Gå til innhold
Hundesonen.no

Wachtelhundene Gimle og Eira


RDJ
 Share

Recommended Posts

Fikk litt ledig tid en fredagskveld, så tenkte jeg kunne presentere hundene mine for dem som er interessert. Ser at jeg stort sett kun har bilder fra plenen hjemme (og kun forferdelige bilder av nyanskaffelsen), men jeg er dårlig til å ta med både mobil og kamera på tur og jakt. Da blir det dessverre slik.

Eldstemann er Gimle (Kärrmarkens Pax etter Gitte vom Birkenbrink og Ximon Weidelsburg). Født i Sverige i juni 2013. 

Yngstemann er Eira (Pia II von Dreiannen etter Hannah von Dreiannen og Ximon Weidelsburg). Født i Tyskland i slutten av mars i år.

Veldig forskjellige hunder på mange vis, selv om jeg ser mange likheter også. Yngstemann er betydelig mer selvstendig enn den eldste var på samme alder. 

20150802_203418.thumb.jpg.012f6d5497272e

Gimle

20150802_203442.thumb.jpg.ee127ae244b0b2

Gimle

20150802_203838.thumb.jpg.6f62b7c14fa1a1

Greit med en liten elv rett nedenfor hagen, fin latmannstrening å la hunden svømme i strømmen.

20150827_084229.thumb.jpg.7620d6e8965678

Så det beste bildet jeg hadde av Eira, skal se om jeg ikke klarer å finne noe bedre en gang.

20150730_102619.thumb.jpg.0a6b7fac2bb90a

Ute holder de stort sett på med hvert sitt, men inne trives de i alle fall sammen.

Endret av RDJ
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, her ble det lynkjappe svar gitt!

Lola Pagola: Det er ikke en stor rase i Norge, tror at hovedtyngden på utbredelsen er på Sør- og Vestlandet, uten at jeg skal si helt sikkert. Er nok et sted oppunder 300 stykker her i landet.

Pringlen: Trenger ikke dispensasjon for å bruke denne på rådyr, men trenger disp på elg i og med at den ikke er stillende. Er dog bare en formalitet, og har aldri hørt om noen som IKKE har fått innvilget. Drevtiden varierer vanligvis mellom 10 og 40 minutter, og drevhastigheten holder seg stort sett på 5-8 km/t (målt fra uttak til hunden slipper). På de kortere drevene (5-15 minutter) hender det at snittet havner på 10km/t. Det er jo på sett og vis en gråsone i og med at rasen blir over 41cm, og det ikke er klart definert når en hund går fra å være kortdriver til "løs på drevet halsende". Men jeg har valgt å følge sunn fornuft, og tenker at så lenge hunden jager i akkurat samme fart som vanlige kortbeinte hunder, så spiller ikke boghøyden noen rolle for drevdyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...