Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund passer meg?


Milla og Aurora
 Share

Recommended Posts

Hei?

Om noen år har jeg tenkt til å få hund nummer to, og nå sitter jeg og stusser litt på hvilken rase jeg vil ha...

Rasene jeg har sett mest på er border Collie, aussie, labrador, Australian Kelpie, Australian Cattledog og Belgisk Mallanios.

Hunden kommer til å bli brukt i agility, lydighet og freestyle, og kanskje til og med litt disc Dogging og spor, og selvsagt turkompis?

Fra før av har jeg en Border Collie og Portugisisk Vannhund blanding på 1,5 år som heter Milla, hun blir foreløpig bare brukt i Agility og freestyle, da hun ikke synes at lydighet er sååå gøy som de andre nevnte. Vi konkurrerer ikke nå, men vi har planer om det, så fort hun har lært seg vippa og slalomen?

Hunden kommer til å få masser av tur og hjernetrim, samt andre ulike aktiviteter.

? Tusen takk for svar!

Bilde av Milla?

post-15976-0-44693700-1433935266_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper en BC eller kelpie vil passe deg ypperlig :) I forhold til AG er det jo greit å velge hundene som er lette i kroppen.

Det var det jeg også tenkte, selvom ikke alle de nevnte rasene er like "lette". Border Collien har alltid vært høyt oppe på lista mi, kelpien virker også fin, og lettere enn en Cattledog.

Men vet du hvordan kelpien er å trene? Har hørt at de kan være strie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lab tror jeg også kan være litt tung i kroppen mtp agility, ellers tror jeg alle rasene du nevner kan passe deg bra! Tenker at forskjellene mellom hundene handler mer om smak mtp gemytt og størrelse heller enn egnethet, for alle kan egne seg. Ville gjort en innsats for å møte flere individer av favorittene og gjort meg opp en mening etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lab tror jeg også kan være litt tung i kroppen mtp agility, ellers tror jeg alle rasene du nevner kan passe deg bra! Tenker at forskjellene mellom hundene handler mer om smak mtp gemytt og størrelse heller enn egnethet, for alle kan egne seg. Ville gjort en innsats for å møte flere individer av favorittene og gjort meg opp en mening etter det :)

Tusen takk for tips Har ikke møtt/ vet om noen med kelpie eller Mallanois, som er på topp 3.. Men BCer kjenner jeg mange av, skal faktisk til en BC oppdretter med Milla for sommerjobb til sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også tenkte, selvom ikke alle de nevnte rasene er like "lette". Border Collien har alltid vært høyt oppe på lista mi, kelpien virker også fin, og lettere enn en Cattledog.

Men vet du hvordan kelpien er å trene? Har hørt at de kan være strie...

Du blander ikke kelpie og cattledog da? Cattledogen kan være ganske tung å motivere, og krever nok noe mer jobb en de andre for å få gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malinois er en hund med mye vakt og skarphet i seg, så jeg ville styrt unna den hvis du vil ha en grei og snill hund i hverdagen. Da kan du heller se på Tervueren, som er den langhårete varianten. De har også litt vokt, men de er mye mildere enn Malinois :) De er jo relativt store, men de er veldig lette i kroppen, å belønne dem er absolutt ikke noe problem, og finner du en god en så er de koseklumper av dimensjoner. @Malamuten kan vel forklare litt dypere om Mallen i hvert fall :)

Jeg vurderte også BC, men jeg takler ikke den stirringa de driver med, så jeg slo den fra meg. Jeg vil mye av det samme som du vil drive med, og jeg hadde helt klart sett mer på Kelpie :) De kan være litt stri har jeg hørt, men de er veldig lettlærte og motiverte (gitt at du finner en "ordentlig" en).

Skal du drive med disc dog ville jeg sett nærmere på BC, Kelpie og Terv (ja, terv)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva egentlig, men noen sier at de kan sammenlignes med huskyer... Men jeg har alltid trodd at de var BC aktige, vet du noe?:)

Altså, det trur jeg må være den mest feilaktige uttalelsen jeg noensinne har hørt når det gjelder hunderaser. :blink:

For å si det sånn: Hvis du vil ha en hund du kan gjøre nærmest akkurat hva du vil med, og du liker høyenergiske gjeterhunders intensitet, så kjøper du deg en kelpie etter foreldre med dokumenterte resultater. Selvsagt finnes det kelpier også som ikke egner seg som konkurransehunder, men sjøl en "dårlig" kelpie vil være ca titusen millioner ganger lettere å trene med enn en husky. :D

Jeg overlater til dem som lever med rasen å si noe mer, men jeg trur du bør stramme opp kildene dine litt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro bc, kelpie og malle er de safeste valgene om man vil komme langt. Ifht de øvrige så har de en liten ekstra fordel ifht sin kroppsbygning mtp agility og evt freestyle, og hvordan de beveger seg. Lette og kjappe. Og ikke minst pga deres utrettelige arbeidslyst, mentale utholdenhet og naturlige fokus. Man får mye "gratis" av de 3. Jeg har jo en malinois og en hollender, og selv om de er fine hunder på mange måter så hadde jeg personlig valgt noe annet om det ikke hadde vært for at jeg vil konkurere i ipo. I tillegg til alt som er kjekt så får man med en del mindre kjekke ting, og det er mye vanskeligere å finne en god, stødig malle enn det er å finne tilsvarende i feks en kelpie.

Ingen ekspert på kelpie, men mitt inntrykk er at de er alt annet enn vanskelige å trene med. Catledogen derimot kan nok være litt stri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw: Da jeg skrev "stri" mente jeg ikke som i vanskelig å motivere, men mer det sted ikke er like myke som feks en BC. De virker tøffere i hodet bare :)

EDIT: Jeg ville heller ikke valgt en Malinois hvis du skal drive en del med disc dog/freestyle der hunden skal opp på deg. De fleste maller jeg vet om veier 30kg +, og det er ikke såååå lett å holde igjen en malle som skal støte deg på brystet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du hvordan kelpien er å trene? Har hørt at de kan være strie...

Skulle gjerne hatt ett ord med vedkommende som har dag det.... snakk om å være på bærtur! :blink:

Her finner du endel om kelpie :)

http://hundesonen.no/forum/topic/77147-fortell-meg-om-kelpien-din/

Edit:

https://youtu.be/keMLpWq2EZU

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malinois er for spesielt interesserte som trenger en tjenestehund. Hund til hobby som agility og lp etc, så bør du velge en av de andre 460-ish rasene.

Er de virkelig så heftige? Uansett linjer?

Jeg spør, fordi jeg har tittet på rasen selv, liker det jeg ser veldig godt, men tenker at jeg aldri i verden kunne hatt en slik hund med mine begrensninger. Men i det siste har jeg møtt/hørt om flere som har malle til hobbyhund, og som ikke gjør veldig mye mer med dem enn jeg gjør i gode perioder, og ikke noe mer enn folk flest jeg kjenner som driver aktivt med hund på hobbybasis, dvs ukentlige treninger i lp, ag, osv, samt "normal lengde" turer for folk som er i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de virkelig så heftige? Uansett linjer?

Nei, du kan få blomstermaller, som er omtrent som langhårsbelgere.

Jeg spør, fordi jeg har tittet på rasen selv, liker det jeg ser veldig godt, men tenker at jeg aldri i verden kunne hatt en slik hund med mine begrensninger. Men i det siste har jeg møtt/hørt om flere som har malle til hobbyhund, og som ikke gjør veldig mye mer med dem enn jeg gjør i gode perioder, og ikke noe mer enn folk flest jeg kjenner som driver aktivt med hund på hobbybasis, dvs ukentlige treninger i lp, ag, osv, samt "normal lengde" turer for folk som er i full jobb.

Forskjellen på bruksmalle og andre raser, er farta og alvoret i dem. Du har hunder som er like kjappe i hodet og kroppen, du har hunder som har like mye alvor i seg, men det er få raser (om noen) som har både farta og alvoret i seg som bruksmallene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de virkelig så heftige? Uansett linjer?

Jeg spør, fordi jeg har tittet på rasen selv, liker det jeg ser veldig godt, men tenker at jeg aldri i verden kunne hatt en slik hund med mine begrensninger. Men i det siste har jeg møtt/hørt om flere som har malle til hobbyhund, og som ikke gjør veldig mye mer med dem enn jeg gjør i gode perioder, og ikke noe mer enn folk flest jeg kjenner som driver aktivt med hund på hobbybasis, dvs ukentlige treninger i lp, ag, osv, samt "normal lengde" turer for folk som er i full jobb.

Tja, nja. det finnes vel mindre heftige linjer i alle raser. Malle er ikke noe unntak. De krever jo selvfølgelig å få brukt seg mye, men man trenger ikke fem timer om dagen liksom. Jeg tror noe av det @Gråtass tenker på er at de som regel er svært skarpe, med mye vokt og en del mot. Skal man bare ha hobbyhund så er det jo ikke vits å skaffe seg en slik hund, som da vil kreve veldig mye i hverdagen?

Nå er jeg litt hyklers da, for jeg sikler veldig på Mallen selv, men jeg har sett på de litt mildere linjene. Har en blomstermalle i kikkerten som jeg originalt skulle hatt valp fra (før Nyx), men selv der er det mye vokt. Kommer det noen inn i huset uten å ha blitt sluppet inn av eierne så kan hun finne på å skremme dem skikkelig. Har eierne derimot sluppet dem gjennom så er det ikke noe problem. Man får med andre ord en del egenskaper man ikke trenger, og som de fleste ikke vil ha, i en malle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt hyklers da, for jeg sikler veldig på Mallen selv, men jeg har sett på de litt mildere linjene. Har en blomstermalle i kikkerten som jeg originalt skulle hatt valp fra (før Nyx), men selv der er det mye vokt. Kommer det noen inn i huset uten å ha blitt sluppet inn av eierne så kan hun finne på å skremme dem skikkelig. Har eierne derimot sluppet dem gjennom så er det ikke noe problem. Man får med andre ord en del egenskaper man ikke trenger, og som de fleste ikke vil ha, i en malle.

Jeg har en terv som er slik. Han løper mot dem mens han bjeffer, stopper rett forran dem og bjeffer skikkelig til jeg sier det er ok, eller til han kjenner igjen personen. Ikke noe han får lov til, men vanskelig å kontrollere slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...