roxie88 Skrevet 9. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 9. Mai 2015 Blir 4 stk spælsaulam kopplam Spennende skal man flytte ofte på gjerdet kan det være lurt med sånn "nett" med strøm i. Har akutt hjerneteppe så kommer ikke på hva de heter Bole selger de iallefall. Men litt skumle, vi hadde et lam som døde i ett sånt i fjor. Vanlig sauenetting er fint, blir man plaget med at de hopper over kan man sette en strømtråd på toppen av gjerdestolpene. Og et lite tips er å snakke med dyrlegen og få en sprøyte hver med Selevitan (selen +evitamin) til de som man gir forebyggende. Kopplam får ofte mangler på selen og evitamin Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 9. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9. Mai 2015 Er det vanskelig å se kjønn på sau? Grunnen til at jeg spør er at det er en i Kristiansand som skal selge 3 lam født i slutten av februar. Han sier han ikke vet kjønn enda, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 9. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 9. Mai 2015 Er det vanskelig å se kjønn på sau? Grunnen til at jeg spør er at det er en i Kristiansand som skal selge 3 lam født i slutten av februar. Han sier han ikke vet kjønn enda, Nei, det er ikke vanskelig. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roxie88 Skrevet 9. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 9. Mai 2015 Ehm styr unna Gutta har en stor pung som synes veldig godt og jentene dåse o:) så det hørtes ut som noe svindel. Hvis han ikke har de ute i flokk og de ikke er i kontakt med mennesker? Rart uansett. Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
julnil Skrevet 10. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 10. Mai 2015 Ehm styr unna Gutta har en stor pung som synes veldig godt og jentene dåse o:) så det hørtes ut som noe svindel. Hvis han ikke har de ute i flokk og de ikke er i kontakt med mennesker? Rart uansett. Sent from my iPhone using Tapatalk Her har naboen spelsau ute å flokk, og lammene fødes ute i flokken, og sauene tar seg av jobben selv. De vet heller ikke kjønn før sorteringstiden av årets lam, kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roxie88 Skrevet 10. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 10. Mai 2015 Her har naboen spelsau ute å flokk, og lammene fødes ute i flokken, og sauene tar seg av jobben selv. De vet heller ikke kjønn før sorteringstiden av årets lam, kommer Lam skal merkes med øremerke innen 30 dager etter de er født så det synes jeg er rart han får praktisere vanlig praksis er jo å merke så fort som mulig og da registerer man kjønn. Men dette ble kanskje litt OT - sorry trådstarter Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 10. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10. Mai 2015 Veldig lov med ot nå er lammene på vei hit 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tonjek Skrevet 10. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 10. Mai 2015 Er det vanskelig å se kjønn på sau? Grunnen til at jeg spør er at det er en i Kristiansand som skal selge 3 lam født i slutten av februar. Han sier han ikke vet kjønn enda, Bare å bøye seg og se under, gutta har store testikler som syntes på lang avstand. ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
julnil Skrevet 10. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 10. Mai 2015 Lam skal merkes med øremerke innen 30 dager etter de er født så det synes jeg er rart han får praktisere vanlig praksis er jo å merke så fort som mulig og da registerer man kjønn. Men dette ble kanskje litt OT - sorry trådstarter Sent from my iPhone using Tapatalk Ok, da har jeg nok misforstått, for dyrene merkes etc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 10. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10. Mai 2015 Bare å bøye seg og se under, gutta har store testikler som syntes på lang avstand. ;-) Ja, vi kunne tydelig se det på de vi fikk idag To søyer og to værlam. To av de er 7 dager gamle, to av de er 10 dager gamle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 10. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10. Mai 2015 Hva har dere på dere når dere er hos dyra? Hadde vanlige klær idag, og skjønner at det funker dårlig i lengden. Lukter jo veldig sau Felleskjøpet kjeledress? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roxie88 Skrevet 11. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 11. Mai 2015 Hva har dere på dere når dere er hos dyra? Hadde vanlige klær idag, og skjønner at det funker dårlig i lengden. Lukter jo veldig sau Felleskjøpet kjeledress? Så skjønne de er Ja de lukter, så egne klær som brukes kun i fjøset anbefales Evt felleskjøpdress 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 11. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11. Mai 2015 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mackenzie Skrevet 11. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 11. Mai 2015 Ååå spælsau så fine! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heidihj Skrevet 11. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 11. Mai 2015 Gratulerer så mye med noen flotte lam! Jeg var så heldig å få bo på en gård med spælsau i fire år frem til for et år siden. Hadde flere koppelam og fikk være med på hverdagslivet med sau. Det er utrolig givende å flott! Håper jeg en dag får mulighet til å holde sau selv! 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 15. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15. Mai 2015 Gratulerer så mye med noen flotte lam! Jeg var så heldig å få bo på en gård med spælsau i fire år frem til for et år siden. Hadde flere koppelam og fikk være med på hverdagslivet med sau. Det er utrolig givende å flott! Håper jeg en dag får mulighet til å holde sau selv! Takk, det er veldig koselig så er vi 5 personer som deler på ansvaret, og det er veldig greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 22. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Slik ser det ut under foring 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 22. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Så koselig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 22. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Ja, det er veldig koselig! Litt vanskelig å holde unna de andre når en får Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 22. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Hvor lenge flaskefores de? Jeg har delvis tinget kopplam til neste sommer, og sagt at vi kan ha gutter siden vi ikke skal begynne med sau (enda). Hvor lenge har man guttene før de sendes på slakt? Skal de på beite først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 22. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Hvor lenge flaskefores de? Jeg har delvis tinget kopplam til neste sommer, og sagt at vi kan ha gutter siden vi ikke skal begynne med sau (enda). Hvor lenge har man guttene før de sendes på slakt? Skal de på beite først? Ifølge det jeg har lest, kan en starte avvenning fra 4 uker, avhengig av hvor mye lammene veier, og hvor mye kraftfor de spiser. Disse skal gå og beite på jordet i sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 22. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Ifølge det jeg har lest, kan en starte avvenning fra 4 uker, avhengig av hvor mye lammene veier, og hvor mye kraftfor de spiser. Disse skal gå og beite på jordet i sommer. Aha, så gøy 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rosin Skrevet 22. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Ooh, heldig du er Sau er koselig! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 22. Mai 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Ja, kjempekoselig! Drømmen om småbruk vokser stadig i helga skal jordet gjerdes inn. Mannen har fått sommerjobb på FK. Ikke verst med rabatter der 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roxie88 Skrevet 22. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Hvor lenge flaskefores de? Jeg har delvis tinget kopplam til neste sommer, og sagt at vi kan ha gutter siden vi ikke skal begynne med sau (enda). Hvor lenge har man guttene før de sendes på slakt? Skal de på beite først? Varierer veldig hvor lenge bøndene flaskeforer de. Jeg ser det er mange som gir i en mnd eller til lamma er rundt 17 kg. Vi pleier å gi i ca 2 mnd eller til de er rundt 20 kg. Gutta har man frem til høsten, vi har lamming i midten av mai og sender på slakt i oktober. Vi lar kopplamma beite hjemme når de andre sauene er reist på fjellet så får de melk kraftfor og høy i tillegg Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts