Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi? Erfaing noen?


Ulrix
 Share

Recommended Posts

Min ett år gammel dvergpuddel begynte å klø mer enn normalt etter min mening rundt 6 mnd alderen. Vetrinæren satt han på eukanuba dermatotis og prednisolon. Kløen gav seg noen dager, men begynte igjen. Altså ingen effekt av foret.

Han har nå begynt og slikke og klø gnafse fælt på potene. Mest når han legger seg til på kveldene men også på dagtid. Våkner også på natten av at han ligger og holder på med potene.

Har igjen begynt på allergifor, denne gangen hypoallergic royal canin, og skal til vetrinær igjen i morgen. Barberte han mellom tredepotene for å få sett ordentlig der, og han er lett rødelig. Blander det gamle foret, vom og acana så han får vendt til seg allergiforet.

Frykter det kan være pollen/husstøv/midd allergi, men han virker også irritert etter barberingen.

Noen som har none erfaring med dette?

Smører krem og antibac servietter og det ser ut til å lindre noe.

Glad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aussie har allergi. Vi har holdt det i sjakk med råfòr, skinnseng, hyppig bading og barbering i den værste sesongen. Vi unngår kortison så langt det er mulig, nå på sommeren reagerer hun endel på gress, så hu sliter litt med øynene. Det får hun øyedråper for. Hver kveld tar jeg og bikkja øyedråper for allergiplager :P Hun er 7 år og har levd fint. Det skal også nevnes at hun etter kasterering sluttet med 90% av kløen, jeg tror endel av allergien var hormon relatert på en eller annen måte.


Har dere tatt blodprøve? det ville jeg startet med. Allergifòr er lite vits om hunden ikke tåler lagermidd, da tørrfòr er perfekt boplass for lagermidden. Ofte tåler ikke hunder hvete og mais av naturlige årsaker (de er rovdyr), og derfor kan de reagere på tørrfòret selvom det er 'hypoallergent'. Jeg vill prøvd å fòre på Vom og Hundemat nr 33 med kun kylling.

Kan han ha sopp mellom tredeputene tro? Mange allergihunder får lett soppinfeksjoner på labber og munnviker. Har hørt at eplecidereddik i fòret skal ha en viss effekt på sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aussie har allergi. Vi har holdt det i sjakk med råfòr, skinnseng, hyppig bading og barbering i den værste sesongen. Vi unngår kortison så langt det er mulig, nå på sommeren reagerer hun endel på gress, så hu sliter litt med øynene. Det får hun øyedråper for. Hver kveld tar jeg og bikkja øyedråper for allergiplager :P Hun er 7 år og har levd fint. Det skal også nevnes at hun etter kasterering sluttet med 90% av kløen, jeg tror endel av allergien var hormon relatert på en eller annen måte.

Har dere tatt blodprøve? det ville jeg startet med. Allergifòr er lite vits om hunden ikke tåler lagermidd, da tørrfòr er perfekt boplass for lagermidden. Ofte tåler ikke hunder hvete og mais av naturlige årsaker (de er rovdyr), og derfor kan de reagere på tørrfòret selvom det er 'hypoallergent'. Jeg vill prøvd å fòre på Vom og Hundemat nr 33 med kun kylling.

Kan han ha sopp mellom tredeputene tro? Mange allergihunder får lett soppinfeksjoner på labber og munnviker. Har hørt at eplecidereddik i fòret skal ha en viss effekt på sopp.

 

Mye av det du skriver om allergifór her stemmer ikke. Har så vondt i tenna akkurat nå at jeg orker ikke utbrodere, men kan se om formen er bedre i morgen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar!!! :)

Sopp ble utelukket ved sist vet sjekk. Får sjekke det igjen nå. Han er ikke helt ekstrem, men føler noe er galt med denne gnafsingen flere ganger daglig. Han er bedre i perioder, og verre i andre. Akkurat nå rister han av kløen. Han gnir seg også med hodet etter han har spist.

Er redd det skal bli verre hvis ikke noe blir gjort. Vet ville avvente blodprøver igjen, men skal insistrere på dette nå, har bytta vet 2 ganger.

Skal prøve vom med kylling, for det er råforing jeg vil han skal gå på. Han fikk jo rennebæsj av det allergiforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du skriver om allergifór her stemmer ikke. Har så vondt i tenna akkurat nå at jeg orker ikke utbrodere, men kan se om formen er bedre i morgen.

Kom gjerne med dine synspunkter :) Jeg skrev etter hva jeg selv har erfart, siden det var det ts spurte etter. Lagermidd i tørrfòr blir man kvitt om du putter fòret i frysa et døgn. Da man kan likegjerne råfòre. Men det kan diskuteres opp og ned i mente :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar! :)

Sopp ble utelukket ved sist vet sjekk. Får sjekke det igjen nå. Han er ikke helt ekstrem, men føler noe er galt med denne gnafsingen flere ganger daglig. Han er bedre i perioder, og verre i andre. Akkurat nå rister han av kløen. Han gnir seg også med hodet etter han har spist.

Er redd det skal bli verre hvis ikke noe blir gjort. Vet ville avvente blodprøver igjen, men skal insistrere på dette nå, har bytta vet 2 ganger.

Skal prøve vom med kylling, for det er råforing jeg vil han skal gå på. Han fikk jo rennebæsj av det allergiforet.

Noen hunder ligger gjerne å gnager på bena sine uten at det er noe galt også, men det må du nesten bare se selv og hva du synes. Virker det som nevrotisk oppførsel eller som noe han gjør fordi han plages så er det antagelig nettopp det som er årsaken og ikke at han er en av de som "kosespiser" på bena sine. Å gni seg på hodet etter å ha spist er helt vanlig for de aller aller fleste hunder så det har neppe noe med allergi å gjøre :)

Frys tørrfor(for å ta knekken på midd), gi minst mulig av alt annet enn det han må få (for å holde oversikt over hva han evt reagerer på) også evt forsøk å tilføre en og en ting tilbake i kostholdet frem til dere får en reaksjon (da vet dere hva som er problemet), skift ut tepper og tekstiler med skinn, vær litt ekstra nøye på renhold både av hunden og områdene hunden oppholder seg i, og se om det blir bedring :)

Edit: Allergifor er jo fint, men om det virker kommer jo an på hva hunden evt reagerer på. Reagerer hunden på midd så hjelper ikke allergifor mer enn andre for. Reagerer hunden på noe annet enn ting den spiser så vil heller ikke allergifor hjelpe. Om hunden reagerer på fisk så er det nok å skifte over til et for med en annen proteinkilde så kan hunden leve fint på "vanlig" mat, osv. For min del så hadde evt allergifor vært absolutt siste utvei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått Malaseb sjampo hos dyrlegen - fungerte veldig godt på min som ble rød mellom potene og som sleika så innmari at jeg holdt på å bli gal.

Gir du ham olje i maten? Skal jo vistnok kunne hjelpe mot kløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte barberer du potene, og hvordan sammenfaller det med poteslikkingen? Mine klør alltid etter potebarbering, men det pleier å gi seg etter en dag-ish. Hvis det går for lang tid mellom potebarbering, kan det være at det sitter noe i pelsen som irriterer? Enten det er grus eller frø eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar og gode tips :)

Dette er min første hund så er kanskje litt småhysterisk. Kom hjem fra vet nå, det var lett irritert mellom potene, antagelig etter sist barbering hvor han ble verre. Det så ellers normalt ut, hadde det vært allergi ville det sett verre ut sa hun.

Skal sjamponere potene med virbac sjampo i en uke og se om det blir bedre.

Skal barbere med et grovere skjær neste gang. Og fryse foret og ta en omgang med vaskekluten.

Ellers er er det vel normalt de vasker og steller seg litt ja.

Så kutter ut allergifor, tilbake til kjøtt og acana, jippi sier Ulrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med dine synspunkter :) Jeg skrev etter hva jeg selv har erfart, siden det var det ts spurte etter. Lagermidd i tørrfòr blir man kvitt om du putter fòret i frysa et døgn. Da man kan likegjerne råfòre. Men det kan diskuteres opp og ned i mente :)

 

For det første tenkte jeg hovedsaklig på at det ikke stemmer at masse hunder reagerer på mais og hvete. De aller fleste hunder med fórallergi reagerer på en proteinkilde, og da ofte storfe og/eller kylling som er det de fleste hunder har blitt eksponert for. Og så stemmer det heller ikke at allergifórene er fulle av hvete og mais, i hvert fall ikke de fra royal canin som jeg selv bruker, på min egen allergihund. Hypoallergenic inneholder riktig nok ris, mens analergenic er også kabrohydratkilden spaltet slik at det er kun maisstivelse. Skal man råfóre en hund med fórallergi må man finne en proteinkilde hunden ikke har vært eksponert for før, og da ender man ofte opp med hjort og reinsdyr. Problemet da er at en del hunder med fórallergi som reagerer på f.eks storfe da etterhvert kan kryssreagere på disse også. Så for mange hunder med fórallergi osv. er det absolutt beste å stå på et allergifór. Det virker på meg som om TS sin hund utredes for fórallergi og da er det absolutt mest fornuftig å kjøre en eliminasjonsdiett med ett allergifór først. Om ikke dette bedrer ting så vil det da være naturlig å gå videre og utrede mot lagermidd osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...