Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Feline
 Share

Recommended Posts

Hver gang vi går tur i skogen o.l. trener vi innkalling ved å ofte rope hunden inn til oss, gi godbiter og ros. Fungerer hvis det ikke er noe mer spennende. Har lyst å få en sikrere innkalling og trener en del på det. Lurer på hvordan man skal trene på det annet enn å bare trene innkalling ofte når vi er på tur.

På valpekurs trente vi innkalling slik:

Én person holder igjen hunden, den som skal kalle på hunden lokker og gjør seg spennende og løper av gårde før han setter seg ned med ryggen mot hunden og roper innkallingsordet.

Dette har vi gjort mye, og hunden er kjempegira og synes det er veldig gøy. Kommer alltid når vi trener innkalling på denne måten. Belønner da med draleke når hun kommer.

Hvis dette er første steg i innkallingstreningen, hva er da steg nummer to? For å øke vanskelighetsgraden liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke handler bare om innkallingen heller, selv om den er viktig, men like mye om å trene med forstyrelser, trene på selvkontroll, trene på å ikke bry seg om andre osv, først i bånd e.l. også etterhvert overføre til når hunden er løs. Men det er jo gjerne litt vanskelig, spesielt med enkelte hunder fordi det er så fristende å løpe bort når det kommer hunder eller mennesker som de synes er gøy. En annen ting er jo å ha på langline i starten slik at man også kan stoppe hunden om den tenker og gjøre feil, slik at den ikke får noen vinning på det.

Godbiter er jo ikke nødvendigvis veldig spennende heller så man kan i mange tilfeller ha mer effekt av lek, pipeball/dyr osv.

Edit: En annen ting er jo eget engasjement. Høyt entusiastisk toneleie og det at man bruker å løpe i motsatt retning i det man roper feks bruker ofte å skape en bra reaksjon. Samt å passe på å trene mest mulig hvor man ikke kobler dem når de kommer inn, men lar de få løpe videre og at man trener mye uten forstyrrelser slik at hunden ikke forbinner innkalling med at nå kommer det noen/noe. Noen lærer seg det også, når man roper så begynner hunden å se seg rundt for å sjekke hva som skjer før den evt velger å komme inn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener det slik jeg beskriver under, og følger punktet om å ikke kalle inn hunden med mindre jeg er 90% sikker på at den kommer veldig nøye.

I tillegg roper jeg aldri på hunder som stikker/går langt men jeg gjemmer meg/stopper opp/går motsatt vei istedet, slik at hunden lærer at den må følge meg. Hvor effektivt sistnevnte er kommer jo an på hunden - men de fleste hunder uten skyhøy radius vil etterhvert begynne å holde seg mer i nærheten/stikke innom å sjekke hvor du befinner deg. For meg er det essensielt, jeg orker ikke å måtte rope på hunden for at den skal holde seg i nærheten, det vil jeg at den skal gjøre av seg selv. :)

Kopierer fra en annen tråd, legger i spoiler siden det er så langt, sånn at det ikke "tar over" hele tråden din :)

Frivilling innkalling:

1. Alltid ha med gode godbiter/god belønning, hunden må lære deg at det lønner seg å komme til deg - hver gang.

2. Belønn frivillig innkalling. Hver gang hunden frivillig tar kontakt med deg ute - belønn. Belønn også hunden får å oppholde seg i nærheten av deg, eller om den tilfeldigvis kommer innom uten å nødvendigvis ta kontakt.

De første gangene kommer gjerne hunden inn til deg bare noen få ganger. Eller kanskje den aldri kommee helt inn i det hele tatt. Etter en stund vil du derimot se at hunden kommer oftere og oftere inn til deg. Når hunden tar kontakt med deg rimelig ofte er du klar til neste steg.

Legg kommando på frivillig innkalling, gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene:

1. Legg på kommando når hunden er 1 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 5 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 10 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

Når dette er på plass kan du begynne å teste ut kommandoen på relativt korte avstander (1-10 meter), gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene. Etterhvet kan også avstanden økes enda mer.

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)

Dette er basicen, trenger ikke følge punktene slavisk, de er bare en veiledning.

Når innkallingen over sitter uten forstyrrelse, så kan du begynne å trene i områder med forstyrrelse. F.eks mennesker, hunder, osv. Men ha i bakhodet at hunden skal lykkes mest mulig. Ikke rop om du vet hunden likevel ikke vil komme, da vil du bare vanne ut ordet. Du kan ha et ord som ikke er så nøye til slike situasjoner. I områder med vanskelig forstyrrelser må du gjerne gå flere skritt tilbake enn det hunden klarer uten forstyrrelse.

Fortsett hele tiden å belønn frivillige innkallinger.

Håper dette hjalp litt. Det er ingen fasit på hvordan folk gjør det, men metoden over er enkel å følge, og fungerer bra :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kjeder seg og vil lære noe nytt? Hva med å finne noe i skogen? Bygd på tipsene over, bruk overraskelsesmomentet på belønning, noe nytt, spenning, for å øke interessen til neste gang. Spill på ressursene hunden har.

Så syns jeg turer hvor de løper løs kan ha et mål, og en struktur. En plan. Det skal jobbes også. Enkelt som jeg alltid gjør, er å ta en pause, hunden i dekk, jeg sjekker hundesonen på mobilen. De får litt vann fra spruteflaske hvis de oppfører seg skikkelig. Det er toppen, og de får det bare når de ligger rolig i dekk. Ikke på alerten. Spar det beste, til de vanskeligste situasjonene. Ikke for mye løpe løs, helst ikke uten styring og selvkontroll, men også følelse av frihet. Ikke vær forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)D

Ja dette var det jeg tenkte på, vi er på punkt 1 foreløbig når vi trener. Høres logisk ut de videre punktene med å kalle inn når hun ser en annen vei, beveger seg osv.

Innkallingen sitter egentlig veldig godt, har ingen problem med å ha henne løs når vi er på tur :) Er bare enkelte ting som fortsatt er litt for spennende, f.eks katter ;) Vi liker å trene litt målrettet på det når vi er på treningsbanen, og det vi har gjort i det siste har liksom blitt litt for enkelt :P men nå ser jeg hvordan vi kan gjøre det vanskeligere :) Synes det er viktig å trene på innkallingen annet enn bare på tur, slik at vi har en 100 % sikker innkalling når det plutselig trengs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Drakamp er kjempefin belønning for innkalling, så lenge hunden synes det er stas. Da lærer den at den må helt bort til deg for å få belønning, og at det er høy å være hos deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da passer jeg på å juble idet hun er på siden av meg, eller helst før, og rygge-løpe vekk fra henne. Hvis hun er på vei og ikke har rukket å løpe forbi, så rygger jeg og løper og jubler og gir henne godbit eller så leker vi. Hvis hun ikke er interessert i belønningen så har jeg feilberegnet og venter på neste sjanse - og den kommer når jeg ser på henne at hun er klar for å leke eller ta godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Vi bruker også langline når vi trener innkalling :) Mest fordi det er tryggere når man trener før innkallinga sitter. Trur ingen har lyst på en 30kg gallopphest i full fart mot seg og sine.

Han minste har jeg gitt opp (så flink er jeg), men han stikker ikke av og gir seg en ganske stor **** i andre vi møter. Elgkalven har vi kommet såpass langt med at han i bånd tar kontakt med meg når vi møter på andre.. drømmen er at han skal komme til meg når han ser andre bikkjer - uansett om jeg har sett de eller ei (pluss innkalling som sitter da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...