Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av stopp-signal


Ilosan
 Share

Recommended Posts

Etter en prat med Enits i går bestemte vi oss for at det var lurt å lære valpen et stoppsignal. Leste litt på det på nett, og valget falt på å legge en godbit på gulvet og si nei når han prøvde å ta den. Når han da stoppet skulle han få en godbit som jeg hadde i lommen.

I allefall... Vi har møtt på et litt uventet problem så vi er litt usikker på hvordan vi skal ta det videre! Godbiten kom på gulvet og han skulle til og hive seg over den. Blokket med hånden i tillegg til nei, typ 3 ganger og han fikk godbit når han trakk seg tilbake. Men etter de 3 gangene fant han jo ut at den godbiten på gulvet ikke var til å spises! Så han ble jo da bare sittende og se på meg. På mange måter veldig fornøyd med det utfallet, men samtidig får vi jo ikke trent på at ordet nei er stopp. :ahappy:

Prøvde å hive godbiten nærmere, men den ble ikke noe mer interessant av den grunn. Roste og godbit når han så en annen vei eller flyttet seg vekk.

Spørsmålet mitt er hva gjør vi videre? Skal jeg fortsette med samme type økter og håpe at vi får øvd på stoppordet? Prøvde en gang til etter en halvtime og han lot godbiten være etter første snus. Føler jo at han ikke får lært stoppordet, men heller det at godbiter som blir kastet på gulvet skal jeg ikke røre! :innocent:

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett, si stopp når hunden stopper, belønn. Hunden behøver ikke feile for å innlære stoppord. Stoppordet blir da betinget med godbit. Generaliser. Gå ut og gjør det samme, i forskjellige miljøer.

Men når han ikke beveger seg mot godbiten, bare gir den et blikk og ser tilbake på meg. Kan jeg da legge stopp på den bevegelsen? Tenker jo da at han ikke har gått mot biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, sikker mange som kan komme med andre og kanskje bedre råd. Men det har funket her - å ikke måtte feile for å innlære et signal. Han ser på godbit - si stopp - han ser på deg - fliiink - gi godbit. Så ut for å generalisere. Ute er det kanskje større rom for feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et stoppsignal som betyr stopp uansett, eller et stoppsignal som betyr ikke ta godbiten?

Jeg har et stoppsingnal som betyr stopp/vent/bli der på min hund. Trente det inn med at jeg i alle situasjoner der jeg ville brukt vent, brukte signalet mitt og belønte hver eneste minste tegn til stopp hos ham. Trente også i bånd hvor jeg holdt ham igjen og når han sto stille så belønnet jeg ham.
Feks ut av bilen - signal - hunden stoppet - vær så god. Hvis hunden ikke stoppet - så holdt jeg ham fysisk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et stoppsignal som betyr stopp uansett, eller et stoppsignal som betyr ikke ta godbiten?

Jeg har et stoppsingnal som betyr stopp/vent/bli der på min hund. Trente det inn med at jeg i alle situasjoner der jeg ville brukt vent, brukte signalet mitt og belønte hver eneste minste tegn til stopp hos ham. Trente også i bånd hvor jeg holdt ham igjen og når han sto stille så belønnet jeg ham.

Feks ut av bilen - signal - hunden stoppet - vær så god. Hvis hunden ikke stoppet - så holdt jeg ham fysisk igjen...

Vi ønsker oss et signal som betyr stopp uansett. Slik at vi kan bruke det hvis han ikke skal røre noe, ikke skal hoppe, hvis han bjeffer osv. Vi har ignorert oppmerksomhetsbjeffingen, men vi synes det heller eskalerer. Derfor tenkte vi at det heller ville være bedre å få trent inn et stopp-signal slik at han ikke bare får drive på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan bruke ett signal til alt det. Mitt stoppsignal betyr helt spesifikt bli der du er.

Det du vil ha er mer - slutt med det du holder på med uansett hva du gjør.
Jeg tror det er vanskelig for hunden å generalisere fra ikke hopp til ikke bjeff - hunder er generelt dårlige på å generalisere.

Og stoppsignaler er passive signaler - dvs slutt med noe - ikke gjør denne bevegelsen - og det er også vanskeligere for hunder å forstå. Generelt sliter hunder ofte med negative konsepter - altså ikke gjør dette. De har lettere for å forstå - gjør dette.

Tenk på hva du vil at hunden skal gjøre i de situasjonene og lær inn det istedet. Du kan altids lære inn et nei (eller stopp - samme hva du kaller det), men jeg tror ikke du får effekt av det i alle de settingene du ramser opp her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan bruke ett signal til alt det. Mitt stoppsignal betyr helt spesifikt bli der du er.

Det du vil ha er mer - slutt med det du holder på med uansett hva du gjør.

Jeg tror det er vanskelig for hunden å generalisere fra ikke hopp til ikke bjeff - hunder er generelt dårlige på å generalisere.

Og stoppsignaler er passive signaler - dvs slutt med noe - ikke gjør denne bevegelsen - og det er også vanskeligere for hunder å forstå. Generelt sliter hunder ofte med negative konsepter - altså ikke gjør dette. De har lettere for å forstå - gjør dette.

Tenk på hva du vil at hunden skal gjøre i de situasjonene og lær inn det istedet. Du kan altids lære inn et nei (eller stopp - samme hva du kaller det), men jeg tror ikke du får effekt av det i alle de settingene du ramser opp her

Hvis han stopper med det han gjør og ser på oss så vil vi jo være veldig fornøyd. Tanken med å bruke denne metoden på godbiten var at når den var lært så kunne vi ta det med videre til f.eks. bjeffingen. Si "nei" og når han stoppet og bare så på oss - rose og gi godbit. Men du mener det ikke vil være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje? Prøv å se, men har ikke noen god måte du kan ta det videre på. Endre settingen, endre hva du har godbiten i, endre type godbit, mat, deres mat, kjøtt, leker osv osv - mest mulig forskjellig så hunden generaliserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han stopper med det han gjør og ser på oss så vil vi jo være veldig fornøyd. Tanken med å bruke denne metoden på godbiten var at når den var lært så kunne vi ta det med videre til f.eks. bjeffingen. Si "nei" og når han stoppet og bare så på oss - rose og gi godbit. Men du mener det ikke vil være mulig?

Jeg er for så vidt enig i at hunder ikke er så flinke til å generalisere, men her har ''nei'' blitt et ''slutt med hva enn du gjør''-ord, samme hva det er. Jeg har ikke trent så mye på det, sier det bare der det faller seg naturlig - f.eks. når han holder på hoppe ut av bilen, finner noe ekkelt på tur, etc. Jeg har ikke engang tenkt på å lære han hva ordet betyr, for han reagerte på tonefallet og stoppet før det i det hele tatt ble en ordentlig kommando (ikke at jeg kjefter og roper, men litt mørkere ''småstreng'' stemme med lang e). Så jeg ser jo at det er mulig :) Men samtidig har jeg aldri hatt mer lettlært hund, funker det ikke så kan man jo fokusere mer på ''gjør dette i stedet''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fort gjort å lage kjede ut av å bruke stoppsignalet til alt, særlig hopping og masing..

For å trene videre på det dere har startet på, kan de begynne å legge ned objekter dere ønsker at valpen ikke skal ta og bruk samme framgangsmetode som med godbiten. Når dere skal generalisere øvelsen, må dere ta det med ut i ulike miljø, situasjoner og underlag, slik at «nei» betyr: stopp - se på meg for ny beskjed.

For å bli kvitt hopping og masing kan det være mer virkningsfullt å fjerne seg fra valpen for å helt tydelig kommunisere: "jeg vil ikke være med deg når du oppfører deg sånn." Det pleier ikke å ta lang tid før de tar denne konsekvensen og slutter med den uønskede oppførselen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Lær hunden stå og legg på alle mulige forstyrrelser etterhvert. Jeg foretrekker ligg isteden, men det er jo akkurat samme prinsipp. Da lærer hunden hva du faktisk vil at den skal gjøre. Den skal fryse i posisjonen og stå helt stille til du sier noe annet. Når man begynner med godbit den ikke får ta, sålærer den jo bare at den ikke får lov til å ta den godbiten du legger på gulvet. Det er, som dere har erfart, veldig kjapt gjort. Etter det er ikke den øvelsen mer verdt for å trene på stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fort gjort å lage kjede ut av å bruke stoppsignalet til alt, særlig hopping og masing..

For å trene videre på det dere har startet på, kan de begynne å legge ned objekter dere ønsker at valpen ikke skal ta og bruk samme framgangsmetode som med godbiten. Når dere skal generalisere øvelsen, må dere ta det med ut i ulike miljø, situasjoner og underlag, slik at «nei» betyr: stopp - se på meg for ny beskjed.

For å bli kvitt hopping og masing kan det være mer virkningsfullt å fjerne seg fra valpen for å helt tydelig kommunisere: "jeg vil ikke være med deg når du oppfører deg sånn." Det pleier ikke å ta lang tid før de tar denne konsekvensen og slutter med den uønskede oppførselen. :)

Vi ignorerer oppmerksomhetsbjeffingen hans for harde livet. Men vi ser at det blir utfordrende når vi møter mennesker ute/får besøk. Det er stort sett greit hvis de rimelig raskt bøyer seg ned og gir han oppmerksomhet, men blir han oversett er han raskt i gang med bjeffingen. Også er det jo da noen som finner på og snakke til han når han bjeffer og sier slik som; nei, hva er det du vil?? ... også bøyer de seg ned/eller snakker enda mer slik at han blir enda mer oppspilt - som fører til enda mer bjeffing! Ond sirkel dette! ?

Tanken var da og ha dette signalet slik at vi kunne avlede han på en grei måte. Men det er kanskje bare å plukke han opp og ta han vekk fra situasjonen som har best effekt her? Synes jo at det er litt utfordrende og skulle ta han vekk fra min snart 90 år gamle bestemor som står og snakker til han. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Lær hunden stå og legg på alle mulige forstyrrelser etterhvert. Jeg foretrekker ligg isteden, men det er jo akkurat samme prinsipp. Da lærer hunden hva du faktisk vil at den skal gjøre. Den skal fryse i posisjonen og stå helt stille til du sier noe annet. Når man begynner med godbit den ikke får ta, sålærer den jo bare at den ikke får lov til å ta den godbiten du legger på gulvet. Det er, som dere har erfart, veldig kjapt gjort. Etter det er ikke den øvelsen mer verdt for å trene på stopp.

Vi har begynt å trene dekk, men vi er fremdeles et stykke unna at han klarer det rett fra stående. Må gjennom sitt, foreløpig ?

Hvordan kan man forhindre legger seg ned og fortsetter bjeffingen hvis vi bruker deg som stopp-signal for å forhindre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vi har begynt å trene dekk, men vi er fremdeles et stykke unna at han klarer det rett fra stående. Må gjennom sitt, foreløpig

Hvordan kan man forhindre legger seg ned og fortsetter bjeffingen hvis vi bruker deg som stopp-signal for å forhindre det?

Trodde poenget var å kunne stoppe hunden fra å bevege seg videre i en hver situasjon som f.eks. når den løper mot deg med en bilvei mellom dere, løper mot noe farlig og andre situasjoner hvor du heller vil at hunden skal fryse der den er enn å komme på innkalling. Bjeffing blir noe helt annet og en god ligg/stå forhindrer ikke bjeffing om ikke forventningen mot deg er sterkere enn det det bjeffes på, sånn at fokuset endres. Men hva har å slutte å bjeffe med å ikke ta en godbit å gjøre? Du snakker litt om to forskjellige ting her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde poenget var å kunne stoppe hunden fra å bevege seg videre i en hver situasjon som f.eks. når den løper mot deg med en bilvei mellom dere, løper mot noe farlig og andre situasjoner hvor du heller vil at hunden skal fryse der den er enn å komme på innkalling. Bjeffing blir noe helt annet og en god ligg/stå forhindrer ikke bjeffing om ikke forventningen mot deg er sterkere enn det det bjeffes på, sånn at fokuset endres. Men hva har å slutte å bjeffe med å ikke ta en godbit å gjøre? Du snakker litt om to forskjellige ting her :)

Da vi leste på dette tolket vi det slik at når "nei" var lært i forhold til godbiten, kunne vi slik det er nevnt i noen andre innlegg generalisere sånn at vi kunne bruke "nei" i andre settinger, slik som bjeffingen. Kanskje det ikke er mulig, og vi har misforstått. Dette er første hunden vi oppdrar, og vi tenkte vi kunne prøve dette da deg og ignorere bjeffingen hans på oss og andre mennesker ikke fungerer spesielt godt. Synes heller det blir verre! ?

Begynner på valpekurs neste uke. Får spørre der om de vet råd, vil jo ikke at denne adferden skal få feste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger til rasen at den bjeffer, så dere vil nok ikke kunne bli kvitt det helt, men det kan dempes til en viss grad :)

Når valpen bjeffer for å få oppmerksomhet: snu dere med ryggen til - så snart den er stille, snu dere og oppta aktiviteten igjen.
Ignoreringen må være 100% fra deres side om det skal fungere, for valpen får med seg det meste, og ofte opplever jeg at selv om man tror at man ignorerer, så faller blikket naturlig ned mot hunden helt ubevisst. Når bjeffing da er så selvforsterkende vil den minste lille forsterkning fra oss gi dobbel jackpot.

Ifht til folk, så er det magisk å gi de godis og be de sette seg ned på huk for å hilse på valpen i korte strekk. Samtidig må dere også få folk til å stå oppreist og ikke hilse på valpen. Her er det derfor viktig at dere belønner valpen underveis for å forsterke at den gjør noe rett, feks å sette seg og være stille. Etterhvert kan dere begynne å gi belønning sjeldnere, slik at den skal holde posisjonen / være i ro.

Jeg tror også at dette blir enklere for dere så snart valpekurset starter og får råd og veiledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dropp godbiten på gulvet, det har jo ikke noen misjon - jeg har tre ting mine hunder MÅ lære, det er gå pent i bånd, komme når jeg roper og vente når jeg sier vent. Den siste betyr FRYS i den posisjonen du er til du får videre beskjed. Jeg trener på det i alle settinger der valpen er motivert for å gå forover, jeg bruker bånd til å begynne med, og belønningen er ALLTID at den får lov til å gjøre noe den er motivert for å gjøre.

F.eks. ved utgangsdøra - jeg har ingen rutine på sitt og bli og masse styr og ståk for å få på bånd, jeg går ut i gangen, setter på bånd og så sier jeg VENT, jeg sørger for at jeg da har så kontakt på båndet at jeg mildt kan holde hunden tilbake om den styrter avgårde. Til å begynne med sier jeg bare vent, legger hånda på dørhåndtaket og trykker ned - venter den da så åpner jeg døra, skyndter meg å si værsågod og valpen får rase ut - deretter NÅR jeg går tur, ved HVERT veikryss, eller steder vi må krysse osv. så sier jeg VENT, holder valpen tilbake noen sekunder mens vi står rolig, og så sier jeg vær så god og vi går videre.

Jeg bruker vent når de skal ut av bilen også - målet er helt åpen burdør og hunden SKAL vente på "vær så god" før den får gå ut av bilen.

Etter hvert drøyer jeg ventingen f.eks. ved døren - jeg forlanger at de skal vente til døren er helt åpen og jeg sier "vær så god" - jeg gjør ALT jeg kan for at det skal være ENKELT for mine valper å LYKKES - helt uten noen form for korrigering annet enn at jeg fysisk hindrer dem å gå noe sted før de får beskjed om at det er ok - jeg bruker konsekvent bånd på valper og i bilen så bruker jeg buret på døra som hinder dersom de forsøker å rase ut før de får beskjed om at det er greit.

Jeg bruker ALDRI godbit, belønningen er å få lov til å gjøre det de synes er morsomt, dvs. ved døra så er belønningen at vi begynner å gå tur, eller går ut og leker osv. - på tur er belønningen at vi fortsetter å gå, og i bilen så er belønningen å få komme ut å ha det morsomt.
Etter hvert som jeg får Instant respons på vent kommandoen min, så begynner jeg å rose forsiktig når de venter lenge - "braaa vent, fliiiink - super vent" osv. - belønningen er alltid "vær så god" - Jeg tar en del bilder også, og for meg er det greit at hundene faktisk skjønner hva jeg sier når jeg plasserer de på, i, eller ved siden av noe og sier "vent" - da blir de da, til de får "vær så god"

Mine hunder får gå foran meg i flexiline på tur, hver gang vi kommer til kryss eller veier vi må over så sier jeg bare VENT, behøver ikke låse båndet, de venter til jeg kommer opp på siden av dem og sier "værsogod" - det samme når de går løs, ser jeg at vi møter noen så sier jeg bare VENT, og de står stille til jeg kommer opp til dem og kan koble dem. Funker gull.

Når det gjelder bjeffing - vel, jeg har to stykker som ikke bjeffer i det hele tatt omtrent (annet enn når jeg låser bilen av alle ting), men puddelfjåsa bjeffer på alt og ingenting, vi jobber MYE med sladring, dvs. hun får belønning for å varsle og komme til meg å holde kjeft - det ser ut til å fungere. Med de andre så har jeg bare vært rolig ved bjeffing og sagt stille "hva er det" - resultatet har da vært at de har kommet styrtende bort, og så har vi sammen gått å sjekket hva som er på døren f.eks.

Noen hunder er mer løsmunnet enn andre, det viktigste er å ikke gi så mye respons på det, bli i alle fall ikke sint og opprørt - vær lugn, se om du kan få hunden til å fokusere på deg uten å lokke - f.eks. ved å snu deg vekk fra det den bjeffer på og bevege deg i motsatt retning, kommer hunden etter så kan den få tilbakemelding på at "jupp - det var rett" - hvis ikke - vel, jeg bruker å sette puddel vekk når hun får hanups, det har ført til laaaaangt mindre bjeffing - hun har forstått at to varselbjeff er ok, hysteria not so much - så hver gang hun får hangups nå, og nekter å slutte å kvekke, så åker hun i buret i noen minutter - ser ut til å fungere fint, hun bjeffer og så søker hun til meg nå og blir stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere utfyllende svar. ?

Nå har vi startet på valpekuset og der fikk vi beskjed om ignorering, ignorering, ignorering eller umiddelbar time-out etter første bjeff. Vi har vel landet på å fortsette med ignoreringen og håpe på at det gir avkastning. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for flere utfyllende svar.

Nå har vi startet på valpekuset og der fikk vi beskjed om ignorering, ignorering, ignorering eller umiddelbar time-out etter første bjeff. Vi har vel landet på å fortsette med ignoreringen og håpe på at det gir avkastning.

Ignorering funker bare på bjeffing som er for å få deres oppmerksomhet. Det fungerer det derimot supert på, men all annen bjeffing har ikke ignorering noen effekt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...