Gå til innhold
Hundesonen.no

Int* Nord Uch NordV-08 SV-09 DKV-10 Andvaka Solaris

Caroline

Recommended Posts

• Svar 134
  • Created
  • Siste svar
Dårlig gjort å legge ut slike billder...

*Jeg som går og drømmer litt om en sheltie tispe*

(Just nu har vi mer enn nok hunder i hus, så blir nok ikke med det første dessverre)

Du er ikke alene å gå rundt å drømme om en sheltie tispe :) Spesielt ikke når man ser bilder av Saeta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
"pelsløs", hehe ;) Gratulerer med dagen, Saeta! Kjempefin er hun ;)

Ja, jeg turte ikke legge inn bilde fra idag altså :rolleyes: Det er det nærmeste man kommer korthårssheltie!

Og selvfølgelig, tusen takk til alle! Saeta feiret dagen med noen fiskeboller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Når en sheltie får valper blir hun ikke spesielt vakker for en periode..

Saeta, 14. april:

2008-04-14006copy.jpg

19. mai:

2008-05-19217copy.jpg

23. juni:

2008-06-30274copy.jpg

Og idag, 17. juli:

2008-07-17259copy.jpg

Og her kommer litt flere bilder fra idag:

2008-07-17230copy.jpg

2008-07-17233copy.jpg

2008-07-17251copy.jpg

2008-07-17255copy.jpg

2008-07-17235copy.jpg

2008-07-17236copy.jpg

2008-07-17250copy.jpg

2008-07-17248copy.jpg

Siden sist har hun vært på agilitykurs, noe vi vil ta opp igjen utover høsten. Vi har trent litt lydighet hjemme, og begynt med litt freestyle. Så blir det noen utstillinger utover høsten også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
Woohoo! Ingen dum tittel! :x

Nei, slett ikke :x

Her kommer noen bilder, om enn rimelig mørke, små og dårlige, det er hvertfall bilder :x

En av de siste rundene vi løp i btk

86ad3161.jpg

Må samle beina gitt, her sto jeg rotete :rolleyes:

7525a044.jpg

Midt i en snuing, hehe (fram og tilbake)..

1f42c0ba.jpg

Går fram og tilbake før endelig plassering:

30d1eccd.jpg

Beste tispeklasse, får utdelt cert og cacib:

6b8b8a21.jpg

En smule overrasket handler :x

28c40677.jpg

BIR og BIM :x

a2e95516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

07.04.2009: Saeta er 4 år idag! Takk for fire fantastisk flotte år. Sammen har vi opplevd masse, og enda mer skal det bli!

En liten oppsummering av Saetas liv:

Saeta ble født på gjesterommet vårt på Heimdal sammen med sine to brødre, der kun en av brødrene levde opp. Saeta og Dino var derimot svært friske og fine hunder. Det var aldri tvil om at Saeta skulle bli hos oss, og Dino dro til sine nye eiere 10 uker gammel.

Hun var en stor valp, og hun vokste fort fra mtil hun var 4-5 mnd., så vi var litt redde hun skulle bli for stor. Senere har det vist seg at slik er bare mine soble linjer, de bokser fort i ung alder og stopper tidlig. Hun var også svært uferdig i hodet, og gjorde derfor ingen stor karriere som valp og junior. Hun fikk stort sett rødt, men HP og CK lot vente på seg. Da hun var 16 mnd. fikk hun sin første CK, og etter dette begynte moroa!

18 mnd. gammel fikk hun sitt første cert før hun igjen røytet. På vårparten stilte vi igjen, og i april kom cert nr. 2, hun hadde nettopp fylt 2 år. Kun 2 mnd. etter dette stiller vi på NKK Drammen, en av årets største med tanke på antall påmeldte shelties, da spesialen vår var dagen før. Og tenke seg til, hun tok jammen cert nr. 3 og ble champion, 2 år og 2 mnd. gammel!

Hun var på dette tidspunktet også nettopp røntget, og gleden var stor da hun hadde A-hofter. Hennes etterlengtede første kull kunne bli en realitet! Den 2. januar 2008 kom 4 tisper til verden, der en desverre døde. De 3 gjenlevende har blitt flotte hunder, og to er allerede røntget fri for HD.

Da pelsen kom tilbake ble det full fart inn i championklassen. Hun gjorde det godt på NKK Orre der hun ble 2BTK med res.Cacib bak en Int Ch, altså får hun sitt første Cacib her. Vi hadde også rabiesvaksinert da jeg drømte om å stille i utlandet. Dette ble en realitet i november, da vi debuterte i den danske utstillingsringen i Herning med Cert, Cacib, Championat, Nordisk Vinner-08 og BIM! Hvilken lykke!

Hun har også stilt i Norge og fått CK hver gang siden da, fått mange fine plasseringer i BTK og til og med blitt BIR og 4BIG i Exporama. Hun ble også 2BTK i Fredericia i februar. I mars tok vi en langtur til Sverige, og jammen klarte hun det igjen! Beste tispe/BIM, Cert, Cacib og Svensk Vinner-09! Sverige anses som det landet i Nirden med høyest kvalitet, så jeg trodde ærlig talt vi måtte jobbe mye for det certet!

Hun har ihvertfall for meg bevist at hun er en vakker hund, samtidig er hun fantastisk å jobbe med, og jeg kunne egentlig ikke bedt om stort mer i en og samme hund!

Kort oppsummering av resultater:

3 x Cert i Norge

1 x Cert i Danmark

1 x Cert i Scerige

1 x Cacib i Norge

1 x Cacib i Danmark

1 x Cacib i Sverige

1 x Res. Cacib i Norge

1 x Res. Cacib i Danmark

2 x 2. premie kl. I i lydighet (inkl. 1 x 0)

Hadde noen sagt til meg i 2005 at jeg om 4 år hadde oppdrettet en hund som var Nordisk champion og manglet ett Cacib for sin internasjonale tittel hadde jeg nok ledd ganske høyt, men sånn har det blitt!

Bildekavalkade:

Nyfødt:

Andvaka5.jpg

1 år:

Certbilde_forslag_1red.jpg

2 år:

saetastaa3.jpg

3 år (totalt avrøytet etter valper):

2008-05-09163copy.jpg

4 år:

Saetastand2march09.png

Måtte 2009 bli et like fantastisk år som de foregående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...