Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor til aktiv valp/unghund


Turb
 Share

Recommended Posts

Nå er det snart slutt på sekken med valpefor og Pigg er 4,5 mnd - jeg har ikke vært så fornøyd med rc junior (han går på det + vh nå). 
Tenkte at jeg kanskje like godt kunne bytte til voksenfor nå og eventuelt noe som har litt mer energi i seg enn det rc junior har, så han slipper å spise så store mengder.

Han kommer til å fortsette å få en blanding av tørrfor og vh.
Noen som har tips til tørrfor med litt mer energi i? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt hadde jeg sagt Proplan laks. Men nå har jo de endret innhold, kan jo være det fungerer like bra som før.

Jeg pleier forøvrig bytte til voksenför på kelpiene etter en sekk med valp. Så ved rundt 4-5 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt lite fett i den varianten? Så det bare var 18% fett. Hvor mye går ev dine på hver dag da? Vet jo at du er veldig aktive med dine.
Skulle ønske de hadde omsettelig energi per 100g, enklere å sammenligne for hvis man har det i tillegg til innholdslista... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt hadde jeg sagt Proplan laks. Men nå har jo de endret innhold, kan jo være det fungerer like bra som før.

Jeg pleier forøvrig bytte til voksenför på kelpiene etter en sekk med valp. Så ved rundt 4-5 mnd. 

Hva har de forandret på i Proplan med laks? Det tørrfôret har jeg brukt i kanskje 10 år i kombinasjon med V&H og andre matrester. Men syns det siste halvåret at den eldste boxertispa mi røyter mer enn vanlig og ser tørrere ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de forandret på i Proplan med laks? Det tørrfôret har jeg brukt i kanskje 10 år i kombinasjon med V&H og andre matrester. Men syns det siste halvåret at den eldste boxertispa mi røyter mer enn vanlig og ser tørrere ut. 

De sier at det ikke skal ha vært en endring i produksjonen før "nå". men flere har reagert på mengder avføring o.l.

Det de har gjort nå er å justere ned kjøttmengden og tilsatt mer soya. ( soya produksjon er veldig bærekraftig i mange land, jeg prøver selv unngå mengder av det, så jeg var ikke happy for den soya økningen. Men det er en ren personlig greie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart slutt på sekken med valpefor og Pigg er 4,5 mnd - jeg har ikke vært så fornøyd med rc junior (han går på det + vh nå). 
Tenkte at jeg kanskje like godt kunne bytte til voksenfor nå og eventuelt noe som har litt mer energi i seg enn det rc junior har, så han slipper å spise så store mengder.

Han kommer til å fortsette å få en blanding av tørrfor og vh.
Noen som har tips til tørrfor med litt mer energi i? 
 

 

Om du skal gå bort fra valpefor så ville jeg gått for høyenergifor. Det koster litt mer, men har mer energi og bedre råvarer. Et bedre for rett og slett enn tilsvarende vanlig voksenfor. Selv har jeg vært fornøyd med RC 4800. Har også brukt eukanuba sitt litt og hundene har fungert på det, men liker ikke det like godt. Fordelen med disse er jo også at de har tilbud hver høst med 2 for 1 så man kan få ganske rimelig for også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de forandret på i Proplan med laks? Det tørrfôret har jeg brukt i kanskje 10 år i kombinasjon med V&H og andre matrester. Men syns det siste halvåret at den eldste boxertispa mi røyter mer enn vanlig og ser tørrere ut. 

Mine hunder har også spist ProPlan m laks i mange år - med og uten kombinasjon av V&H, men i sommer merket jeg en stor endring plutselig, da de begynte å bæsje enorme mengder og den var løsere og mye lysere enn det jeg har vært vant med. Jeg har snakket med forhandler som ikke kan skjønne at det var gjort noen endringer (det skulle ikke skje før nå i høst), men jeg så også på kulene at de hadde annen farge enn de "gamle". Nå merket jeg ikke annet enn forandring på avføringen da, hundene var i like bra hold og like bra pelsmessig, men jeg likte ikke at de bæsjet mer og løsere. 

Nå har jeg forsøkt den nye varianten ca 14 dager, og jeg synes hundene bæsjer litt mindre igjen, og fastere, og mørkere. Hvordan den nye oppskriften vil virke på pels og andre ting vet jeg ikke ennå da, det tar vel litt lenger tid å vurdere. Det lukter annerledes av fôret synes jeg, men hundene kaster seg nå over det, så smakeligheten er vel grei ser det ut til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...