Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med eldre hunder som slutter å røyte?


Recommended Posts

Bare nysgjerrig på om noen har vært borti det, og hva som eventuelt ble gjort og sjekket?

Gamlingen hos oss (samojed - blir 11 i år) røyta ikke i det heletatt i fjor, vi skyldte på at han ble klippet ned en god del året før pga langvarig skabbinfeksjon som medførte hudinfeksjoner og kløe i ettertid. Så han var ikke fullpelsa igjen før utpå høsten i fjor. Men ser ikke ut som han har tenkt å slippe pels i år heller. Dette er en hund som alltid har hatt to tydelige røyteperioder i året hvor underulla slipper i digre dotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy :lol: Regner med Aiko er noget mer håndterbar enn gamlingen her, for han hater intenst å bli børsta og styra med, så han begynner å få skikkelig ekkel pels.

Ene elghunden vår stoppet å røyte et år og måtte bli barbert ned på sommeren for å unngå eksem da pelsen ble ekstremt tett. Fant aldri noen spesiell grunn til at han slutta å røyte.

Begynte han å røyte igjen eller forble han slik? Vurderer barbering her og om det ikke løsner til sommern, han sliter normalt med varme på sommern liksom, og med full pels så blir det jo dyremishandling.

Tenker cushing

Hmm - men er vel andre symptomer på det også? *google*

Edit: finner kun hårtap som symptom på cushings i forhold til pels. Ellers er det kun overvekt som passer av andre symptomer, men det har nok helt naturlige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en hest jeg kjenner til fikk samme problemet på sine eldre dager. Men han satt vinterpels som han ikke slapp, og måtte barberes for å komme bedre gjennom sommervarmen.. Husker ikke helt (og hvis det er mulig det finnes samme sykdom på hund så kan jeg alltids spørre de som eide/styrte med han) men tror han hadde en viss sykdom som gjorde utslag med pelsen, men alt annet var ok. De valgte å avlive siden det var en plage for han, han var godt over 20 år og hadde gjort sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en hest jeg kjenner til fikk samme problemet på sine eldre dager. Men han satt vinterpels som han ikke slapp, og måtte barberes for å komme bedre gjennom sommervarmen.. Husker ikke helt (og hvis det er mulig det finnes samme sykdom på hund så kan jeg alltids spørre de som eide/styrte med han) men tror han hadde en viss sykdom som gjorde utslag med pelsen, men alt annet var ok. De valgte å avlive siden det var en plage for han, han var godt over 20 år og hadde gjort sitt.

Han hadde nok cushings. Hos hest så er et av symptomene at de blir hårete og ikke lenger røyter som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy :lol: Regner med Aiko er noget mer håndterbar enn gamlingen her, for han hater intenst å bli børsta og styra med, så han begynner å få skikkelig ekkel pels.

Åja, her kommer begge løpende for å få klippe negler når jeg vifter med klosaksa og synes det er er så deilig å bli klødd med karden, så sånn sett er det helt greit at hun røyter. Det er hos meg problemet ligger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis dere ikke vil ha en utpreget jakthund så er det sannsynligvis ingen god idé å gå for en blanding av to jakthundraser. Hvis blandingen er planlagt ville jeg spurt hva de ønsket å oppnå med kombinasjonen, og hva som er tanken bak. Breton er etter min mening en utpreget jakthund, og selv om cockeren er en mer familiehund så er det også en jakthundrase. Cockeren har jo også en del kjente helseproblemer, så jeg ville sjekket veldig nøye helsestatus til både far, hans søsken, foreldre etc.
    • Vurderer å kjøpe en valp fra planlagt kull der mor er breton (fransk type) og far er engelsk cocker spaniel. Er det noen som har erfaring og gjerne bilder av denne miksen? vi er ute etter en sporty familiehund som kan være med på det meste, men som ikke er utpreget jakthund. Ønsker ikke diskusjon om rasehund vs mix, men saklige erfaringer. Takk:)
    • Brukte ca 1 år på tilvenning. Hunden var på det tidspunktet 6år og katten ca 1,5år. Brukte grinder for å skille de innendørs og motbetinging som treningsmetode.  Hunden har alltid vært ganske gira på å jage katter, så er ganske overasket over at de ble venner til slutt. Skal sies at katta er ganske hard i hode og oppsøkte hunden selvom hunden ble gærn.  Med valp ville jeg sørget for at den overhode ikke får jage kattene. 
    • Hei! Vi har en toller valp som nå snart er 6 måneder. Hatt han i 4 måneder nå. Han er vill etter våre 2 katter, vil jage de, noe vi ikke lar han få lov til. Vi bruker belønningsbaserte metoder og kjefter ikke eller bruker streng stemme når han bjeffer eller bykser mot kattene i bånd, men forholder oss rolige og avleder han/ber han komme/sitte ol. Vi belønner rolig atferd og kontakt med oss rundt kattene men det går ikke å ha han løs i samme etasje med de, da bare løper han bort til de og kattene løper vekk med en gang. Vi har et kattetre de sitter i med egen tilgang fra trappa (de har hele trappa og 2. Etage for seg selv).  Vil gjerne høre deres erfaringer om hvor lang tid det kan ta å få de til å leve sammen i fred.  Ps: ønsker ikke diskusjon på valg av belønningsbasert metode.
    • Dette med hundenavn ble litt interessant her jeg bor: Naboen ville kalle valpen sin for Bindi. Og da kom jeg til å tenke på andre i hundeklubben som har fått valp i løpet av det siste året; Indi, Chili, Isi, Tilli og Milli osv (nå skriver jeg navnene som du uttalet; de skrives gjerne med "Y" eller "ee" eller "ie") - Veldig populært med to i'er i navnet. Da jeg fikk min forrige hund var det langt mer variasjon; Bamse, Sky, Nova, Luna, Peik, Sol osv... Er dette bare hos oss? Eller er disse navnene med to i'er mer vanlig over hele landet?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...