Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargevalg!


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Nå er endelig tiden kommet der jeg har kunnet bestille meg en valp. Jeg stod på valpeliste hos en oppdretter som viste seg å få bare en hann, og den hadde utstillingsfeil. Greit nok at utstilling ikke er det viktigste, men når man satser på å reise til Frankrike for å hente hund fra en av landets største og beste oppdrettere så føles det litt teit å kjøpe en hund bare for "kos" og litt lydighet.

Jeg fant en annen oppdretter i Frankrike som også er blant de 3 beste i Frankrike, men der er fargen feil i forhold til hva jeg hadde sett for meg.

Rasen er Beauceron, og fargene er Black&Tan eller Harlequin.

Legger ved linker til masse bilder av begge fargevarianter her og vil ha mange synspunkt fra dere. Jeg klarer ikke å bestemme meg her, selv om fargen er det siste som bør være tellende :)
Noen som har endt opp med en helt annen farge og annet uttrykk enn hva dere så for dere i utgangspunktet her? :)

Bilder av B&T:

https://www.google.no/search?q=beauceron&client=opera&hs=uTC&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CIwBEIkeahUKEwiz3d_F4vbHAhUBEiwKHTwJAsU&biw=1366&bih=659

Bilder av Harlequin:
https://www.google.no/search?q=beauceron&client=opera&hs=uTC&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CIwBEIkeahUKEwiz3d_F4vbHAhUBEiwKHTwJAsU&biw=1366&bih=659#tbm=isch&q=beauceron+harlequin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden du får valp fra frankrike, så blir dere jo ikke kjent før den ankommer Norge.. Og da er den vel 4 mnd? Da ser jeg ikke helt hva som er galt med å kjøpe etter farge/eksteriør, ved mindre det er store forskjeller mentalt innad valpekullet.

Min er fra Danmark, og vi valgte valpen på grunnlag av utsseende. Siden vi ikke fikk møte den før den ankom Norge 4 mnd gammel likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene er stødige og trygge hunder med gode meritter på alt hvor mentalitet er en faktor. Så gemyttet er jeg veldig trygg på :)

De har jo ganske annerledes uttrykk når de er Harlequin farget, selv om det mentale, intelligensen, den rasetypiske delen av personligheten, og trenbarheten er lik uavhengig av farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at fargevalget før være helt irrelevant så lenge linjene har egenskaper du liker :) Og siden du også reiser et stykke for å hente valp. Hadde vært noe annet om det feks var to like gode kull og du kunne velge fritt mellom de ulike fargene og individene :) Men det kommer jo an på hva du selv synes er viktig, og jeg skjønner at det er vikitig å like det man ser også :)

Jeg har min favorittfarge på mine hunder, men på min rase er ikke det vanskelig å få til siden det er en helt vanlig farge og mange individer har den fargen :)

Kanskje du venner deg til fargen og til og med synes den er finest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt annen farge enn det jeg ville ha to ganger. Den fargen jeg ville ha i utgangspunktet er fortsatt den jeg liker best og virkelig vil ha, men det at de to hundene har hatt annen farge har ikke gjort noen verdens ting for noe som helst i hundeholdet, heller ikke hvordan jeg ser på dem, hvordan uttrykk de har eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått "feil" farge, ja. Her har det endt opp med at min fargepreferanse endret seg. Etter noen år fikk jeg hund med den fargen jeg opprinnelig ønsket, sannsynligvis fordi jeg ikke ønsket den fargen lengre, og at universet har bestemt at jeg kun skal få hunder med feil farge. :P

Er det harlequin du ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, er det ikke typisk? :P
Det er Black&Tan jeg egentlig vil ha.
Og normalt sett så er det ingen problem å få nettop det, siden "alle" avler på det, og nesten ikke harlequin. Men når det er min tur så ser det ut til at det skal være noe som kommer i veien likevel!

Men så klart man blir like glad i hunden og kan gjøre alt det samme selv om fargene ikke stemmer helt. Men de får et ganske annerledes uttrykk. Og det er jo de skarpe B&T tegningene som gir dem så vakkert uttrykk synes jeg.
Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis utstilling er en interesse, og tegninger/farger er sidestilte i rasestandarden, ville jeg personlig fokusert på konstruksjon, proporsjoner og substans. Det hjelper ikke med en klar og dyp tanfarge, hvis hunden er en langstrakt spjæling uten forbryst og vinkler.

Hvis du er i tvil, kan du jo også vente på et senere kull? Jeg lytter ofte til magefølelsen min vel så mye som "intellektet", og om det skurrer i magen/hjertet, så betyr det ofte noe for meg.

Eller er denne kombinasjonen så bra at du ikke vil vente? For da sier jo svaret seg selv om hvor viktig farge er for deg.

Uansett kan ikke vi bestemme for deg hvilken farge som er penest, for det er du som skal leve med hunden og avgjørelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diskutert litt frem og tilbake. Og svaret mitt blir som så:
Harlequin er pent hvis de er heldige med denne fargen. Men det er B&T som gjør at jeg får lyst til å stjele med meg hver eneste Beauceron jeg ser. Så hvis man skal gå etter følelsene så er det B&T jeg skal ha.

Kanskje jeg heller burde revurdere valget av hannhund og se om det er mulig å få tispe i stedet?
Enda vanskeligere :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Hund er jo ikke noe man MÅ ha (stort sett). Så jeg tenker at dersom du vet at det du virkelig ønsker deg er en b&t, så venter du. Det skal aldri være en forhastet beslutning å skaffe seg hund, ei heller skaffer man seg hund for å blidgjøre andre eller for andres del. Så hvis du har tid og lyst så venter du. Det er vel legitimt å være kresen? Jeg synes i alle fall det - spesielt på en rase der fargene er så ulike som de er her.

- Maria

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå er endelig valg tatt!
Jeg venter på en black&tan valp. Og det skal være en hann. Tispe sammen med min lille papillonhann blir for mye styr, og jeg ser ikke poenget med å kastrere ham bare for dette.
Det er et kull som blir født om 15 dager, og det var ingen reservasjoner på de valpene enda. Og jeg har sjekket foreldrene i forhold til hva som er viktig for meg, og satt meg på liste for det kullet.

Så nå venter jeg i spenning igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk nettop en mail fra oppdretter som syntes det var så synd at det ikke gikk som jeg håpet med valpene. Hun hadde snakket med en venninne som hun har hatt et tett samarbeid med, og hadde fortalt henne om meg. 
Og de var blitt enige om at hvis jeg ville kunne jeg få reservere en hann i Black&Tan der! Mye de samme linjene som i det kullet jeg egentlig skulle ha fra! 

Nå kjenner jeg at jeg er både glad, ivrig, og litt skremt på en gang :P 
Det virket en stund ikke som at det var meningen at det skulle bli noe valp på meg, men nå kan det bli det likevel, med like gode linjer og nesten til samme tid! 

Sitter i tenkeboksen. Eller... har vel bare en fot nedi der. Hjertet skriker en ting, men fornuften prøver å slippe til litt også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mulig sier bare jeg! 

I det kullet jeg har ventet på nå som jeg til slutt bestemte meg for å reservere valp fra, var det B&T tisper, og Harlequin hanner. Dette er jo bare helt idiotisk! 
Så den første oppdretteren i Frankrike jeg var i kontakt med fikk jo helt vondt av meg og tipset meg om en valp som er klar om 3 uker. Hvis denne oppdretteren kommer seg til dyrlege og får gitt rabiesvaksinen snarest mulig. 
Jeg har sendt mail, så nå får det bare bære eller briste. 
Venter på svar, og jeg har ordnet med penger så alt er klart. Jeg må bare få et ja nå, så setter jeg i gang og bestiller flybilletter og nytt pass! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og endelig kan jeg si at i Frankrike flyr en spinnvill Beauceron rundt i hjemmemiljø og venter på at jeg skal hente ham hjem :D

Min nye skjønnhet heter Leader des Feux Celéstes og kan hentes hjem 13. Oktober!! :wub:

Venter på flere bilder fra oppdretter nå! :D 

 

Leader.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra det ordnet seg! Gratulerer med valp!!

Selv syntes jeg den Harlequin fargen var tøff da, men jeg forstår godt frustrasjonen om du helst ville ha en annen farge!

Tusen takk ? herlig å endelig få et positivt svar! 

Og joda Harlequin er en fin variant. Men som sagt så er det ikke det uttrykket som har gjort at det er tyverifare når jeg er i nærheten av en Beauceron ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...