Gå til innhold
Hundesonen.no

Ut på hyttetur i fjellet med hundene, hva trenger vi?


Recommended Posts

I slutten av mars er vi invitert på hyttetur i fjellet, med anledning til å ha med hundene. Nå skal det sies at jeg har vært mye på tur før, men akuratt sånn skitur greier i fjellet med hund har jeg ikke vært med på før.

Hva trenger man?

Yoshi er jo korthåret, så han må jo ha et godt dekken? Også må de vel ha potesokker? Nome sele til trekk, magebelte og kjørestrikk har jeg. Burde man ha med potesalve og kuldekrem? Det kan jo bli veldig kaldt om det blåser litt? Jatzy har jo mye pels, men hun trenger kanskje ikke et like solid dekken som Yoshi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

potesokker er litt individuelt, men det kan være greit å ha i sekken om ikke annet i tilfelle skader/sårbeint eller om de blir kalde. Et godt dekken er nok veldig kjekt til pausen, ihvertfall på den korthårede, men like viktig er et godt isolerende underlag viss ikke blir de kalde uansett. Til den med pels så må du huske på at et dekken ødelegger isolasjonen i pelsen fordi den blir trykt sammen og flat så skal du først ha på dekken så er det viktig og ha på et som varmer nok selv om hunden har pels selv. Potesalve kan være kjekt også i fall de blir såre/tørre, men har du potesokker så burde de jo greie seg fint med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med potesokker i sekken, og en fleecedress hvisomatte vi skal ha pause (vi er dritdårlige på å ta pauser :P ) mine er jo korthåra uten underull men bruker ikke noe dekken mens vi er i farta. Men nå går ikke vi på ski hvis det er mer enn 10-11 minus da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av mars er vi invitert på hyttetur i fjellet, med anledning til å ha med hundene. Nå skal det sies at jeg har vært mye på tur før, men akuratt sånn skitur greier i fjellet med hund har jeg ikke vært med på før.

Hva trenger man?

Yoshi er jo korthåret, så han må jo ha et godt dekken? Også må de vel ha potesokker? Nome sele til trekk, magebelte og kjørestrikk har jeg. Burde man ha med potesalve og kuldekrem? Det kan jo bli veldig kaldt om det blåser litt? Jatzy har jo mye pels, men hun trenger kanskje ikke et like solid dekken som Yoshi?

Potesokker er must. Og ha med et ekstra sett i tilfelle. Ikke sikkert du trenger det, men skikkelig kjipt hvis du trenger og ikke har. Ikke minst pga kladder.

Dress til den korthårede er nødvendig, til den langhårede er det veldig greit å ha hvis den blir våt.

Skal dere sove på hytte er det ikke sååå krise Kanskje.

Vi har aldri med potesalve o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal sove på hytte, men dagene kommer jo til å bli tilbragt endel ute, da antakeligvis på skiturer ol. Så jeg må jo begynne å trene opp dyra litt nå tenker jeg hehe.

Men da blir handlelisten:

Dekken/dress til Yoshi

Evt til Jatzy

Potesalve

Mange potesokker

Nome sele..

Hvordan gjør dere det med mat? Mine spise Vom og Hundemat, men kan ikke se for meg at det er praktisk å ha med på såpass lang biltur osv. Kan jeg venne de til et høy energi tørrfor noen uker i forveien ?

Dem er spreke og aktive til vanlig, men en slik tur som dette blir jo litt mer enn hva de er vandt til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter også tørrfor på tverten, men du kan jo begynne litt i forveien hvis du føler de trenger det. Dessuten er det kjekt å ha med litt på turene så de får mellom-måltid dersom det blir mye mer fysisk aktivitet enn vanlig. Mine får alltid det etter skiturer hvor de trekker og løper mye.

Om føret er sånn at dekken kan bli våte, ha med et i reserve. Et liggeunderlag til hundene ville jeg også tatt med, det kan fort bli altfor kaldt å ta lange pauser rett på snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt ett problem med å ha med v&h på lang biltur (kjølebag fungerte fint). Eneste var at jeg måtte øke matmengden betraktelig når det ble så mye mosjon, til omtrent det dobbelte, og den mest aktive hunden gikk fortsatt ned 10% av kropsvekta si i løpet av ei ukes tid.

Jeg bruker å ha med ett førstehjelpssett som inneholder de vanlige mennesketingene, men også bandasjer som man kan bruke over pels, bare sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt hysterisk, kanskje, men jeg har alltid med førstehjelpsutstyr: selvklebende bandasje, animalintex/gasbind, klorhexidin, fucidinsalve, øyesalve, syutsyr (om du kan sy en hund?) og Rimadyl/Tramadol eller annet smertestillende.

Du kan få tak i gode dekken og dresser på hooks.no og borjes-tingsryd.se til en veldig bra pris :)

Edit, så ikke at @Tekopp hadde skrevet om førstehjelpsutstyr, beklager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mine kan jeg ikke bare bytte fòr på, spesielt ikke Jatzy, da blir hun gæren i magen. Må se hvor stor plass det er i bilen som skal brukes, er det for trangt til å ha med en kjøpe bag bare til hundemat, får de få Orijen eller noe slikt.

Førstehjelpsutstyr er notert. Men å sy i bikkja, det gjør jeg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skyter inn et spørsmål på siden her, håper det er greit!

Hvordan får man tako rimadyl til å ha i førstehjelpsskrin? Drar man bare til veterinær og ber om å få skrevet det ut til førstehjelpsskrin?

Ellers tenker jeg det meste er dekket her, bruker ihvertfall ikke å ha med så mye mer på hyttetur selv. Sele er det jo ikke et must med nome, men om du skal gå på ski og hunden trekker endel er det bra med en sele som passer den hunden og er god å trekke med. Trekker ikke hunden holder det jo egentlig med at selen ikke gnager i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skyter inn et spørsmål på siden her, håper det er greit!

Hvordan får man tako rimadyl til å ha i førstehjelpsskrin? Drar man bare til veterinær og ber om å få skrevet det ut til førstehjelpsskrin?

Ellers tenker jeg det meste er dekket her, bruker ihvertfall ikke å ha med så mye mer på hyttetur selv. Sele er det jo ikke et must med nome, men om du skal gå på ski og hunden trekker endel er det bra med en sele som passer den hunden og er god å trekke med. Trekker ikke hunden holder det jo egentlig med at selen ikke gnager i aktivitet.

Det med rimadyl vet jeg ikke, men ang sele så har jeg planer om nome sele sånn uansett ;) Yoshi er wannabe husky, og Jatzy trekker når andre trekker, så jeg føler det er hensiktsmessig med noe som er laget til trekk. Men ja det viktigste er passformen og at selen ikke gnager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det med rimadyl vet jeg ikke, men ang sele så har jeg planer om noe sele sånn uansett ;) Yoshi er wannabe husky, og Jatzy trekker når andre trekker, så jeg føler det er hensiktsmessig med noe som er laget til trekk. Men ja det viktigste er passformen og at selen ikke gnager.

Poenget mitt var at ikke nomesele nødvendigvis er det som passer best for dine hunder og ditt bruk. Selv har jeg bestilt dragsele da kan jeg lett tilpasse den til ski, kjettingtrekk og pulk feks. Den er da bestilt på mål, så bør passe han godt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at ikke nomesele nødvendigvis er det som passer best for dine hunder og ditt bruk. Selv har jeg bestilt dragsele da kan jeg lett tilpasse den til ski, kjettingtrekk og pulk feks. Den er da bestilt på mål, så bør passe han godt.

Jeg tar de alltid med å prøver, når jeg skal kjøpe sele. Kan godt bli non-stop som passer, eller noe annet. Jeg kjøper den som sitter best på de, og i første omgang vil jeg prøve nome :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt hysterisk, kanskje, men jeg har alltid med førstehjelpsutstyr: selvklebende bandasje, animalintex/gasbind, klorhexidin, fucidinsalve, øyesalve, syutsyr (om du kan sy en hund?) og Rimadyl/Tramadol eller annet smertestillende.

Du kan få tak i gode dekken og dresser på hooks.no og borjes-tingsryd.se til en veldig bra pris :)

Edit, så ikke at @Tekopp hadde skrevet om førstehjelpsutstyr, beklager :)

Helt OT, men hvor har du fått tak i syutstyr? Jeg har prøvd en god stund, men får bare beskjed om at det er ulovlig å gjøre inngrep selv, så da kan de ikke selge til å ha i førstehjelpsutstyr.

Har lært og sy hund, og vil gjerne ha det med på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men hvor har du fått tak i syutstyr? Jeg har prøvd en god stund, men får bare beskjed om at det er ulovlig å gjøre inngrep selv, så da kan de ikke selge til å ha i førstehjelpsutstyr.

Har lært og sy hund, og vil gjerne ha det med på lengre turer.

Kan spørre pappa. Han har sy-utstyr og har sydd hundene et par ganger(ikke store ting). Blitt opplært av veterinæren sin. Mulig han får kjøpe av vet? Har du spurt? Om du skal på langtur så får du gjerne lov :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spørre pappa. Han har sy-utstyr og har sydd hundene et par ganger(ikke store ting). Blitt opplært av veterinæren sin. Mulig han får kjøpe av vet? Har du spurt? Om du skal på langtur så får du gjerne lov :)

Har snakka med flere veterinærer og veterinærkontor. De sier nei alle sammen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men hvor har du fått tak i syutstyr? Jeg har prøvd en god stund, men får bare beskjed om at det er ulovlig å gjøre inngrep selv, så da kan de ikke selge til å ha i førstehjelpsutstyr.

Har lært og sy hund, og vil gjerne ha det med på lengre turer.

På klinikken der jeg jobbet før, har fått GOD opplæring og gjør det kun på egen hund eller hunder jeg kjenner eieren til, har heldigvis sluppet å gjøre det enda.

Men, kanskje du kan spørre legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klinikken der jeg jobbet før, har fått GOD opplæring og gjør det kun på egen hund eller hunder jeg kjenner eieren til, har heldigvis sluppet å gjøre det enda.

Men, kanskje du kan spørre legen din?

Legen har jeg ikke spurt. Lurt! Har tenkt på at jeg burde hatt det flere ganger når vi er langt utenfor dekning og flere dager fra en vei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har jeg ikke spurt. Lurt! Har tenkt på at jeg burde hatt det flere ganger når vi er langt utenfor dekning og flere dager fra en vei.

Ja, er du så langt "borti gokk" så burde du få lov til å ha det, av dyrevernsmessig syn :)

Høres deilig ut å være så langt borte fra alt, men skjønner også at du har den tanken i bakhodet, man vet jo aldri.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...