Gå til innhold
Hundesonen.no

Å eie en hest - for newbies


Gjest
 Share

Recommended Posts

Uansett, er det noen som er uenig i at det er en del arbeid og går med en del penger? I det aller, aller minste kan det kanskje være en idé å finne ut av om man faktisk liker det og synes at det er verdt det før man kjøper hest(er), bygger stall/utegang, og så videre? Så kan man selv vurdere hvor lenge man faktisk må prøve noe før man vet det, men jeg hadde aldri turt å anbefale noen å gjøre noe sånt uten at de har holdt på med hobbyen i noen år i alle fall, for deres egen skyld... Det er liksom ingen hemmelighet at mange har et romantisert syn på hvordan det er å ha hest - så og si alle jeg begynte på rideskole med/var fôrrytter på samme stall som/o.l. har sluttet med hest, selv om de også på et tidspunkt svært gjerne ville ha egen.

Er vel ingen som har sagt det ikke tar tid og penger? Og krever at man VIL både ha hest og lære om å ha hest, for å kunne gi hesten et godt liv? Uenigheten står vel i hvor mye man må kunne og hvor mye erfaring man må ha, for å kunne ha hest og gi den et bra liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er uansett ingen bra idè å ha hest hjemme om du er helt uerfaren. Jo ferskere dess mer avhengig er du av et godt nettverk. En begynnende kolikk legger du kanskje ikke merke til mens i et større mi

Jeg vil nok ikke anbefale å følge den drømmen med mindre du virkelig er motivert for å lære masse, jobbe mye og betale mye. Det er så utrolig mye man må lære, både om trening, stell, bosted, sykdom

Er vel ingen som har sagt det ikke tar tid og penger? Og krever at man VIL både ha hest og lære om å ha hest, for å kunne gi hesten et godt liv? Uenigheten står vel i hvor mye man må kunne og hvor mye erfaring man må ha, for å kunne ha hest og gi den et bra liv.

Og det jeg spurte om var jo om det ikke er greit å vite at man virkelig liker riding, stell av hest og alt det som hører med - før man faktisk legger opp til å bruke masse tid og penger på det?

Samt, hva skal man som nybegynner egentlig gjøre dersom hovslageren gjør en dårlig jobb? Dersom saltilpasseren gjør en dårlig jobb? Eller man sliter med et eller annet atferdsproblem, spør om hjelp, og får dårlige råd (å f.eks. presse mye på en hest som faktisk er usikker og redd kan jo føre til strengt tatt livsfarlige situasjoner)? Hvordan skal man vite bedre selv uten tilstrekkelig erfaring - man er virkelig heldig dersom man har en hest som tydelig sier fra ved ubehag selv, de fleste forsøker jo å ikke vise svakhet/avlaster på andre måter. Hesten min hadde regelrett dritvondt i kroppen, det merket man ikke utover et endret bevegelsesmønster som ingen andre la merke til før jeg påpekte det, viste og forklarte - jeg hadde aldri sett det selv for noen år siden heller. Jeg kan se for meg hundrevis av ulike scenarioer som gjør at en uerfaren eier gir hesten et ''dårlig liv'', selv med de beste intensjoner, og da spesielt dersom man planlegger å ha den hjemme hos seg selv uten erfarne mennesker rundt som kan passe på litt/hjelpe til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye penger det koster.... For hadde det gått 60 lapper i året pr gampejævel, så hadde hele husholdningen gått i minus :D

Sånn er det heldigvis ikke - for et normalt hobbyhestehold. Selv ikke det året coben stappa beinet gjennom en metallplate og måtte oppereres på nvh. Uten forsikring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sagt det ikke tar tid og penger? Og krever at man VIL både ha hest og lære om å ha hest, for å kunne gi hesten et godt liv? Uenigheten står vel i hvor mye man må kunne og hvor mye erfaring man må ha, for å kunne ha hest og gi den et bra liv.

Og det jeg spurte om var jo om det ikke er greit å vite at man virkelig liker riding, stell av hest og alt det som hører med - før man faktisk legger opp til å bruke masse tid og penger på det?

Samt, hva skal man som nybegynner egentlig gjøre dersom hovslageren gjør en dårlig jobb? Dersom saltilpasseren gjør en dårlig jobb? Eller man sliter med et eller annet atferdsproblem, spør om hjelp, og får dårlige råd (å f.eks. presse mye på en hest som faktisk er usikker og redd kan jo føre til strengt tatt livsfarlige situasjoner)? Hvordan skal man vite bedre selv uten tilstrekkelig erfaring - man er virkelig heldig dersom man har en hest som tydelig sier fra ved ubehag selv, de fleste forsøker jo å ikke vise svakhet/avlaster på andre måter. Hesten min hadde regelrett dritvondt i kroppen, det merket man ikke utover et endret bevegelsesmønster som ingen andre la merke til før jeg påpekte det, viste og forklarte - jeg hadde aldri sett det selv for noen år siden heller. Jeg kan se for meg hundrevis av ulike scenarioer som gjør at en uerfaren eier gir hesten et ''dårlig liv'', selv med de beste intensjoner, og da spesielt dersom man planlegger å ha den hjemme hos seg selv uten erfarne mennesker rundt som kan passe på litt/hjelpe til.

Leste du svaret mitt? Er jo ingen som er uenig i at man må like det, det er da ingen her som sier at man skal gå og kjøpe seg hest om man aldri har tatt i en hest før?

Jeg ser faktisk ikke forskjell på hest og andre dyr i det siste du skriver. For det kan skje alle med alle dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig andre har et annet syn på penger enn meg, jeg tjener ikke så fryktelig mye - men vi har brukt alt fra 120.000 i året (konkurransetiden min) til 3-4000 i mnd utenom kurs/treninger (36.000-48.000 i året). Sistnevnte har vært på minimum, dvs. kun fôr, flis, vedlikehold av utegang, forsikring, hovtrim og småtterier som en grime hvis en ryker, behandling hvis hesten var stiv/hadde vondt... Da hesten hadde forstoppelse og måtte trekke en tann kom regninga på 50-60.000, endte opp med å betale ca 10 siden vi hadde bra forsikring - og etter dårlig hovtrim i noen måneder måtte hesten ha hovtrim annenhver uke og behandling annenhver uke/en gang i måneden i et halvt år. Jeg vet ikke jeg, jeg synes det er dyrt i alle fall, i hvert fall om man sammenligner med annet dyrehold. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du svaret mitt? Er jo ingen som er uenig i at man må like det, det er da ingen her som sier at man skal gå og kjøpe seg hest om man aldri har tatt i en hest før?

Jeg ser faktisk ikke forskjell på hest og andre dyr i det siste du skriver. For det kan skje alle med alle dyr.

I dette tilfellet er det snakk om en komplett nybegynner, og mange skriver type ''veien blir til mens man går'', ''det er ikke så stress'', ''trenger ikke å være verdensmester'', osv. Hvis man formulerer seg slik og fremstiller det så enkelt og greit tolker jeg det som ''kjør på''. :) Jeg synes det er dumt, både for en evt. eier som sitter der med hester og stall og ender opp med å ikke like det etterhvert, og for en eventuell hest som kanskje ikke blir tatt vare på så godt som den burde (og igjen, man kan gjerne ha de beste intensjoner, men i mine øyne er trening, stell og hold av hest ganske komplisert dersom man vil gjøre det bra).

Det siste kan skje med alle dyr ja, største forskjellen for meg ligger i at det ikke er livsfarlig å ikke ha helt kontroll på en liten hund og andre smådyr. Ellers er det ingen forskjell nei, men så hadde jeg aldri sagt ''kjør på, du lærer etterhvert'' om noe dyr i det hele tatt. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt ;) Bruker mer kroner på bikkjer jeg, og jeg før på tre hester...

Det er sikkert mulig det, men jeg skjønner ikke hvordan noen kan få ned prisen noe særlig mer enn jeg har gjort på det minste, og likevel faller det jo under kategorien ''dyr hobby''. Synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er som nevnt tidligere, enorm forskjell på hvor og hvordan man bor. Fra gratis oppstalling og grovfôr på gård, til full pensjon på ridesenter. Det kan utgjøre en differanse på 4 lapper i mnd. Til en mellomting (som vi har) med gratis plass, men må kjøpe fôr. Det koster meg 2500 i mnd på to hester og en ponni.... Hovtrimmer - ja. Annet er lik null...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er det snakk om en komplett nybegynner, og mange skriver type ''veien blir til mens man går'', ''det er ikke så stress'', ''trenger ikke å være verdensmester'', osv. Hvis man formulerer seg slik og fremstiller det så enkelt og greit tolker jeg det som ''kjør på''. :) Jeg synes det er dumt, både for en evt. eier som sitter der med hester og stall og ender opp med å ikke like det etterhvert, og for en eventuell hest som kanskje ikke blir tatt vare på så godt som den burde (og igjen, man kan gjerne ha de beste intensjoner, men i mine øyne er trening, stell og hold av hest ganske komplisert dersom man vil gjøre det bra).

Det siste kan skje med alle dyr ja, største forskjellen for meg ligger i at det ikke er livsfarlig å ikke ha helt kontroll på en liten hund og andre smådyr. Ellers er det ingen forskjell nei, men så hadde jeg aldri sagt ''kjør på, du lærer etterhvert'' om noe dyr i det hele tatt. :P

Det kommer vel frem av de aller fleste innleggene at erfaring er fint, man må finne ut om man liker det? Det er jo foreslått både ridekurs, forhester og divsere. TS sier også at dette ikke er noe som skal skje i morgen.

Jeg støtter erfaring og kunnskap før hestekjøp. Men jeg syns ikke man trenger å kunne ALT (hvem kan alt?) om hest før man skaffer seg det. Det holder med erfaring nok til å vite at man liker og trives med disse dyrene, trygghet på at man kan håndtere dem, tid, plass, penger, tilgang til vet. og fortrinnsvis godt hovslager. Det meste annet kan man faktisk lære seg etterhvert ved behov.

Hest kan holdes billig om man produserer för selv, har naturlig gode uteplasser, et gammelt fjøs som duger som stall eller utegangshall, og ikke reiser rundt på kurs to helger i mnd. Det er jo litt hvordan man ønsker å ha hest da. Jeg vet at det er "ut" å kun ri på tur, man skal "drive" med hest om man har hest nå til dags. Man skal på kurs, lære akademisk ridekunst, sentrert ridning, horsemanship, og gudene vet hva det heter alt. Men sannheten er jo at for å ri en hest på tur i skogen noen ganger i uka, så trenger man en stødig hest, utstyr som passer (og her kan man faktisk både se på hesten og lese seg opp en god del, samt bruke internett osv. ) basic ridekunskaper og turområder.

Ha hest på egen gård i gokk er noe helt annet enn å ha hest på et ridesenter i en større by, eller tilknyttet en større by.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel frem av de aller fleste innleggene at erfaring er fint, man må finne ut om man liker det? Det er jo foreslått både ridekurs, forhester og divsere. TS sier også at dette ikke er noe som skal skje i morgen.

Jeg støtter erfaring og kunnskap før hestekjøp. Men jeg syns ikke man trenger å kunne ALT (hvem kan alt?) om hest før man skaffer seg det. Det holder med erfaring nok til å vite at man liker og trives med disse dyrene, trygghet på at man kan håndtere dem, tid, plass, penger, tilgang til vet. og fortrinnsvis godt hovslager. Det meste annet kan man faktisk lære seg etterhvert ved behov.

Hest kan holdes billig om man produserer för selv, har naturlig gode uteplasser, et gammelt fjøs som duger som stall eller utegangshall, og ikke reiser rundt på kurs to helger i mnd. Det er jo litt hvordan man ønsker å ha hest da. Jeg vet at det er "ut" å kun ri på tur, man skal "drive" med hest om man har hest nå til dags. Man skal på kurs, lære akademisk ridekunst, sentrert ridning, horsemanship, og gudene vet hva det heter alt. Men sannheten er jo at for å ri en hest på tur i skogen noen ganger i uka, så trenger man en stødig hest, utstyr som passer (og her kan man faktisk både se på hesten og lese seg opp en god del, samt bruke internett osv. ) basic ridekunskaper og turområder.

Ha hest på egen gård i gokk er noe helt annet enn å ha hest på et ridesenter i en større by, eller tilknyttet en større by.

Da er vi egentlig enige i alt da, bortsett fra kanskje nøyaktig hvor mye man burde kunne. Jeg har sett for mye rart til å stole på det meste ordner seg etterhvert, man må faktisk ha litt kunnskap for å legge merke til faresignaler (har kommet med to eksempler - de relativt hestevante menneskene som hadde min hest, som ikke la merke til dårlig hovtrim som igjen gikk kraftig utover kropp - og hun relativt uerfarne jenta som ikke lenger hadde kontroll over eller glede av sin hest, en stødig og i utgangspunktet grei fjording).

Jeg tenker at det er viktig å ikke male det hele for rosenrødt, siden det er et veldig stort ansvar. Jeg kjenner i alle fall langt flere som selger hesten sin enn hunden eller katten da det ble dyrere og/eller ble mer jobb enn det man forventet.

Og man sparer nok penger på å ha hest i gokk, men det krever mer kunnskap av deg som eier, synes jeg. Jeg er i hvert fall glad jeg hadde så mye folk rundt meg og hjelp da jeg fikk hest, og heller flyttet til gokk 5+ år senere da jeg var trygg på det aller meste selv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan for øvrig ha uflaks selv om man bare skal kjøpe turhest også, pga. ting man ikke legger merke til som førstegangskjøper. Min tidligere hest kunne fint ha blitt solgt som turhest, han var stødig han, men pga. ørlite skjev benstilling (nei, ikke noe vet. legger merke til) får han ordentlig vondt i kropp om det ikke blir jobbet med jevnlig under riding/bakkearbeid. En sommer med bare turriding hadde vært skikkelig dumt for hans del. Og nei, han er ikke et unikt tilfelle - skjevheter og småtterier som ikke plager hesten før den får rytter på er rimelig vanlig, og nei, det var ikke lett å merke at han hadde vondt utenom behandling. :P Så hadde jeg solgt han til en uerfaren turrytter hadde eieren antakeligvis vært happy, mens hesten hadde hatt konstante vondter som neppe hadde blitt lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv for å være forholdsvis oppegående, jeg har klart å oppdra to barn og en håndfull hunder, så da burde jeg i følge denne tråden kunne ta på meg ansvaret for en hest?

Jeg kan ikke ri. Jeg aner ikke hvordan man ser at en hest f.eks har kolikk. Jeg veit de spiser grøntfor og kraftfor, men hva de burde spise av det, har jeg ingen peiling på. Jeg har vel sånn samlet sett halvannet år som stalljente i traverstall bak meg (og jada, jeg rei hest, og jeg falt av nesten alle sammen), sånn en gang for 25 år siden. Jeg antar jeg kan google meg frem til mye av dette med foring f.eks.

Jeg kan ha hest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv for å være forholdsvis oppegående, jeg har klart å oppdra to barn og en håndfull hunder, så da burde jeg i følge denne tråden kunne ta på meg ansvaret for en hest?

Jeg kan ikke ri. Jeg aner ikke hvordan man ser at en hest f.eks har kolikk. Jeg veit de spiser grøntfor og kraftfor, men hva de burde spise av det, har jeg ingen peiling på. Jeg har vel sånn samlet sett halvannet år som stalljente i traverstall bak meg (og jada, jeg rei hest, og jeg falt av nesten alle sammen), sånn en gang for 25 år siden. Jeg antar jeg kan google meg frem til mye av dette med foring f.eks.

Jeg kan ha hest?

Tja, greit å lære seg å ri, og sette seg inn i foring/stell og sykdommer før hesten kommer, og så må du ha tid, ork, plass, penger og oppriktig lyst på hest. Klaffer det, så hvorfor ikke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt fjernt å tro at folk ikke evner å tilegne seg kunnskap etterhvert som behovet melder seg, uansett hva temaet er. Men her på sonen er det oftest viktigere å fremme sin egen fortreffelighet, fremfor å erkjenne at man ikke trenger å være rakettforsker for å ha ansvar for individer med puls eller pels.

Det var da voldsomt. Trodde ikke det skulle frembringe en så heftig reaksjon å påpeke at man ikke kan sammenligne det å ha ansvar for egen hest for første gang med å føde og oppdra et menneskebarn for første gang.

Rakettforsker trenger man ikke være for noe (annet enn for å forske på raketter he he he), men å hive seg uti det å eie en hest og å ha den hjemme hos seg selv, uten noen erfaring fra før, er litt som å kjøre lastebil alene i 80 km/t uten å ha tatt en eneste kjøretime i sitt liv. Det kan gå helt fint, men det er feil ende å begynne i. Man tar kjøretimer og tilegner seg erfaring ved å få undervisning, etterhvert gjøre mer og mer alene, og så etter en stund kan man kjøre lastebilen uten at det utgjør en fare.

Lurer ellers litt på hvor jeg fremmer min egen fortreffelighet siden du siterte meg. Jeg er svært lite fortreffelig til det meste, annet enn mappeorganisering på datamaskin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, greit å lære seg å ri, og sette seg inn i foring/stell og sykdommer før hesten kommer, og så må du ha tid, ork, plass, penger og oppriktig lyst på hest. Klaffer det, så hvorfor ikke?

Så da er kanskje ikke hestehold for newbies da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er kanskje ikke hestehold for newbies da?

Jeg fikk inntrykk av at det var snakk om newbies i forhold til hestehold, ikke å være fullstendig clueless når det gjelder dyrene. Å vite hva de spiser og være villig til å finne ut hvor mye og å kunne gjøre ekvivalentet av å gå tur med dyret er liksom minstekrav uansett hvilket dyr man skal ha? Syns ikke en ettermiddag med Google er sånn sykt høyt krav for å ha dyr som blir flere tiår gamle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk inntrykk av at det var snakk om newbies i forhold til hestehold, ikke å være fullstendig clueless når det gjelder dyrene. Å vite hva de spiser og være villig til å finne ut hvor mye og å kunne gjøre ekvivalentet av å gå tur med dyret er liksom minstekrav uansett hvilket dyr man skal ha? Syns ikke en ettermiddag med Google er sånn sykt høyt krav for å ha dyr som blir flere tiår gamle.

Ja? Jeg er ikke "fullstendig clueless" når det gjelder hest, jeg veit f.eks at jeg ikke kan nok om hest til å skaffe meg en. Det var hele poenget mitt det, det er ikke alltid det holder med "sunn fornuft", det hjelper ikke om man har oppdratt unger og bikkjer, eller at man har ridd en gang eller tre.

Jeg har da aldri sagt at man skal ha hest uten noe kunnskap og erfaring. Men man trenger ikke være verdensmester.

Tråden heter "Å eie en hest -for newbies". Ikke "Å eie en hest - med noe kunnskap og erfaring". Det har flere av dere sagt at går helt fint. Det å ha hest er nesten like enkelt som å ha hund eller barn det. Det går seg til. Veien blir til mens man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Jeg er ikke "fullstendig clueless" når det gjelder hest, jeg veit f.eks at jeg ikke kan nok om hest til å skaffe meg en. Det var hele poenget mitt det, det er ikke alltid det holder med "sunn fornuft", det hjelper ikke om man har oppdratt unger og bikkjer, eller at man har ridd en gang eller tre.

Tråden heter "Å eie en hest -for newbies". Ikke "Å eie en hest - med noe kunnskap og erfaring". Det har flere av dere sagt at går helt fint. Det å ha hest er nesten like enkelt som å ha hund eller barn det. Det går seg til. Veien blir til mens man går.

Siden du siterer meg så synes jeg du skal lese mitt første innlegg i tråden og. Veien blir til mens man går, det har den blitt hos meg. Jeg hadde erfaring med hest, men ikke flere tiår, aldri hatt hest på for. Stelt noen privathester og jobbet med hester og turister. Jeg regnet meg som relativt newbi på hest jeg, gjør forsåvidt det enda. Likevel klarte jeg fint å oppdage både lungesykdom og kollik i startfasen. Det er ikke rakettforskning å ha hest. Jeg har aldri sagt man skal skaffe seg hest uten basiskunnskaper. Det tror jeg ingen her mener, diskusjonen har gått på hva som er "nok" forhåndskunnskap".
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se på startinnlegget da og ta høyde for at denne tråden kanskje kommer opp i ett googlesøk om samme tema? Sitat fra startinnlegget: "Jeg kan NADA om hester og hestehold. Jeg vet ikke engang om jeg trives med å ha hest. Hva gjør man med de? "

Utifra forskriftene har man ikke lov å holde hest med slike forutsetninger.

Svarene videre gikk på at det å først kjøpe hesten var ikke riktig ende å begynne i.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du siterer meg så synes jeg du skal lese mitt første innlegg i tråden og. Veien blir til mens man går, det har den blitt hos meg. Jeg hadde erfaring med hest, men ikke flere tiår, aldri hatt hest på for. Stelt noen privathester og jobbet med hester og turister. Jeg regnet meg som relativt newbi på hest jeg, gjør forsåvidt det enda. Likevel klarte jeg fint å oppdage både lungesykdom og kollik i startfasen. Det er ikke rakettforskning å ha hest. Jeg har aldri sagt man skal skaffe seg hest uten basiskunnskaper. Det tror jeg ingen her mener, diskusjonen har gått på hva som er "nok" forhåndskunnskap".

Som yurij skriver:

Men se på startinnlegget da og ta høyde for at denne tråden kanskje kommer opp i ett googlesøk om samme tema? Sitat fra startinnlegget: "Jeg kan NADA om hester og hestehold. Jeg vet ikke engang om jeg trives med å ha hest. Hva gjør man med de? "

Utifra forskriftene har man ikke lov å holde hest med slike forutsetninger.

Svarene videre gikk på at det å først kjøpe hesten var ikke riktig ende å begynne i.

Kjøper man hest på bakgrunn av en tråd som dukker opp i et Googlesøk, så tror jeg kanskje ikke det er håp uansett hva vi skriver :lol:

I følge tråden her så burde jeg kunne kjøpe meg hest, jeg har oppdratt både unger og hunder, jeg er ganske fornuftig av meg, og det er jo bare å ha en god hovslager, veterinær og salmaker, så går dette fint, det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...