Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som nyser mer enn vanlig


Gro
 Share

Recommended Posts

Hunden min har de siste par dagene begynt å nyse mye mer enn vanlig. I dag la jeg også merke til at det kommer en klar væske ut av nesa når han nyser og det drypper litt i ny og ne ellers. Vi har vært sammen med mange nye hunder i ferien, mtp på smittebildet.

Allmenntilstanden forøvrig er helt tipp topp.

Ringte til vår faste dyrlege for å høre, men de har typisk nok sommerferie. Vurderer nå om jeg skal reise lenger avgårde for å få noen til å se på dette, eller tror dere dette er noe jeg bare kan se an noen dager til...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min hund nøys mye og rant fra nesa var det anaplasmose. Tror ikke det er så vanlig, men kanskje greit å ha i bakhodet. Er en bakterie fra flått, min hund hadde ingen spesielle andre symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min hund nøys mye og rant fra nesa var det anaplasmose. Tror ikke det er så vanlig, men kanskje greit å ha i bakhodet. Er en bakterie fra flått, min hund hadde ingen spesielle andre symptomer.

:frantics:

Regner med det ikke er noe såpass alvorlig, men greit å ha i bakhodet om det skulle vedvare.

Jeg ringte til et annet dyrlegekontor, som jeg ikke stoler så mye på som min faste, men de vet jo sikkert hva de gjør for det. Der sa de at så lenge allmenntilstanden var god kom dette til å gå over om et par uker uten behandling, men ved dårlig allmenntilstand kunne det være kennelhoste. De sa ingenting om nesemidd, som google nevner mange ganger. Han hoster jo ingenting og virker frisk og rask, så da kan det vel ikke være kennelhoste?

Planen nå er å se det an noen dager fremover. Mitt største "problem" er at vi er meldt til Tollerspesialen til helga, på jaktprøve, men hvis dette kan være noe smittsomt kan vi jo ikke reise dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde sett ann i noen dager-en uke, og om det blir verre eller ikke forberder seg ville jeg dratt til veterinær og sjekka det litt mer ut.

Ja, det høres rart ut at de nevner kennelhoste når bikkja ikke hoster? :huh:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninnes miniatyrhund drev og nøys og snørret. Ble tatt til veterinær, fikk antibiotikakurer flere ganger, ingenting hjalp. Så en dag sitter hunden på fanget til husets datter, og hunden nyser igjen, og da sier datteren: "Mamma, se på det her!?" Ut av den lille hundens nese trekker hun så ut et kjempelangt gress-strå! Det hadde ligget der i ukesvis og ingen hadde oppdaget det pga alt slimet som ble dannet rundt det. Da gress-strået var trukket ut, ble hunden frisk i løpet av et par dager, og nysingen opphørte.

Nysing og slimdannelse kan altså komme av fremmedlegeme i nesen. Hunder snuser jo mye rundt og kan "inhalere" fremmedlegemer i nesen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninnes miniatyrhund drev og nøys og snørret. Ble tatt til veterinær, fikk antibiotikakurer flere ganger, ingenting hjalp. Så en dag sitter hunden på fanget til husets datter, og hunden nyser igjen, og da sier datteren: "Mamma, se på det her!?" Ut av den lille hundens nese trekker hun så ut et kjempelangt gress-strå! Det hadde ligget der i ukesvis og ingen hadde oppdaget det pga alt slimet som ble dannet rundt det. Da gress-strået var trukket ut, ble hunden frisk i løpet av et par dager, og nysingen opphørte.

Nysing og slimdannelse kan altså komme av fremmedlegeme i nesen. Hunder snuser jo mye rundt og kan "inhalere" fremmedlegemer i nesen sin.

Ja, jeg har tenkt tanken, men jeg ser ingenting hverken i nese eller munn... Hvis det er gjemt langt oppi nesegrevet så man ikke kan se det, må man vel bare vente og se om det kommer ut....?

Hvis det er nesemidd så går den utover luktesansen så da ut med deg og legg et spor og sjekk

Men nesa fungerer vel sånn noenlunde selv om det skulle være nesemidd?

Han har vært litt dårligere på feltsøk den siste uka, men jeg har tenkt at det har vært fordi feltene har vært vanskeligere enn før og fordi han er urutinert. Men nå med nysinga så har jo dette med nesemidd slått meg, men hvordan kan jeg vite dette sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja, jeg har tenkt tanken, men jeg ser ingenting hverken i nese eller munn... Hvis det er gjemt langt oppi nesegrevet så man ikke kan se det, må man vel bare vente og se om det kommer ut....?

Men nesa fungerer vel sånn noenlunde selv om det skulle være nesemidd?

Han har vært litt dårligere på feltsøk den siste uka, men jeg har tenkt at det har vært fordi feltene har vært vanskeligere enn før og fordi han er urutinert. Men nå med nysinga så har jo dette med nesemidd slått meg, men hvordan kan jeg vite dette sikkert?

Du vet bare sikkert etter å tatt middel mot nesemidd. er det nesemidd så sluttern å nyse. Det er vanlig på jakthunder at dem ikke går som forventet i søk når dem har nesemidd. Der det kreves mest av nesa og der du ser det først. En vanlig familiehund kan ha nesemidd lenge uten å oppdage det fordi den bruker ikke nesa på samme viset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet bare sikkert etter å tatt middel mot nesemidd. er det nesemidd så sluttern å nyse. Det er vanlig på jakthunder at dem ikke går som forventet i søk når dem har nesemidd. Der det kreves mest av nesa og der du ser det først. En vanlig familiehund kan ha nesemidd lenge uten å oppdage det fordi den bruker ikke nesa på samme viset

Ja, det hadde jo vært fint å behandle han mot det og sett om det hjalp. Jeg synes jo det kan være et naturlig sted å starte, men nå er jo ikke jeg noen dyrlege... Jeg får kanskje se det ann et par dager til og så foreslå nesemidd for dyrlegen og høre hva de sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja, det hadde jo vært fint å behandle han mot det og sett om det hjalp. Jeg synes jo det kan være et naturlig sted å starte, men nå er jo ikke jeg noen dyrlege... Jeg får kanskje se det ann et par dager til og så foreslå nesemidd for dyrlegen og høre hva de sier :)

Ville ikke sett det ann for det er smittsomt og du er jo aktiv med hunden. Almentilstanden på dem jeg har hatt det på var ikke redusert tre stykk.

Fortell at du syntes han har gått dårligere spor og at du misstenker nesemidd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...