Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian Shepherd som hund nr to?


Lemaya
 Share

Recommended Posts

Hei. Vurderer sterkt å skaffe en hund til, hund nr to.

Har fra før ei labrador/golden retriever blanding, tispe på snart 7 år.

Grunnen til at jeg ønsker en hund til er fordi jeg har fått så utrolig lyst til å begynne med hundesport, særlig agility, men også noe utstilling.

Er oppvokst med hund og har stort sett alltid hatt hund, men det har bare vært blandingshunder som kun har blitt brukt som selskap og turkompiser. Altså null erfaring med overnevnte hundesport.

Møtte en aussie for en stund tilbake og falt helt for den rasen, har fått lest noe om den, men det står jo litt forskjellig alt ettersom hvor man leser.

Hvordan er aussien i forhold til andre dyr? Vi har i tillegg til blandingshunden også to katter..

Det står at de trenger mye mosjon, men hva er mye?

Hunden vi har nå har lett for å være litt rastløs og overivrig, spesielt om vi er borte hos noen eller har besøk, sånn har hun alltid vært. Er det oppførsel som en ny valp evt kan plukke opp? Hun er verken nervøs eller usikker, bare veldig, veldig energisk ;-)

Har aldri hatt to hunder samtidig, så dette er noe nytt for meg.

Håper på noen kloke svar og innspill :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en aussie for en stund tilbake og falt helt for den rasen, har fått lest noe om den, men det står jo litt forskjellig alt ettersom hvor man leser.

Hvordan er aussien i forhold til andre dyr? Vi har i tillegg til blandingshunden også to katter..

Det står at de trenger mye mosjon, men hva er mye?

Hunden vi har nå har lett for å være litt rastløs og overivrig, spesielt om vi er borte hos noen eller har besøk, sånn har hun alltid vært. Er det oppførsel som en ny valp evt kan plukke opp? Hun er verken nervøs eller usikker, bare veldig, veldig energisk ;-)

Hei på deg. Så hyggelig at du har falt for rasen, jeg falt for rasen for 10 år siden, og har en på 7 år. Er kjempe fornøyd med min, hun er en fantastisk hund!

I forhold til andre dyr, så er aussien vennlig. Men man må huske at dette er en gjeterhund, og det er naturlig for den å gjete andre dyr. Den har også høyt jaktlyst , og det er mange aussier som jager både fugler, katter og vilt. Om valpen vokser opp med kattene, så vil den nok ikke være uvennlig mot husets katter, naboens katt derimot...

En aussie trenger ikke så voldsomt mye fysisk mosjon, men den krever mye mental stimuli. Spesielt de første årene er dette en hund som krever mye tid far en over-gjennomsnittet interessert eier. Der f.eks en cavalier er utlært som et åring, er aussien ferdig når den er 3 år, sånn for å sette det på spissen. Den krever en konsekvent og positiv eier, mengder av sosialisering, miljøtrening og ro trening. Den krever oppdragelse og oppfølgning for å fungere samfunnet. Man må heller ikke glemme at denne rasen er en vokter, og med det kommer gjerne ressursforsvar og mye lyd(varsling).

De fleste aussier fungerer greit som aktive familiehunder, men, dette er når de får det de trenger av fysisk og mental stimuli. En aussie som kjeder seg, er en aussie som gjør hærverk, på mange måter. Hvor grensa til kjedsomhet for en aussie går, er like individuelt som hos alle andre raser. Men en aussie er nok lang mer tilbøyelig til å utvikle problem atferd, enn mange andre raser.

Om hunden du har fra før er aktiv, rastløs, ivrig og voldsom, så er det veldig sannsynlig at valpen tar etter på den. Aussier er gjerne av samme kaliber selv + vokt og gjeterinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig svar, ble litt klokere nå:-)

Vil jo være sikker i min sak før jeg går til anskaffelse av en ny hund, skal jo forhåpentligvis leve sammen med den i mange år.

Mental stimuli, mener du da f.eks søk? Det er noe jeg har drevet litt med innimellom. Gjemt godbiter og snacks som hun må lukte seg frem til, ser ut som hun synes det er veldig gøy også.

Fin måte å aktivisere hunden på når det er skikkelig møkkavær ute hvertfall..hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig svar, ble litt klokere nå:-)

Vil jo være sikker i min sak før jeg går til anskaffelse av en ny hund, skal jo forhåpentligvis leve sammen med den i mange år.

Mental stimuli, mener du da f.eks søk? Det er noe jeg har drevet litt med innimellom. Gjemt godbiter og snacks som hun må lukte seg frem til, ser ut som hun synes det er veldig gøy også.

Fin måte å aktivisere hunden på når det er skikkelig møkkavær ute hvertfall..hehe :-)

Bare hyggelig :)!

Ja søk og spor er en fin aktivitet. Det kan også være innlæring av forskjellige triks, f.eks hjelpe til hjemme med å åpne og lukke skap, hente ting, osv. Eller sitt, dekk, sitte bamse osv osv. Dette da i tillegg til hundesports rettet trening om du ønsker å konkurrere eller trene f.eks agility, lydighet osv osv. Det er invidiuelt hvor mye de trenger. Som unghund trengte min aussie mye mental stimuli og tur, uten at jeg synes det ble slitsomt. Nå har hun veldig god av knapp, og klarer seg uten trening i lengre perioder uten å gå på veggen. Når vi trener er hun på, når vi ikke trener, nei da trener vi ikke heller. Da ligger hun et eller annet sted i huset å sover :P

Også kan man ikke være sjenert når man har aussie, for den vil være med deg over alt, inkl på do. Får den ikke være med inn, kan man nesten banne på at den sitter på utsiden av døra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det som menes med mental stimuli altså. Jeg er nok ikke så god på "fagutrykk" tror jeg:-)

Jeg synes det er gøy å lære hunden triks og hun jeg har nå kan flere forholdsvis unyttige triks, sånn som sitte bamse, rull rundt, forskjell på høyre og venstre labb og kryp. Hun kryper egentlig bare med forbeina og har rumpa rett i været, men jeg synes det er så sjarmerende og søtt å se på så jeg terper ikke noe mer på det:-) Så hvis det er sånne ting en aussie liker å drive med så er jo det bare et kjempepluss.

Skal jo gå på kurs også, selv om jeg har gått på kurs tidligere så blir det ny runde med kurs med ny hund, de liker det jo de også.

Hvordan er en aussievalp de første ukene, jeg må jo ta ut ferie for å være hjemmeværende "småbarnsmor" en stund. Men hvor mange uker anbefaler du at jeg er hjemme og gradvis venner den til å være hjemme alene sammen med den andre hunden?

Jeg jobber som bud, så er jeg riktig heldig kan valpen være med litt i bilen på jobben i begynnelsen (det er egentlig opp til sjefen min, og bare en tanke jeg har;-))

Takker for all informasjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det som menes med mental stimuli altså. Jeg er nok ikke så god på "fagutrykk" tror jeg:-)

Jeg synes det er gøy å lære hunden triks og hun jeg har nå kan flere forholdsvis unyttige triks, sånn som sitte bamse, rull rundt, forskjell på høyre og venstre labb og kryp. Hun kryper egentlig bare med forbeina og har rumpa rett i været, men jeg synes det er så sjarmerende og søtt å se på så jeg terper ikke noe mer på det:-) Så hvis det er sånne ting en aussie liker å drive med så er jo det bare et kjempepluss.

Skal jo gå på kurs også, selv om jeg har gått på kurs tidligere så blir det ny runde med kurs med ny hund, de liker det jo de også.

Mental stimuli kan godt være morsomme triks. Det er rett og slett at hunden må bruke hodet til en oppgave. De fleste tenker nok på hundesporter (lydighet, agility, spor etc.), men trening og terping på triks er like bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det som menes med mental stimuli altså. Jeg er nok ikke så god på "fagutrykk" tror jeg:-)

Jeg synes det er gøy å lære hunden triks og hun jeg har nå kan flere forholdsvis unyttige triks, sånn som sitte bamse, rull rundt, forskjell på høyre og venstre labb og kryp. Hun kryper egentlig bare med forbeina og har rumpa rett i været, men jeg synes det er så sjarmerende og søtt å se på så jeg terper ikke noe mer på det:-) Så hvis det er sånne ting en aussie liker å drive med så er jo det bare et kjempepluss.

Skal jo gå på kurs også, selv om jeg har gått på kurs tidligere så blir det ny runde med kurs med ny hund, de liker det jo de også.

Hvordan er en aussievalp de første ukene, jeg må jo ta ut ferie for å være hjemmeværende "småbarnsmor" en stund. Men hvor mange uker anbefaler du at jeg er hjemme og gradvis venner den til å være hjemme alene sammen med den andre hunden?

Jeg jobber som bud, så er jeg riktig heldig kan valpen være med litt i bilen på jobben i begynnelsen (det er egentlig opp til sjefen min, og bare en tanke jeg har;-))

Takker for all informasjon:-)

Mentalstimuli = hjernetrim

Bare aussien får bruke sitt kloke hode jevnlig, så er den stort sett fornøyd. Men det er individuelle forskjeller på hvor mye som gjør den fornøyd. Som med alle andre raser. Men som sagt, aussien gjeter og vaktinstinkt gjør rasen generellt krevende, den er mye hund. Den kan være en håndfull å håndtere, den er en mester i å lese eierens kroppspråk, og den kan lett få deg rundt lille fingeren.

Der f.eks en retriever sier ''ja mester'', sier aussien ''hva tjener jeg på det?''. Den er sleip, kreativ og smart. En fantastisk hund i rette hender.

En aussie valp krever ikke noe mer enn normalt valpestell og sunn fornuft. :)

(Det ligger endel info på hjemmesiden min, linken er rett over banneret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør jo også nevnes at det er store forskjeller på både individ og linjer. Noen linjer har mye stress, andre mindre, noen linjer har en del sykdom, andre mindre. Andre igjen har en mellomting, også er det jo den faktoren som spiller inn som sier at for det om du har to superaktive og friske foreldre, så kan det slå helt feil - du kan få en hund som ikke krever noen verdens ting og som ikke nødvendigvis er frisk, eller rasetypisk. :) Du kan ha et bra utgangspunkt i å se hvordan foreldredyr og søsken er, men det betyr ikke at nettopp DIN valp eller DET kullet blir slik som antatt - det er det viktig å huske på :)

Forøvrig er det jo hyggelig at du har sansen for rasen "vår", som selvsagt er den mest fantastiske av de alle :wink:

Jo, og en aussie som hund nummer 2 har ingen betydning, så lenge den får det den krever som individ og rase (jeg har tre aussier selv som er relativt unge, men aktive frøkner alle tre) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentalstimuli = hjernetrim

Bare aussien får bruke sitt kloke hode jevnlig, så er den stort sett fornøyd. Men det er individuelle forskjeller på hvor mye som gjør den fornøyd. Som med alle andre raser. Men som sagt, aussien gjeter og vaktinstinkt gjør rasen generellt krevende, den er mye hund. Den kan være en håndfull å håndtere, den er en mester i å lese eierens kroppspråk, og den kan lett få deg rundt lille fingeren.

Der f.eks en retriever sier ''ja mester'', sier aussien ''hva tjener jeg på det?''. Den er sleip, kreativ og smart. En fantastisk hund i rette hender.

En aussie valp krever ikke noe mer enn normalt valpestell og sunn fornuft. :)

(Det ligger endel info på hjemmesiden min, linken er rett over banneret)

Haha min retriever tror den er en aussie i så tilfelle... "Hva tjener jeg på det" blikket får jeg konstant :P Men så må det sies at hun ikke er rasetypisk på det området...

Jeg vurderer også aussie som hund nr 2, men jeg klarer ikke å bestemme meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der f.eks en retriever sier ''ja mester'', sier aussien ''hva tjener jeg på det?''. Den er sleip, kreativ og smart. En fantastisk hund i rette hender.

Interessant at du sier aussien er slik. Tidi er helt klart mer retriever i hodet da, mens Blondie er en skikkelig "What's in it for me?". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aussie spør ikke om hva hun tjener på noe, om hun tror det er en øøøøøørliten sjangs for en smule frolic eller en snøball som kastes opp i luften som hun kan fange så går hun igjennom ild og vann for å få det. :lol:

MEN, om hun gjør noe jeg ikke liker, sier ifra til henne osv, så er hun ikke den som gir seg. Hun skal alltid ha siste ordet. Om hun boffer på noe og jeg ber hun om å være stille, så skal hun ALLTID ha siste boffet, og gir meg de der "jeg gir meg f***" blikket sitt. Det nytter ikke å kjefte eller overkjøre henne, for det er umulig. Må rett og slett være sluere og sta'ere enn henne på en måte. Om hun nekter å slutte å boffe på en katt i en hage, så plukker jeg henne opp og bærer henne noen meter under armen til hun gir seg. Når jeg setter henne ned rister hun det av seg med en gang. Hadde jeg derimot bare sagt "NEI" og blitt sur, ville hun sagt: "**** you" og fortsatt med det hun drev med.. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aussie er ikke slik, men jeg har møtt mange aussier som er både sta, seige og 'ubrukelige'.

Viktig å huske på at det er mye dårlig avl på aussie i Norge. Min hund nr to her i huset (teknisk sett min nr 4 om jeg teller med minde tidligere hunder) ble ikke en aussie, delvis pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt opp og ned jeg :) De fleste jeg har møtt er arbeidsomme hunder, men jeg har også sett mye jeg ikke liker. Kan jo være 'miljøet' da, men jeg vanker vel ikke akkuratt i noe miljø akkuratt. Den andre aussien som bor her i nærheten er en sikkelig arbeidshund iallefall. Men så er det de som enten er for seige eller for stressa da.. Men, det kommer jo ann på hvem man kjenner, linjer osv osv.

Min aussie er et arbeidsjern som jobber for alt, er rolig inne, og takler fint å ikke bli trent hver dag. Veldig enkel å ha med å gjøre, men krevende nok for feil person.

Uansett @Ingridhw, så kan det være lurt å ta kontakt med raseklubben. Har du tenkt å bare trene for gøy, eller konkurranse? Skal du stille den ut? Lurt å gjøre seg opp noen tanker på det, aussien er en lite homogen rase sånn generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt opp og ned jeg :) De fleste jeg har møtt er arbeidsomme hunder, men jeg har også sett mye jeg ikke liker. Kan jo være 'miljøet' da, men jeg vanker vel ikke akkuratt i noe miljø akkuratt. Den andre aussien som bor her i nærheten er en sikkelig arbeidshund iallefall. Men så er det de som enten er for seige eller for stressa da.. Men, det kommer jo ann på hvem man kjenner, linjer osv osv.

Min aussie er et arbeidsjern som jobber for alt, er rolig inne, og takler fint å ikke bli trent hver dag. Veldig enkel å ha med å gjøre, men krevende nok for feil person.

Uansett @Ingridhw, så kan det være lurt å ta kontakt med raseklubben. Har du tenkt å bare trene for gøy, eller konkurranse? Skal du stille den ut? Lurt å gjøre seg opp noen tanker på det, aussien er en lite homogen rase sånn generellt.

For hunden er det jo ingen forskjell om den trener 20-30 min til dagen (tenker da i tillegg til tur) på triks eller om det er lydighetsmomenter. Kjøper man et arbeidsjern av en hund, bør man jo være klar over hva man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre hvordan deres erfaringer med rasen er, siden jeg kun har hatt blandingshunder tidligere. Da vet man jo liksom ikke hvordan hunden blir i det hele tatt, har heldigvis vært veldig heldig for det har bare vært fantastiske og snille hunder:-)

Grunnen til at jeg har lyst på rasehund nå er pga at jeg har fått lyst til å prøve meg på litt agility og noe utstilling.

Retrieverblandingen jeg har nå gjør alt hun kan for å få noe som kan spises, et skikkelig matvrak med andre ord. Om jeg har en liten godbit eller noe mat i hånda ser hun på meg med et blikk som sier "hva skal jeg gjøre, bare si det.. Jeg gjør ALT!" ;-)

Jeg skjønner at det finnes individuelle forskjeller innenfor samme rase, men ville høre hvordan gjennonsnitts aussien er, og erfaringer fra dere som bor og lever med denne rasen hver dag.

Skal tenke godt igjennom saken før jeg går til anskaffelse av ny valp hvertfall, uansett rase:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

For hunden er det jo ingen forskjell om den trener 20-30 min til dagen (tenker da i tillegg til tur) på triks eller om det er lydighetsmomenter. Kjøper man et arbeidsjern av en hund, bør man jo være klar over hva man går til.

Jeg skrev feil navn, det var men til trådstarter, unnskyld :icon_redface::hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...