Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrendring igjen... Sensitiv mage?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vi har prøvd mye rart siste årene og jeg ser ærlig talt ingen forskjell omtrent. Han starter fast og fin i magen og blir gradvis bløtere utover turen til det til slutt bare er "vann" som kommer ut. (Har til tider vært helt blank veske i slutten)
På 100% V&H så er han typisk "råfôr" hard i magen på første og tildes andre bæsjen, men ellers samme greia.
Det er kun når vi går tur han har behov for å bæsje ofte, om han kun slippes i hagen en dag så bæsjer han 1 eller 2 ganger iløpet av dagen, og da med normale bæsjer. (Like de som kommer først på en tur)

Har prøvd div fôr, og alltid i minst 6 måneder for å virkelig kunne se en endring. Tørrfôr typer som er prøvd: Orijen adult/original, Orijen Regional Red, Orijen 6 fish, Acana Lamb & Okanagan Apple, Dr.Clauders Adult
Eneste forskjellene som jeg kan se er at fisene lukter mer på Acana lam og eple samt Dr.Clauders vs Orijen. Ikke dermed sakt at han fiser mer, kun at det lukter mer. :P
Av V&H har vi hovedsaklig brukt tidligere Sprint, nå Active Proteinrikt fullfôr. Ris og lam, nå Taste Lam(uten ris). Og i blant innslag av kylling.

Vil helst fortsette med V&H, da 50%. For å lettere blande inn tilskudd som olje og glucosamin/MSM, samt han virker mettere på det enn når han kun får tørrfôr.


Så har dere noen tips?
Dyrelegen hans vil helst ha ham over på leddfôr fra hills eller specific. Jeg er skeptisk til det og gir heller tilskudd istedenfor. :P Har tenkt litt i retning Pro Plan Digestion Lam og Ris i neste omgang, vet noen her inne har god erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan det være at han er høy på stress/forventninger og det slår ut på magen. Regner med at du tar markkurer og annet er testet ut. Ellers så er det å sette seg ned med innholdsfortegnelsene på alle foren du ikke er fornøyd med og finne fellesnevneren og gi han et for uten fellesnevneren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han er høy på stress/forventninger og det slår ut på magen. Regner med at du tar markkurer og annet er testet ut. Ellers så er det å sette seg ned med innholdsfortegnelsene på alle foren du ikke er fornøyd med og finne fellesnevneren og gi han et for uten fellesnevneren

Nei, kan igrunn ikke tenke meg at det er stress. Han er en rimelig laidback type. Markkur er testet ut samt et par kurer med sånn fibergreie, husker ikke hva det heter, ikke zoolac, men sånn annen som man bruker når de er dårlige i magen. Uten særlig resultat. Dyrelegen trodde det kanskje kunne være for proteinrik mat nemlig, men jeg merker ingen forskjell på orijen/V&H vs på dr.clauders eller acana. Eller når han har fått ris i maten.

Trodde i starten det kanskje var fisk han var allergisk mot, men det ser ikke slik ut, og ikke annet kjøtt heller for han var helt lik når han fikk kun orijen 6 fish. Uten innblanding av V&H eller annet kjøtt.

Neste er vel i grunn å be dyrelegen om å ta en avføringsprøve eller noe sånt for å sjekke om magen fungerer som den skal, eller om det er noe inni der som ikke gjør det.

Virker ikke som han er plaget av det da, er mest jeg som ikke liker når ting ikke er som jeg føler det skal være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Høy på forventninger kan være at han girer seg opp utover i turen. Forventninger på den fine bærta som har gått her nei der og der.

Ellers så har flere hunder vært at dem har blitt løsere i magen etterhvert på tur uten noen grunn enn mer fysisk aktivitet trigger tarmen mer. T.o.m maraton løpere må plutselig på do midt i løpet, ikke lett når en løper London Maraton. Jeg vil ikke handhilse på en maraton løper i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt for hunder som stresser litt. Det første som kommer ut er gjerne hardt og fast fordi det har ligget i tarmen over lengre tid. Jo mer aktivtet - jo mer tarmaktivitet, og jo lengre turen blir, jo kortere tid har tarminnholdet oppholdt seg i tarmen, og dermed inneholder det mer og mer væske.

Jeg ville ikke styra så mye med å bytte fôr og styre pga dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg flere kunder som kjøper Dr. clauders lam og ris og har fantastisk gode resultater på det. Det er snakk om hunder som har hatt store problemer med magen og reagert på "alt" og aldri vært helt god i magen etter hva eierne sier men lam og risen fungerer de optimalt på. Dr. clauder selv sier også at dette stemme overens med deres erfaringer. Så kanskje det er verdt og prøve? Eventuelt så er hjort og potet det "neste" steget jeg ville prøvt. Har bare en mageproblem hund som har prøvt den og den fungerer men de ville prøve lam og ris etter en stund siden prisen er ganske høy på hjort og potet og denne hunden har fungert bra på lam og ris :)

Det er alt jeg kan bidra med her for det er eneste erfaringene jeg har med fór og mageproblemer siden jeg ikke har hatt hunder med mageproblemer selv og heller ikke har vært borti noe særlig med hunder med mageproblemer før jeg begynnte å levere Dr. clauders.

Kan gi eksempler men dette er bare det jeg er fortalt:

Corgi som jeg vet er prøvt på noe sensetivt fór fra dyrlegen fra royal canin, gått på orijen i 1år og acana resten av livet men ikke fungert optimalt på noe - fungerer nå 100% på lam og ris - det var denne som gikk på hjort og potet

GD- valp som er vokst opp på dr. clauders men begynte ved 6mnd og få skikkelig mageprøbbel som aldri ga seg. Byttet til lam og ris og fungerer optimalt.

GD unghund denne også når eierne begynte å handle hos meg. Prøvt et ukjent merke for meg og hunden hadde magetrøbbel men varierende grad av diare og gikk over på lam og ris etter tips fra den andre GD eieren

Schæfer som kun har fungert på rått og alt var prøvt sa eier. Ble passet av ei bekjent av meg når eier var på ferie og siden hun gir sin hund lam og ris så fikk denne det også som smakeprøver, godbitsøk i hagen osv og fungerte bra på det i 2uker der og dermed prøvte de om den fungerer optimalt på lam og ris nå.

Det er de jeg kommer på i farten som jeg har snakket en god del med :) Er nevnt litt sensetiv mage hos en del andre kjøpere også men der har jeg ikke skikkelig info om hva de har gått på før og hva problemet er.

Håper det kan hjelpe deg og at du finner noen som leverer i ditt området hvis du ønsker å prøve :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Er jo den tanken jeg har hatt jeg også, men har dog ikke tenkt at det er stress. Bare at han "er sånn" ifm tur og dermed forhøyet aktivitet i tarmen.

Men forventningsstress ja, kanskje? Han er jo generelt en hund som er fryktelig glad i tur og som er veldig "på" hele veien mtp spor/lese avisen. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å gire ham da, heller motsatt, men det er vel så belønnende i seg selv å gå tur at forventnings-stresset dukker opp alikevel.


Takk for tips @Arielle Hadde ikke den lokale forhandleren min gått konkurs så hadde Dr.Clauders vært det klare valget. Ville vært mye enklere for meg å få tak i enn pro plan, dog tror jeg ikke vi har noen forhandlere av det merket i området lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...