Gå til innhold
Hundesonen.no

Frekt å avlyse avtalen om kjøp?


BaltoLito
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er på utgikk etter en valp. Har en Papillon blanding, papillon, chihuahua og Jack Russel (mest Papillon). Og de jeg kjøpte han av, har nå et kull med 3 valper. To gutter, ei jente.

Har hatt flere samtaler med de, å har på en måte sagt ja til en av de.

Jeg har forelsket meg helt i Papillon, jeg elsker spesielt halen og ørene til en papillon. Og alt i mellom så klart, men alle hunder er forskjellige. Jeg er "vant til" blandinger, jaja vet at folk er i mot det, men det er deres problem og ikke mitt. :P

Det er 50/50 sjanse for at de valpene får papillon ører...

Er det galt av meg å ikke velge de, dersom ingen av de får papillon ører?

De blir lagt ut til slags når de er 8 uker, og jeg må bestemme meg for hvilken av de innen da. Har "første valget".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du i hvert fall burde si i fra til eier av valpene at du tenker som du gjør. Jeg synes nå det er helt fair å ha preferanser ift. utseende, men jeg synes du burde gi beskjed. Det er litt dumt om interesserte blir avslått fordi de holder av en valp til deg liksom g så skal du kanskje ikke ha.

Jeg vet ikke hvordan det er på små hunder, og det er vel enda vanskeligere å vite på blandinger, men man kan vel ikke vite om ørene blir stående eller ikke når de er 8 uker? Man kan så klart ha en anelse eller spekulere, men man vet ikke?

Jeg tenker også litt sånn at hvis du egentlig vil ha en papillon, altså hele pakken ikke bare ørene, så burde du kanskje kikke rundt etter en oppdretter av papillon?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du i hvert fall burde si i fra til eier av valpene at du tenker som du gjør. Jeg synes nå det er helt fair å ha preferanser ift. utseende, men jeg synes du burde gi beskjed. Det er litt dumt om interesserte blir avslått fordi de holder av en valp til deg liksom g så skal du kanskje ikke ha.

Jeg vet ikke hvordan det er på små hunder, og det er vel enda vanskeligere å vite på blandinger, men man kan vel ikke vite om ørene blir stående eller ikke når de er 8 uker? Man kan så klart ha en anelse eller spekulere, men man vet ikke?

Jeg tenker også litt sånn at hvis du egentlig vil ha en papillon, altså hele pakken ikke bare ørene, så burde du kanskje kikke rundt etter en oppdretter av papillon?

Ørene på papillon pleier å reise seg rundt 5-6 uke. Da jeg besøkte min som valp hadde alle stå ører og da var de 5 uker gamle. Men som du sier, det er nok vanskeligere å vite med blanding.

Når det gjelder topic, jeg signerer alle andre. Gi beskjed om det er så viktig for deg med ståører :) Hvis du vil være sikker på å få ståører på en papillon så burde du gå for en papillon.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en papillon, så kjøper du en. Du får ikke papillon av å kjøpe en blandingshund, uansett blandingsforhold.

Nei det er ingen ting galt med at du er vandt til blandinger, mine to forrige hunder var to fantastiske blandinger. Men egenskapene jeg ville ha, hadde jeg ikke fått av å kjøpe tilsvarende blandinger. Så mine neste ble rasehunder, for da visste jeg hva jeg fikk.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en rasehund, hvor man er tydelig til oppdretter på at man vil ha en som er rasetypisk, feks fordi man skal drive med utstilling, så er det innenfor å avbestille fordi det ikke ble en valp som ble rett for deg. Men på en blanding så er det ikke helt innenfor å avlyse kjøp når det nærmer seg fordi valpen ikke ser riktig ut, nettopp fordi det er vanskelig å forutse eksteriør på en blanding. Og fordi eksteriør"feil" på en blanding ikke vil gi deg noen som helst begrensninger i hva du kan bruke hunden til siden den ikke kan delta på utstilling uansett. Det du selvsagt kan gjøre er jo å være helt tydelig til "oppdretter" på at du vil bare ha hund om det blir en med riktige ører så kan jo vedkomende selv velge om h*n vil ta risikoen ved å reservere en til deg eller velge å gi reservasjonen til noen andre som vil ta valpen uansett og dermed garantere at de slipper å sitte igjen med en valp etter de er leveringsklare.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du avlyse kjøpet, du bør da for det første ikke sitte med en hund du egentlig ikke vil ha - og for det andre har du ikke skrevet på noe kontrakt ergo er su fri til å gjøre som du vil. Jeg har trukket meg fra hundekjøp 2 ganger, den ene fordi jeg skjønte det ikke var en bra oppdretter jeg kjøpte fra og hundene var uten stamtavle - den andre fordi jeg følte jeg ikke valgte den rasen jeg ville ha. Har aldri hatt den gode følelsen som jeg hadde når jeg fant hunden min på retrieverklubbens hjemmeside, da først av visste jeg at NÅ skjer det :) Si sorry men jeg har ombestemt meg, du trenger ikke legge ut i det vide og brede om du ikke vil mener jeg. Det verste som skjer er at du ikke får kjøpt hund der igjen, og det anser jeg som et lite tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit å plutselig ombestemme seg pga. noe man var klar over på forhånd. Hvis man bare ønsker et bestemt kjønn, en bestemt farge, et bestemt trekk, eller har andre krav som er helt avgjørende for om man velger å kjøpe, så er det veldig dårlig gjort å ikke si i fra på forhånd. Det kan føre til problemer for oppdretter, det kan føre til at du forhindrer andre kjøpere i å få drømmehunden, og det kan føre til at valpen kommer sent til sitt nye hjem.

Samtidig må man være klar over at når man har sånne ønsker så er man en risiko for oppdretteren, og at man kan havne lengre ned på ventelisten. Siden det er snakk om blandingskull så er det ekstra stor usikkerhet rundt dette, og det er kanskje ekstra vanskelig for oppdretter å finne en ny kjøper dersom noen faller fra i siste liten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tenker helt motsatt jeg. Om du ikke ønsker den hunden, så skal du ikke kjøpe den. Om oppdretter ikke har tatt depositum, så er det oppdretters problem om den har sagt nei til andre interesserte. Det er vel uavhengig om det er renraset eller blanding, er det noe som skurrer enten det er utseende, magefølelsen eller vilkår valpen har som gjør at man vegrer seg, så er det bedre å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...