Gå til innhold
Hundesonen.no

Nasjonale NKK utstillinger - uten Cacib...


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Da jeg leste gjennom listen over NKK utstillingene i 2015, la jeg merke til at to stk - Harstad og Bodø - var merket som "nasjonal utstilling". I Sverige er forskjellen på nasjonal og internasjonal utstilling at man på den nasjonale ikke kan motta CACIB.

Jeg ble litt usikker på hvordan dette virket her i Norge, og sendte en mail til utstillingsavdeling i NKK.

Svaret var at det ikke deles ut CACIB på disse nasjonale utstillingene til NKK, kun stort CERT.

Noen som har fått med seg dette? Har NKK informert noe sted om at de skal ha nasjonale utstillinger uten CACIB? Jeg har ikke fått dette med meg, og kunne fort meldt på og forventet at vinneren av rasen sannsynligvis ble tildelt CACIB. Tror det er mange andre som kommer til å reagere på dette, og jeg tenker at hvis jeg stod som nr en uten å vite dette, nok hadde lurt på hvorfor dommeren "holdt tilbake" CACIB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er jo ikke noe nytt. Flere regioner har jo arrangert nasjonale utstillinger årlig - det har vel ikke vært de siste årene, men jeg har vært på en flere ganger - husker ikke hvor, men det er altså ikke noe unormalt. Det deles ut stor-cert, men ikke cacib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble arrangert en slik nasjonal NKK-utstilling på Otta i 2004 - det er vel eneste gangen det har vært gjort tidligere så vidt jeg vet :). I hvert fall i min tid som utstiller. Jeg tror de fleste som var der var veldig klar over at det ikke var CACIB å få.

MEN - om det nå blir slik at NKK skal arrangere nasjonale utstillinger med stor-cert, så gjør de det jo veldig mye lettere å få disse championatene igjen da. Flere utstillinger med stortcert = flere champions. Fint det.... *ironi*

Og ja, plausibelt spørsmål Jeanette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe nytt. Flere regioner har jo arrangert nasjonale utstillinger årlig - det har vel ikke vært de siste årene, men jeg har vært på en flere ganger - husker ikke hvor, men det er altså ikke noe unormalt. Det deles ut stor-cert, men ikke cacib.

Nei, det er ikke vanlig. Det er gjort EN gang før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2004 ble det delt ut storcert, men utstillingen telte ikke på NKKs årskonkurranser - dritsurt, for en berner ble BIS, eller i hvert fall BIS-plassert, og han kunne trengt poengene for å komme høyere opp på Bamselista, og oppdretterklassen kunne trengt poengene for årets oppdretter. Men sånn var det, det betyr bare at jeg husker godt hva som skjedde :D

Da NKK i 2013 sendte ut høring om å kutte drastisk ned på antall utstillinger, ble det vel skissert at deres regioner kunne arrangere nasjonale utstillinger - så jeg antar dette er et resultat av at den prosessen var på gang når en måtte søke om å få avholde utstilling.

Det blir storcert-sjanse tre helger på rad i sommer inkludert Trondheim, og jeg telte på knappene om en skulle hatt nord-Norge ferie i år, om Foenix er i pels... Men så begynte jeg å telle kilometer, bensinliter og kjøreutgifter :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottautstillingen ble arrangert i 2002, 2003 og 2004

:lol: jeg skjønner at vi har forskjellig definisjon på "Ikke noe nytt", "Ikke vært de siste årene" og "ikke noe unormalt" :lol: Når sist gang var 11 år siden liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottautstillingen ble arrangert i 2002, 2003 og 2004

OK - tre ganger før.... og siste gang for over 10 år siden... Det kan ikke defineres som veldig vanlig.

Og om NKK skal begynne å arrangere nasjonale utstillinger, så undergraver de jo nok en gang klubbenes ønske å beholde stor-certordningen for å begrense antall champions.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo bare fint om NKK går alle disse småutstillinger i næringa' - hvem bryr seg om arrangementer som arrangeres av lokale/nasjonale rase/hundeklubber, liksom... (Det var kanskje slemt, men...)

Uansett, da får de jo det som de vil, da. Dvs å få vekk alle (mang av de) små nasjonale utstillingene og heller att brorparten av utstillingene som folk gidder å stille på faktisk gir penger rett i kassa til NKK.

Men, de trenger sikkert pengene mer enn dobermannklubben, bernerklubben eller andre hundeklubber som jobber livet av seg for å tjene inn litt penger til lokal aktivitet, da.

Og sånn er det vel når noen har monopol på noe - det eneste man kan stole på er at de vil bruke det til sin fordel.

Heldigvis har vi kun vår egen årlige spesial (kun for egen rase) - og den kan de ikke røre, sånn sett. Men jeg skulle vært ganske fortvilet hvis jeg driftet en hundeklubb som baserer seg på inntekter fra en nasjonal utstilling nå...

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at det som er mest irriterende med dette, er at de har fjernet alle cacibmuligheter nord for Trondheim, altså i over halve Norge, geografisk sett. Edit: ser Tromsø fortsatt ser ut til å være med cacib, men det er fortsatt å fjerne halvparten av et lite utvalg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...