Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Feline
 Share

Recommended Posts

Hver gang vi går tur i skogen o.l. trener vi innkalling ved å ofte rope hunden inn til oss, gi godbiter og ros. Fungerer hvis det ikke er noe mer spennende. Har lyst å få en sikrere innkalling og trener en del på det. Lurer på hvordan man skal trene på det annet enn å bare trene innkalling ofte når vi er på tur.

På valpekurs trente vi innkalling slik:

Én person holder igjen hunden, den som skal kalle på hunden lokker og gjør seg spennende og løper av gårde før han setter seg ned med ryggen mot hunden og roper innkallingsordet.

Dette har vi gjort mye, og hunden er kjempegira og synes det er veldig gøy. Kommer alltid når vi trener innkalling på denne måten. Belønner da med draleke når hun kommer.

Hvis dette er første steg i innkallingstreningen, hva er da steg nummer to? For å øke vanskelighetsgraden liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke handler bare om innkallingen heller, selv om den er viktig, men like mye om å trene med forstyrelser, trene på selvkontroll, trene på å ikke bry seg om andre osv, først i bånd e.l. også etterhvert overføre til når hunden er løs. Men det er jo gjerne litt vanskelig, spesielt med enkelte hunder fordi det er så fristende å løpe bort når det kommer hunder eller mennesker som de synes er gøy. En annen ting er jo å ha på langline i starten slik at man også kan stoppe hunden om den tenker og gjøre feil, slik at den ikke får noen vinning på det.

Godbiter er jo ikke nødvendigvis veldig spennende heller så man kan i mange tilfeller ha mer effekt av lek, pipeball/dyr osv.

Edit: En annen ting er jo eget engasjement. Høyt entusiastisk toneleie og det at man bruker å løpe i motsatt retning i det man roper feks bruker ofte å skape en bra reaksjon. Samt å passe på å trene mest mulig hvor man ikke kobler dem når de kommer inn, men lar de få løpe videre og at man trener mye uten forstyrrelser slik at hunden ikke forbinner innkalling med at nå kommer det noen/noe. Noen lærer seg det også, når man roper så begynner hunden å se seg rundt for å sjekke hva som skjer før den evt velger å komme inn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener det slik jeg beskriver under, og følger punktet om å ikke kalle inn hunden med mindre jeg er 90% sikker på at den kommer veldig nøye.

I tillegg roper jeg aldri på hunder som stikker/går langt men jeg gjemmer meg/stopper opp/går motsatt vei istedet, slik at hunden lærer at den må følge meg. Hvor effektivt sistnevnte er kommer jo an på hunden - men de fleste hunder uten skyhøy radius vil etterhvert begynne å holde seg mer i nærheten/stikke innom å sjekke hvor du befinner deg. For meg er det essensielt, jeg orker ikke å måtte rope på hunden for at den skal holde seg i nærheten, det vil jeg at den skal gjøre av seg selv. :)

Kopierer fra en annen tråd, legger i spoiler siden det er så langt, sånn at det ikke "tar over" hele tråden din :)

Frivilling innkalling:

1. Alltid ha med gode godbiter/god belønning, hunden må lære deg at det lønner seg å komme til deg - hver gang.

2. Belønn frivillig innkalling. Hver gang hunden frivillig tar kontakt med deg ute - belønn. Belønn også hunden får å oppholde seg i nærheten av deg, eller om den tilfeldigvis kommer innom uten å nødvendigvis ta kontakt.

De første gangene kommer gjerne hunden inn til deg bare noen få ganger. Eller kanskje den aldri kommee helt inn i det hele tatt. Etter en stund vil du derimot se at hunden kommer oftere og oftere inn til deg. Når hunden tar kontakt med deg rimelig ofte er du klar til neste steg.

Legg kommando på frivillig innkalling, gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene:

1. Legg på kommando når hunden er 1 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 5 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 10 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

Når dette er på plass kan du begynne å teste ut kommandoen på relativt korte avstander (1-10 meter), gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene. Etterhvet kan også avstanden økes enda mer.

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)

Dette er basicen, trenger ikke følge punktene slavisk, de er bare en veiledning.

Når innkallingen over sitter uten forstyrrelse, så kan du begynne å trene i områder med forstyrrelse. F.eks mennesker, hunder, osv. Men ha i bakhodet at hunden skal lykkes mest mulig. Ikke rop om du vet hunden likevel ikke vil komme, da vil du bare vanne ut ordet. Du kan ha et ord som ikke er så nøye til slike situasjoner. I områder med vanskelig forstyrrelser må du gjerne gå flere skritt tilbake enn det hunden klarer uten forstyrrelse.

Fortsett hele tiden å belønn frivillige innkallinger.

Håper dette hjalp litt. Det er ingen fasit på hvordan folk gjør det, men metoden over er enkel å følge, og fungerer bra :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kjeder seg og vil lære noe nytt? Hva med å finne noe i skogen? Bygd på tipsene over, bruk overraskelsesmomentet på belønning, noe nytt, spenning, for å øke interessen til neste gang. Spill på ressursene hunden har.

Så syns jeg turer hvor de løper løs kan ha et mål, og en struktur. En plan. Det skal jobbes også. Enkelt som jeg alltid gjør, er å ta en pause, hunden i dekk, jeg sjekker hundesonen på mobilen. De får litt vann fra spruteflaske hvis de oppfører seg skikkelig. Det er toppen, og de får det bare når de ligger rolig i dekk. Ikke på alerten. Spar det beste, til de vanskeligste situasjonene. Ikke for mye løpe løs, helst ikke uten styring og selvkontroll, men også følelse av frihet. Ikke vær forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)D

Ja dette var det jeg tenkte på, vi er på punkt 1 foreløbig når vi trener. Høres logisk ut de videre punktene med å kalle inn når hun ser en annen vei, beveger seg osv.

Innkallingen sitter egentlig veldig godt, har ingen problem med å ha henne løs når vi er på tur :) Er bare enkelte ting som fortsatt er litt for spennende, f.eks katter ;) Vi liker å trene litt målrettet på det når vi er på treningsbanen, og det vi har gjort i det siste har liksom blitt litt for enkelt :P men nå ser jeg hvordan vi kan gjøre det vanskeligere :) Synes det er viktig å trene på innkallingen annet enn bare på tur, slik at vi har en 100 % sikker innkalling når det plutselig trengs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ingen belønning. Jeg foretrekker å avslutte innkalling enten med sitt eller ihvertfall kontaktøvelser for å unngå nettopp det. Innkalling = kom hit og vær hos meg, ikke "løp innenfor en halvmeter av meg".

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han setter seg gjerne forran meg, men når jeg skal gi han belønning så stikker han igjen. Lurer på om vi skal endre belønning fra godbiter til lek da.

For å få han inn nå så får han en pinne når han kommer inn til meg, og det funker veldig fint, men ikke noe jeg kan gjøre hvor som helst.

Drakamp er kjempefin belønning for innkalling, så lenge hunden synes det er stas. Da lærer den at den må helt bort til deg for å få belønning, og at det er høy å være hos deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om noe her? Hva om hunden kommer når du roper, men velger å løpe forbi, eller løpe fra deg igjen så fort den er kommet inn? xD

Da passer jeg på å juble idet hun er på siden av meg, eller helst før, og rygge-løpe vekk fra henne. Hvis hun er på vei og ikke har rukket å løpe forbi, så rygger jeg og løper og jubler og gir henne godbit eller så leker vi. Hvis hun ikke er interessert i belønningen så har jeg feilberegnet og venter på neste sjanse - og den kommer når jeg ser på henne at hun er klar for å leke eller ta godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg jukser, men jeg har veldig god erfaring med å ha hunden i flexi/sporline til den har trygg innkalling. Da tror den at det ikke er noe poeng i å ignorere innkalling, for den kommer seg ingen vei uansett, og det lønner seg mer å komme inn enn å stå og spøle i enden av lina.

Vi bruker også langline når vi trener innkalling :) Mest fordi det er tryggere når man trener før innkallinga sitter. Trur ingen har lyst på en 30kg gallopphest i full fart mot seg og sine.

Han minste har jeg gitt opp (så flink er jeg), men han stikker ikke av og gir seg en ganske stor **** i andre vi møter. Elgkalven har vi kommet såpass langt med at han i bånd tar kontakt med meg når vi møter på andre.. drømmen er at han skal komme til meg når han ser andre bikkjer - uansett om jeg har sett de eller ei (pluss innkalling som sitter da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...