Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva anbefaler du? Elghund!


mcs
 Share

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe meg elghund. Men det er jo så mange raser å velge mellom.

 

vil at hunden skal gå fint i familien med både oss voksene og barna.

han må kunne brukes som løshund og trenes opp til blodspor prøven. 

Hva anbefaler du? Og hvordan kenel anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sikreste valgene for å få en god løshund er NEG eller jämthund. Det blir jo smak og behag hvilken av de to du velger, men begge rasene har flust med gode hunder. ALLE hunder kan gå blodspor, så den biten ser du bort fra i valg av kull/oppdretter.

Ta kontakt med valpeformidlingen i klubben for den rasen du ender på. Evt begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Norsk elghund (grå) i familien i 20 år, kjempefine hunder :) Utrolig trygge og snille mot både barn og andre hunder, aldri noen form for aggresjon. På den ikke fullt så positive sida holdt de aldri kjeft, og de jakta på alt som hadde puls og kunne aldri være løs utenom elgjakta. Men det finnes helt sikkert individuelle forskjeller både mtp. lyd og jaktlyst.

Når det gjelder blodspor, gjør deg i alle fall ferdig med det før du begynner med ferskspor. Har sett så mange elghunder nulle på blodsporprøve fordi de slår over på elg, har de først fått interessen for ferskspor kan det være vanskelig å få de til å følge et kunstig blodspor om det finnes noe mer interessant i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36466afc0d86fc97d77458a03b690552.jpg

 

Jeg ville ha snakka med Irene som driver kennel Gokstadhaugen :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skjønner ikke helt hva du vil med bildet? Jämthunder da like fult en jakthund som det gråhunden er. Og det kommer fra ei som er hatt NEG i hus siden (før) hun ble født, så det er ikke det at jeg er partisk. 

Forskjellen på NEG og jämt nå er minimal. Før var jämten litt mer ustabil og det var liksom allment kjent at NEG var et tryggere valg for å være sikker på at den ville funke bra på elg. Nå er de veldig jevne. Eneste forskjellen jeg syns virker rasebetinget er at jämten bruker litt lenger tid på å modne og bli klar til å brukes på jakt, men derfra er de helt like sånn jeg opplever det. En annen ting verdt å tenke på er at de fleste som har jämt (hvertfall som jeg kjenner til) brukes de som løshund og mener at skal man ha båndhund er NEG et bedre valg. Samtidig hevder de at jämten trumfer NEG som løshund. Ting som søk, påhengelighet og hvordan de stiller elgen er så ekstremt individuelt at man kan ikke si at den ene rasen er bedre enn den andre. Noen sier at NEG er enklere å få rein på bare elg, men igjen vil jeg påstå det er individavhengig. Vi har hatt totalt 9 NEG der flere av de har slått ut på andre dyr, også helt ned til lemen. Han vi har nå derimot holder seg helst til elg og hjort. 

Jeg jakter jo selv og den dagen jeg skal ha min egen hund til elgjakt er jeg vedig 50/50 på om det blir NEG eller jämt. Jeg tror nok egentlig det bare blir en smakssak. Du kan få en bra bikkje uansett :ahappy: Jeg må jo innrømme jeg syns jämten er penere å se på, fordi de ikke er så himla firkanta men ser litt mer ordentlig bikkje ut. Mens gråhunden vi har nå har lenger bein enn det utstillingsdommere liker, så han er veldig pen å se på han og etter min mening ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil med bildet? Jämthunder da like fult en jakthund som det gråhunden er. Og det kommer fra ei som er hatt NEG i hus siden (før) hun ble født, så det er ikke det at jeg er partisk. 

Forskjellen på NEG og jämt nå er minimal. Før var jämten litt mer ustabil og det var liksom allment kjent at NEG var et tryggere valg for å være sikker på at den ville funke bra på elg. Nå er de veldig jevne. Eneste forskjellen jeg syns virker rasebetinget er at jämten bruker litt lenger tid på å modne og bli klar til å brukes på jakt, men derfra er de helt like sånn jeg opplever det. En annen ting verdt å tenke på er at de fleste som har jämt (hvertfall som jeg kjenner til) brukes de som løshund og mener at skal man ha båndhund er NEG et bedre valg. Samtidig hevder de at jämten trumfer NEG som løshund. Ting som søk, påhengelighet og hvordan de stiller elgen er så ekstremt individuelt at man kan ikke si at den ene rasen er bedre enn den andre. Noen sier at NEG er enklere å få rein på bare elg, men igjen vil jeg påstå det er individavhengig. Vi har hatt totalt 9 NEG der flere av de har slått ut på andre dyr, også helt ned til lemen. Han vi har nå derimot holder seg helst til elg og hjort. 

Jeg jakter jo selv og den dagen jeg skal ha min egen hund til elgjakt er jeg vedig 50/50 på om det blir NEG eller jämt. Jeg tror nok egentlig det bare blir en smakssak. Du kan få en bra bikkje uansett :ahappy: Jeg må jo innrømme jeg syns jämten er penere å se på, fordi de ikke er så himla firkanta men ser litt mer ordentlig bikkje ut. Mens gråhunden vi har nå har lenger bein enn det utstillingsdommere liker, så han er veldig pen å se på han og etter min mening [emoji6]

Humor ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men siden han spør om hjelp til hvilken rase som er best til elgjakt og du svarer med det bildet og en anbefaling om Gokstadhaugen så virket det som om du føler NEG er eneste veien å gå. Derfor jeg svarte jeg som gjorde [emoji4]

Mtp alle år jeg har vært med på jakt sammen med hund, så anbefaler jeg lett elghund enn jämthund.. Jämthundene har ikke vært dugende til noe egentlig, til tross for mye trening og vistnok "gode" linjer :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med bildet til krutsi var moro innenfor den vanlige "rasekrigen" man finner innen alle jakttyper, og da mellom de fremste og mest aktuelle rasene. Ingen gidder å sammenligne de odde valgene med toppen. Som hälleforshund mot NEG, eller finskstøver mot gotlandstøver. Da blir det ikke humor...Bare pinlig. Men jämt mot NEG er smakssak. Finnes masse bra jämt. Og dårlig NEG. Man får velge rett, og trene hunden. så kommer man gjerne i mål ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...