Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-stop freemotionsele - overpriset og overvurdert? (Splittet fra Zero DC seler, erfaringstråd)


Recommended Posts

Hva er det freemotion kritiseres for egentlig? Den er jo svært mye brukt, både blant folk flest og konkurransefolk, sistenevnte ville vel ikke brukt den om den ikke var optimal?

Jeg tror ikke problemet er at den ikke er optimal til de hundene den brukes til, men ikke optimal til enhver hund. De er jo laget med tanke på en vorstehhunds bygning, noe som gjør at det er ganske naturlig at den ikke passer min hund f.eks. som ikke akkurat er i nærheten av å ligne på en vorsteh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det freemotion kritiseres for egentlig? Den er jo svært mye brukt, både blant folk flest og konkurransefolk, sistenevnte ville vel ikke brukt den om den ikke var optimal?

Den er sikkert supert til de hundene den faktisk passer til :)

Jeg prøvde flere størrelser med diverse justeringer av reimer (fikk hjelp av en trekkhundmann), og ingenting passet til Harly.

Jeg synes den var veldig stiv og halsåpningen var veldig trang ift lengden fra nakke til halefeste. Sikkert gunstig til settere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da er jo kritikken på en måte uberettiget da, da ikke alle seler passer til enhver kropp. Det er jo det som er bra, at det finnes noe for enhver. Så da synes jeg det er litt rart at selen får kritikk, da fra folk som tydeligvis har hunder som passer bedre inn i andre seler? Det blir som at jeg klager over at en susp ikke passer meg, når jeg ikke har en penis. For meg blir det rart å kritisere gresshoppa sin trekksele fordi den ikke passer til min hund. Den passer jo til mange andre, så da er det ikke selen det er noe galt med... ikke hunden heller. Det er bare ikke riktig match. Såh :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både non-stop freemotionsele og vanlig nomesele fra kennel. Foretrekker sistnevnte, rett og slett fordi jeg synes at hunden jobber bedre med den på. Den hindrer ikke bevegelser og legger ikke trykk på luftveiene slik jeg synes at non-stopselen kan gjøre. Jeg har fuglehunder som vel av mange regnes som den ideelle hundetypen for non-stopselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det freemotion kritiseres for egentlig? Den er jo svært mye brukt, både blant folk flest og konkurransefolk, sistenevnte ville vel ikke brukt den om den ikke var optimal?

Free motion blir blant annet kritisert for å hindre bevegelser ved at reimene ligger over skuldrene. Samt press på luftveier og ustabilitet, og at strikkene er for svake og gjør at trekket ikke blir riktig fordelt. Det har vært oppe i omtrent hver eneste free-motion tråd her inne. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det freemotion kritiseres for egentlig? Den er jo svært mye brukt, både blant folk flest og konkurransefolk, sistenevnte ville vel ikke brukt den om den ikke var optimal?

Den passer suverent til Støvere, i hvertfall :) Og jeg skulle ønske jeg hadde tilsvarende sele den gang jeg kjørte med KV og Dober, for dem var det nesten håpløst å finne perfekte seler til! Jupp, den har reim over skulderen, men det er ikke der presset legges. Vanskelig og forklare, men man ser det når hunden trekker. Hygenen har forøvrig @maysofies gamle non stop sele, så den ligger nok bedre på støver enn på bc :P

Ang. Zero selen, ser den ut som litt feil form på hunden, lett vil legge presset i nakken, og ikke fordele det jevnt? Men det kan være feil ut fra bilder, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Free motion blir blant kritisert for å hindre bevegelser ved at reimene ligger over skuldrene. Samt pres på luftveier og ustabilitet, og at strikkene er for svake og gjør at trekket ikke blir riktig fordelt. Det har vært oppe i omtrent hver eneste free-motion tråd her inne. :P

Men det er faktisk tullete å kritisere selen for noe som ikke gjelder alle hunder, som Lola her inne var inne på. Jeg kan også kritisere suspen for å være altfor "romslig" osv. det er fremdeles ikke noe feil med suspen, men den passer ikke til meg.

Free motion satt supert på min münsterländer, ja den slenger seg på side når den løpes løs med, men det er jo en trekksele så i teorien skal jo hunden være koblet ;) Mens på collien så passer den virkelig ikke, det gjør heller ikke Zero DC (med forbehold om at en mindre størrelse kunne passet ham bedre i halsområdet, men da blitt for kort).

Det er jo ikke slik at en type olabukse passer alle, men man finner den modellen som passer ens egen kropp (nå er det jo klart ikke så farlig å velge feil modell olabukse til et menneske, som det er å velge feil trekksele til en hund da).

Problemet ligger i ofte moter, så fort en sele slår an, så skal "alle" ha den uavhengig om den passer sin hund. Dette føler jeg dog at har blitt mye bedre siste tiden, der ihvertfall typiske soniser legger mer fokus på at selen skal passe til deres hund, fremfor å kjøpe samme sele som "alle".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk tullete å kritisere selen for noe som ikke gjelder alle hunder, som Lola her inne var inne på. Jeg kan også kritisere suspen for å være altfor "romslig" osv. det er fremdeles ikke noe feil med suspen, men den passer ikke til meg.

Free motion satt supert på min münsterländer, ja den slenger seg på side når den løpes løs med, men det er jo en trekksele så i teorien skal jo hunden være koblet ;) Mens på collien så passer den virkelig ikke, det gjør heller ikke Zero DC (med forbehold om at en mindre størrelse kunne passet ham bedre i halsområdet, men da blitt for kort).

Det er jo ikke slik at en type olabukse passer alle, men man finner den modellen som passer ens egen kropp (nå er det jo klart ikke så farlig å velge feil modell olabukse til et menneske, som det er å velge feil trekksele til en hund da).

Problemet ligger i ofte moter, så fort en sele slår an, så skal "alle" ha den uavhengig om den passer sin hund. Dette føler jeg dog at har blitt mye bedre siste tiden, der ihvertfall typiske soniser legger mer fokus på at selen skal passe til deres hund, fremfor å kjøpe samme sele som "alle".

Jo, men det er nettopp der kritikken ligger. Det gjelder selve selen. Det kan godt være dette er den beste selen for hunden, men den vil ikke være optimal. Og ja, selen er helt klart hypet opp. Den kan være grei til en del, men veldig mange ville hatt godt av å heller fått en vanlig sele sydd på mål (den løsningen gikk jeg selv for).

Hvordan kan trekket fordele seg riktig når den delen av selen som skal ta mye av kreftene faktisk er en gummistrikk?

Jeg har hatt free motion + vanlig nomesele, og når man drar i bakstykket er det veldig tydelig at draget er et helt annet sted på free motion. Drar du i bakstykket på en annen sele vil du kjenne at mye av kreftene fordeler seg nedover reimen som går over ribbeina - denne er på free motion i svak gummistrikk. Så kreftene fordeler seg helt anderledes, og trekkpunktet kommer mye høyere opp. Det går enkelt og greit på utformingen til selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er nettopp der kritikken ligger. Det gjelder selve selen. Det kan godt være dette er den beste selen for hunden, men den vil ikke være optimal. Og ja, selen er helt klart hypet opp. Den kan være grei til en del, men veldig mange ville hatt godt av å heller fått en vanlig sele sydd på mål (den løsningen gikk jeg selv for).

Hvordan kan trekket fordele seg riktig når den delen av selen som skal ta mye av kreftene faktisk er en gummistrikk?

Jeg har hatt free motion + vanlig nomesele, og når man drar i bakstykket er det veldig tydelig at draget er et helt annet sted på free motion. Drar du i bakstykket på en annen sele vil du kjenne at mye av kreftene fordeler seg nedover reimen som går over ribbeina - denne er på free motion i svak gummistrikk. Så kreftene fordeler seg helt anderledes, og trekkpunktet kommer mye høyere opp. Det går enkelt og greit på utformingen til selen.

Ok, så du vet at f.eks. at for vorsteh "X" så vil ALDRI free motion selen være optimal, selvom det er den beste selen for hunden?

Selen er jo beregnet for snørekjøring, så hele poenget er jo at man ønsker trekkpunktet høyere opp. Nomesele er jo noe helt annet, og kan således omtrent ikke sammenlignes, ettersom den er beregnet for et mer midstilt trekkpunkt (som en slede). Slik som weightpull sele er beregnet for et trekkpunkt på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller bare om kritikken selen har fått. Og utifra fysiske egenskaper mener jeg den ikke vil være optimal nei. Men noen hunder har en kroppsfasong som gjør at man aldri vil finne en helt optimal sele.

Dere kan prøve selv, trekk i sela (vinkel som passer snørekjøring) og se hvordan kreftene fordeler seg. Selen vil nødvendigvis bli dratt oppover når stykket som skal ta av for press under er av strikk. Så får man vurdere selv om man mener dette er optimalt. Iroinsk nok blir effekten større jo større vinkelen blir.

Jeg hater ikke denne selen, men syns den er overhypet, overpriset og at den har en del svakheter.

Det ser ikke ut til at zero selen har samme utfordring med tanke på dette. Så defor jeg var interessert i erfaringer på denne. Som nevnt er det supert med valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller bare om kritikken selen har fått. Og utifra fysiske egenskaper mener jeg den ikke vil være optimal nei. Men noen hunder har en kroppsfasong som gjør at man aldri vil finne en helt optimal sele.

Dere kan prøve selv, trekk i sela (vinkel som passer snørekjøring) og se hvordan kreftene fordeler seg. Selen vil nødvendigvis bli dratt oppover når stykket som skal ta av for press under er av strikk. Så får man vurdere selv om man mener dette er optimalt. Iroinsk nok blir effekten større jo større vinkelen blir.

Jeg hater ikke denne selen, men syns den er overhypet, overpriset og at den har en del svakheter.

Det ser ikke ut til at zero selen har samme utfordring med tanke på dette. Så defor jeg var interessert i erfaringer på denne. Som nevnt er det supert med valgmuligheter.

Men det er jo ikke under buken/brystkassen at trykket skal ligge, det skal vel være på forbrystet, det er vel derfor strikkene er der for å hinde et evt. trykk på feil sted.

Dog er jeg enig i at selen er overhypet og overpriset, min hadde svakheten at metallspennene (ved strikken) rustet, men det går jo på dårlig materiale, og har ikke noe med utformingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke under buken/brystkassen at trykket skal ligge, det skal vel være på forbrystet, det er vel derfor strikkene er der for å hinde et evt. trykk på feil sted.

Dog er jeg enig i at selen er overhypet og overpriset, min hadde svakheten at metallspennene (ved strikken) rustet, men det går jo på dårlig materiale, og har ikke noe med utformingen å gjøre.

Du forstår ikke hva jeg mener, er sikkert jeg som er uklar.

For at trekkpunktet skal komme på riktig sted, foran på brystet, så må det nødvendigvis være to kompomenter som holder igjen kraften. En oppe og en nede, for at selen skal være stabil og god (ikke bli trukket opp i halsen, eller ned og legge press på nakken). Når den ene komponenten er en strikk, så blir den komponenten strukket når det legges kraft i selen, og fordelingen skjev, altså blir trekkpunktet forskjøvet opp (eller ned, om det var komponentene på ryggen som var av strikk) - det kan lett bli press på halsen. Det er slik selen er bygget. Du vil se det med en gang om du drar i den selen, kontra å dra i hvilken som helst annen trekksele som er av jevnt materiale.

Jeg klarer ikke forklare det noe bedre. Selen er slik den er, så får man selv vurdere om man syns den utformingen er god eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke hva jeg mener, er sikkert jeg som er uklar.

For at trekkpunktet skal komme på riktig sted, foran på brystet, så må det nødvendigvis være to kompomenter som holder igjen kraften. En oppe og en nede, for at selen skal være stabil og god (ikke bli trukket opp i halsen, eller ned og legge press på nakken). Når den ene komponenten er en strikk, så blir den komponenten strukket når det legges kraft i selen, og fordelingen skjev, altså blir trekkpunktet forskjøvet opp (eller ned, om det var komponentene på ryggen som var av strikk) - det kan lett bli press på halsen. Det er slik selen er bygget. Du vil se det med en gang om du drar i den selen, kontra å dra i hvilken som helst annen trekksele som er av jevnt materiale.

Jeg klarer ikke forklare det noe bedre. Selen er slik den er, så får man selv vurdere om man syns den utformingen er god eller ei :)

Jeg skjønner hva du mener altså, men med tanke på de stykkene som ligger langsmed hunden (de som ofte havner over skulderen om den ikke passer hunden) så opplevde jeg ikke det på min hund som brukte selen. Så jeg hevder fortsatt at selen fungerer, om den faktisk passer. Hadde strikkstykket vært solid web på min hund, så hadde han fått masse trykk på brystkassen, noe som hadde hindret ham i å puste korrekt.

Men jeg tror egentlig vi bare er grunnleggende uenige, og det er jo helt greit. Vi er jo uansett enige i det viktigste (føler jeg da), og det er at selen må passe hunden godt uansett hvilken type hund og hvilken type sele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ok, men da er jo kritikken på en måte uberettiget da, da ikke alle seler passer til enhver kropp. Det er jo det som er bra, at det finnes noe for enhver. Så da synes jeg det er litt rart at selen får kritikk, da fra folk som tydeligvis har hunder som passer bedre inn i andre seler? Det blir som at jeg klager over at en susp ikke passer meg, når jeg ikke har en penis. For meg blir det rart å kritisere gresshoppa sin trekksele fordi den ikke passer til min hund. Den passer jo til mange andre, så da er det ikke selen det er noe galt med... ikke hunden heller. Det er bare ikke riktig match. Såh :P

Greia er vel at freemotion plutselig ble hypa opp som superbra og alle skulle ha det (hehe litt samme greia som zero-sela nå), men det er veldig få av disse hundene sela sitter bra på. Jeg har vel ikke sett noen andre hunder enn vorsteh,dalmatiner og hunder med samme kroppsform som den sela passer på. Men når det sprer seg at noe er superbra, så kjøper folk det uavhengig av om den passer sin hunds kropp. Og de i dyrebutikkene sier jo ihvertfall ikke fra. Enten fordi de ikke har peiling eller fordi de vil selge. På veldig mange hunder kommer freemotion opp i halsen og hemmer lufttilførselen, men det gjelder jo ikke alle.

Det er vel litt det samme som skjer med zero-selene nå :P Det er ikke alle hunder de passer på heller (spesielt smale hunder de kan gi gnagsår på siden bryststolpa er ganske bred), selv om det ikke trenger å være dårlige av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er fuglehunder så jeg føler ikke at jeg kan si at det er snakk om feil type kropp for selen.

Jeg har først og fremst brukt selen til snørekjøring så jeg synes ikke at jeg kan si at trekkpunktet har vært for lavt for selens bruk.

Jeg foretrekker helt klart nomesele, selv om nomeselen ble utviklet med tanke på et lavere trekkpunkt. Mine hunder loffer ikke avgårde på trekketur. De trekker, hardt. Da er det lettere å merke at selen ikke er optimal. Jeg tenkte egentlig at selen var helt grei før jeg snørekjørte med nonstopsele og nomesele på samme tur. Da jeg skiftet til nomesele så man plutselig hvor mye bedre den fungerte. Jeg opplever også slik andre beskriver at denne strikken fører til et økt press på hunens luftveier.

Jeg har ikke for vane å gå rundt og omtale freemotionselen negativt, men den er heller ikke en sele jeg vil anbefale uten videre basert på egen erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må man huske på at free motion er laget for snørekjøring, løping osv og ikke trekk med lavt trekkpunkt :) Ellers er min erfaring at selen slites forferdelig fort. Jeg har nomeselen deres, og den holder seg mye bedre :)

Jeg har hatt casper sin i 6 år, den er nesten like fin :) og den er mye brukt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holdt en halv sesong før drn begynte å gå opp i sømmer og strikken var utslitt. Den er desverre kjent for å slite med dårlige sømmer, men de skal ha forbedret det nå, de er ihvetfall klar over det.

Jeg klaget på slarkete strikker på selen min, og fikk til svar at det var forventet at man skulle bytte strikkene minst hver 3 mnd, opp til en gang i måneden ved høy bruk... Blir raskt en dyr sele da, når strikkene vel koster en hundrings eller noe. Strikkene på min ble slarkete veldig raskt, vi brukte selen minimalt. Solgt etter et år, og vedkommende måtte da kjøpe nye strikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, jeg klagde via mail, og det var beskjeden jeg fikk. Så måtte pent kjøpe nye, til tross for minimalt med bruk. Selen var et år gammel, men brukt maks 15 ganger vil jeg tippe.

EDIT: Måtte sjekke første mail nå, og her var det som sto:

"Det varier av hvor hard bruken av. Men man regne med at de slites av etter 2-3 måneder med normal bruk. Disse er å få kjøpt separat fra selen og regnes som "forbruksvare"."

Syns det er rimelig drøyt å selge et produkt der de forventer at man skal bytte strikk etter 3 mnd, og strikkene koster rundt 100 kr.

Forøvrig er freemotion den beste ferdig-selen jeg har funnet til whippeten, ingenting annet har vært i nærheten av å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmisen har non stop sele og jeg er superfornøyd :-D Jeg bruker den så å si daglig og skifter strikk kanskje en gang i året, max.

kelpien har også non stop sele, den sitter veldig fint på :-) Men jeg lurer på om den presser på luftveiene og derfor skal jeg nå prøve en annen sele. selen hans har derimot startet å ruste :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...