Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv - hjelp!


Teserere
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte nytt kamerahus for ikke så lenge siden, Canon Eos 60D. Før det hadde jeg 450D, og solgte den med originallinsa + en zoom som begynte på f4,5-6. Jeg var veldig misfornøyd med den zoomen, bildene ble kornete. Jeg prøvde aldri den linsa på det nye huset, så vet ikke om det hadde vært forskjell. Nå har jeg kun en 50mm fastlinse, f.1,8. Jeg er veldig fornøyd med den til sitt bruk, men den kommer til kort når jeg vil ta actionbilder, stevnebilder, osv.

Jeg ønsker meg en zoom. Jeg har sett en linse som jeg tror er ypperlig til mitt bruk, 50-150mm f.2,8, men den er dyr, og det er få på markedet. Spørsmålet mitt er, trenger jeg egentlig en zoom med f.2,8? Eller holder det med en som begynner på f.3,5? Jeg har jo nytt hus, og forhåpentligvis blitt litt bedre til å bruke innstillinger. Er det feil å henge seg opp i blenderåpning når jeg har et lyssterkt hus? Kanskje noen kan kan dele bilder som er tatt med forskjellige zoomobjektiver så jeg kan se litt? Og kan jeg like så godt bare kjøpe en som går til 200mm istedet siden de er enklere å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset i seg selv er ikke lyssterkt, det er det objektivet som er :) Spørsmålet er mer hvor høyt du kan gå i ISO uten å få "støy" på brikka. M h t blender så spørs hva du skal bruke objektivet til. Tar du mye bilder innendørs er et lyssterkt objektiv å foretrekke - jo større blender desto bedre dersom du ikke vil bruke blits eller går opp i ISO. Tar du mye utendørs kan 3.5 være en helt grei blenderåpning å starte fra. For sommerbilder og delvis sol/hel sol vil vel blenderen uansett ligge rundt 5.6 til 8 og høyere. Jeg har en 70 - 200mm zoom og synes den er ideel til det meste. Riktignok er laveste blender 2.8 men det er tross alt ikke så veldig stor forskjell mellom 2.8 og 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det huset var mye mer lyssterkt enn det forrige jeg hadde? Jeg kan gå godt over 1000 på iso. Jeg tar vel mest ute, men det er jo ofte innendørsstevne jeg gjerne vil knipse litt.

Hm, er liksom så redd for å gjøre bomkjøp. Den linsa jeg har lyst på koster 6-7000 brukt, mens går jeg opp i blending er jeg nede i halv pris. Hvor gode bilder får man med en som begynner på 3,5/4? Noen som har eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det huset var mye mer lyssterkt enn det forrige jeg hadde? Jeg kan gå godt over 1000 på iso. Jeg tar vel mest ute, men det er jo ofte innendørsstevne jeg gjerne vil knipse litt.

Hm, er liksom så redd for å gjøre bomkjøp. Den linsa jeg har lyst på koster 6-7000 brukt, mens går jeg opp i blending er jeg nede i halv pris. Hvor gode bilder får man med en som begynner på 3,5/4? Noen som har eksempler?

Skal du kjøpe via nettet eller i butikk? Kjøper du i butikk får du sikkert låne et demoobjektiv som du kan teste på ditt eget kamera med ulike blenderåpninger og ulik ISO.

Har du betegnelsen på objektivet så er det mulig å sjekke vurderinger på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det huset var mye mer lyssterkt enn det forrige jeg hadde? Jeg kan gå godt over 1000 på iso. Jeg tar vel mest ute, men det er jo ofte innendørsstevne jeg gjerne vil knipse litt.

 

Hm, er liksom så redd for å gjøre bomkjøp. Den linsa jeg har lyst på koster 6-7000 brukt, mens går jeg opp i blending er jeg nede i halv pris. Hvor gode bilder får man med en som begynner på 3,5/4? Noen som har eksempler?

Mange av utebildene er tatt med objektiv som går ned til 4 mener jeg..

https://www.facebook.com/Lisbethbotnanphotography

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utendørs er det jo sjelden et problem å ta bra bilder med f3,5 og oppover, det er når man kommer innendørs i dårlig lys det stilles krav til både kamerahus og objektiv. Skal du fotografere mye innendørs, og da spesielt actionfylte aktiviteter, så holder det sjelden med f3,5 og ISO 1000-1250 f eks.... Når jeg fotograferer i Letohallen, så må jeg gjerne opp i ISO 1600 eller mer (og høyere ISO betyr mer støy på bildene), og da har jeg objektiv med f2,8. Det er ofte ikke knall det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei !
det er helt klart linsen som avgjør hvor mye lys du kan på et bilde.

det du vil kjenne forskjell på hus er hvor godt de håndterer høy iso. iso er hvor sensitivt kameraet skal være til lys. høy iso medfører som regel korn på bildet. nye hus, håndterer som regel iso bedre enn eldre. så det kan føles som om huset i seg selv gir bedre lys.

jeg bruker selv canon 7D og 5D, men bruker sjeldent iso over 500.

til generelt innendørsbruk så fungerer F4 og opp dårlig.. til utendørs bruk fungerer F4 og opp stort sett bra. det spørs hvordan fotografering du holder på meg.

men spørsmålet er også vil du bruke en zoom innendørs? eller holder det med feks en 50mm innendørs, også ha en zoom med litt høyere Ftall til utendørsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart vil et objektiv med lavt blendertall fungere bedre innendørs enn ett hvor blendertallet er høyere, som f. eks 2.8 i f t 3.5. På den andre siden vil et objektiv med lavt blendertall koste relativt mye mer enn et med høyere blendertall. Slik jeg forsto ts var pris en viktig del av vurderingen.De fleste objektivleverandører leverer objektiver som er vesentlig rimeligere enn orginale, og dersom bildene bare skal brukes på pc eller nettet evt skrives ut i et standard bildeformat vil leverandør neppe spillle noen rolle. Leverandører av billigere tredjepartsoptikk som f eks Sigma og Tamron vil vanligvis leverer optikk med kvalitet av samme klasse som orginaloptikk - noen ganger bedre iflg tester og vurderinger. Seriøse forhandlere som Scandinavian Foto (tidligere FotoVideo) Japan Foto, Stavanger Foto m flere har ofte demo-optikk som leveres med garanti til salgs for en relativt billig penge. Foto.no har også en bruktbørs som kan være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Når jeg skrev godt over 1000 i ISO så mente jeg opp mot 2000. Jeg har fått låne min gamle zoom av mamma, mens jeg finner ut av hva jeg gjør. Det er en Tamron 80-210 1:4,5-5.6. Skal se om det blir bedre bilder på nytt kamerahus og litt mer erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...