Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og forbikjørende biler


Kaiser123
 Share

Recommended Posts

For rundt 8 måneder siden overtok jeg og samboeren min en 7 mnd gammel hannhund (schafer-lapphund). Vi ble lovet en dressert hund som i de fleste tilfeller mestrer det grunnleggende en ønsker at en hund kan, noe som vi var svært begeistret for. Lang historie kort: Dette viste seg jo ikke å være sant.

Vi fant fort ut at de forrige eierne rett å slett hadde skjemt bort hunden på flere områder.

Denne svære hunden hadde de da lært opp å gå med flexibånd. Foret han med godbiter i hytt og pine slik at han ikke hørte etter med mindre han viste at det var godbiter å få. Ikke kunne han kommandoene sitt og ligg. I tillegg til dette var det også mye bjeffing, biting (nipping er kanskje mer passende), håpping, lite sosialtrening osv. En gang fant vi han også stående på kjøkkenbordet, uten at jeg skal gå noe mer innpå det...

Vi forstod raskt at denne hunden kom til å bli mye arbeid og tålmodighet, da han de første 7 månedene har blitt innlært flere ting vi ikke finner akseptabelt. Skal fort nevne at vi til nå har fått lært han det mest grunnleggende, derav sitt, ligg, bli, ikke hopp, osv. Båndtreningen begynner med bittebittesmå steg og bli bedre.

Nok forhistorie.

Det største problemet gjelder hunden å forbikjørende biler. Siden vi bor i en skog, blir jo mesteparten av turene inne i skogen der det ikke kjøres biler. Når vi først går ved bilveien (problemet oppstår bare når bilene kjører 50kmt og oppover) blir han rett og slett helt gal. Han bjeffer, håpper, trekker, og står på to bein, og drar meg nesten ut på veien. Slik jeg forstår det føler han seg truet, eller så vil han leke med dem. Ikke vet jeg.

Til nå har jeg prøvd alt jeg vet av knep, der jeg har prøvd å la han fokusere på meg heller. Både ved hjelp av godbiter og lek. Men når han først legger merke til en bil i hastigheten nevnt ovenfor, er det rett å slett ikke mulig å få kontakt med han. Han blokkerer alt annet ute.

Er det noen som vet råd? Jeg ønsker virkelig å ha en hund som jeg kan gå tur med overalt, men slik det er nå er det rett og slett HELT umulig.

Kan kort nevne hvilke metoder jeg har prøvd fram til nå:

1. God avstand fra vei. Godbit hver gang han ser på bilene, men ikke blir gal. Slik forsatte vi, men kunne aldri bevege oss nærmere veien da han enten ikke gav meg fokus, eller så klikket han helt og da får jeg ikke roet han ned.

2. God avstand fra veien. Begynt med lek hver gang en bil passerer. Dette virker bare å gjøre han mer oppspilt og forvirret da han ikke klarer å bestemme seg om han vil se på bilene eller leke med meg.

3. Trekke han vekk fra situasjonen slik at veien og bilene ikke er synlig for han. Dette får han til å slutte å bjeffe, men han er likevel så oppspillt at jeg får ikke kontakt med han.

4. Overse bilene selv og holde meg rolig og avslappet. I tillegg forsøke å la hunden være rolig og avslappet før vi nermer oss veien.

5. Lagt han i bakken. Dette har bare forekommet da han er nær ved å trekke meg ut på veien, eller der jeg er nær ved å miste han og må i full fart forhindre at han stikker etter bilen. Dette er også såklart til ingen nytte, for han roer seg ikke å jeg for ikke kontakt med han.

HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ingenting av det du tror er rett?

1. Ingen hund er fulldressert ved 7 mnd.

2. Dere har en blanding av to gjeterhunder. De gjeter.

3. Når dere kjøper en hund krever det at dere setter dere inn i adferd, trening, hundens utvikling og hva som bor i forskjellige raser.

Vi får håpe at noen andre har tålmodighet til å svare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dere har gjort en grunnleggende feil: dere trodde at en 7 mnd gammel valp var ferdig trent og oppførte seg som en voksen hund med innarbeidede rutiner. Nå som dere oppdaget at dere tok feil, så er det fint om ikke hunden får skylden for deres feil oppfatning.

Glem løsningene du har skissert , men ta med deg en god campingstol en ryggsekk som inneholder termos med ønsket drikke, en bedre bok og hunden. Bind hunden fast i et tre i nærheten av veien. Sett deg ved siden av hunden, i stolen og forbli passiv der resten av dagen. Gå hjem og gjenta prosedyren etter behov.

Forøvrig er sannsynligheten for å få en blanding av de to rasene til å holde kjeft til enhver tid, svært liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med godbiter La mannen din kjøre forbi dere gang på gang på gang på gang. Start med lavere fart enn 50, slik at hunden føler seg mindre truet. Stopp gjerne også bilen ved hunden. Bruk skikkelige godtbiter (tørrfisk), og holde det inni en lukket hånd så hunden har fokus på dette. La hunden få godbiten under passering. Etterhvert som dere har progresjon, får han godbiten etter passering. Samtidig må hunden korrigeres når den lynsjer ut mot biler (ikke med sinne, men et nei), men i starten ville jeg oversett en del. Jeg ville satt grime på hunden for at du skal bli sterkere. Så ett eget kobbel til grimen, og et eget kobbel til halsbåndet (eller en kobling mellom grime og halsbånd, om hunden kommer løs av grimen). Så er det bare å trene på dette 2-3 ggr pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med godbiter La mannen din kjøre forbi dere gang på gang på gang på gang. Start med lavere fart enn 50, slik at hunden føler seg mindre truet. Stopp gjerne også bilen ved hunden. Bruk skikkelige godtbiter (tørrfisk), og holde det inni en lukket hånd så hunden har fokus på dette. La hunden få godbiten under passering. Etterhvert som dere har progresjon, får han godbiten etter passering. Samtidig må hunden korrigeres når den lynsjer ut mot biler (ikke med sinne, men et nei), men i starten ville jeg oversett en del. Jeg ville satt grime på hunden for at du skal bli sterkere. Så ett eget kobbel til grimen, og et eget kobbel til halsbåndet (eller en kobling mellom grime og halsbånd, om hunden kommer løs av grimen). Så er det bare å trene på dette 2-3 ggr pr uke.

Hvis hunden hopper, trekker og står på to bein er grime himla skummelt og kan potensielt gjøre mye skade. Ville absolutt ikke anbefalt grime til TS..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden hopper, trekker og står på to bein er grime himla skummelt og kan potensielt gjøre mye skade. Ville absolutt ikke anbefalt grime til TS..

Grimen er ikke mer skadelig for hund enn for hest, og der er det ikke snakk om skader

Å ha kontroll på hodet vil gjøre fører sterkere, og gi bedre kontroll på hunden.

Alternativt fortsetter man bare å henge som et slips etter nakken på hunden om man foretrekker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimen er ikke mer skadelig for hund enn for hest, og der er det ikke snakk om skader

Å ha kontroll på hodet vil gjøre fører sterkere, og gi bedre kontroll på hunden.

Alternativt fortsetter man bare å henge som et slips etter nakken på hunden om man foretrekker det

Nå er det stor forskjell på en hest kontra en hund. Klart det er viktig å få kontroll på hunden men en hund som kaster seg frem i en grime kan faktisk skade seg.

Grime er et fint hjelpemiddel i noen tilfeller men ikke et vindundermiddel som alle bør bruke i enhver situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på en hest kontra en hund. Klart det er viktig å få kontroll på hunden men en hund som kaster seg frem i en grime kan faktisk skade seg.

Grime er et fint hjelpemiddel i noen tilfeller men ikke et vindundermiddel som alle bør bruke i enhver situasjon.

Anatomien på hest og hund er ganske så lik, og hunder skader seg ikke mer enn hester, når de kaster seg frem i grimen.

Påstander som det der, er bare krisemaksimering i mine øyne.

Bruker ofte kjetting over nesen på sterke hester som kan slite seg i vanlig grime. Også der kan vi velte oss i krisemaksimeringens sødme, for både ditt og datt kan skje. Men det gjør man ikke, for man vet at man må være sterkere enn dyret man håndterer om situasjonen tilsier dette.

Alle som føler hunden blir for sterk i vanlig halsbånd rundt nakken, bør virkelig prøve grime på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Grimen er ikke mer skadelig for hund enn for hest, og der er det ikke snakk om skader

Anatomien på hest og hund er ganske så lik, og hunder skader seg ikke mer enn hester, når de kaster seg frem i grimen.

Alle som føler hunden blir for sterk i vanlig halsbånd rundt nakken, bør virkelig prøve grime på hunden.

Det er jo ikke sammenlikningen mellom hund og hest som er interessant her. Det er forholdet mellom kreftene som virker på dyret og på den som holder i andre enden av lina som er avgjørende. Sier seg selv at en hest aldri vil kunne bli skadet på samme måte. Newton's bevegelseslover det, de kommer du ikke unna i denne sammenheng. :)

Nei, alle skal slettes ikke prøve grime, og særlig ikke på utagerende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaiser123 Før eller siden vil hunden roe seg, om du ikke får kontakt med godbiter eller leke så la de være, stå da heller å vent (evt ta med deg en stol å sett deg ned) og vær der helt til han har landet og igjen greier å fokusere, da går du videre. Gjenta dette hver gang og etterhvert så vil han ta tegninga og det vil ta kortere og kortere tid å lande og til slutt vil det være fokus på deg også når bilene kjører forbi. En annen måte er jo som gråtass sier, ta med hunden ut, bind den fast og sett deg ned med en bok eller noe å sitt der en god stund. Og jeg ville nok ha oppsøkt litt mer beferdede områder for å utsette hunden litt for slikt så lenge hunden har det problemet og ta skogen senere når alt det andre i hverdagen er på stell, det er lettere å ta det så tidlig som mulig.

Om du sliter med å holde han så kan du prøve sele med feste foran på brystet eller grime, som nevnt. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke en grime på en slik hund, men da selvsagt med kort bånd slik at hunden ikke får opp noe fart å rykker til i grima.

Ellers høres det ut som du har en ganske normal unghund som er mer eller mindre typisk for de rasene den er blanding av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svaret selv. Kontakt og atter kontakt. Ikke gå for fort fram. Feiler hunden, må dere skape avstand og hastigheten på bilen må ned. Så enkelt. Hunden klarer en viss avstand og fart. Da må dere begynne der. Ikke vent på at dere skal på tur for å trene, men sett opp "øvelsen" så hunden klarer det og gjør det vanskeligere og vanskeligere for hver gang. Dette er akkurat som passeringsproblemer med hunder osv når det kommer til trening og resultat. Hunden blir flinkere med trening, og etterhvert funker det i en situasjon, men ikke en annen. Da kan ikke hunden det i den situasjonen enda og dere må rett og slett trene mer. Tar tid, men er definitivt hvert treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...