Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn og hund


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Jeg skal "dømme" barn og hund for første gang i helga, noen som har noen råd og tips til en som ikke er speiellt pedagogisk anlagt? :P

Skryt masse av alle ungene og hundene. Ved valg av vinner forklar tydelig hva det var som gjorde at denne ene skilte seg akkurat litt ut fra alle de andre veldig flinke barna; feks at denne hunden gikk LITT penere enn de andre, stod stille på en måte som gjorde at det var lettere så se hvordan kroppen er bygget (eller et eller annet).

Regn med kaos i ringen, og husk at det viktige er at alle ungene skal ha en positiv opplevelse av å få vise frem den kjempefine hunden sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de yngste klassene har jeg alltid 1 vinner, og resten som nr to :P Ta deg god tid til dem, vær flink å hjelpe til så barna holder avstand til hverandre (de tenker som regel ikke på slikt :P ) Jeg spør alltid barna hva hunden deres heter, og skryter mye mens de holder på. La de få bruke den tiden de trenger på å eventuelt stille opp så de ikke føler seg stresset. Jeg forteller alltid barna hva de gjorde som var veldig bra, før jeg annonserer vinneren.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri dømt noe som helst, men jeg jobber med barn og jeg tenker at det viktigste er at alle føler seg sett på en positiv måte. Gi dem en god følelse uansett hvordan det går og metoden som affinity bruker; resten er nr.2, så slipper noen å komme på siste plass :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem positiv feedback/prøv og hjelp de som ikke får det til (om mulig, som regel har de fått en hund som ikke er egnet til formålet).

Pleier også å plukke en vinner i de yngste klassene, sist jeg dømte eldste klasse hadde jeg 21 stk med mange flinke og måtte pent plukke ut 3 stk, for det var vanskelig. Men det viktigste er at arrangør gir opplegget litt tid (ikke bare kjører det gjennom på 5 min) så de får litt tid. Pleier å spørre hva hunden heter, se på tenner og la de stille opp og løpe litt :)
Passer alltid på å si til alle at det bare er å trene videre, alle er flinke og hvis de er flinke og trener blir de enda bedre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hundens kropp ser ut, har ingenting å si. :)

Det du skal se på er samspillet mellom barn og hund. :)

Det er veldig lett å gi barna en hund som 100% vet hva den skal gjøre, og da ser det bra ut nesten uansett hva barnet gjør.

Det er derfor gjerne noe med å se hvilket barn som gjerne jobber mye med hunden, som ikke nødvendigvis KAN stå, men barnet jobber for å få den til å stå likevel. :)

Alltid samspillet mellom barn og hund som skal dømmes når det kommer til barn og hund, ikke hvordan hunden ser ut. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke dømt barn og hund, men hatt med flere barn i barn og hund.

De fleste gangene har vinnerene vært en med en hund som kan det 100%. Vinneren var flink - ja - men, når du ser at hunden omtrent gjør det den skal helt av seg selv, behøver det ikke nødvendigvis være den riktige vinneren av barn og hund.

Samspillet mellom barn og hund er pri 1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...