Gå til innhold
Hundesonen.no

Trugetråden - tips og råd


Raksha
 Share

Recommended Posts

Legger det her siden de selvsagt skal brukes med hunder.

Jeg har lyst på truger. Har aldri satt mine bein i en racket, som Sunde sier, så jeg er totalt grønn.

Til mitt bruk: turer på snødekt jorder, eller i skogen utenom løyper. Vi snakker timesturer, ikke dagsturer eller lengre. Hva trenger jeg? Holder det med billige "hyttetruger" eller må jeg ha noe mer fancy? Kan man ha med seg pulk når man går på truger på samme måte som med ski? Hvordan blir stien når man har gått på truger - tenker på for hundene, kan de gå i trugesporene? Ødelegger man skispor (maskinpreparert) om man krysser skispor?

Hva annet må jeg vite om truger? Bruker man vanlige sko eller må man ha spesielle sko? Bruker man staver samtidig eller bare labber man avgårde og håper på det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det sikkert mange her som har brukt truger mye mere enn meg, men jeg tror hobby-truger går veldig fint til skissert bruk :)

Truger og pulk syntes jeg går veldig bra sammen, med mindre man har en helt fantastisk gangart så skulle det ikke være noe problem. Det blir jo spor, bare kanskje ikke så hardtråkket, Keo går fint i sporet mitt uten å synke betydelig ned (dog foretrekker han å løpe raptus utenfor i flere timer :lol:).

Angående skispor - ødelegger og ødelegger, vell vell, man ødelegger visst skisporene bare man eksisterer i følge noen. De fleste truger har ispigger under, samt bli det fotspor på flatmark av tærne og slikt, men om man bare går langs eller over uten å gå i spor-sporene nevneverdig så burde det ikke være noe problem.

Jeg bruker vanlige vintersko som jeg ville brukt om jeg skulle gått utenfor løypene. Personlig syntes jeg det er greit å gå med staver med store trinser siden jeg egentlig ikke er liker eller særlig stabil på truger, men det er smak og behag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det sikkert mange her som har brukt truger mye mere enn meg, men jeg tror hobby-truger går veldig fint til skissert bruk :)

Truger og pulk syntes jeg går veldig bra sammen, med mindre man har en helt fantastisk gangart så skulle det ikke være noe problem. Det blir jo spor, bare kanskje ikke så hardtråkket, Keo går fint i sporet mitt uten å synke betydelig ned (dog foretrekker han å løpe raptus utenfor i flere timer :lol:).

Angående skispor - ødelegger og ødelegger, vell vell, man ødelegger visst skisporene bare man eksisterer i følge noen. De fleste truger har ispigger under, samt bli det fotspor på flatmark av tærne og slikt, men om man bare går langs eller over uten å gå i spor-sporene nevneverdig så burde det ikke være noe problem.

Jeg bruker vanlige vintersko som jeg ville brukt om jeg skulle gått utenfor løypene. Personlig syntes jeg det er greit å gå med staver med store trinser siden jeg egentlig ikke er liker eller særlig stabil på truger, men det er smak og behag :)

Da fikk jeg i grunnen svar på det jeg lurte på :D Tusen takk! Da blir det nok billige "hyttetruger" fra xxl med staver.

Tar gjerne i mot flere innspill altså også - alltid kjekt med flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom snøen er løs, så vær forberedt på at du synker en del nedi snøen og da kan det være veldig tungt å gå. Jeg har aldri forsøkt å trekke pulk, men det burde ikke være noe problem egentlig - fin trening det også tenker jeg.

Å krysse skiløyper burde ikke være noe problem. De er som regel såpass harde om de er kjørt en del ganger at det neppe vil vises noe særlig om du har gått tvers over :).

Når jeg labber avgårde med truger, så går jeg uten staver, men det er nok litt smak og behag. Skal du trekke pulk er sikkert staver bedre enn uten. Jeg synes det er enklere å gå uten staver når jeg går - jeg har en tendens til å sette fast stavene, evt synker de langt ned og blir bare plunder og heft :lol:

Dersom du har gått et par-tre ganger i samme spor med trugene, så blir det gjerne såpass hardt og greit at du neste gang kanskje ikke engang trenger å gå med truger. Jeg har jo tråkka opp "løype" på jordet mitt med trugene med mål om at jeg skal slippe å gå med dem på etter hvert :).

Om du har hunder som går BAK deg i sporene dine, så vær obs på å gå på trynet når de tråkker bak på trugene i det du skal løfte beinet og ta neste skritt... *host*....

Og ja, normale, kraftige vinterstøvletter el l fungerer fint med truger.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom snøen er løs, så vær forberedt på at du synker en del nedi snøen og da kan det være veldig tungt å gå. Jeg har aldri forsøkt å trekke pulk, men det burde ikke være noe problem egentlig - fin trening det også tenker jeg.

Å krysse skiløyper burde ikke være noe problem. De er som regel såpass harde om de er kjørt en del ganger at det neppe vil vises noe særlig om du har gått tvers over :).

Når jeg labber avgårde med truger, så går jeg uten staver, men det er nok litt smak og behag. Skal du trekke pulk er sikkert staver bedre enn uten. Jeg synes det er enklere å gå uten staver når jeg går - jeg har en tendens til å sette fast stavene, evt synker de langt ned og blir bare plunder og heft :lol:

Dersom du har gått et par-tre ganger i samme spor med trugene, så blir det gjerne såpass hardt og greit at du neste gang kanskje ikke engang trenger å gå med truger. Jeg har jo tråkka opp "løype" på jordet mitt med trugene med mål om at jeg skal slippe å gå med dem på etter hvert :).

Om du har hunder som går BAK deg i sporene dine, så vær obs på å gå på trynet når de tråkker bak på trugene i det du skal løfte beinet og ta neste skritt... *host*...

Og ja, normale, kraftige vinterstøvletter el l fungerer fint med truger.

Høres perfekt ut! :D Tungt å gå regner jeg med ja, men at man kan gå opp løyper er helt utmerket, for da kan jeg gå opp løpebane til hundene på vintern. Av en eller annen merkelig grunn så syns spesielt kasko og hottie ikke så mye om en halvmeter med løssnø som de må brøyte sti i selv. :o

Tryne ja :lol: Regner med det skjer "noen" ganger.

Da høres det ut som det passer bruket mitt. Så får vi se om teori og praksis blir det samme. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt føre som er like godt egnet med truger. Men det er noe man finner ut av etter hvert.

Kjøp gode truger, og dametruger. De er ikke så store som mannetruger. De går etter vekt, så lurt å forhøre seg hos en sportsbutikk. Hyttetruger funker kun til korte gåturer og de er ikke alltid like behagelige.

Og det er også lurt å bruke staver sammen med truger.

Jeg har en type som heter Tubbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt føre som er like godt egnet med truger. Men det er noe man finner ut av etter hvert.

Kjøp gode truger, og dametruger. De er ikke så store som mannetruger. De går etter vekt, så lurt å forhøre seg hos en sportsbutikk. Hyttetruger funker kun til korte gåturer og de er ikke alltid like behagelige.

Og det er også lurt å bruke staver sammen med truger.

Jeg har en type som heter Tubbs.

Blir nok billigste sort nå, så får jeg se hvor stort behovet virkelig er før jeg legger mer penger i det. Må se om det fungerer like bra i praksis som i teorien. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er "bra" trugeføre er det bare herlig!!! Hvis ikke så er beina bedre,hilsen hun som hadde en noget ugrei tur i går :D .

Og en valp som gjerne går oppå mine bein gjorde ikke noenting enklere :innocent::D . Jeg går uten staver,jeg tror de bare vil være i veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hunder som går BAK deg i sporene dine, så vær obs på å gå på trynet når de tråkker bak på trugene i det du skal løfte beinet og ta neste skritt... *host*...

Og jeg som tenkte å bruke trugene mine istedenfor ski for å unngå å fall på babymagen :P Jaja får bare sørge for at hunden alltid er foran, er heldigvis noe jeg har trent han til ;)

Jeg har forresten hyttetrugene til XXL, men de er enda ikke testet. Men tenkte å få brukt dem litt denne uken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er "bra" trugeføre er det bare herlig!! Hvis ikke så er beina bedre,hilsen hun som hadde en noget ugrei tur i går :D .

Og en valp som gjerne går oppå mine bein gjorde ikke noenting enklere :innocent::D . Jeg går uten staver,jeg tror de bare vil være i veien...

:lol: hva er greit trugeføre? Og hva er ugreit?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjjaaa si det du.... ikke greit er fem cm m skare som akkurat ikke holder. Sånn akkurat når du tror du går oppå så forsvinner både truger og person ned i dypet :D . Og nedi der er det løs puddersnø som ikke hjelper til.... Legg til tre lykkelige hunder som liker lav og rar kjerring så har du gårsdagens tur :bananas: :bananas: :jump:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjjaaa si det du.... ikke greit er fem cm m skare som akkurat ikke holder. Sånn akkurat når du tror du går oppå så forsvinner både truger og person ned i dypet :D . Og nedi der er det løs puddersnø som ikke hjelper til.... Legg til tre lykkelige hunder som liker lav og rar kjerring så har du gårsdagens tur :bananas: :bananas: :jump:

:lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjjaaa si det du.... ikke greit er fem cm m skare som akkurat ikke holder. Sånn akkurat når du tror du går oppå så forsvinner både truger og person ned i dypet :D . Og nedi der er det løs puddersnø som ikke hjelper til.... Legg til tre lykkelige hunder som liker lav og rar kjerring så har du gårsdagens tur :bananas: :bananas: :jump:

:lol: :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dyp, løs snø om det er tørr eller våt fungerer ikke så bra. Du synker ned og må trekke opp et tonn snø for hvert skritt. SLitsomt. Det beste er litt skaresnø, eller mindre mengder snø.

Hm, ikke sikkert det funker som jeg håper da, for tørr løs snø er det vi har mest av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ikke sikkert det funker som jeg håper da, for tørr løs snø er det vi har mest av.

Brukte truger i julen på tørr løs sne, og det blir fort tungt for å si det slik. :P Bruker det stort sett bare rundt hytten, og går aldri på tur med truger, for det er tungt å gå med mindre det er hardt føre. Ingenting slår ski. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte truger i julen på tørr løs sne, og det blir fort tungt for å si det slik. :P Bruker det stort sett bare rundt hytten, og går aldri på tur med truger, for det er tungt å gå med mindre det er hardt føre. Ingenting slår ski. :aww:

Ikke tyngre enn å gå uten? Søkker man til bunns med truger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tyngre enn å gå uten? Søkker man til bunns med truger?

Hehe, neida, klart det hjelper å gå fra sne til midt på låret til sne til midt på leggen. :P Kommer an på føret som sagt, men en litt hard såle under med litt nysne på toppen f.eks. så går det supert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, neida, klart det hjelper å gå fra sne til midt på låret til sne til midt på leggen. :P Kommer an på føret som sagt, men en litt hard såle under med litt nysne på toppen f.eks. så går det supert.

Ah ja, er det som et alternativt somregel hvertfall der det samler seg i fonder. Men tror jeg skal prøve likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...