Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjelltur i juni - hvor er det snøfritt?


Teserere
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt meg på fjellet neste uke jeg, og var innstilt på at snø i lufta er ok. Men hadde håpet på bar bakke. Nå viser det seg at det fortsatt er en del snø liggende rundt om kring... Noen som vet om snøfrie områder? Trenger ikke å være høyfjell. Hardangervidda feks, har det smeltet der? Evt hvor henvender man seg for å finne ut sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor man finner denne informasjonen, men jeg har hørt av ivrige hundekjørere at det enkelte steder er MER snø i fjellet nå enn det var i slutten av april.

Så rart. Trodde liksom det hadde vært lite snø i vinter jeg, men tydeligvis ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Trodde liksom det hadde vært lite snø i vinter jeg, men tydeligvis ikke...

Det har vært mindre snø iår, men det fortsetter jo å snø etter det skulle vært smelta bort! Det snør jo f.eks idag på 1000 moh, og sikkert lavere og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan det er med snø nå, men vær obs på at elver kan ha ganske høy vannstand i juni. Pga snøsmeltinga. Det kan gjøre dem vanskelige å krysse.

Ja, og de sommerbruene som ligger ute noen steder er ikke lagt ut enda.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her: http://m.yr.no/verkart/ski/ er det en oversikt over hvordan snøforholdene er. Litt grovt selvsagt.

Jeg var på Ringebufjellet forrige helg og der var det bare akkurat ikke skiføre på ca 1000m.

Eller så er det mye snø fortsatt rundt omkring. Valdresflya har fantastisk skiføre, Strynefjellet har masse snø, så jeg ville nok prøvd meg i lavere strøk og gjerne lengre syd. Skrimfjella? Vassfaret (ikke veldig fjell, men)?

Eller mer viddeområder, som feks hedemarksvidda? Er nok fryktelig vått der i juni, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lokale forskjeller når det gjelder sne. I vinter har vi hatt usedvanlig mye sne der vi har hytte f.eks. (Vestsiden av Hardangervidden)

Det ligger fortsatt store mengder og det er fremdeles supert skiføre fra 700 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett ved Hardangervidda så og si, og etter påske har vi hatt snøfall jevnlig (det lavet ned i dag bl.a.), og de som har vært innover i det siste sier at det er mer snø nå enn ved påske, og det går fortsatt an å gå på ski. Tror nok det tar en stund før snøen blir borte i år her ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mindre snø iår, men det fortsetter jo å snø etter det skulle vært smelta bort! Det snør jo f.eks idag på 1000 moh, og sikkert lavere og...

Teit :sleep:

Ring til DNT Oslo. De har mange hytter i mange fjellområder og har nok litt oversikt.

Men ja, det er generelt endel snø i fjellet enda :)

Det var en god ide. Sjekket ut.no og ser ut som bare Femundsmarka er bar. Det blir litt feil retning da jeg skal møte en fra Bergen, hadde håpet og møtes "på midten" :lol:

Aner ikke hvordan det er med snø nå, men vær obs på at elver kan ha ganske høy vannstand i juni. Pga snøsmeltinga. Det kan gjøre dem vanskelige å krysse.

Lurt tips. Var forberedt på vått og kaldt så tidlig, men ikke snø/skiføre :lol:

Her: http://m.yr.no/verkart/ski/er det en oversikt over hvordan snøforholdene er. Litt grovt selvsagt.

Jeg var på Ringebufjellet forrige helg og der var det bare akkurat ikke skiføre på ca 1000m.

Eller så er det mye snø fortsatt rundt omkring. Valdresflya har fantastisk skiføre, Strynefjellet har masse snø, så jeg ville nok prøvd meg i lavere strøk og gjerne lengre syd. Skrimfjella? Vassfaret (ikke veldig fjell, men)?

Eller mer viddeområder, som feks hedemarksvidda? Er nok fryktelig vått der i juni, dog.

Takk. Men vil liksom ikke på skitur i juni :P

Det er lokale forskjeller når det gjelder sne. I vinter har vi hatt usedvanlig mye sne der vi har hytte f.eks. (Vestsiden av Hardangervidden)

Det ligger fortsatt store mengder og det er fremdeles supert skiføre fra 700 meter.

Virker som jeg er for tidlig ute rett og slett. Jeg som ville ha et par skikkelig fjellturer før valpis kommer i hus :fear:

Jeg bor rett ved Hardangervidda så og si, og etter påske har vi hatt snøfall jevnlig (det lavet ned i dag bl.a.), og de som har vært innover i det siste sier at det er mer snø nå enn ved påske, og det går fortsatt an å gå på ski. Tror nok det tar en stund før snøen blir borte i år her ihvertfall :)

Det er jo bare helt feil, det er jo juni til uka jo :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Snød på Lifjell i natt ned på 800 meter. Så mye snø i fjellet, det bruker å være på tide å slippe sauen der snart men det kan dem inntil videre glemme pga snøen som ligger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:teehe:

Mjølfjell du mener?

I så fall så er det et par bilder fra de traktene her, tatt i går.

:)

Var det morsomt? Skjønte ikke den helt :P

Ja Mjølfjell ja! Se der ja, ser jo skikkelig vinter ut! Det blir vel en opplevelse det og, skitur i juni!

"Aldri vært mer sne i fjellet"

Artikkel fra bt.no: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Aldri-vart-mer-sno-i-fjellet-3371272.html

Får ikke lest uten abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...