. 

Valpen har en enorm appetitt og spiser til han spyr. 
Han spiser ikke så mye av tørrfôret til katten, små knasker på noen biter nå og da, men ikke mye i løpet av en dag. 
Vomen er det verste, han forter seg å spise sin del også spiser han katten sin (for han er treg til å spise). Alt våtfôr er gull i hans øyne, og han går bananas. Han tåler å dele, katten og valpen kan spise fra samme fatet uten noen problemer. Men han forter seg, også løper han over til katten og glefser i seg hans del også. 
Katten har nå gått ned i vekt, for han må få mindre vom siden valpen spiser det. 

Hvordan skal jeg få valpen til å slanke seg! Uten at det går utover katten og leiligheten? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke middagsmat fra meg eller andre. Rester får han ikke rett og slett. 

Får ikke mye godbiter. Noen ganger får han en aktivitetsball med godbiter i, den varer i flere timer. Noen ganger får han leverpostei i en kong leke, men ikke ofte. Kanskje 1-2 ganger i løpet av uken, og varierer om han får leverpostei eller godbiter i ballen. 

Så godbiter og "menneskemat" er ikke problemet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet, det høres bare ut som du er litt for godt oppdratt av dyrene dine!

Han spiser ikke så mye av tørrfôret til katten, små knasker på noen biter nå og da, men ikke mye i løpet av en dag. 

Katter må ikke ha tilgang til mat hele dagen, hvorfor det har blitt en greie skjønner jeg ikke, du får bare være der som eier og sette grenser for valpen når katten får maten sin (både vom og tørrfor). Dersom du på død og liv skal ha maten fremme hele dagen så sett den høyere opp.

Det er ikke slemt å sette grenser for dyr, husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasser maten en plass valpen ikke får tak i den, vi har f.eks bygd et "platå"/hylle system slik at matstasjonen til kattene er opp mot taket. (Kunne hatt en GD på besøk uten at den hadde fått tak i kattematen. :P ) Skjønner at det ikke er så lett i leid leilighet, men finnes f.eks bokhyller som kan brukes? 
Ev så får du binde fast eller holde fast valpen til katten er ferdig å spise. Eller fore en av dem inne i et bur. 

Eller du kan bygge en boks som katta kan få maten sin i som hunden ikke kommer inn i. (f.eks katteluke som går på chip) Kan bygges slik at det ser ut som en kiste, puff, liten sitteenhet, benk av noe slag osv. (Mange som bygger inn kattedassene sine f.eks, kan finne inspirasjon der) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et stk bikkje, av rasen matvrak og tjuvradd, og 9 stk katter, med ulike fôrbehov. Dette løses veldig enkelt ved å servere mat tre ganger per dag. Alle har sine faste plasser, og alle kattene har fått beskjed om at de ikke bor i en restaurant; er de ikke hjemme når maten serveres, så får de vente til neste måltid. Dette er faktisk veldig enkelt, og det blir fort en vane. Vi hadde disse rutinene også før bikkjedyret kom, så det var jo null stress å få henne inn i faste matrutiner.

Er forøvrig helt enig med HeleneFS. Det er faktisk ikke naturlig for en katt å gå og småspise hele dagen. Spesielt en innekatt vil da kjapt kunne få et vektproblem, for de er ikke så flinke til å regulere inntaket som folk ofte tror. En innekatt spiser også ofte når den kjeder seg. Det er jo ikke bra for valpen å småspise kattemat. 

Mitt tips er altså å servere faste måltider til både katt og hund. Vi valgte å gi kattene mat først, og så til Ayla når de var ferdige, for å vise henne at også kattene står over henne på matrangstigen. Etterhvert som vi fant ut at den beskjeden ikke gikk inn likevel, så har de fått mat samtidig, dog Ayla sist. Ayla er freidig, og tar ikke fem øre for å jage kattene bort fra skålene sine, dvs kun enkelte, et par har hun respekt for, i hvert fall noen ganger :P I starten, når hun prøvde seg på stjeling, ble hun lempa ut av kjøkkenet, og jeg satte meg i døråpningen så hun ikke kom inn, samtidig som at hun ikke ble helt isolert. Hun prøver seg fortsatt, fordi de dumme kattene ikke gidder å lappe til henne, men hun har i hvert fall lært å lyde kommandoen "ut av kjøkkenet". 
Du må finne den metoden som funker for deg for å holde bikka vekk når katta spiser, være seg sperring, bånd eller holding. Uansett tror jeg valpens vekt vil stabilisere seg selv når matinntaket kommer ned på det den skal ha. 

Forøvrig bra å høre at du også fôrer pus med rått.  ;)

Lykke til, fra en som virkelig vet hvordan det kan være med matglad og frekk bikkje sammen med katt(er) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. katten spiser ikke så ofte. Men hvis han ikke har fritilgang så nekter han å spise. Har prøvd det før, faste måltider og mengder, men det gikk ikke. Han nektet rett og slett å spise! Gikk dager uten at han spiste, han blånektet, han må ha fritilgang, hvis ikke så blir han sur og sturer. Jeg satt det opp og han veltet ned skålen fra benken. Brukte en blomsterpotte og valpen veltet den ned. Den må stå på samme plassen, flytter jeg den så blir han sint og velter skålen. Den må stå der den står. Han maser om at jeg må fylle den opp, også ser han på den også går han, uten å spise! Rar katt :P 

Valpen spiser ikke store mengden, kanskje 5-10 biter om dagen på det meste. 

Katten har vom som hovedfôr og spiser ikke mye tørrfôr. Tørrfôret fylles opp maks 2 ganger i uken, altså en nesten hel skål. Så det er ikke mye. Men av en eller annen grunn så går han bananas når den fjernes. 
Har snakket med en veterinær og de er enige, skålen må stå der. Hvorfor han reagerer slik aner jeg ikke. 

Må prøv å holde valpen i bånd, for dette går ikke. Han spiser alt for mye vom, for han glefser i seg pusen sitt. 
Katten har en mager vom type, kylling eller fisk, husker ikke hvilken. Valpen har mørkeblåd vom, for det var den jeg fikk av de i butikken, ikke valp. Vet ikke hvorfor, men skal spørre neste gang om valpe typen er magrere og bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er vanedyr, og ekstremt flinke til å trene oss mennesker. Har vært borti diverse katter som har sultestreika når de ikke får det de vil. Kan jo nevne en kattunge, som hadde lært av sin mor at tørrfôr var noe herk, og at våtfôr var det eneste man kunne leve på. Da ungen kom til oss, nekta han å spise tørrfôr. Vi satte hardt mot hardt, og i fjorten dager spise han bare akkurat nok til å stille den verste sulten. Så løsna det, og katten spiste plutselig ALT. Vel, med unntak av banan og popcorn. Ellers gikk alt av grønt, godteri og andre ting katter vanligvis ikke spiser ned på høykant. 
Selv om katter er noen sta jævler, så er de fullt utstyrte med overlevelsesinstinkter. Ingen katt sulter seg selv i hjel, forutsatt at den ellers er frisk. De er verdensmestere i trass, og det eneste som nytter er å trasse tilbake :P

Nå høres det jo ikke ut som om tørrfôret er det største problemet, og ettersom jeg forstår, så har ikke katten vom stående fremme. Da er det jo en smal sak å holde bikkjekreket vekk. Det er din jobb å beskytte kattens mat fra bikkja, for begges del. Og det lar seg jo enkelt løse med en fysisk sperre, som f.eks. bånd, som du nevner. 

Valpefôr er forøvrig ikke magrere enn voksenfôr. En hund i vekst trenger mer proteiner og fett enn en utvokst, og bør derfor få et fôr tilpasset dette. Så selv om valpen nå er lubben, så bør du gå over til valpefôr. Vekten vil regulere seg selv etterhvert dersom du er flink til å passe på fôrmengden som går inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt sulter seg ikke i hjel, men kan dø av fettlever(mener jeg det heter) om de ikke spiser ofte nok. Noe de får i forbindelse met at kroppen begynner å tære på egne reserver over lengre tid. Så det er en viss fare med å la en katt sultestreike. men med det sakt, gjør skålen umulig å velte/dytte ned. og tilby heller litt mat på fast plass innimellom om du merker at han absolutt ikke spiser av den nye plassen. Og da mener jeg bare litt. Tilby samtidig godsaker på nye plassen, våtfôr f.eks om den liker det. tunfisk, fisk, rent kjøtt, fleskeavskjær av maten din. Kjøp inn dreamies og gi det på nye plassen. Gjør det til en positiv plass rett og slett. (Og selvfølgelig ha fri tilgang til tørrfor der)

Du kan også trimme pusen ekstra for å få den mer sulten. Kjøp inn viftepinne eller noe annet gøy du kan leke med den med som du vet eller tror den trigges av. (kaninleke f.eks, mine klikker totalt av kaninpels. De skal helst rive den i filler, så de får ikke ha fri tilgang til den :P )

Katter er ****** stae, men de er også smarte. Det gjelder bare å være staere og smartere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet? Hvis katten spiser vom'en sin når den får det servert, bare at den spiser litt treigt...kan du ikke bare holde valpen vekke til katten er ferdig med å spise? Vom er jo uansett ikke noe som kan stå ute i evigheter siden det blir dårlig. 

Hvis kattetørrfôret ikke er et problem ift. vekten på hunden, så er det vel ikke nødvendig å gjøre annet enn å gi valpen litt mindre mat? Evt fylle på med rå grønnsaker om den ikke blir mett. Rå grønnsaker får de lite/ingenting næring av og vil dermed kun duge som vomfyll.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi katta mat, og gå en tur ut med valpen. Katta kan vel være alene hjemme?
Ha båndet på valpen når du kommer hjem fra tur, inntil du ser at katten har spist opp maten, og fjern resten før du slipper valpen løs.

Valper skal være litt lubbene, men ikke feite.

Endret av Red Merle
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tørrforet ikke har noe å si på hunden etter din mening så la det stå der det står også passer du bare på når det serveres vom. Da burde vell problemet være ute av verden. Om valpen fortsatt er litt tykk så kan du jo redusere mengden vom valpen får og/eller bytte til en magrere type.

Evt, om tørrforet blir et problem det også, forsøke å få i katten bittelitt mer vom i hver servering også ta vekk tørrforet helt? Om den uansett spiser såpass lite av det så burde det vell være mulig kanskje?

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og tips. 

Har nå konsekvent holdt tilbake vommen, for jeg har ei søster som mater valpen. Så katten får sin vom mens valpen er borte på besøk. 
Tørrfôret er ikke noe problem, så det får stå der det står. 
Vom får de en gang om dagen, men det å gi katten vom mens valpen går tur er jo en genial idé! Rart at jeg ikke har tenkt på det før haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig at ikke tørrfôret til katten er noe problem.. Har ennå ikke hatt en hund her som ikke bare ELSKER katte-tørrfôr og vi har brukt det som godbiter i treningsøyemed i årevis.

En merkelig valp du har der... :-)

Susanne

Han er snål. Dersom jeg har tørrfôr for både valp og katt fremme, da spiser han kun kattmat. Blander jeg valp/katte tørrfôr så spiser han det, dersom det kun står kattmat frem, da spiser han det. Står det kun valpemat frem, så spiser han det. 

Så hvis jeg setter frem ei skål med valpefôr og ei skål med kattmat, da spiser han kun kattmat. Ignorerer valpematen til det er tomt for kattmat, DA begynner begge to å spise av hundmaten. Men setter jeg frem ei skål med kun det ene, samme hvilken, så spiser de det. 
Katten bryr seg ikke, mat er mat :P 
Men valpen spiser seg ikke mett på det. Hvis han ikke får vom, så spiser han et par ekstra biter om kvelden, men det er ikke mye. 
Katten småspiser hele tiden, men ikke mye. Ei stor skål som er nesten full varer i ei uke ca. og da småspiser begge to av det. 
Prøvde å veie opp til katten en gang, 80gr om dagen. Han brukte 4-5 dager på å spise 80gr, og da var det ikke tomt enda. Han skal egentlig ha 80gr om dagen. Så det sier kanskje litt om hvor lite de faktisk spiser. Valpen tar seg 2-3 kuler, også nye 2-3 kuler etter flere timer. Han spiser kanskje maks 15 kuler/biter om dagen, ca 20 hvis han ikke får vom. 
Da får han ikke andre godbiter eller noe. De får 2 biter med hundegodteri hvis de skal være alene hjemme. Da hiver jeg de på gulvet slik at jeg klarer å lukke døren. Men det er alt, 2 små biter er jo ingenting. 

Så det er vommen sin skyld at han er feit. For han er så grådig at han spiser katten sin del. Katter bruker ganske lang tid på å spise, mens hunder glefser det i seg i løpet av sekunder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...