Gå til innhold
Hundesonen.no

Klipte pelsen selv, HJELP!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har øvd på kloklipping hos Mio en stund nå. Han knurrer, drar til seg labben og er generelt misfornøyd når det kommer til kloklipping. 

Baklabbene går greit. Da ligger han i ro, forlabbene... vell det tar sin tid. 

Han er 18 uker gammel. Blir langhåret, nå er han korthåret. 

Jeg måtte klippe litt av pelsen på forlabbene for å klare å se klørne. Pelsen mellom tærne og ytterst på labben er litt lang, så den tiden det tar å grave seg frem til klørne er for lenge, da rekker han å rykke til seg labben og jeg må starte på nytt.. Etter å ha kranglet i en time så måtte jeg klippe litt for å komme til. Måtte bruke liten neglesaks og det ble ikke akkurat så veldig pent :(
Hvor lang tid tar det sånn ca før det vokser ut igjen? Skal aldri klippe i pelsen hans igjen. 

Fikk klipt klørne da.. men det ser jo ikke så pent ut!! Ville ha brukt barbermaskin, vet at det brukes på potene, men har ikke det. Måtte bruke liten saks også, for ellers så ble det krangling. Rakk til seg labben få ganger under klipping av pels og da ble det ikke så pent :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to bilder. Det med svart bakgrunn er også klipt, den ser grei ut. 
Men den andre med rødt i bakgrunn (det er klosaksen btw), den ser helt forferdelig ut! For akkurat i det jeg skulle stusse på toppen så dro han labben forover, slik at det ble klipt av litt for mye!!! Det var ekstremt vanskelig å se klørne før, klipte i blinde. Nå når jeg fjernet litt pels på tuppene så ser jeg bedre. Men det ble jo klipt for mye på den ene labben! 

:icon_cry:

Som du ser så ser du ikke klørne. De er lange og vises forfra. Han lå rolig slik at jeg fikk ta bilde fra min synsvinkel når han ligger med hodet ifra meg. Altså foran meg. Vanskelig og forklare :P 
Når han står så ser du de to midterste klørne ganske godt på ene labben, siden det ble klipt av aaalt for mye ved et uhell. 
Kall meg rar, men vil jo ikke at han skal se ut som en tosk :( Skal aldri klippe pels selv igjen. 
Hvor lang tid tar det sånn ca før det vokser ut igjen? Kommer det til å se forferdelig ut for alltid, eller må jeg få en profesjonell til å stusse de og få de riktig når det har vokst ut? 

20151012_020644.jpg

2015-10-12_02.06.30.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Når jeg stusser pelsen på labbene til min så begynner det å se uklippet ut etter et par uker. Ikke helt som de tustene papillonene skal ha, men man ser at det er en stund siden det ble gjort. 
Så lenge det er valp så går det helt fint. Kjipt om det utgjør en del ifht utstilling hvis det er noe du skal, men han er valp så det er heller ikke så nøye her og nå. Dette er ingenting å stresse med. Før du vet ordet av det så ser han mindre "tosk" ut ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet du, sänk axlarna och andas till att börja med. Av dina trådar att döma lägger du alltför mycket på dig själv just nu. Att ha hund skall vara kul, det skall skänka glädje. Inte orsaka stress och att man känner att man gör allt fel. För vet du, vi gör alla fel, och den som säger att den aldrig gjort något fel har banne mig aldrig gjort något heller det kan jag lova dig!
Pälsen växer ut igen, så gör klorna om du råkar ta lite för mycket, och galna människor är världen full av så tanten som gick bananas på dig häromdagen borde du bara glömma.

Kennel Eagermind har en suverän groominguide för sheltie, nu vet jag att det inte är en sheltie du har men delen om hur man trimmar tassar i denna guiden kan du säkert tillämpa på din lilla päls också. (Du får bläddra ner en ganska bra bit för att komma till tassarna).
Sen är det bara att öva!
Mina ser skamklippta ut när jag varit i farten för jag har verkligen inte känsla för hur saxen skall användas men som de säger - övning ger färdighet.

Lycka till, jag tror i vart fall på ditt hundägande, du letar fakta och bara det säger en hel del! :)

 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe så mange andre enn deg tenker over.

Har du prøvd å fukte pelsen før kloklipp, eller klippe etter dusj? På min er det iallefall mye enklere å se klørna da.

Hvordan ligger han når du klipper? Min erfaring er at det er mye enklere å klippe dersom hunden ligger på ryggen i fanget mitt, med hodet på knærna mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Du klipper da pelsen på potene for at det skal være mest mulig funksjonelt. Å få det jevnt og pent kommer med trening. Og dette er noe både du og valpen får trent på etterhvert. 

Selv folk som har hatt pelshunder i årevis skamklipper de litt i ny og ned, heldigvis vokser det ganske raskt ut igjen :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at han har korte klør, ikke at han er litt hakkete klipt. Sistenevnte er ikke skadelig, noe lange klør er :)

Det er bare å øve seg, det gjør som kjent mester! :) Hva så om han ser skamklipt ut de første 2,3,4 gangene du gjør det? Etterhvert lærer du deg å klippe jevnt, slik at det ser pent ut og. Se på guiden det ble lagt ut link til over her.

Og selvfølgelig kommer det ikke til å se forferdelig ut for alltid? Det er typisk hår å vokse ut igjen.

Stress ned! Nyt valpetiden, og ikke heng deg opp i uviktige småting som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg lettet, tusen takk <3 

Mamma og pappa har helbroren, altså ikke kullsøsken men helbroren. De er begge blanding av papillon, chihuahua og Jack Russel. Det er 50% papillon i de og begge har pelsen til papillon og er helt like, bortsett fra fargene. Har fulgt med på utviklingen til Mio og sammenlignet han med Theo :) Morsomt å se at de er så like.

Theo har store tuster på labbene, helt ytterst, du ser ikke klørne i det hele tatt. Så hvis Mio får dette så kommer jeg til å barbere de, tenkt å dra til en profesjonell og lære meg hvordan jeg skal barbere selv. Det å klippe klørne til Theo er umulig, for du ser ingenting så en profesjonell gjør det hos han. De tar det på feeling og klipper så å si i blinde. 
Jeg vil helst gjøre alt selv, selv om at de som klipper klør gjør det gratis, barbering er en hundrelapp så ikke all verden. Så har ikke noe med penger å gjøre, jeg er bare sånn. Vil helst gjøre alt selv :P 

Han kan ligge på ryggen og få klipt klørne bak, det går fint. Forlabbene går ikke. Han må sitte i armkroken min også gjemmer han hodet sitt i halsgropen min. Hvis han ser at jeg klipper så får han full panikk, rar hund. Han hylte da jeg klipte pelsen, så det er bare skuespill hele greia. Etter en stund så blir han stille, for han vet da at det å knurre, hyle og syte gjør ikke at jeg gir meg. 

Var redd for at når det først ble klipt feil, så kom det til å gro ut feil, slik som med vårt hår. 
Hvis du vokser ei stripe på leggen og lar alt annet være i fred, så jevner det jo seg ut selv. Den lille flekken forblir ikke kortere enn resten av håret. Men klipper du av en stor bit av håret på hodet, så kommer det til å forbli kortere enn resten, helt til du jevner det ut. Var usikker på om pelsen til hunden er slik som hårene på leggene våre, eller på hodet vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når @Affinity har klippet tottelottene på sine, så ser det ut som de skal være sånn, bare enda mer perfekt. Når jeg klipper tottelottene på mine, så ser det ut som om jeg har harvet over labbene i fylla med en sløv hekkesaks. Jeg kan gjøre det nogenlunde pent, men kommer alltid på det i det vi skal ut døra og skal selvfølgelig pynte på det siden. Noe jeg aldri gjør. Etter noen dager, ser det helt fint ut. Tinka skal jo ha tøfler, men jeg liker ikke det, så jeg klipper. Ikke bry deg så mye om hvordan det ser ut. Er det viktig å få det pent, får du dreisen på det etterhvert, eller spør Lill :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var redd for at når det først ble klipt feil, så kom det til å gro ut feil, slik som med vårt hår. 
Hvis du vokser ei stripe på leggen og lar alt annet være i fred, så jevner det jo seg ut selv. Den lille flekken forblir ikke kortere enn resten av håret. Men klipper du av en stor bit av håret på hodet, så kommer det til å forbli kortere enn resten, helt til du jevner det ut. Var usikker på om pelsen til hunden er slik som hårene på leggene våre, eller på hodet vårt. 

Altså. Om du bare venter lenge nok, så jevner det seg ut selv det på hodet også :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA ok, har aldri ventet og sett om håret på hodet mitt blir like langt. 
Men på leggene, der stopper det opp å vokse på en måte :P 

Spennende å se hvordan pelsen til Mio blir. Mamma kommenterte det i dag, ser ut som at jeg gikk bananas med en saks etter et par shots med tequila. 
Ene labben ser grei ut, til å være første gang. Men den andre, ser ikke ut i måneskinn en gang. 

Her er et bilde av Theo, spennende å se om det blir for stort, har redigert det. Stygt bilde, men du ser "sokkene" på potene. Mamma og pappa klipper det ikke, og du ser jo ikke klørne en gang. Theo går til en dyrebutikk og får klipt klørne, rart at mamma og pappa ikke har tenkt tanken på å fjerne pelsen, slik at de kommer til :P 
Det kommer jeg til å gjøre med Mio, for største jobben er jo å komme frem til klørne. 
Det er så rart, ser ut som at Theo har fluffie sokker på potene. Frem til nå så har Theo og Mio utviklet seg helt likt, med tanke på pels type, lengde og slike ting. De er jo blanding, men kun en av valpene fra et tidligere kull fikk kortere og mer krøllete pels (som moren), faren er identisk til Theo, Mio har heller ikke krøller (ene broren hans hadde det) så sjansen for at Mio får de sokkene er stor. Men, man vet jo aldri med blandingshunder. 

2015-04-03 22.48.54.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooog det ble stort, men du ser pelsen på tuppen av labben. Så rart og fascinerende :P 

Det bilde var virkelig ikke pent av Theo, så her er et finere bilde. Han er bare helt nydelig <3 Ikke rart jeg gikk for samme "oppdretter" med samme foreldre. Noen sa jeg kunne slenge ut bilde av Mio, som fortiden har skamklipte labber stakkars. Så her er han, han er nå 18 eller 19 uker gammel, henger ikke helt med på ukene lengre :P 
Vanskelig å få tatt fine bilder av han, for han er raptus x 10. Skulle ønske jeg fikk til å ta mange fine bilder av han, har så mange av Theo. For han er mye roligere enn hva Mio er. 

20151003_005310.jpg

11402724_481165772042621_3759538240590560665_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels på potene holder man jo bare unna når man klipper klør... jeg skjønner ikke helt problemstillingen, jeg...

Det tar tid å grave seg fram. På den tiden rekker han å trekke til seg labben og gjemme den. Han er ikke helt fortrolig med saksen enda. Jobber med saken, klipper en klo her og en der, slik at han skal bli vandt til det. 
Når jeg da bruker 1 time på å få til en klo, fordi han gang på gang trekker til seg labben, ja da tar det tid. Nå som pelsen er vekke så er over på et sekund, og da rekker han ikke å reagere. Er skikkelig dramaqueen, hyler ut fordi han tror det gjør vondt, noe det ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare holde og ta på potene hans litt, ikke klippe hver gang du holder på? Bare ha ham på ryggen og kose og ta på ham, og kanskje stikke til ham en godbit i ny og ned? Gjøre det til en avslappende kosestund, i stedet for stress. Så kan du heller ta fram klosaksa etter litt.

Hvis ikke du allerede har prøvd, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hode/legghår: hodehår har en levetid på 7 år +/-, legghår 6 mndr +/- (veldig generalisert). derfor tar det mye kortere tid før det jevner seg ut på hodet til mennesker enn på leggen.

Røyteraser bytter pels to ganger i året, så selv om du barberer ett område på en hund vil det vokse seg til 6 månders tid (veldig omtrentlig igjen).

Jeg hadde nok klippa pelsen på potene, og brukt litt tid på å gjøre dere begge fortrolig med å bli kost/håndtert på potene. kanskje du egentlig ikke "trenger" å klippe pelsen der, men det er grei trening på håndtering for dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare holde og ta på potene hans litt, ikke klippe hver gang du holder på? Bare ha ham på ryggen og kose og ta på ham, og kanskje stikke til ham en godbit i ny og ned? Gjøre det til en avslappende kosestund, i stedet for stress. Så kan du heller ta fram klosaksa etter litt.

Hvis ikke du allerede har prøvd, da. :)

Det er det jeg jobber med :) 
Er borti labbene vær dag. Noen dager har jeg saksen i ene hånden, og koser med labben med den andre. Først skvetter han til og vil ikke ha saksen i nærheten av labben, men etter hvert så bryr han seg ikke at jeg tar saksen mot labben. Jeg berører klørne med saksen og etter et par ganger så bryr han seg ikke. 
Får mye ros og kos mens vi holder på. Det er tydelig at forrige "eier" klipte klørne uten å ta hensyn. Bare gjorde det med makt, for han liker virkelig ikke saksen. Var slik fra dag 1. 
Nå kan jeg berøre klørne med saksen, og han bryr seg ikke. Etter en liten stund så klipper jeg ei klo, også roser jeg han når han ikke reagerer. 

Noen dager er han litt dramaqueen og freaker ut av saksen ligger på bordet. Noen ganger stritter han imot og knurrer, biter i saksen og rykker til seg labben. 
Når jeg da MÅ klippe klørne, så blir det vanskelig når han er slik. Noen ganger kan jeg klippet et par klør, før han kommer på at han egentlig hater saksen, og begynner å kjempe imot. 

Det å klippe pelsen gjør at ting går fortere. Han rekker da på en måte ikke å tenke "ey det er en saks, sakser hater jeg, vet ikke helt hvorfor men jeg hater de". også begynner han med tullet sitt. 
Nå kan vi fint gjøre som før, trene på berøring, ha saksen i nærheten av labbene og slikt, men jeg kan også klippe en klo uten at han merker det, for det skjer så fort. 
Han blir litt sånn "WTF hva skjedd nå? Hva var den lyden", også roer han seg ned, for jeg må ikke tviholde i labben for å streve med å komme frem til klørne. Jeg koser da bare forsiktig med labben, saksen ligger rolig ved siden av, og han får ikke panikk. Så jeg kan fint klippe 3-4 klør til, og det tar under 30 minutter og han har ikke fått et sinneutbrudd. Før, altså før jeg klipte pelsen, så tok det fint 2-3 timer å få klipt et par klør, og jeg var dekket av klønemerker for han klatret opp på skulderen min for å gjemme seg. 
Jeg må liksom ikke grave meg frem, også få saksen i riktig posisjon, forsikre meg om at han ikke rykker til labben også klipp. Han rekker da ikke å reagere og kjempe imot, slik at jeg må begynne på nytt om å om igjen, for jeg mister grepet på labben når han rykker den til seg. 
Nå er det frem med labben, klipp, ros, ferdig. Han rekker ikke å få panikk og bli redd, hele seansen er over på få sekunder og han sitter igjen med en god opplevelse. Som da gjør at neste gang blir enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det går mye bedre nå btw :) Klipper litt nå og da, så lenge han får lov til å gjemme hodet i halsgropen min så ligger han rolig. Han klarer ikke å se på, da blir han raptus x 10. 

Pelsen har så vidt kommet ut. Har fått noen spørsmål om det, og da sa jeg at det var katten. Men tviler på at noen tror på at katten kan å bruke saks :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...