Gå til innhold
Hundesonen.no

Reisebag/vesketil Whippetvalp, anbefalinger


Recommended Posts

Hei.

Jeg skal avsted med fly snart og hente en Whippetvalp og har forstått det sånn at jeg kan ha med meg valpen i kabinen viss man har en reisebag-ting. Jeg har null aning på hverken størrelse og hva som er viktige kriterier på en sånn sak.

Er det noen som kan anbefale størrelse og type bag/veske?

Jeg har en del eksempler her hva jeg kan få tak i her lokalt så viss noen kan anbefale noe av dette, og helst ikke i rosa eller med fake diamanter :D

http://www.dba.dk/dyr/hunde-og-tilbehoer/tilbehoer-til-hunde/produkt-hundetaske/

På forhånd takk for hjelp.

Edit: legger til krav fra SAS:

  • Af hensyn til dyrets ve og vel skal buret/tasken være så stor, at dyret kan stå oprejst, vende sig og lægge sig. Er disse krav ikke opfyldt, har lufthavnspersonalet ret til at afvise dyretransporten.
  • Burets/taskens mål må ikke overstige 40x25x23 cm (16"x10"x9"). Den samlede vægt af dyret og buret/tasken må maks. være 8 kg. Overskrides vægten, skal dyret fragtes i lastrummet.Pet-in-Cabin.jpg
  • Buret/tasken skal være godkendt til flytransport, f.eks. en Sherpa-taske (small). Denne kan købes i dyrehandler.

https://www.sas.dk/alt-om-rejsen/ovrigt/rejse-med-dyr/dyr-i-kabinen/

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kriteriet er størrelse, men så lenge det er en liten nett canvasbag så tillater ihvertfall SAS at den kan stappes, bøyes og tøyes innenfor kravene. Det er heller ingen som går rundt med målebånd, men selvfølgelig kan man være uheldig å bli tatt i sjekk og den som sjekker kan ha en dårlig dag. Den skal være lukket med tilstrekkelige pusterom og helst være grei plass til valpen.

En whippetvalp, så lenge den ikke er flere mnder gammel er jo ikke den største karen. Brukte selv en reisebag fra ellos og jeg synes det er greit at det er både bærerem og skulderrem, åpning i topp og åpning i front. Ellers er det hendig hvis du finner en med lomme på. Greit å tenke litt på at det er netting eller hel vegg på sidene, og tror min har en av hver. Da får den tilstrekkelig utsikt og jeg kan enkelt skjerme valpen hvis den skulle trenge det. Den blir jo ubrukelig etterhvert som den blir eldre, men greit at man kan bruke som utstyrbag el hvis det er åpning i topp :)

Norwegian: maks 10 kilo - 55 x 40 x 23 cm

Sas: maks 8 kilo - 55 x 40 x 23 cm

Widerøe: maks 8 kilo - 55 x 40 x 20 cm

Endret av tutle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriteriet er vel størrelse, men så lenge det er en liten nett canvasbag så tillater ihvertfall SAS at den kan stappes, bøyes og tøyes innenfor kravene. Det er heller ingen som går rundt med målebånd, men selvfølgelig kan man være uheldig å bli tatt i sjekk og den som sjekker kan ha en dårlig dag. Den skal være lukket med tilstrekkelige pusterom og helst være grei plass til valpen. En whippetvalp, så lenge den ikke er flere mnder gammel er jo ikke den største karen. Brukte selv en reisebag fra ellos og jeg synes det er greit at det er både bærerem og skulderrem, åpning i topp og åpning i front. Ellers er det hendig hvis du finner en med lomme på. Greit å tenke litt på at det er netting eller hel vegg på sidene, og tror min har en av hver. Da får den tilstrekkelig utsikt og jeg kan enkelt skjerme valpen hvis den skulle trenge det. Den blir jo ubrukelig etterhvert som den blir eldre, men da greit at man kan bruke som utstyrbag el hvis det er åpning i topp :)

Norwegian: maks 10 kilo - 55 x 40 x 23 cm

Sas: maks 8 kilo - 55 x 40 x 23 cm

Widerøe: maks 8 kilo - 55 x 40 x 20 cm

Vet ikke hvor du bor og hva som er nært men feks plantasjen har billig og greit bur: http://www.plantasjen.no/sortiment/husdyr/tilbehor_til_hund/52a862d2b618224bfa002c4e/transportbag-sammenleggbar

http://www.plantasjen.no/sortiment/husdyr/tilbehor_til_hund/52a862d2b6182267dd002c58/transportbag

Takk for svar tutle.

Jeg bor i København. De målene du oppgir på SAS ser jo mye bedre ut enn de jeg fant, har du evt et link til hvor du fant det? Kanksje det er ulike krav i DK.

Så denne her da, den virker jo OK: http://www.petdreams.dk/sherpa-fly-hundetaske.html#

Vil helst prøve å få tak i en bruk siden jeg sikkert bare kommer til å bruke den 2 ganger, fra nordnorge til vestlandet når valpen er 8 uker, og fra vestlandet til DK når den er nesten 12 uker, den veier vel stadigvekk under 8 kilo da regner jeg med. Så denne brukte da, kanskje jeg kan få den litt ned i pris, synes 500 er mye å bruke på sånne ting: http://www.dba.dk/hundetaske-sherpa/id-1013945042/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar tutle.

Jeg bor i København. De målene du oppgir på SAS ser jo mye bedre ut enn de jeg fant, har du evt et link til hvor du fant det? Kanksje det er ulike krav i DK.

Så denne her da, den virker jo OK: http://www.petdreams.dk/sherpa-fly-hundetaske.html#

Vil helst prøve å få tak i en bruk siden jeg sikkert bare kommer til å bruke den 2 ganger, fra nordnorge til vestlandet når valpen er 8 uker, og fra vestlandet til DK når den er nesten 12 uker, den veier vel stadigvekk under 8 kilo da regner jeg med. Så denne brukte da, kanskje jeg kan få den litt ned i pris, synes 500 er mye å bruke på sånne ting: http://www.dba.dk/hundetaske-sherpa/id-1013945042/

Hadde egentlig redigert litt og lagt til litt mer, men når jeg trykte post skjedde det noe feil så det gikk tilbake til det jeg opprinnelig skrev.. Får bare skrive på nytt da :P

Link til SAS her. Kan også være greit å nevne at det ikke er tillatt å ta hunden ut av buret eller åpne buret i kabinen, men som oftest er flymannskapet grei og tillater at man får åpne buret. Kanskje kommer de for å kose selv ;)

Hvis du har mulighet til å shoppe et når du er i Norge har tropehagen ett jeg synes er veldig greit! Finnes i forskjellige størrelser, relativt billig, også er det forsterket slik at det ikke bøyer seg på midten :) Buret tåler også mer enn ett gjennomsnitlig annet "fillebur" etter min oppfatning :) Kan være greit å ta med et lite teppe å evnt dekke over for å skjerme, men en lett jakke eller litt fangkos kan hjelpe på alt som skjer på flyplassen. Ellers kan det være lurt å kjøpe brukt ja ;)

Edit: Du er trygt under grensa ved 12 uker også :P Tror mi veide et sted mellom 3 og 4 kg ved 12 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig redigert litt og lagt til litt mer, men når jeg trykte post skjedde det noe feil så det gikk tilbake til det jeg opprinnelig skrev.. Får bare skrive på nytt da :P

Link til SAS her. Kan også være greit å nevne at det ikke er tillatt å ta hunden ut av buret eller åpne buret i kabinen, men som oftest er flymannskapet grei og tillater at man får åpne buret. Kanskje kommer de for å kose selv ;)

Hvis du har mulighet til å shoppe et når du er i Norge har tropehagen ett jeg synes er veldig greit! Finnes i forskjellige størrelser, relativt billig, også er det forsterket slik at det ikke bøyer seg på midten :) Buret tåler også mer enn ett gjennomsnitlig annet "fillebur" etter min oppfatning :) Kan være greit å ta med et lite teppe å evnt dekke over for å skjerme, men en lett jakke eller litt fangkos kan hjelpe på alt som skjer på flyplassen. Ellers kan det være lurt å kjøpe brukt ja ;)

Edit: Du er trygt under grensa ved 12 uker også :P Tror mi veide et sted mellom 3 og 4 kg ved 12 uker

3-4 kilo ja, OK høres bra ut:-)

Dessverre er det andre mål på hundebagger enn håndbagasje, så vidt jeg kan se: https://www.sas.dk/alt-om-rejsen/ovrigt/rejse-med-dyr/dyr-i-kabinen/

http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

"

Hund/katt i kabin Maks 8kg, maks 40cm lang, 25cm bred og 23cm høy 300

35

Er ikke store buret jeg får da, tror du det er stort nok for en Whippetvalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, stemmer det! Var litt kjapp i vendingene der :D Men de tillater litt rom å gå på altså, de står ikke på millimetern :) Mi brukte like så godt reiseburet og sov i det til hun vokste ut av det.. Tok en stund altså, så ikke stress :) Du får hun med både ved 8 og 12 uker. At det blir litt trangt når hun vokser gjør ikke noe. Skal forhåpentligvis ikke sitte i buret så lenge.

Det minste buret jeg linket til kan du bruke. Ellers kan du se etter et sherpabur i strl small som de har som eksemepel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hentet valp med fly brukte jeg en sånn type som dette. Den er myk og kanten på toppen kan brettes slik at den passet målene til KLM (samme mål som SAS 40x25x23). Den har lufting på toppen og på begge sidene, åpningen er på toppen. Den er enkel å brette sammen når man ikke bruker den. Min var på tilbud da jeg kjøpte den, fikk den til en 50-lapp. Valpen veide da 5 kg

Plantasjen har også denne. Den brukte jeg da jeg hentet de to andre, da minste størrelsen. Valpene hadde grei plass i dem, men ikke like god lufting som i den første jeg linket til. Disse valpene hadde vekt på rundt 3,5 - 4 kg om jeg ikke husker helt feil.

edit: Nå ser jeg at du ikke bor i Norge, vet ikke om dere har slikt som Plantasjen der. Hadde du bodd i nærheten av Østfold kunne du fått lånt en av mine.
Det kan jo være seg noen i nærheten av deg har bag du kan få lånt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hentet valp med fly brukte jeg en sånn type som dette. Den er myk og kanten på toppen kan brettes slik at den passet målene til KLM (samme mål som SAS 40x25x23). Den har lufting på toppen og på begge sidene, åpningen er på toppen. Den er enkel å brette sammen når man ikke bruker den. Min var på tilbud da jeg kjøpte den, fikk den til en 50-lapp. Valpen veide da 5 kg

Plantasjen har også denne. Den brukte jeg da jeg hentet de to andre, da minste størrelsen. Valpene hadde grei plass i dem, men ikke like god lufting som i den første jeg linket til. Disse valpene hadde vekt på rundt 3,5 - 4 kg om jeg ikke husker helt feil.

edit: Nå ser jeg at du ikke bor i Norge, vet ikke om dere har slikt som Plantasjen der. Hadde du bodd i nærheten av Østfold kunne du fått lånt en av mine.

Det kan jo være seg noen i nærheten av deg har bag du kan få lånt?

Takk for tips og tilbud om lån av din veske. Jeg så på Europris og Plantasjen sine sider og det koster fra 300 kroner, da er det lettere meg å kjøpe her i DK og ta med meg, tror jeg. Jeg reiser direkte fra DK til oppdretteren i Norge, så jeg kan ikke få lånt av noen. Men jeg skal nok finne noe bra, har 2 måneder på meg ennå, egentlig bare koselig å holde på med mens man venter på hunden, he he.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fløy som 9 uker gammel i en bag med størrelsen 47x26x27, med Wideroe/SAS, inkl. flybytte. Ser nettsiden jeg kjøpte den fra ikke fungerer, ellers skulle du fått link. Er bilder i denne bloggen: http://hunden.no/blogg/blogg.html?bid=9182&blid=78769Det er mulig jeg skal nordover ila. en mnds tid, foreldrene mine bor ikke langt fra oppdretteren din, så da kan jeg ta min med og droppe den av der så kan du låne den :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en sherpa-bag til jeg skal hente min, men vurderte å kjøpe en av de fra nettdyret.no til 200,- før jeg fikk den muligheten. Jeg gidder ikke betale mange hundre kroner for en flybag jeg bare skal bruke en gang.

Det viktigste er nok at bagen ikke er så alt for stor(ikke større enn at den kan presses under setet) og at det ikke overstiger vekten. I tillegg til vanntett bunn. Jeg tenker å kjøpe tisseunderlag som man får på apoteket(sånne som man gjerne bruker i senger til eldre) og ha i bunnen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fløy som 9 uker gammel i en bag med størrelsen 47x26x27, med Wideroe/SAS, inkl. flybytte. Ser nettsiden jeg kjøpte den fra ikke fungerer, ellers skulle du fått link. Er bilder i denne bloggen: http://hunden.no/blogg/blogg.html?bid=9182&blid=78769Det er mulig jeg skal nordover ila. en mnds tid, foreldrene mine bor ikke langt fra oppdretteren din, så da kan jeg ta min med og droppe den av der så kan du låne den :P

Den der bloggen din var jo smart:-)

Det hadde jo vært helt ideelt viss jeg kunne låne, ja, det er snilt av deg! Men tenker bare hvordan du skal den få tilbake da, for jeg bor jo i DK. Viss Meesha har vokset ut av den kan jeg jo kjøpe den av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der bloggen din var jo smart:-)

Det hadde jo vært helt ideelt viss jeg kunne låne, ja, det er snilt av deg! Men tenker bare hvordan du skal den få tilbake da, for jeg bor jo i DK. Viss Meesha har vokset ut av den kan jeg jo kjøpe den av deg?

Jeg har ikke bruk for den lengre så du kan absolutt få kjøpe den :) Dersom jeg ikke reiser nordover kan jeg sende den til Alzenas ellernoe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ca. 400 kroner for den, den er brukt to ganger. Den ligger nå her og samler støv, så hva vil du gi? :P

Jeg trenger vel den også 2 ganger, he he. Vel, jeg kan få en ny for ca 250 her i DK, hva sier du til 150 kroner, er det akseptabelt for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :)

Så er jo de utrolig flotte valpene komt til verden :) I går kjøpte jeg hundekurv og nå var jeg bare nysgjerrig på om det går i orden med denne reisebagen din for jeg har bestilt fly i dag også:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...