Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser gress og kaster opp


Ulrix
 Share

Recommended Posts

Hei!

Min dvergpuddel på litt over året har de siste dagene begynt og spise gress for så og brekke seg, kaste opp. Kommer bare opp slim og gressrester. Dette skjer mest på morgenen, han våkner tidlig er da urolig og vil ut. Går rett ut og begynner og spise gress. Vil ikke ha mat før senere utpå dagen. I går ga jeg han kylling/ris og zolac. God AT. Rumler og piper fælt i magen.

Han får vanligvis vom og hundemat og acana, noe han ha fått en stund. Fikk smake litt salmalaks som falt på bakken, ellers bare et tyggeben og oksemuskel han har gnagd litt på.

Fått markkur som anvist.

Noen som vet hva dette kan komme av? Noe annet jeg kan gjøre?

Drar til vet om det ikke bedre seg,

Anette og Ulrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at alle hunder spiser gress i perioder. Mine har helt oppheng når de første grønne stråene kommer om våren. Jeg syns igrunnen det er mest irriterende at de stopper opp og lukker ørene og har aldri tatt noe som helst hensyn til gress-spisende hunder. Det hender de må ha litt drahjelp (veeeldig forsiktig) når det henger lange gress-strå ut av rompa, ellers går livet som før. Gult skumspy vaskes opp fra gulvet om det skulle komme opp inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Prøv å gi litt mat rett før dere legger dere, med tanken på at hunden virker verst på morgenen (lang tid uten måltid gir kvalme og evt oppkast).

Min har forøvrig nylig vært ganske lik, dårlig form og mye rare lyder i magen, samt spist gress noe han bare gjør når han har vondt i magen. Har gitt vanlig mat, bare ikke veldig fett kjøtt (råfôrer) samt zoolac 2 ganger daglig. Vanlig at hunder blir dårlige i magen nå og da i likhet med oss uten at det er noe å bekymre seg over, men dra til vet. om det vedvarer eller hunden virker slapp eller har vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det er tydelig noe som irriterer i magen da han aldri har spist på gress før. Nå som dette har pågått vil han heller ikke ha vanelig mat, bare kokt kylling går ned. Har også gitt han mat 2-3 ganger om dagen i det siste, men siste gang i 19-20 tiden. Knskje det blir for lenge da han får mat igjen neste formiddag ved 11 tiden. Får dele opp mindre porsjoner og gi han noe senset før han legger seg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Takk for svar :)

Det er tydelig noe som irriterer i magen da han aldri har spist på gress før. Nå som dette har pågått vil han heller ikke ha vanelig mat, bare kokt kylling går ned. Har også gitt han mat 2-3 ganger om dagen i det siste, men siste gang i 19-20 tiden. Knskje det blir for lenge da han får mat igjen neste formiddag ved 11 tiden. Får dele opp mindre porsjoner og gi han noe senset før han legger seg ja!

Høres altfor lenge ut, ja. :) Min har blitt mye mer sensitiv på det med lang tid mellom måltidene selv (etter at han ble eldre), men gir bare 2 måltider, men også bittelitt snacks rett før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel rører han ikke maten om han får den tidligere på morgenen,bruker litt tid på å våkne ;) er ikke akkurat en glupsk hund så prøver alt jeg kan og tilpasse riktig menge og antall ganger. Noen ganger virker det som apetitten er på topp, andre ganger spiser han dårlig. Vanskelig å finne ut av syntes jeg.

Tenker også og ikke gi han så mye ved siden av av bein og godis da han kanskje reagerer på det og.

Hva gir du som kveldssnacks? og nårfår dun hund mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også og ikke gi han så mye ved siden av av bein og godis da han kanskje reagerer på det og.

Hva gir du som kveldssnacks? og nårfår dun hund mat?

Godbiter, jeg lager dette selv av rent kjøtt, små biter tørket på lav varme i ovnen, evt. litt agurk pleier jeg å gi som snacks.

Får mat når vi har stått opp på morgenen, når vi tobeinte skal spise middag til kvelden og altså littegranne snacks rett før leggetid igjen. Gir mer frokost enn middag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, skal prøve oss på noe av det samme matprogrammet :)

Var hos vet i dag da han ikke helt blir kvitt problemene, har funnet blod i avf, og han har også vært forstoppet og dehydrert. Må ha vært noe han har spist som irriterer mage/tarm. Han har tydeligvis et litt sensitivt fordøyelses system, så nå går det i skånekost. Fått betennelsesdempenede, vitamin boost og gastro intestinal.

Fikk også beskjed om å vurdere forbytte.

Håper det går seg til nå :) Han er jo pigg og rask, så det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, skal prøve oss på noe av det samme matprogrammet :)

Var hos vet i dag da han ikke helt blir kvitt problemene, har funnet blod i avf, og han har også vært forstoppet og dehydrert. Må ha vært noe han har spist som irriterer mage/tarm. Han har tydeligvis et litt sensitivt fordøyelses system, så nå går det i skånekost. Fått betennelsesdempenede, vitamin boost og gastro intestinal.

Fikk også beskjed om å vurdere forbytte.

Håper det går seg til nå :) Han er jo pigg og rask, så det er bra :)

God bedring til voffen. :ahappy: Men hvorfor forbytte, har han vært sånn mye tidligere (eller nettopp bytta fortype)? Jeg ser ikke hvorfor en enkelt hendelse trenger å bety noe sånt.

... Spør fordi veterinærer ofte prøver å pushe på meg RC og sånt som jeg ikke vil ha. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Godt poeng. Har vært et par episoder nå i sommer, som har vart over ganske lang tid. Om det har noe med foret og gjøre vet jeg ikke.

Kommer til og gå over til v&h digestive når han er helt fin igjen, supplert med olje. Acana har jeg ikke vært så veldig fornøyd med, så kanskje det kun biir råfor. Det er det som er mest populært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...