Gå til innhold
Hundesonen.no

Langhårscollie.


Mud
 Share

Recommended Posts

Som mange har fått med seg av maset mitt i AN, "trenger" vi en hund til.

2 hundeintresserte på 1 hund er teit.

Vi trenger en større hund og jeg trenger en hund uten pels i ansiktet.

Litt mindre motor enn Nico ( som er som en belger/bc blanding ) hadde vært fint. Nico er fantastisk, men det holder med 1 mopp på speed.

Vi skal først og fremst ha en snill og vakker turvenn , med turvenn snakker vi mye tur - gjerne over flere dager - i rolig tempo. Vi er ikke joggere eller treningsentusiaster , ingenting foregår i over marsjtempo utenom når sambo får noen av de kortlivede sykledillene sine.

Den må kunne være mye løs, ha et utseende som ikke er skremmende ( våre hunder er med OVERALT ) , langhåret og barnevennlig.

Collie er et naturlig valg :)

MEN : for en jungel! Man har amerikanske linjer , engelske nye linjer, engelske gamle linjer , gulvredsel , skuddredsler , forskjellige pelskvaliteter ( det er litt viktig hos oss, bikkja må fungere ute i skogen. Det holder med 1 kvist og snøsamler- ekspert ) osv. Og det skader ikke om bikkja synes det er litt gøy å trene selv om vi ikke satser på elite i noe som helst.

Jeg har jo et par oppdrettere jeg har siktet meg inn pga inntrykk av hundene over nett, men jeg trenger flere alternativer..

Moderat pels, god helse og godt gemytt. En hund som kan være med på alt fra bytur til kanotur uten å freake ut..

Hundene her har et aktivt liv selv om vi ikke er de som henger mest på treningsbanen eller på utstillinger , faktisk tror jeg Nico er den av hundene mine som har blitt aktivisert mest til tross for at jeg ikke trener hund 3 ganger i uka mer, men det betyr også at vi ikke kan ha en hund som må skjermes fra ting som kan virke skummelt.

Noen som kan peke ut noen retninger?

Noen som har mer informasjon om rasen?

Edit : goes without saying , men den skal selvfølgelig stilles litt også når det passer seg sånn. Ikke hver helg , men når vi har lyst.

Utstilling kan være gøy, men det er langt i fra det viktigste hos oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en snill og grei familiehund så er jo Lill et godt valg har jeg inntrykk av, ellers så liker jeg veldig godt Gemdales(jeg har sett mest på kortis da, men de har jo langhår også). Flinke med helsetesting/mentaltesting, bruksresultater for dem som bryr seg om det og de har både kryssningskull av kort og lang og langhårvalper fra korthårsforeldre(innimellom) som begge kan gi mer moderat pels enn mange andre langhår. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er nysgjerrige på rasen, er dere i alle fall velkommen hit for å treffe litt hunder og evt låne en i noen dager. :)

Gjerne det ! :D

Jeg har jo litt erfaring da vi hadde en når jeg var ung og uskyldig ( en god stund siden mao :aww: ), men MYE har endret seg siden da har jeg skjønt.

Goldie var nok litt av den engstelige sorten, men hun var ikke så "superfluff " som mange av de jeg ser nå...

Sambo derimot har omtrent aldri sett en collie utenom på bilder, så han vil veldig gjerne låne en for å kjenne litt på rasen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Gjerne det ! :D
Jeg har jo litt erfaring da vi hadde en når jeg var ung og uskyldig ( en god stund siden mao :aww: ), men MYE har endret seg siden da har jeg skjønt.
Goldie var nok litt av den engstelige sorten, men hun var ikke så "superfluff " som mange av de jeg ser nå...
Sambo derimot har omtrent aldri sett en collie utenom på bilder, så han vil veldig gjerne låne en for å kjenne litt på rasen :)

Bare send PM, så fikser vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til tre oppdrettere som jeg ikke kvier meg for å anbefale ( i vilkårlig rekkefølge): torrosly, Kensington gate og perfect image.

2 av de sto selvfølgelig allerede på lista , Torrosly var ny for meg :) Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får en fantastisk valp, som du ser etter :) Selv har jeg collie fra Tellme, men det er ikke noe jeg selv vil ambefale, Lill og Toril og Linda har mange fantastiske hunder. Ta kontakt med de :) Bor sammen med en hund fra Linda :) Helt fantastisk hund. Lille god gutten til tante som ikke er så liten lenger :P Hehe, kos deg masse med valpe tittingen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Jeg har bestemt meg for en av de to oppdretterne. Mentalitet er så inderlig viktig for oss.

Vi ler jo litt av Nico og er litt sånn småoppgitt over av hun er så tøff som hun er, men herregud så deilig.

Jeg har ikke ikke ork til å dille med pinglebikkjer lengre ..

Vi har god tid da.. Sambo vil helst ha hod tid hjemme med valpen og at Nico er vant til å være hjemme alene hver dag først slik at han kan ha med bare valpen på jobb og la den få egne erfaringer.

Jeg synes det er en god tanke.

Så får vi vente å se når det blir kull og om vi får valp :) Vi er så sære at vi vil ha tispe så vi slipper å styre når Nico har løpetid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle hatt en langhår født i korthårskull. Eller en svensk kort/lang krysning ;)

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at korthårscollie egentlig er bedre mentalt enn gode langhårscollie , så det hadde vel egentlig ikke hatt så mye for seg :P

Med mindre det var fra at bra kc kull selvfølgelig, men det hadde jo gjort utstilling litt vanskelig :P

Takk folkens!

Siden hunden skal bo i en aktiv barnefamilie har jeg mentaltest som et kriterie ved valg av oppdretter :)

Det finnes sikkert mange fine avlshunder som ikke er mentaltestet , men jeg trenger den ekstra tryggheten kjenner jeg.

Jeg kan ikke ha en hund som freaker ut fordi ungene har på kostymer med masker eller det smeller og bråker.

Livet i en barnefamilie krever mye av hunden og jeg er ikke interessert i å måtte ta hensyn til hunden på det området.

Det høres sikkert sært ut for mange , men så sær har jeg altså blitt :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at korthårscollie egentlig er bedre mentalt enn gode langhårscollie , så det hadde vel egentlig ikke hatt så mye for seg :P

Med mindre det var fra at bra kc kull selvfølgelig, men det hadde jo gjort utstilling litt vanskelig :P

Takk folkens!

Siden hunden skal bo i en aktiv barnefamilie har jeg mentaltest som et kriterie ved valg av oppdretter :)

Det finnes sikkert mange fine avlshunder som ikke er mentaltestet , men jeg trenger den ekstra tryggheten kjenner jeg.

Jeg kan ikke ha en hund som freaker ut fordi ungene har på kostymer med masker eller det smeller og bråker.

Livet i en barnefamilie krever mye av hunden og jeg er ikke interessert i å måtte ta hensyn til hunden på det området.

Det høres sikkert sært ut for mange , men så sær har jeg altså blitt :)

Det tipset var sikkert pga ønsket om moderat pels :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at korthårscollie egentlig er bedre mentalt enn gode langhårscollie , så det hadde vel egentlig ikke hatt så mye for seg :P

Med mindre det var fra at bra kc kull selvfølgelig, men det hadde jo gjort utstilling litt vanskelig :P

Takk folkens!

Siden hunden skal bo i en aktiv barnefamilie har jeg mentaltest som et kriterie ved valg av oppdretter :)

Det finnes sikkert mange fine avlshunder som ikke er mentaltestet , men jeg trenger den ekstra tryggheten kjenner jeg.

Jeg kan ikke ha en hund som freaker ut fordi ungene har på kostymer med masker eller det smeller og bråker.

Livet i en barnefamilie krever mye av hunden og jeg er ikke interessert i å måtte ta hensyn til hunden på det området.

Det høres sikkert sært ut for mange , men så sær har jeg altså blitt :)

Hihi, jeg tenkte mer på pelslengde jeg. Tipper man finner like gode LH som KH ja. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring med collie da det er ikke en rase som tiltaler meg sånn sett, men jeg føler jeg uansett ønsker å si at hunder fra Linda (Kensington Gate) er utrolig flotte hunder!! Jeg bor jo med en hund herfra, og han er utrolig flott mentalmessig! Hvis jeg noen gang skulle hatt collie, hadde det ikke vært tvil om hvor jeg ville hatt fra for å si det slik! :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...