Gå til innhold
Hundesonen.no

Kumelk og lactobasiller?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Hunder, som meg bekjent alle andre dyr, blir naturlig laktoseintolerante etter de avvennes morsmelk.

Jeg gir ikke laktose til egen hund, jeg tåler selv ikke laktose godt og vet hvor ubehagelig det kan være å ha fått i seg litt for mye, uten at man nødvendigvis må fly på do.

Du kan derimot fint gi litt laktosefri naturell yoghurt, det gir jeg nå og da til egen hund selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte, er det noe som heter.
Om hunden din ikke reagerer på det, så ser jeg ikke helt problemet med å gi. Men da litt. Yoghurt inneholder sukker, Kefir inneholder vel også sukker tror jeg. Men, her i huset får firfotingene gjerne renske yoghurtbegeret etter at guttungen har spist opp. Det hender de får et beger over maten sin om jeg finner noen som har stått i kjøleskapet i votter og vintre og som ingen andre kommer til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest fra gode kilder, så er alle hunder laktoseitolerante, men det er mulig å kunne lure kroppen til å tåle det om man gir det hele tiden fra valpen avventer morsmelk (fungerer ikke alltid, så ikke noe jeg anbefaler å prøve).

Det er forskjell på hvor mye man tåler og hvordan man reagerer ved intoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Yellow reagerer hunder som mennesker på laktose? Dvs at de får luft i magen og kjenner seg uvel, eller er det andre reaksjoner?

Regner med at det er like forskjellig og med samme symptomer som hos mennesker, dårlig mage er ett symptom, andre er kvalme og smerter i magen/oppblåsthet.

Dårlig mage vet man at mange dyr får av melkeprodukter, hvertfall mer enn bare litt, de andre reaksjonene er jo derimot ikke like lett å oppdage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...