Gå til innhold
Hundesonen.no

Knekking i ledd og bein


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har en valp på 16 uker. Blanding av Papillon, chihuahua og Jack Russel, mye Papillon i han. Har også helbroren (ikke kullsøsken) som er et år eldre. 

Problemet er, det knekker ofte i beina hans! Er det normalt?
Han hopper, leker og løper som valper gjør. Herjer mye og går normale turer. Det har vært slik siden dag 1. Han får ikke noe vondt i labben. Det høres og kjennes når du løfter han opp, eller han klatrer på deg. Det er som å knekke fingrene. 
Ingen tegn til smerte eller ubehag når det knekker, bryr seg ikke. 

Er dette normalt? Aldri opplevd dette med helbroren. Han har hatt helsjekk hos dyrlegen og er frisk og rask. ingen problemer. 
Broren hoppet ned fra sofaen fra dag 1, aldri knekt et bein i kroppen. Har en papillon i familien og han sliter ikke med det samme, og aldri brekt noe. 

Får vom og tørrfôr. 

Har hatt valp to ganger før, og har aldri opplevd dette før. Det er ikke i hoften eller noe slikt, men i selve labben. Forskjellige plasser i labben. 
Det skjer ikke fordi de vi er hardhente, men normal løft og klatring opp i fanget vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært borti det på valper før, men har en voksen tispe som det knaser og knekker i når hun beveger seg. 
Men hun har leddgikt da.

Hvis han er friskmeldt av veterinær, så tror jeg ikke at jeg hadde bekymret meg så mye for det. 
Du sier jo selv at han ikke virker påvirket av det. Knekking av ledd er jo bare luft/gassbobler.
Kanskje han bare er litt for bevegelig/slarkete i leddene sine under veksten?

Hvis du fortsatt er bekymret, eller problemet vedvarer, så må man nesten ta røntgenbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok så det er ingen kjente sykdommer jeg bør være obs på? 

Han bryr seg fint lite om det knekker, skvetter ikke til eller drar til seg labben. Bryr seg fint lite om det og jeg får lov til å røre og klemme på potene og føttene før og etter. Aldri vist noe tegn til ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok så det er ingen kjente sykdommer jeg bør være obs på? 

Han bryr seg fint lite om det knekker, skvetter ikke til eller drar til seg labben. Bryr seg fint lite om det og jeg får lov til å røre og klemme på potene og føttene før og etter. Aldri vist noe tegn til ubehag. 

Det er ingen kjente sykdommer som har knekking av ledd som symptom. Det er jo noe som er ganske vanlig på mennesker, og sikkert ikke uvanlig på hund heller. 

Jeg ville nok bare følgt med på han fremover og sett på bevegelser etc. 

Edit: Du er ganske sikker på at det kun er poten som knekker? Og ikke albuer osv?

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kjente sykdommer som har knekking av ledd som symptom. Det er jo noe som er ganske vanlig på mennesker, og sikkert ikke uvanlig på hund heller. 

Jeg ville nok bare følgt med på han fremover og sett på bevegelser etc. 

Edit: Du er ganske sikker på at det kun er poten som knekker? Og ikke albuer osv?

I dag knakk det i hoften, første gang jeg har merket det. Han ble sprellopp i armene mine under kos :P 

Men har kun merket i potene og føttene, ikke i hoften eller albuen/skuldrene. Laget ikke noe lyd, eller noen tegn til smerte. Så rart, aldri opplevd dette med hund før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...