Gå til innhold
Hundesonen.no

avstandskommandering, med sitt, dekk og stå


Benedicte

Recommended Posts

Vi har ennå litt fremaddrift på stå, dekk og sitt fra avstand. Dekk - sitt - dekk går fint, men ståen er ikke like bra. Hun reiser seg for det meste uten fremdrift i det hele tatt - men jeg vil være på den helt sikre siden. Hvordan lærte dere inn stå uten fremdrift? Trente dere på bord? Bak et nett? På en trapp? I et bånd slik at hunden ikke kan gå lenger frem?

Men det er egentlig ikke det som er det største problemet. Når hun er i stå, og skal sette seg, så tar hun bakparten under seg. Og da havner hun noen cm lenger frem for hver gang. Det samme fra stå til dekk. Hun legger beina under seg, uten noe særlig fremdrift egentlig, men igjen er det snakk om de få centimeterne. Jeg vil så gjerne lære henne å ikke flytte på forbeina i det hele tatt under avstandskommanderingen. Ikke en cm engang, bare stå med beina plantet på samme sted.

Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jag jobbar så nära hunden att jag inte behöver fundera på fysiska hinder. För att få rätt rörelser (bakbenen fastfrusna i alla förflyttningar) står jag dels nära, och dels ser jag till att hunden har ett frivilligt backande framför mig högt upp på repertoaren av frivilliga beteenden. Jag ökar inte avståndet förrän förflyttningarna är perfekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ennå litt fremaddrift på stå, dekk og sitt fra avstand. Dekk - sitt - dekk går fint, men ståen er ikke like bra. Hun reiser seg for det meste uten fremdrift i det hele tatt - men jeg vil være på den helt sikre siden. Hvordan lærte dere inn stå uten fremdrift? Trente dere på bord? Bak et nett? På en trapp? I et bånd slik at hunden ikke kan gå lenger frem?

Men det er egentlig ikke det som er det største problemet. Når hun er i stå, og skal sette seg, så tar hun bakparten under seg. Og da havner hun noen cm lenger frem for hver gang. Det samme fra stå til dekk. Hun legger beina under seg, uten noe særlig fremdrift egentlig, men igjen er det snakk om de få centimeterne. Jeg vil så gjerne lære henne å ikke flytte på forbeina i det hele tatt under avstandskommanderingen. Ikke en cm engang, bare stå med beina plantet på samme sted.

Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.?

Ja det er mange som har "brent" seg på dette at om hunden har litt avdrift, så kan man alltid korrigere dette underveis. Erfaringsmessig er det ikke like enkelt. Du må sørge for at bevegelsene er korrekte fra dag og moment 1. Da må du være så nære hunden at du har full kontroll. Ser du at hunden setter seg med bakkroppen framover, så er det en kilde til framdrift så fremt den ikke kompenserer med å sette bakbena tilsvarende bakover i neste moment og det er heller skjeldent. I en konkurranse kan du sågar få trekk for avdrift underveis..selv om hunden etter 6 momenter ligger på samme plass. Dette med fysiske hinder som trapperasatser ol. har jeg egentlig elendig erfaringe med, så hopp over det der og konsentrere deg på at hundens bakben hele tiden er på samme plass og det gjør du best i nærkontakt og ikke engang tenk tanken på å øke avstanden før det er skikkelig befestet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så raske svar.

Vi la avstandskommanderingen på hyllen en stund ja, og tenkte å begynne helt på nytt igjen, gjøre det helt korrekt og så øke kriteriene når hunden virkelig kunne øvelsen! Jeg eksrimenterte med å trene på trapp med newfoundlandshunden min for et par år siden, men den ble veldig hjelpeavhengig.

Men så vet jeg i hvert fall det at hindere som skal hindre hunden i å ha bakdrift/fremdrift er fyfy. Skal heller gjøre som dere sier, gå helt tilbake i treningen og trene nærme hunden - og få en skikkelig avstandskommandering hvor hundens bein ikke flytter seg i det hele tatt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare bærte hunden tilbake så mye den gikk jeg. Har ikke noe fremdrift nå.
Ja jeg vet. Det var en helt vanlig fremgangsmåte før og er det fremdeles hos de som trener med positiv straff. Men poenget er at innen man får håndtert hunden tilbake til utgangspuktet går det en viss tid, så timingen blir elendig og den er som du vet særs viktig når man bruker positiv straff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, timingen er helt fin :D er man rask nok er det ikke noe problem. Man må bare bruke seg selv mer enn når man står der med klikkeren. Jeg bare sa åssen jeg syns det funker perfekt :P jeg har en hund med 0 fremdrift hvertfall. og det tok ikke mer enn 2-3 repetisjoner så var den grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet. Det var en helt vanlig fremgangsmåte før og er det fremdeles hos de som trener med positiv straff. Men poenget er at innen man får håndtert hunden tilbake til utgangspuktet går det en viss tid, så timingen blir elendig og den er som du vet særs viktig når man bruker positiv straff.

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå. Dette er den øvelsen jeg har jevnt over, 10 på. Nok skryt :D . Jeg lever ihvertfall i troen om at bakdrift skaper stillstand i øvelsen. Slik tenker jeg; i konkuranser så vil hunden automatisk trekke mot fører (usikkerhet?), så når jeg har jobbet inn mye bakdrift, vil jeg forhåpentligvis få stillstand. Det samme tenker jeg i ruta. Så langt bak som mulig. Nå har jeg vært heldig med disse øvelsene med mine hunder, så enten trener jeg riktig og har hunder som tar slik læring rett, eller så liker de å være lengst mulig unna meg :D Uannsett ser sistemann ut som om han står å skriker til meg "gi meg neste komando, før jeg sprekker og gjør det selv" med en hale som går som en hjulvisp.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå.

Hmmm... egentligen kan vi inte säga att det är upp till hunden vad den uppfattar som positivt straff. Huruvida det är positivt straff eller inte kan vi inte se på hunden (om den är glad, ledsen, viftar på svansen etc.) utan vi måste titta på beteendet. Om vi har tillfört någonting (tex. obehag i form av att flytta hunden tillbaka) och beteendet (att ta ett steg framåt) blir mindre sannolikt, så var det positivt straff.

I din inlärning finns troligtvis ett element av negativ förstärkning, dvs. hunden drar sig bakåt för att undvika att bli trampad på/komma för nära dig. Jag tvivlar dock inte på att beteendet senare upprätthålls av positiv förstärkning, och att hunden tycker att det är superkul.

Själv skulle jag aldrig lägga in någon "drift" över huvud taget i fjärrdirigeringen. Jag försöker träna så bra att hunden är säker på hur rörelserna ska utföras, och kan göra det utan att flytta baktassarna någonting. Det är faktiskt möjligt att få ganska mycket neddrag för att hunden rör sig lite fram och tillbaka under momentet, även om den startar och slutar på samma punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Mulig jeg ikke henger helt med her... Kan du være snill å forklare meg dette?

Jeg trener også avstand med bakdrift. Altså forbein frosset i bakken. Slik har jeg gått frem: gått mot hunden, slik at han setter seg opp, står eller legger seg bakover. (Som vi har blittt enig om før, så er det vel opp til hunden hva den oppfatter som positiv straff.) Legger inn armbevegelser, slik at han oppfatter det som "flytt bakover.", skyver opp i sitt og stå. Dette er den øvelsen jeg har jevnt over, 10 på. Nok skryt :) . Jeg lever ihvertfall i troen om at bakdrift skaper stillstand i øvelsen. Slik tenker jeg; i konkuranser så vil hunden automatisk trekke mot fører (usikkerhet?), så når jeg har jobbet inn mye bakdrift, vil jeg forhåpentligvis få stillstand. Det samme tenker jeg i ruta. Så langt bak som mulig. Nå har jeg vært heldig med disse øvelsene med mine hunder, så enten trener jeg riktig og har hunder som tar slik læring rett, eller så liker de å være lengst mulig unna meg :) Uannsett ser sistemann ut som om han står å skriker til meg "gi meg neste komando, før jeg sprekker og gjør det selv" med en hale som går som en hjulvisp.

Margrete

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

Hei Ingar

Jeg må bare innrømme at jeg var litt kjapt ute med tastaturet i morges. Har tenkt litt på dette i dag, og har kommet frem til at det jeg driver med er negativ forsterker. Presser bakover, når han utfører det jeg vil, opphører det lette presset fra meg. Likevel er jeg ikke helt villig til å innrømme det :)

Driver nok mer med det enn vi aner ja, både "dere", "vi" og "de andre" (vi vet jo at "de andre" bruker NF og PS)

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se hva som er positiv straff, må vi, som Fanny sier, observere hunden og den atfreden den viser oss. Om den som et resultat av at du flytter den bakover, lar være å gå fram, så er det positv straff. Om du så begynner å bare belønne hunden for at den står stille, vil du en periode få crossoverhund og når den erover vil atferden bli under positiv forserkning. Men crossoverperioder er omveier. Jeg tror egentlig du også tenker litt feil om ruta. De som lærer hunden å gå lengst bak i ruta, ja noen belønner den på baksiden av ruten og tenker da kan jeg bare kommandere dekk i ruta...Dette er en høyst usikkermåte konlkurrere på og vi ser også resultatet. De tryggeste er de som lærer det rett fra dag og moment 1. Må også legge til at når det hevdes av Vicky at timingen er bra når man fysisk flytter hunden, så er det selvfølgelig ikke mulig om man da ikke har et betinget signal (klikker med motsatt fortegn) som varsler om at straffen kommer. Selve det å flytte hunden fysisk er det umulig å time perfekt. Så hva er det da som tilsynelatende gjør at timingen blir perfekt? Jo som jeg sa, så bruker man et betigen signal og det er bedre timet. Ser man at hunden siger frem, så vil førerens kroppspråk tvert fortelle hunden hva som er i gjære lenge før vedkommende er framme hos hunden for å flytt den.

man skal jo ikke stå langt unna når man trener det inn da. Så er man lett på foten er det like konsekvent som når du står der med plastboksen og klikker. Du må bruke kroppen mer da... men det er kanskje for slitsomt for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal jo ikke stå langt unna når man trener det inn da. Så er man lett på foten er det like konsekvent som når du står der med plastboksen og klikker. Du må bruke kroppen mer da... men det er kanskje for slitsomt for noen?

Æææ ja klart det kan bli slitsomt for en hel del. Du snakker om å flytte (løfte) hunden tilbake til utgangpunktet. Mange har rett og slett ikke fysikk nok til å klare det. Og en ting til.. timingen. Selv om man er nærme og skal vi time det perfekt..så har du max 1 sekund på deg. Jeg leste et sted at de hadde kommet fram til effektiv timing er 0,6 sekunder. Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ ja klart det kan bli slitsomt for en hel del. Du snakker om å flytte (løfte) hunden tilbake til utgangpunktet. Mange har rett og slett ikke fysikk nok til å klare det. Og en ting til.. timingen. Selv om man er nærme og skal vi time det perfekt..så har du max 1 sekund på deg. Jeg leste et sted at de hadde kommet fram til effektiv timing er 0,6 sekunder. Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.

Jag tror faktiskt inte att timingsproblemet är så stort. Så länge förarens rörelse mot hunden påbörjas snabbt så fungerar det ju som ett betingat aversivt stimulus (som en klicker, fast tvärt om... :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å løpe tilbake,selv om du er nærme, løfte hunden f. eks. en meter bakover, sette den ned igjen... på 0,6 sekunder? her er klikkeren så suveren. Du får snappet det halve sekundet.

Hvilket halve sekund er det snakk om her? Før hunden flytter seg feil? Av ren nysgjerrighet, finnes det noen som bruker klikker som betinget straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror faktiskt inte att timingsproblemet är så stort. Så länge förarens rörelse mot hunden påbörjas snabbt så fungerar det ju som ett betingat aversivt stimulus (som en klicker, fast tvärt om... :icon_redface: )

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

Förmodligen räcker det nog att bara gå emot många hundar för att straffa beteendet, men om vi nu tänker oss att rörelsen mot hunden bara är en betingad aversiv stimulus så krävs det ju också att den följs av ett "äkta" straff, tex att hunden blir lyft tillbaka, för att inte rörelsen ska förlora sin effekt.

Well, jag sysslar inte med de metoderna, men de funkar säkert till viss del (hunden kan ju lära sig att den inte ska gå framåt, men det måste ju vara betydligt svårare att lära den exakt vad den ska göra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förmodligen räcker det nog att bara gå emot många hundar för att straffa beteendet, men om vi nu tänker oss att rörelsen mot hunden bara är en betingad aversiv stimulus så krävs det ju också att den följs av ett "äkta" straff, tex att hunden blir lyft tillbaka, för att inte rörelsen ska förlora sin effekt.

Well, jag sysslar inte med de metoderna, men de funkar säkert till viss del (hunden kan ju lära sig att den inte ska gå framåt, men det måste ju vara betydligt svårare att lära den exakt vad den ska göra...)

Ja klart og straffen kan egentlig være hva som helst som fører til mindre atferd. Å løfte hunden tilbake er da en fryktelig tungvint og lite hensiktsmessig affære. Jeg drev med det selv i årevis men skjønte egentlig ikke at min reaksjon, lenge før løftet kom var en betinget aversiv stimulus som du kaller det. Man lærer så lenge man lever. Og lærer man ikke, så er man i beste fall bare i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i og nevnte det også i et annet innlegg. Hunden leser førerens signal lenge før den fysiske løftingen tar til. Poenget er å synliggjøre at det er uten hensikt å løfte hunden tilbake fordi det er det Vicky tror er så effektivt.

:rolleyes: det finnes virkelig dumme svar... det har du bevisst. Jeg VET det er effektivt :D det er det som teller. Jeg har vaffal 0 fremdrift, hund som står som en skulptur, og jeg fikk det til etter tja.... 2 repetisjoner kanskje? da snakker effektivitet :icon_redface: Jeg skal hvertfall aldri synke så mye at jeg står med en klikkeplastboks(ikke noe galt med den, bare de som tror de vet alt driver som regel med klikker) og innbille meg at jeg har rett i alt, og alle andre har feil. Klikkertrening er jo frelsen innenfor hundetrening! :) Du eller andre kommer aldri til å klare å hjernevaske meg til det ;) Jeg har min mening, og jeg bruker det JEG syns er effektivt. Og jeg respekterer dere for deres metode, og jeg gidder ikke å stå der å tro jeg er en altviter. Jeg kom ikke med min fremgangsmåte i denne topicen for å skape diskusjon, men for å komme med mitt synspunkt, og min fremgangsmåte. Folk må velge som de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: det finnes virkelig dumme svar... det har du bevisst. Jeg VET det er effektivt :D det er det som teller. Jeg har vaffal 0 fremdrift, hund som står som en skulptur, og jeg fikk det til etter tja.... 2 repetisjoner kanskje? da snakker effektivitet :icon_redface: Jeg skal hvertfall aldri synke så mye at jeg står med en klikkeplastboks(ikke noe galt med den, bare de som tror de vet alt driver som regel med klikker) og innbille meg at jeg har rett i alt, og alle andre har feil. Klikkertrening er jo frelsen innenfor hundetrening! :) Du eller andre kommer aldri til å klare å hjernevaske meg til det ;) Jeg har min mening, og jeg bruker det JEG syns er effektivt. Og jeg respekterer dere for deres metode, og jeg gidder ikke å stå der å tro jeg er en altviter. Jeg kom ikke med min fremgangsmåte i denne topicen for å skape diskusjon, men for å komme med mitt synspunkt, og min fremgangsmåte. Folk må velge som de vil ;)

Ja det er greit...Jeg ser at du ikke skjønner logikken, men det er helt ok!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk kan bli forvirret gitt... :)

For å få til de forskjellige øvelsene, må man finne en fremgangsmåte som passer både for fører og hund. Derfor er flere innspill til et slikt spørsmål nyttig og helt nødvendig. Noen gjør det på en måte, andre på en annen...

Synes det er liten åpenhet for metoder på tvers av treningsmetoder. Og selv innen samme treningsmetode finnes jo flere forskjellige måter å gjøre ting på.

Så til spørsmålsstilleren sier jeg: les svarene du har fått, tenk igjennom de og velg et eller flere forslag for å prøve ut.

Jeg for min del trener dette så nære hunden at den ikke har mulighet til å få fremdrift.. jeg belønner når hunden drar seg bakover. Og jeg belønner bakover. Jeg vil at hunden skal tenke bakover i denne øvelsen. Grunnen? Vel... før avstandskommando er det 7 øvelser som alle har full fart fremover (bortsett fra noen momenter "her og der"), og hunden kommer inn i "fremover steamen". Derfor vil jeg, på mine hunder, at de skal tenke bakover. Erfaringsmessig blir de da stående på samme sted når jeg forsvinner 15-20 meter bort og begynner kommanderingen. Men selvfølgelig.. alt med måte her også. En hund som tar 10 steg bakover fra sitt til stå er jo ikke gunstig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin...du sier: Synes det er liten åpenhet for metoder på tvers av treningsmetoder. Og selv innen samme treningsmetode finnes jo flere forskjellige måter å gjøre ting på.

Hvilken metoder sikter du til da? Jeg ser av og til man nevner andre treningsmetoder, men ingwen forteller om hva de går ut på. det du sier innen samme treningsmetode er jeg med på men...andre metoder? Forklaring please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit...Jeg ser at du ikke skjønner logikken, men det er helt ok!

jeg ser poenget ditt. du mener det er unyttig å flytte hunden tilbake. men hvordan skal ellers hunden skjønne selv at den må gå tilbake hvis den går for langt? og dette er ikke ueffektivt, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal klage på den fremgangsmåten. bare fordi det ikke er klikk betyr det ikke at det er dårlig skjønner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser poenget ditt. du mener det er unyttig å flytte hunden tilbake. men hvordan skal ellers hunden skjønne selv at den må gå tilbake hvis den går for langt? og dette er ikke ueffektivt, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal klage på den fremgangsmåten. bare fordi det ikke er klikk betyr det ikke at det er dårlig skjønner du :)

Å flytte hunden tilbake er positiv straff. Og da er andre straffemetoder langt mer presise. Det er ikke slik at hunden skal få et slags forhold til den plassen kommando "stå" blir gitt på og tenke: "Åja! det var der kommandoen ble gitt". Det er å tillegge den egenskaper den ikke har. Som Fanny også var inne på..Når du så tar et skritt mot hunden i den hensikt å flytte den bakover, så er den lille bevegelsen et betinget signal som forteller hunden "nå kommer det straff" og dermed fryser den i stillingen.I sin ytterste konsekvens snur den og stikker av. Et godt eksempel på læringsloven. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor jeg gidder å forklare dette for deg om og om igjen når du overhodet ikke gidder å vurdere riktigheten av det engang. Om jeg skulle tvile på lærinmgsloven så er det nå...men så jeg jeg ikke helt god jeg heller :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...