Gå til innhold
Hundesonen.no

Villedende prising på telefon?


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Var på diverse elektronikkbutikker i dag, da gubben var på leting etter ny telefon. Vi er ikke de som bytter telefon hyppigst, men etter fem år og helt gåent batteri var gubbens htc moden for utskifting.

Uansett, jeg ble litt overrasket og ikke så rent lite provosert over merkingen på telefonene.

På alle telefonene står det jo en oversikt over pris uten abb, pris med abb, og totalpris i 12 mnd med abb.

Men når vi kikket nærmere så ser vi at totalprisen med abonnement er oppgitt langt lavere enn den i realiteten er. På enkelte telefoner ble avviket over 7000,- :shocked:

Er ikke dette å regne som villedende markedsføring? Er det virkelig lov å prøve å lure kundene på den måten?

Forøvrig ble det en billig Samsung som ble med oss hjem. Uten abonnement :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på diverse elektronikkbutikker i dag, da gubben var på leting etter ny telefon. Vi er ikke de som bytter telefon hyppigst, men etter fem år og helt gåent batteri var gubbens htc moden for utskifting.

Uansett, jeg ble litt overrasket og ikke så rent lite provosert over merkingen på telefonene.

På alle telefonene står det jo en oversikt over pris uten abb, pris med abb, og totalpris i 12 mnd med abb.

Men når vi kikket nærmere så ser vi at totalprisen med abonnement er oppgitt langt lavere enn den i realiteten er. På enkelte telefoner ble avviket over 7000,- :shocked:

Er ikke dette å regne som villedende markedsføring? Er det virkelig lov å prøve å lure kundene på den måten?

Forøvrig ble det en billig Samsung som ble med oss hjem. Uten abonnement :P

Er det ikke bare det at de har skrevet prisen for telefonen på total sum? Og ikke nedbetaling av telefon OG abonnement? :) selvfølgelig spørs på abonnementprisen, men 7000kr hørtes svært drøyt ut uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke prisene helt i hodet, men si f.eks:

Pris uten abb: 4899,-

Kjøp av tlf med abb X: 2299,- + 12 mnd binding: 599,-

Så står det "totapris med abb: 3749,-

Men siden man er låst til abbonementet i 12 mnd så blir jo prisen 2299 + 12 x 599,- = 9487,-

(fiktive tall, husker som sagt ikke hva som stod)

Men det jeg skal frem til er at den reelle prisen stemmer jo overhodet ikke med hva som står oppgitt i butikken.

Spurte en selger, men han ble bare rød og begynte å stamme om at man måtte bare se bort fra det, det stemte ikke uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at mobil med abb koster 2299 å kjøpe der og da, total pris er 3749. Altså, for selve telefonen koster det 3749kr totalt. Er jo alltid nedbetaling på 12 mnd når man kjøper mobil med abb.

De skriver det vel på denne måten for at det skal virke mye billigere enn det faktisk er, for mange tenker vel ikke over at abb-kostnaden kommer i tillegg også.

Slik har det iallefall vært de gangene jeg har kjøpt meg ny mobil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at man har abonnement når man har mobil, det er liksom en forutsetning for å kunne bruke mobilen, stort sett. Det folk stort sett gjør når de regner på dette, er å ta med abonnement-prisen, men det blir jo feil, for det er noe du ville betalt uansett, ikke sant.

For eksempel. Mobilen koster 1 kr med whatever for slags abonnement. Abonnementet koster 199 kr mnd vanligvis. Fordi man betaler 1 kr for mobilen, koster abonnementet 599 kr mnd i 12 mnd. Dvs 400 kr mer i mnd. Prisen for telefonen blir da 400x12= 4800 pluss 1 kr som du betale for mobilen, totalkostnad er da 4801 kr.

For, abonnement har du uansett. Da kan du ikke regne med hele prisen på abonnementet som betaling for telefonen, det er bare det som er over vanlig abonnementpris som er betaling for telefonen, resten er betaling for abonnementet. Det kan selvfølgelig hende at du hadde hatt et billigere abonnement om du ikke kjøpte den telefonen, men det er likegyldig, kjøper du sponsa mobil med abonnement, må du nesten betale for abonnementet også, ikke bare telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke prisene helt i hodet, men si f.eks:

Pris uten abb: 4899,-

Kjøp av tlf med abb X: 2299,- + 12 mnd binding: 599,-

Så står det "totapris med abb: 3749,-

Men siden man er låst til abbonementet i 12 mnd så blir jo prisen 2299 + 12 x 599,- = 9487,-

(fiktive tall, husker som sagt ikke hva som stod)

Men det jeg skal frem til er at den reelle prisen stemmer jo overhodet ikke med hva som står oppgitt i butikken.

Spurte en selger, men han ble bare rød og begynte å stamme om at man måtte bare se bort fra det, det stemte ikke uansett...

Sikker på at det ikke sto total pris for abb(i 12 mnd), og ikke med abb? Eller at de mente totalprisen for tlf når man kjøper den med abb, altså ikke tlf + abb, men bare det man betaler for tlf ila de 12 mnd man har avbetaling på abb. Men som sagt så er det helt umulig og diskutere denne saken konkret når man ikke har de konkrete tallene.

Men på generelt grunnlag så er det sikkert mange som prøver seg og nei, det er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbonement skal man jo gjerne ha uansett :) Men man må være litt våken når man handler, da... Jeg fikk meg nylig en nesten gratis telefon, med et abb. som koster det samme i mnd. som det jeg hadde fra før (men har mer datatraffikk, faktisk) så man kan faktisk gjøre bra kjøp på denne måten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er villedende prising ja, for når du kjøper telefon + abonnement da kjøper du faktisk hele pakka. Telefonen er låst. Man betaler ikke kun for telefonen.

Jeg kjøper som oftest telefon med abonnement, fordi det har lønnet seg prismessig (totalpris etter 12 mnd). Er ikke alltid det lønner seg, så lurt å regne ut selv.

Er vant med at prisen da står oppført slik:
Betales nå: Det beløpet man betaler i kassa
Abonement: Månedsprisen
Beløp etter 12 mnd: Totalkostnad inkl abonement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke prisene helt i hodet, men si f.eks:

Pris uten abb: 4899,-

Kjøp av tlf med abb X: 2299,- + 12 mnd binding: 599,-

Så står det "totapris med abb: 3749,-

Men siden man er låst til abbonementet i 12 mnd så blir jo prisen 2299 + 12 x 599,- = 9487,-

(fiktive tall, husker som sagt ikke hva som stod)

Men det jeg skal frem til er at den reelle prisen stemmer jo overhodet ikke med hva som står oppgitt i butikken.

Spurte en selger, men han ble bare rød og begynte å stamme om at man måtte bare se bort fra det, det stemte ikke uansett...

Du har helt rett.

Butikker skal tydelig vise hva totalkostnaden blir når man kjøper mob med abb, slik som du skisserer.

De som ikke priser riktig, er forbrukerombudet veldig glade i å få tips om, da dette er et passe stort forbrukerproblem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alltid mobiltelefon som er uten abonnement. Nå har ikke jeg kjøpt mobiltelefon siden juni 2012 da. :)

Det gjør jeg også, aldri kjøpt mobil med abonnement :) (nettopp fordi det potensielt blir mye dyrere enn ved å kjøpe den fri)

Men med tre mobiltelefoner på 14 år så har jeg ikke det største forbruket av dem heller :P

Jeg syns dette er villedende prising ja, for når du kjøper telefon + abonnement da kjøper du faktisk hele pakka. Telefonen er låst. Man betaler ikke kun for telefonen.

Jeg kjøper som oftest telefon med abonnement, fordi det har lønnet seg prismessig (totalpris etter 12 mnd). Er ikke alltid det lønner seg, så lurt å regne ut selv.

Er vant med at prisen da står oppført slik:

Betales nå: Det beløpet man betaler i kassa

Abbonement: Månedsprisen

Beløp etter 12 mnd: Totalkostnad inkl abbonement

Det er det jeg også tenker, og ble så overrasket da jeg kikket litt nærmere...

Du har helt rett.

Butikker skal tydelig vise hva totalkostnaden blir når man kjøper mob med abb, slik som du skisserer.

De som ikke priser riktig, er forbrukerombudet veldig glade i å få tips om, da dette er et passe stort forbrukerproblem.

Kanskje jeg skal sende en mail, ja :) For jeg synes det er rimelig ufint, kan bli en kostbar affære for kjøperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
    • Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
    • Dra på utstilling og få en dommer til å bedømme henne. Trolig har hun steil front, og det er det ingenting å gjøre med. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...