Gå til innhold
Hundesonen.no

Wachtelhundene Gimle og Eira


RDJ
 Share

Recommended Posts

Fikk litt ledig tid en fredagskveld, så tenkte jeg kunne presentere hundene mine for dem som er interessert. Ser at jeg stort sett kun har bilder fra plenen hjemme (og kun forferdelige bilder av nyanskaffelsen), men jeg er dårlig til å ta med både mobil og kamera på tur og jakt. Da blir det dessverre slik.

Eldstemann er Gimle (Kärrmarkens Pax etter Gitte vom Birkenbrink og Ximon Weidelsburg). Født i Sverige i juni 2013. 

Yngstemann er Eira (Pia II von Dreiannen etter Hannah von Dreiannen og Ximon Weidelsburg). Født i Tyskland i slutten av mars i år.

Veldig forskjellige hunder på mange vis, selv om jeg ser mange likheter også. Yngstemann er betydelig mer selvstendig enn den eldste var på samme alder. 

20150802_203418.thumb.jpg.012f6d5497272e

Gimle

20150802_203442.thumb.jpg.ee127ae244b0b2

Gimle

20150802_203838.thumb.jpg.6f62b7c14fa1a1

Greit med en liten elv rett nedenfor hagen, fin latmannstrening å la hunden svømme i strømmen.

20150827_084229.thumb.jpg.7620d6e8965678

Så det beste bildet jeg hadde av Eira, skal se om jeg ikke klarer å finne noe bedre en gang.

20150730_102619.thumb.jpg.0a6b7fac2bb90a

Ute holder de stort sett på med hvert sitt, men inne trives de i alle fall sammen.

Endret av RDJ
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, her ble det lynkjappe svar gitt!

Lola Pagola: Det er ikke en stor rase i Norge, tror at hovedtyngden på utbredelsen er på Sør- og Vestlandet, uten at jeg skal si helt sikkert. Er nok et sted oppunder 300 stykker her i landet.

Pringlen: Trenger ikke dispensasjon for å bruke denne på rådyr, men trenger disp på elg i og med at den ikke er stillende. Er dog bare en formalitet, og har aldri hørt om noen som IKKE har fått innvilget. Drevtiden varierer vanligvis mellom 10 og 40 minutter, og drevhastigheten holder seg stort sett på 5-8 km/t (målt fra uttak til hunden slipper). På de kortere drevene (5-15 minutter) hender det at snittet havner på 10km/t. Det er jo på sett og vis en gråsone i og med at rasen blir over 41cm, og det ikke er klart definert når en hund går fra å være kortdriver til "løs på drevet halsende". Men jeg har valgt å følge sunn fornuft, og tenker at så lenge hunden jager i akkurat samme fart som vanlige kortbeinte hunder, så spiller ikke boghøyden noen rolle for drevdyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...