Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Noen som kjenner rasen?

Skal anskaffe meg hund, og vurderer bichon frise. Men lurer litt på aktivitetsnivå. Jeg går mye i skogen og på fjellet. Klarer denne rasen en liten vandretur, der man gjerne går 5-6 timer om dagen?

• Like 1
Skrevet

Ja jeg har en bichon havanais som er ganske lik friseen og han elsker lange fjellturer :)

dsc_1763-2.jpg?w=300&h=199

På bildet er han på en av fjelltoppene i fjellkjeden Syv søstre :) Eieren hadde mer problemer med å komme seg opp enn hunden :P Så jeg tror ikke du skal tenke på at den ikke kan være med på langtur. Men som Malamuten sier må man jo selvfølgelig gjøre de vant til mye aktivitet og når de er små valper blir 5-6 timer for langt. Da er det jo veldig praktisk at de passer i sekken :)

Skrevet

De aller fleste hunder (utenom hunder med pusteproblemer eller andre skavanker) kan gå laaaaaaange turer så lenge de har et visst opptreningsgrunnlag. :) Ser ingen grunn til at en godt trent og frisk bichon ikke skal kunne gå 5-6 timer på tur. :)

• Like 2
Skrevet

Jeg gikk lange turer uten problem med min tantes frisee :) Han elsket å få gå turer, men var ikke så glad i vann og å bli våt, så han ville helst gå tørt, det var det eneste jeg måtte tenke på liksom. Han ble døds sur om han ble våt på labbene bare :D Herlig hund.

Skrevet

Vår bichon frisé er med timesvis i skogen og han fyller 12 år om få dager :) Eneste hinderet med rasen er pelsen på vinteren. På sommeren holdes han helt kort, så han slipper at alt fester seg når vi er midt inni skogen!

Guest Yellow
Skrevet

Alle raser kan bli med på lange turer så lenge de er trent opp til det og er friske nok, som tidligere nevnt.

Har Havanais som derimot er helt ekstremt frysepinne, så blir ikke mye lange turer på vintertid når det er en del minus pga det (han vil ikke uansett om han kles på godt, fryser som sagt ekstremt lett). Men er jo forskjeller på alle, passet ofte en Frisé tidligere som tålte kulden bedre enn min og.

• 2 weeks later...
Skrevet

Har ei bichon frise på 10 år :) hun har ingen problemer med å følge med på tur hvor enn det måtte være. Men hun har blitt dratt med overalt siden hun var liten, og er vant til lange gåturer :)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...