Gå til innhold
Hundesonen.no

valpetenner og felling av tenner


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Hei

Med mine tidligere hunder har jeg aldri tenkt på å følge med tennene når de begynner å dette ut og komme nye. Derimot med valpen jeg har nå (4 mnd gammel whippet) så sjekker jeg flere ganger om dagen.

Ser at det er noen steder der voksentennene begynner å komme opp rett bak valpetennene som ikke har falt ut enda.

Så til det jeg lurer på.

Må/ bør jeg gjøre noe med dette, eller vil det fikse seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det greit.

Hjørnetennene er de jeg følger mest med på, så de ikke blir presset til feil stilling - og der er tommelfingerregelen at så lenge voksentennene ikke har blitt like høye som valpetennene, så kan en slappe av. Men er de jevnhøye uten at valpecaninene løsner, bør en trekke for å gi nye tenner tilstrekkelig plass. Det er mer normalt at en må trekke tenner på miniatyrhunder, men i vinter måtte jeg være med på å trekke ut to hjørnetenner på en bernervalp, faktisk, etter å ha hatt 15 andre som hadde problemfri tannfelling.

Eldstetispa husker jeg fikk et griseøre på et valpeshow, og mens hun tygde på det ramlet det ut to tenner :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min terrier hadde flere doble tenner, men jeg avtalte lekedate med en staffevalp og vips haglet de ut.

Men en hjørnetann gikk ikke ut, vi hadde masse drakamp men endte til slutt med å gå til vet og den ble trukket. Da var den blitt like lang som valpetannen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
11 timer siden, frydenlundsvein skrev:

I hvilke alder feller de tenner.?

Sent from my LG-D325 using Tapatalk

De begynner når de er rundt fire-fem måneder, litt avhengig av rase og linjer. Noen kan begynne tidligere, noen senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...