Gå til innhold
Hundesonen.no

Milliardærens premiehund ble ulvemat


Justisia
 Share

Recommended Posts

 @2ne - det er fort gjort at du får se ulv. Neppe når du går tur, men større sjangs når du er ute å kjører bil. Har ikke sett noen selv, men kjenner etterhvert mange som har sett ulv.

Pr. I dag har jeg ingen tro på at pudlene dine skal bli ulvemat rundt et hushjørne. For 15 år siden, da det var en etablert flokk ledet av en spesialist på hund, ja. Men ikke nå. Det er ikke sååå galt igjen - enda.

Selv slipper jeg i retning haga nå om dagen. Ikke mot rakeie/bjørknes. Føles tryggere den veien :)

 

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

 

 

Endret av Pringlen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel først og fremst om skadeomfang, og konsekvenser. Der stiller ulven i en særklasse. Det var neppe uten grunn våre forgjengere utryddet dyra fra landet.  Å gjenninføre en art med med så stor innvirkning på sine omgivelser, i et slikt omfang, er bare dømt til å gå dårlig :(Alle som tenker at den

, flotte ulven holder seg langt unna folk, og passer perfekt inn i den norske villmarka (som er svært begrenset) bør sette av noen minutter til å se hvordan de som har blitt påtvunget "ulvesoner" har det...

http://www.nationen.no/landbruk/tryslinger-laget-film-om-a-leve-med-ulven/

Jeg hadde ikke tenkt meg å blande meg inn i dette, men tror nok ikke ulven ble utryddet pga det store skadeomfanget ;) Det er det andre som står for:

http://rovbase.no/Contentpages/InnsynErstatningSauSokeresultat.aspx?Arbeidsomrade=InnsynErstatningSau

 Her ligger ulven som sistemann på listen både for sau og rein. Jerven er den helt soleklarer vinner av sauedrap, mens gaupa står øverst på pallen når vi snakker rein. Når det var større flokker i Norge så klart det var ett større problem også, men vi må nok se det mer i gråsoner dette. Ulven alene står ikke for tømmingen av elg i Norge, de få små flokkene vi har klarer ikke å ta elgen, de må være flere for å felle en elg. Forøvrig, det er nok ikke ulven som tar alle rypene heller. Vi får skylde på fjellreven som er satt ut, det var vel en grunn til at den å ble utryddet  :sheldon:

Villmarka er ikke svært begrenset heller (jeg finner for øyeblikket ikke data på det), det er mye ubebodde fjell, skog og tundra i Norge. Så vi skal ikke svartmale det hele. Klart det er tøft å bo med ulven luskende rundt døra, det sier jeg ikke noe på. Synes bare vi skal holde det litt mindre sort/hvitt.

Og en liten kuriositet fra Yellowstone, sånn når man påstår at ulven ødelegger så vanvittig mye.

https://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)  

Pr. I dag har jeg ingen tro på at pudlene dine skal bli ulvemat rundt et hushjørne. For 15 år siden, da det var en etablert flokk ledet av en spesialist på hund, ja. Men ikke nå. Det er ikke sååå galt igjen - enda.

Selv slipper jeg i retning haga nå om dagen. Ikke mot rakeie/bjørknes. Føles tryggere den veien :)

Det er ikke rundt hushjørnet jeg er redd de blir ulvemat (bikkjemat, kanskje :P ), men pudlene har litt større radius enn terven, og minst en av pudlene kan finne på å stikke av i jakt. De jeg har prata med av lokalbefolkning er delt da, 1 vil ikke jakte i området her lenger og slipper ikke bikkjene sine, 1 mener det ikke er noe problem å slippe hund, så da kan jo jeg gjøre et kompromiss og slippe halvparten av hundene mine? :lol:  

 

Villmarka er ikke svært begrenset heller (jeg finner for øyeblikket ikke data på det), det er mye ubebodde fjell, skog og tundra i Norge. Så vi skal ikke svartmale det hele. Klart det er tøft å bo med ulven luskende rundt døra, det sier jeg ikke noe på. Synes bare vi skal holde det litt mindre sort/hvitt.

Jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre? Hjelper fint lite om det er ubebodde fjell, skog og tundra i Norge, om ulven lusker rundt døra mi, liksom :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I russland så vidt jeg vet så sliter de med ulven som faktisk er et stort problem... Og så kan vi se på USA da som mente de måtte ta vare på pumaen og beholde alt fordi de var så utrydningstrua... nå sliter jegerne med å få skutt ned bestanden og de tar turfolk... 

Så nei, skal de fortsette å ta vare på all denne ulven (som forresten er hybrider så og si alle sammen..) så får jeg skaffe meg et par russiske støvere istedet... 

Endret av Carro92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrete : for å ta det siste først, er det så langt fra Norske forhold man kan komme. Både i viltbestander og størrelsesskala. Alikevel: http://www.popsci.com/article/science/have-wolves-really-saved-yellowstone

Videre: at ulven pr i dag ikke gir størst tap av beitedyr er naturlig nok; det finnes ikke beitedyr igjen i ulvesonen! Utenfor sonen får man felling når det er herjinger på gang, selv om det ikke alltid er like vellykket (feks. Eidsvoll) Det er ingen tvil om at ulven som predator står i en særklasse blandt de store rovdyra. Ikke minst fordi den finner nye løsninger og måter å skaffe mat, om det blir litt skralt i matfatet. Det er også mye av grunnen til at det stadig blir mer nærgående ulv. Særlig Svenskene har et problem her. Det er rett og slett ikke et stort nok naturlig matfat for de mengdene ulv som er gjeninført :(

At ulven sliter med å ta elg, er så tull som det kan få blitt... Enslig ulv tar lett en kalv. To ulver tar lett en voksen. Om en enslig ikke alltid lykkes når den prøver seg på voksen elg, vil elgen gjerne være så skadet at den bukker under etter en stund, og ulven har lykkes allikevel. http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/midt-osterdal/her-hogger-ulven-tak-i-snuten-pa-elgen/s/2-2.2757-1.8585427

I områder med etablerte ulveflokker er elgstammen så godt som utryddet, og jakta innstilles...

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke typisk menneskers arroganse da, å tro de kan fare frem hvor og når de vil uten hensyn til andre arter, og mene at alt og alle skal legges til rette for dem. Bor man i et område med ulv, og lar bikkja gå løs langt avsted, hva regner man egentlig med skal skje? Blir litt som å dra på piknikk på savannen og tro at løvene der kun er til pynt, liksom..

Hadde det vært snakk om en art som var innført/innvandret og ikke hadde noen naturlig plass i våre økosystem, hadde det kanskje være en annen sak, men ulenv har hatt sin plass i vår natur i hundrevis av år (og mangelen på dem har ført til ubalanse, med blant annet for høye bestander av hjortedyr), så det er man overhodet snakker om å utrydde den er helt absurd.

(Og herregud så usmakelig å dra frem hundeeierens formue.. hva i alle dager har det med saken å gjøre? :blink: )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrete : for å ta det siste først, er det så langt fra Norske forhold man kan komme. Både i viltbestander og størrelsesskala. Alikevel: http://www.popsci.com/article/science/have-wolves-really-saved-yellowstone

 

Videre: at ulven pr i dag ikke gir størst tap av beitedyr er naturlig nok; det finnes ikke beitedyr igjen i ulvesonen! Utenfor sonen får man felling når det er herjinger på gang, selv om det ikke alltid er like vellykket (feks. Eidsvoll) Det er ingen tvil om at ulven som predator står i en særklasse blandt de store rovdyra. Ikke minst fordi den finner nye løsninger og måter å skaffe mat, om det blir litt skralt i matfatet. Det er også mye av grunnen til at det stadig blir mer nærgående ulv. Særlig Svenskene har et problem her. Det er rett og slett ikke et stort nok naturlig matfat for de mengdene ulv som er gjeninført :(

 

At ulven sliter med å ta elg, er så tull som det kan få blitt... Enslig ulv tar lett en kalv. To ulver tar lett en voksen. Om en enslig ikke alltid lykkes når den prøver seg på voksen elg, vil elgen gjerne være så skadet at den bukker under etter en stund, og ulven har lykkes allikevel. http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/midt-osterdal/her-hogger-ulven-tak-i-snuten-pa-elgen/s/2-2.2757-1.8585427

 

I områder med etablerte ulveflokker er elgstammen så godt som utryddet, og jakta innstilles...

 

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

 

 

http://www.aftenposten.no/viten/5myter/Fem-myter-om-ulv-7720888.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det viser seg jo gang på gang, at alt dette stemmer på en prikk. Og når man selv ikke blir berørt, er det jo ikke så farlig at det finnes folk som får sitt levebrød, sine hobbyer, hverdag og livskvalitet ødelagt. Da er det fint å kunne støtte seg til en myteknekker eller to. (Som lett beviselig tar feil...)

Å avfeie problemene som følger med en totalt feilslått ulveforvaltning på denne måten, DET er i beste fall arrogant...

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bekymret for å bli drept av ulv selv. Jeg er bekymret for hundene mine. Siden jeg sjeldent beveger meg ute uten hund, så tenker jeg at vi prøver å holde oss unna ulven jeg, samme hvor mange ganger folk forteller meg at jeg ikke kommer til å bli spist av ulv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi bor også i ulve område og vi går ikke tur der vi vet ulven er observert for kort tid siden. Den kan riktig nok vandre så vi kan treffe den likevel. Hatt en ekkel opplevelse på ski en gang hvor jeg tror jeg så ulv. Jeg går ikke mer på ski der alene i mørket for å si det sånn......

Vi har jakthunder (fuglehunder) og vi slipper aldri våre hunder uten GPS. Selv om de ikke er langt unna, så kan ting skje. Og skulle noe skje vil jeg gjerne finne de igjen .... Men jeg håper at vi aldri treffer ulv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...