Gå til innhold
Hundesonen.no

Tyggeting/-leker og godbiter til valp


Emmy
 Share

Recommended Posts

Denne gangen har jeg bestemt meg for å komme gjennom hele valpeperioden uten noe svinn (yeah right :P), så jeg tenkte å være godt forberedt og ha en del ulike leker og tyggeting klart til å tilby valpen når den begynner å bli kreativ. Så, hva liker valper å tygge på (sånn bortsett fra dyre sko, bøker, møbler osv. :P)? Tenkte å ha en del forskjellige ting i ulike materialer liggende, eller til å veksle mellom, så valpen er fornøyd med utvalget og ikke går løs på møblene. Setter pris på forslag, både generelle og til spesifikke produkter, enten det er beregnet på hunder eller bare random, lure ting :)

Lurer også på om noen kan anbefale godbiter med god smak og i passe størrelse til en liten valp (eller som lett kan deles opp uten altfor mye smuler). Det aner meg at de jeg gir til labradoren, blir litt store til valpen, og smakelighet har jeg aldri trengt å tenke på :P

Valpen er en korthåret collie, forresten!

Forresten 2: Mener å ha sett at det finnes spray som smaker vondt til å spraye på møbler osv., er det noen som har prøvd dette som kan si om det fungerer eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting som jeg brukte til forrige valp (og planlegger til neste) er litt hjemmelaga ting når de klør i tennene.

Feks lage svak buljongblanding og dyppe en klut i, knytt knute på kluten og stapp den i fryseren - fin ting å tygge på når det klør i tennene. Det samme er kong med frossen mat i eller biter av frossen banan (hvis valpen spiser sånt) eller gulerot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kong i litt god størrelse, fyll den med en smørjeblanding av våt og tørrfór, hiv I frysen og server til frokost neste morgen. Eller middag, eller kveld! Fin for ømme gummer :)

Ellers gir jeg valpene det jeg kommer over av passende kjøtt og bein (rått) fra slakter og butikk.

Margbein, kyllingklubber, rå griseører, fårikål kjøtt, svineribbe osv.

Edit:

Edikk funker for å unngå tygging på møbler for noen valper. Mens andre må man gå litt hardere til verks for å stoppe. Tabasco gjorde susen på stikkontakten her. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min synes fleecefletter var, og er, veldig gøy. Kjøp et billig fleece-teppe (koster nesten ingenting på IKEA feks), klipp opp remser, flett de sammen! Toppen av lykke er å løpe rundt i hagen mens man dasker seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, folkens, masse bra her! Kong har jeg faktisk aldri brukt, hva er passe størrelse til en sånn valp (@ eller andre)? Burde jeg kjøpe en som er beregnet på valper, eller er det like greit å kjøpe en større en med en gang?

Og @Artemis: Er sånt interessant nok i seg selv, eller burde man gjemme litt godbiter oppi?

Tips til godbiter, anyone? Lenge siden sist jeg hadde valp, merker jeg ... Tror vi bare brukte tørrforkuler i begynnelsen sist, men igjen, da var ikke smakelighet en issue :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, folkens, masse bra her! Kong har jeg faktisk aldri brukt, hva er passe størrelse til en sånn valp (@ eller andre)? Burde jeg kjøpe en som er beregnet på valper, eller er det like greit å kjøpe en større en med en gang?

Og @Artemis: Er sånt interessant nok i seg selv, eller burde man gjemme litt godbiter oppi?

Tips til godbiter, anyone? Lenge siden sist jeg hadde valp, merker jeg ... Tror vi bare brukte tørrforkuler i begynnelsen sist, men igjen, da var ikke smakelighet en issue :P

Jeg hadde kjøpt en som også passer til unghund/voksen. Ihvertfall str L, evnt xl om det finnes. De vokser jo så fort. Fåes billig på ebay :)

Av godbiter så varierer jeg, har stort sett alltid frolic og olivers training bites liggende. Dr Clauder godbitene er veldig poppis her men litt dyrere. Ellers gir jeg både fiskekake, pølse, kjøttboller med jevne mellomrom. Nå har ikke jeg kresne hunder da så jeg tenker sjelden over hva jeg kjøper. Snubler jeg over et bra tilbud så kjøper jeg det uavhengig av merke/smak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

IQ-leker:

- Skjær passe hull i en tennisball og ha i godbiter

- Flaske med godbiter

- Kasserolle med godbiter og ha på lokk

- Pose med godbiter

- Sokk med godbiter

- Gå innpå et rom og gjem godbiter, "sitt" (-> "vent") -> åpne døren og "søk"

Gi valpen noe å utforske/leke med, mens du gjør noe annet. Da kan den få herje litt for seg selv. Min erfaring er at hunden da vil assosiere gjenstandene med ferdig utforsket, og ikke lek.

Gi entusiastisk "braa", når hunden utforsker. Er den redd gjenstanden, la den stå i rommet i 2 dager - uten at du prøver å få den til å utforske. Lat som ingenting og hold tyst. Da ville ikke jeg gitt ros en gang ved utforsikng. Bjeffer den, gjesp og strekk armene. Etterhvert kan du selvsagt gi ros, når den absolutt ikke er redd/skeptisk.

Eksempel:

Bamser (m/squiker), aviser, hagestol, paraply, planke, barneleker, fotball, kontorstol på hjul, kasser med noe som rasler, leker som lager lyd (m/høytaler).. Den må få bite og ødelegge, uten at du blander deg. Når du vil den skal avslutte, ta fram en godbit og avled for å fjerne lekene/gjenstandene.

Ellers er det viktig å ikke drive på for mye. Gi et Godt ordentlig bein, så den får holde på for seg selv, når den er fysisk og psykisk utslitt (ikke bruk det for å slippe en tur). Ikke ros eller klapp. Da blir det lett for mye på en gang.

Etter litt, avled med godbit og ta den i fange/senga/åpent bur for å sove (lukket bur=hjelpløshet). Løft den tilbake om den våkner og går bort. Om og om igjen, helt til du viser at du har mye bedre tålmod og valpen blir lei. Hopper den opp for å bite/blir oppgiret når du løfter den, så sett deg i sofaen og vent til den roer seg av kjedsomhet. Løft den deretter forsiktig tilbake. DA vil den skjønne at det er tid for søvn, ikke lek. Ikke vær så konsekvent på at den MÅ legge seg med en gang. Valper har mark i rumpa. Samme når dere skal sove natta. Våkner den, ikke rør deg fra senga. Den vil etterhvert komme å legge seg. Finner den på noe "ulovlig", da kan du "våkne" rolig og løfte den på plass. Om og om igjen til den forstår at det er natta. Og ikke gi øyekontakt.

Ble litt utenfor temaet, men synes det er viktig å poengtere at ikke all lek, er bra lek. Samtidig hvordan man skiller lek og søvn - som begge er noe av det viktigste en valp kan få, for å lære. Jeg har alt fokus på å få en avbalansert og glad hund. Som ikke er passiv, men aktiv. Samtidig som den er engasjert på mine premisser; når Jeg vil kaste ball, ha dra-kamp, etc. Anbefaler da å ha en slutt-kommando. Hade er f.eks. perfekt når dere drar fra mennesker. Ikke gjør en big deal ut av det, og ikke la mennesker få kose med hunden før de sier hade.

Sist men ikke minst er det viktig at valpen får fritt spillerom med andre hunder. Helst gamle, snille hunder som ikke vil leke i timevis og som sier i fra når nok er nok. Når valpen blir litt eldre, burde den også gå tur med rolige hunder, så den lærer at den ikke skal leke hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sånn rosa pølseformet kong som er fin å stappe ost og andre godbiter i. Den har tålt iherdig bruk gjennom hele valpetiden uten en skramme. Har også hatt mye glede av flettetau, tauknute og pipeleker. Jevnt over er det ikke så farlig hva det er for noe som tygges på, så lenge det er lov og ikke skadelig for hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...