Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap


Margrete
 Share

Recommended Posts

Nix har slitt litt med innbilt, og forandret seg psykisk. Dette skjer gjerne kun ett par uker etter løpetiden og da forandrer hun seg en deprimert liten frøken som er redd for det meste. Det er nesten en lettelse når "valpene" kommer for da har vi tre fire dager med det og så er alt over. Hun får ingen andre symptomer, kun psykisk. Det eneste hun trives med er trening, men nåde meg om jeg blir litt sur eller feiler henne. Ting i treningen blir satt litt på hold og jeg prøver å holde meg til enten nyinnlæring eller ting hun kan godt. Pirk kan jeg glemme nå. C-arbeid med litt press er utelukket, og vi skal på seminar i helgen ... HJELP!

Noen sa at galastop kan virke også på det psykiske. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med galastop var at det tok de fysiske symptomene etter 5 døgn med behandling, og gav deretter energien tilbake til bikkja. Men at en del av adferdsendringene tok mye lenger tid å fase ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Her var det ingen virkning av Galastop før vi var i bunnen av første flaske, da var det vel gått 5 dager, og jeg vurderte om jeg skulle kjøpe en til, eller kutte det ut. Valgte å droppe det, og dagen etter begynte faktisk tåka å lette i hodet hennes. Så det hadde god effekt på psyken her. Melka forsvant litt senere.

Veterinæren sa at Galastop burde ha effekt i løpet av 3 uker, var det vel. Så det kan ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det blitt brukt pga adferd. Varga kan noen ganger i innbilt bli veldig engstelig og får kraftig separasjonsangst bla, når hun blir sånn får hun galastop, har vell vært to ganger så er ikke så ille til vanlig. Det tar en 4-6 dager før det virker, men så blir det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp ikke på atferd når jeg mistet ett kull. Kun på melk.

Men du har ikke vurdert fjerne livmoren hennes? Utifra det du har skrevet så virker det som om hun har problemer i hele perioden med løpetid: både før, under og etter? Iallfall ta en UL av livmor for å se om det er noe annet som påvirker henne så voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Da har hun fått første dose og jeg får håpe hun blir raskt bedre. Uansett så skal jeg være forsiktig med henne i helgen og bare gjøre ting hun synes er moro. Så får seminar være seminar og vi får se på det som en erfaring og jobbe med litt med rundering ol. Gleder meg lell!

@JeanetteH Ja hun sliter seg gjennom hele løpetiden og etter (før er hun bare litt rar). Ja UL var lurt, og jeg har tenkt sterilisering. Vet bare ikke om det er "alvorlig" nok, men det er det vel. For hun sliter jo veldig psysik og hun får jo hormonrelatert eksem som på sommeren blir til våteksem. Vi har bare eksem nå, men vedder en tier på at det blir sår om det blir fuktig i været.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Da har hun fått første dose og jeg får håpe hun blir raskt bedre. Uansett så skal jeg være forsiktig med henne i helgen og bare gjøre ting hun synes er moro. Så får seminar være seminar og vi får se på det som en erfaring og jobbe med litt med rundering ol. Gleder meg lell!

@JeanetteH Ja hun sliter seg gjennom hele løpetiden og etter (før er hun bare litt rar). Ja UL var lurt, og jeg har tenkt sterilisering. Vet bare ikke om det er "alvorlig" nok, men det er det vel. For hun sliter jo veldig psysik og hun får jo hormonrelatert eksem som på sommeren blir til våteksem. Vi har bare eksem nå, men vedder en tier på at det blir sår om det blir fuktig i været.

Mer enn plausibel grunn det. Pi skal nok det samme (eller chippes) pga smerter pga hormoner/løpetid.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Da har hun fått første dose og jeg får håpe hun blir raskt bedre. Uansett så skal jeg være forsiktig med henne i helgen og bare gjøre ting hun synes er moro. Så får seminar være seminar og vi får se på det som en erfaring og jobbe med litt med rundering ol. Gleder meg lell!

@JeanetteH Ja hun sliter seg gjennom hele løpetiden og etter (før er hun bare litt rar). Ja UL var lurt, og jeg har tenkt sterilisering. Vet bare ikke om det er "alvorlig" nok, men det er det vel. For hun sliter jo veldig psysik og hun får jo hormonrelatert eksem som på sommeren blir til våteksem. Vi har bare eksem nå, men vedder en tier på at det blir sår om det blir fuktig i været.

Veit ei tispe som sleit noe veldig med innbilt etter hver eneste løpetid. Veterinærene anbefalte da kastrering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn plausibel grunn det. Pi skal nok det samme (eller chippes) pga smerter pga hormoner/løpetid.

Kan man chippe tisper? Trodde det var enten kastrering eller p - sprøyte som var aktuelt, men at det siste stort sett frarådes pga risiko for kreft. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man chippe tisper? Trodde det var enten kastrering eller p - sprøyte som var aktuelt, men at det siste stort sett frarådes pga risiko for kreft. :)

Ei venninne fikk sin chippet, så jeg skal sjekke det litt mer ut da jeg heller vil det enn å operere Pi (mest pga hun ikke kommer til å bli så gammel, så jeg ser ikke helt på kreft risikoen, og at dette er for å få beholde hun et par år til, da post op på en allerede muskel dårlig hund ikke er så kult - så om jeg kan få chippet vil jeg heller det ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...