Gå til innhold
Hundesonen.no

avstandskommandering, med sitt, dekk og stå


Benedicte

Recommended Posts

Vi har ennå litt fremaddrift på stå, dekk og sitt fra avstand. Dekk - sitt - dekk går fint, men ståen er ikke like bra. Hun reiser seg for det meste uten fremdrift i det hele tatt - men jeg vil være på den helt sikre siden. Hvordan lærte dere inn stå uten fremdrift? Trente dere på bord? Bak et nett? På en trapp? I et bånd slik at hunden ikke kan gå lenger frem?

Men det er egentlig ikke det som er det største problemet. Når hun er i stå, og skal sette seg, så tar hun bakparten under seg. Og da havner hun noen cm lenger frem for hver gang. Det samme fra stå til dekk. Hun legger beina under seg, uten noe særlig fremdrift egentlig, men igjen er det snakk om de få centimeterne. Jeg vil så gjerne lære henne å ikke flytte på forbeina i det hele tatt under avstandskommanderingen. Ikke en cm engang, bare stå med beina plantet på samme sted.

Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jag jobbar så nära hunden att jag inte behöver fundera på fysiska hinder. För att få rätt rörelser (bakbenen fastfrusna i alla förflyttningar) står jag dels nära, och dels ser jag till att hunden har ett frivilligt backande framför mig högt upp på repertoaren av frivilliga beteenden. Jag ökar inte avståndet förrän förflyttningarna är perfekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ennå litt fremaddrift på stå, dekk og sitt fra avstand. Dekk - sitt - dekk går fint, men ståen er ikke like bra. Hun reiser seg for det meste uten fremdrift i det hele tatt - men jeg vil være på den helt sikre siden. Hvordan lærte dere inn stå uten fremdrift? Trente dere på bord? Bak et nett? På en trapp? I et bånd slik at hunden ikke kan gå lenger frem?

Men det er egentlig ikke det som er det største problemet. Når hun er i stå, og skal sette seg, så tar hun bakparten under seg. Og da havner hun noen cm lenger frem for hver gang. Det samme fra stå til dekk. Hun legger beina under seg, uten noe særlig fremdrift egentlig, men igjen er det snakk om de få centimeterne. Jeg vil så gjerne lære henne å ikke flytte på forbeina i det hele tatt under avstandskommanderingen. Ikke en cm engang, bare stå med beina plantet på samme sted.

Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.?

Ja det er mange som har "brent" seg på dette at om hunden har litt avdrift, så kan man alltid korrigere dette underveis. Erfaringsmessig er det ikke like enkelt. Du må sørge for at bevegelsene er korrekte fra dag og moment 1. Da må du være så nære hunden at du har full kontroll. Ser du at hunden setter seg med bakkroppen framover, så er det en kilde til framdrift så fremt den ikke kompenserer med å sette bakbena tilsvarende bakover i neste moment og det er heller skjeldent. I en konkurranse kan du sågar få trekk for avdrift underveis..selv om hunden etter 6 momenter ligger på samme plass. Dette med fysiske hinder som trapperasatser ol. har jeg egentlig elendig erfaringe med, så hopp over det der og konsentrere deg på at hundens bakben hele tiden er på samme plass og det gjør du best i nærkontakt og ikke engang tenk tanken på å øke avstanden før det er skikkelig befestet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så raske svar.

Vi la avstandskommanderingen på hyllen en stund ja, og tenkte å begynne helt på nytt igjen, gjøre det helt korrekt og så øke kriteriene når hunden virkelig kunne øvelsen! Jeg eksrimenterte med å trene på trapp med newfoundlandshunden min for et par år siden, men den ble veldig hjelpeavhengig.

Men så vet jeg i hvert fall det at hindere som skal hindre hunden i å ha bakdrift/fremdrift er fyfy. Skal heller gjøre som dere sier, gå helt tilbake i treningen og trene nærme hunden - og få en skikkelig avstandskommandering hvor hundens bein ikke flytter seg i det hele tatt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare bærte hunden tilbake så mye den gikk jeg. Har ikke noe fremdrift nå.
Ja jeg vet. Det var en helt vanlig fremgangsmåte før og er det fremdeles hos de som trener med positiv straff. Men poenget er at innen man får håndtert hunden tilbake til utgangspuktet går det en viss tid, så timingen blir elendig og den er som du vet særs viktig når man bruker positiv straff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, timingen er helt fin :D er man rask nok er det ikke noe problem. Man må bare bruke seg selv mer enn når man står der med klikkeren. Jeg bare sa åssen jeg syns det funker perfekt :P jeg har en hund med 0 fremdrift hvertfall. og det tok ikke mer enn 2-3 repetisjoner så var den grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet. Det var en helt vanlig fremgangsmåte før og er det fremdeles hos de som trener med positiv straff. Men poenget er at innen man får håndtert hunden tilbake til utgangspuktet går det en viss tid, så timingen blir elendig og den er som du vet særs viktig når man bruker positiv straff.

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå. Dette er den øvelsen jeg har jevnt over, 10 på. Nok skryt :D . Jeg lever ihvertfall i troen om at bakdrift skaper stillstand i øvelsen. Slik tenker jeg; i konkuranser så vil hunden automatisk trekke mot fører (usikkerhet?), så når jeg har jobbet inn mye bakdrift, vil jeg forhåpentligvis få stillstand. Det samme tenker jeg i ruta. Så langt bak som mulig. Nå har jeg vært heldig med disse øvelsene med mine hunder, så enten trener jeg riktig og har hunder som tar slik læring rett, eller så liker de å være lengst mulig unna meg :D Uannsett ser sistemann ut som om han står å skriker til meg "gi meg neste komando, før jeg sprekker og gjør det selv" med en hale som går som en hjulvisp.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå.

Hmmm... egentligen kan vi inte säga att det är upp till hunden vad den uppfattar som positivt straff. Huruvida det är positivt straff eller inte kan vi inte se på hunden (om den är glad, ledsen, viftar på svansen etc.) utan vi måste titta på beteendet. Om vi har tillfört någonting (tex. obehag i form av att flytta hunden tillbaka) och beteendet (att ta ett steg framåt) blir mindre sannolikt, så var det positivt straff.

I din inlärning finns troligtvis ett element av negativ förstärkning, dvs. hunden drar sig bakåt för att undvika att bli trampad på/komma för nära dig. Jag tvivlar dock inte på att beteendet senare upprätthålls av positiv förstärkning, och att hunden tycker att det är superkul.

Själv skulle jag aldrig lägga in någon "drift" över huvud taget i fjärrdirigeringen. Jag försöker träna så bra att hunden är säker på hur rörelserna ska utföras, och kan göra det utan att flytta baktassarna någonting. Det är faktiskt möjligt att få ganska mycket neddrag för att hunden rör sig lite fram och tillbaka under momentet, även om den startar och slutar på samma punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå. Dette er den øvelsen jeg har jevnt over, 10 på. Nok skryt :) . Jeg lever ihvertfall i troen om at bakdrift skaper stillstand i øvelsen. Slik tenker jeg; i konkuranser så vil hunden automatisk trekke mot fører (usikkerhet?), så når jeg har jobbet inn mye bakdrift, vil jeg forhåpentligvis få stillstand. Det samme tenker jeg i ruta. Så langt bak som mulig. Nå har jeg vært heldig med disse øvelsene med mine hunder, så enten trener jeg riktig og har hunder som tar slik læring rett, eller så liker de å være lengst mulig unna meg :) Uannsett ser sistemann ut som om han står å skriker til meg "gi meg neste komando, før jeg sprekker og gjør det selv" med en hale som går som en hjulvisp.

Margrete

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

Hei Ingar

Jeg må bare innrømme at jeg var litt kjapt ute med tastaturet i morges. Har tenkt litt på dette i dag, og har kommet frem til at det jeg driver med er negativ forsterker. Presser bakover, når han utfører det jeg vil, opphører det lette presset fra meg. Likevel er jeg ikke helt villig til å innrømme det :)

Driver nok mer med det enn vi aner ja, både "dere", "vi" og "de andre" (vi vet jo at "de andre" bruker NF og PS)

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

man skal jo ikke stå langt unna når man trener det inn da. Så er man lett på foten er det like konsekvent som når du står der med plastboksen og klikker. Du må bruke kroppen mer da... men det er kanskje for slitsomt for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal jo ikke stå langt unna når man trener det inn da. Så er man lett på foten er det like konsekvent som når du står der med plastboksen og klikker. Du må bruke kroppen mer da... men det er kanskje for slitsomt for noen?

Æææ ja klart det kan bli slitsomt for en hel del. Du snakker om å flytte (løfte) hunden tilbake til utgangpunktet. Mange har rett og slett ikke fysikk nok til å klare det. Og en ting til.. timingen. Selv om man er nærme og skal vi time det perfekt..så har du max 1 sekund på deg. Jeg leste et sted at de hadde kommet fram til effektiv timing er 0,6 sekunder. Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ ja klart det kan bli slitsomt for en hel del. Du snakker om å flytte (løfte) hunden tilbake til utgangpunktet. Mange har rett og slett ikke fysikk nok til å klare det. Og en ting til.. timingen. Selv om man er nærme og skal vi time det perfekt..så har du max 1 sekund på deg. Jeg leste et sted at de hadde kommet fram til effektiv timing er 0,6 sekunder. Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.

Jag tror faktiskt inte att timingsproblemet är så stort. Så länge förarens rörelse mot hunden påbörjas snabbt så fungerar det ju som ett betingat aversivt stimulus (som en klicker, fast tvärt om... :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.

Hvilket halve sekund er det snakk om her? Før hunden flytter seg feil? Av ren nysgjerrighet, finnes det noen som bruker klikker som betinget straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror faktiskt inte att timingsproblemet är så stort. Så länge förarens rörelse mot hunden påbörjas snabbt så fungerar det ju som ett betingat aversivt stimulus (som en klicker, fast tvärt om... :icon_redface: )

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

Förmodligen räcker det nog att bara gå emot många hundar för att straffa beteendet, men om vi nu tänker oss att rörelsen mot hunden bara är en betingad aversiv stimulus så krävs det ju också att den följs av ett "äkta" straff, tex att hunden blir lyft tillbaka, för att inte rörelsen ska förlora sin effekt.

Well, jag sysslar inte med de metoderna, men de funkar säkert till viss del (hunden kan ju lära sig att den inte ska gå framåt, men det måste ju vara betydligt svårare att lära den exakt vad den ska göra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förmodligen räcker det nog att bara gå emot många hundar för att straffa beteendet, men om vi nu tänker oss att rörelsen mot hunden bara är en betingad aversiv stimulus så krävs det ju också att den följs av ett "äkta" straff, tex att hunden blir lyft tillbaka, för att inte rörelsen ska förlora sin effekt.

Well, jag sysslar inte med de metoderna, men de funkar säkert till viss del (hunden kan ju lära sig att den inte ska gå framåt, men det måste ju vara betydligt svårare att lära den exakt vad den ska göra...)

Ja klart og straffen kan egentlig være hva som helst som fører til mindre atferd. Å løfte hunden tilbake er da en fryktelig tungvint og lite hensiktsmessig affære. Jeg drev med det selv i årevis men skjønte egentlig ikke at min reaksjon, lenge før løftet kom var en betinget aversiv stimulus som du kaller det. Man lærer så lenge man lever. Og lærer man ikke, så er man i beste fall bare i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

:rolleyes: det finnes virkelig dumme svar... det har du bevisst. Jeg VET det er effektivt :D det er det som teller. Jeg har vaffal 0 fremdrift, hund som står som en skulptur, og jeg fikk det til etter tja.... 2 repetisjoner kanskje? da snakker effektivitet :icon_redface: Jeg skal hvertfall aldri synke så mye at jeg står med en klikkeplastboks(ikke noe galt med den, bare de som tror de vet alt driver som regel med klikker) og innbille meg at jeg har rett i alt, og alle andre har feil. Klikkertrening er jo frelsen innenfor hundetrening! :) Du eller andre kommer aldri til å klare å hjernevaske meg til det ;) Jeg har min mening, og jeg bruker det JEG syns er effektivt. Og jeg respekterer dere for deres metode, og jeg gidder ikke å stå der å tro jeg er en altviter. Jeg kom ikke med min fremgangsmåte i denne topicen for å skape diskusjon, men for å komme med mitt synspunkt, og min fremgangsmåte. Folk må velge som de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: det finnes virkelig dumme svar... det har du bevisst. Jeg VET det er effektivt :D det er det som teller. Jeg har vaffal 0 fremdrift, hund som står som en skulptur, og jeg fikk det til etter tja.... 2 repetisjoner kanskje? da snakker effektivitet :icon_redface: Jeg skal hvertfall aldri synke så mye at jeg står med en klikkeplastboks(ikke noe galt med den, bare de som tror de vet alt driver som regel med klikker) og innbille meg at jeg har rett i alt, og alle andre har feil. Klikkertrening er jo frelsen innenfor hundetrening! :) Du eller andre kommer aldri til å klare å hjernevaske meg til det ;) Jeg har min mening, og jeg bruker det JEG syns er effektivt. Og jeg respekterer dere for deres metode, og jeg gidder ikke å stå der å tro jeg er en altviter. Jeg kom ikke med min fremgangsmåte i denne topicen for å skape diskusjon, men for å komme med mitt synspunkt, og min fremgangsmåte. Folk må velge som de vil ;)

Ja det er greit...Jeg ser at du ikke skjønner logikken, men det er helt ok!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk kan bli forvirret gitt... :)

For å få til de forskjellige øvelsene, må man finne en fremgangsmåte som passer både for fører og hund. Derfor er flere innspill til et slikt spørsmål nyttig og helt nødvendig. Noen gjør det på en måte, andre på en annen...

Synes det er liten åpenhet for metoder på tvers av treningsmetoder. Og selv innen samme treningsmetode finnes jo flere forskjellige måter å gjøre ting på.

Så til spørsmålsstilleren sier jeg: les svarene du har fått, tenk igjennom de og velg et eller flere forslag for å prøve ut.

Jeg for min del trener dette så nære hunden at den ikke har mulighet til å få fremdrift.. jeg belønner når hunden drar seg bakover. Og jeg belønner bakover. Jeg vil at hunden skal tenke bakover i denne øvelsen. Grunnen? Vel... før avstandskommando er det 7 øvelser som alle har full fart fremover (bortsett fra noen momenter "her og der"), og hunden kommer inn i "fremover steamen". Derfor vil jeg, på mine hunder, at de skal tenke bakover. Erfaringsmessig blir de da stående på samme sted når jeg forsvinner 15-20 meter bort og begynner kommanderingen. Men selvfølgelig.. alt med måte her også. En hund som tar 10 steg bakover fra sitt til stå er jo ikke gunstig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin...du sier: Synes det er liten åpenhet for metoder på tvers av treningsmetoder. Og selv innen samme treningsmetode finnes jo flere forskjellige måter å gjøre ting på.

Hvilken metoder sikter du til da? Jeg ser av og til man nevner andre treningsmetoder, men ingwen forteller om hva de går ut på. det du sier innen samme treningsmetode er jeg med på men...andre metoder? Forklaring please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit...Jeg ser at du ikke skjønner logikken, men det er helt ok!

jeg ser poenget ditt. du mener det er unyttig å flytte hunden tilbake. men hvordan skal ellers hunden skjønne selv at den må gå tilbake hvis den går for langt? og dette er ikke ueffektivt, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal klage på den fremgangsmåten. bare fordi det ikke er klikk betyr det ikke at det er dårlig skjønner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser poenget ditt. du mener det er unyttig å flytte hunden tilbake. men hvordan skal ellers hunden skjønne selv at den må gå tilbake hvis den går for langt? og dette er ikke ueffektivt, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal klage på den fremgangsmåten. bare fordi det ikke er klikk betyr det ikke at det er dårlig skjønner du :)

Å flytte hunden tilbake er positiv straff. Og da er andre straffemetoder langt mer presise. Det er ikke slik at hunden skal få et slags forhold til den plassen kommando "stå" blir gitt på og tenke: "Åja! det var der kommandoen ble gitt". Det er å tillegge den egenskaper den ikke har. Som Fanny også var inne på..Når du så tar et skritt mot hunden i den hensikt å flytte den bakover, så er den lille bevegelsen et betinget signal som forteller hunden "nå kommer det straff" og dermed fryser den i stillingen.I sin ytterste konsekvens snur den og stikker av. Et godt eksempel på læringsloven. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor jeg gidder å forklare dette for deg om og om igjen når du overhodet ikke gidder å vurdere riktigheten av det engang. Om jeg skulle tvile på lærinmgsloven så er det nå...men så jeg jeg ikke helt god jeg heller :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...