Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste trekksele


Recommended Posts

Lurer på hvilke seler dere tenker er best mtp trekk? Ta gjerne med flere hvis det er til forskjellig typer trekking. Kvalitet og slikt på selene er ikke så viktig, nå tenker jeg selve konstruksjonen, med trekkpunkter og slikt. Vil lage skikkelig trekksele til Koda, men usikker på akkurat hvilken type jeg skal gå på. En nomesele er liksom ikke bare en nomesele, virker det som. De er jo alle litt forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så er det vesentlig hvordan trekk du har tenkt å bedrive. Utover det så er ihvertfall min mening at nomesele er best til snørekjøring osv, mens weightpull sele er best til trekk av kjetting, dekk eller andre ting med veldig lavt trekkpunkt.

Nome sele er vell stort sett nomesele, har sett veldig lite forskjeller utover hvor mye av selen som er paddet og bredde på remmer osv, men det er jo bare detaljer som i liten grad påvirker selen og dens egenskaper. Eneste jeg har sett/lagt merke til av forskjell i utforming er MR kobbel sin type. Den har en liten detalj som jeg synes er prikken over i'en, men ikke nødvendig.

Mrsele

Om du ser øverst der halsåpningen slutter så har den 1 rem som går ut et stykke før den deles i 2, heller enn å sette 2 remmer rett i halsåpningen. Skuldrene beveger seg opp og ned når hunden rører seg og dette gir jo da så lite belastning/hindring som over hodet mulig siden denne går imellom skulderbladene heller enn 2 som legger seg i kryss over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet blir det hovedsakelig at han bare trekker imot meg på tur. Har bryst/sykkelsele og halvnome, hvor det et halvnomen han får lov til å trekke i. Men syntes den sklir litt sidelengs på ham, vil tro det vil bli bedre med en nomesele, som har festet helt bak?

Når han blir eldre blir det nok jogge/sykkelturer, kjettingtrekk osv, så da blir det vel å ha to seler. Men tenkte å lage ihvertfall den ene i nærmeste fremtid.

MR kobbel sin virket jo ikke så dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en halvnome, og har hatt et par h seler, og liker de virkelig ikke. Synes de er helt forferdelig ustabile og blir skeive med en gang(og blir der til den trekkes i en annen retning og blir skeiv på nytt). En nomesele vil selvsagt også bli skeiv når hunden trekker ut til siden, men ikke på samme måte, og den retter seg stort sett opp igjen selv med en gang det blir slakke i båndet eller trekket blir mer rett frem. Mye stødigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alle slike korte seler sklir, jeg. Kanskje med unntak av bilselen hans, som er en y-sele.

Er vel ikke såå nøye enda, siden han ikke trekker stort for øyeblikket. Men etterhvert som det blir mer trekking, er det fint å ha en stabil sele som ikke må rettes på hver annen meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så er det vesentlig hvordan trekk du har tenkt å bedrive. Utover det så er ihvertfall min mening at nomesele er best til snørekjøring osv, mens weightpull sele er best til trekk av kjetting, dekk eller andre ting med veldig lavt trekkpunkt.

Nome sele er vell stort sett nomesele, har sett veldig lite forskjeller utover hvor mye av selen som er paddet og bredde på remmer osv, men det er jo bare detaljer som i liten grad påvirker selen og dens egenskaper. Eneste jeg har sett/lagt merke til av forskjell i utforming er MR kobbel sin type. Den har en liten detalj som jeg synes er prikken over i'en, men ikke nødvendig.

Mrsele

Om du ser øverst der halsåpningen slutter så har den 1 rem som går ut et stykke før den deles i 2, heller enn å sette 2 remmer rett i halsåpningen. Skuldrene beveger seg opp og ned når hunden rører seg og dette gir jo da så lite belastning/hindring som over hodet mulig siden denne går imellom skulderbladene heller enn 2 som legger seg i kryss over.

flere merker har samme greie. Feks taiga, som selges på hundekjørerbutikken på Elverum, dragråttan hos handler import. Har du åpen bakløkke på nomeselene blir de ikke så skjeve selv om hunden trekker litt skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...