Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap og forkjølelse - tips til hjernetrim?


Vippao
 Share

Recommended Posts

Hei! :)

Tispa her i heimen (snart 10 mnd) har fått konstatert innbilt svangerskap, og for å gjere det heile enno betre har ho blitt forkjøla. Kjip kombo! På grunn av forkjølelsen skal me ikkje ta ho ut på lufteturar, anna enn at ho skal få gjort frå seg. Altså kan me ikkje gi ho ekstra fysisk trim for å hjelpe mot innbilt før forkjølelsen er over. Med andre ord må me prøve å stimulere ho meir mentalt, og lurte derfor på om nokon har tips til innandørs hjernetrim? Ikkje har ho så god appetitt for tida heller, så ho er ikkje så enkel å motivere i lengre periodar. Må vel gå til innkjøp av noko ordentleg snadder, type indrefilet :teehe: Har jo tenkt på til dømes godbitsøk og terping på lydighetstrening, men kanskje har de nokre idear til ting me kan trene på som er skikkeleg morsomt for ei lita frøken?

Om de har tips til andre ting som kan hjelpe mot innbilt også, tek eg gjerne i mot det! (Ho har ikkje "adoptert" leiker enno, men har likevel fjerna pipeleiker, samt at det ikkje blir noko magekos på frøkna på ei stund..).

Usikker på kor eg skulle legge denne tråden, så berre flytt om den ligg feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore til veterinær, men ho ville avvente litt, og sjå om det kom seg utan å bruke det. Frøkna verkar foreløpig ikkje veldig plaga, men pip og sutrar ein del når me er ute, samt at ho er periodevis skvetten og småredd rundt framande folk (ho er dog fortsatt veldig nysgjerrig, så ho insisterar på å bort å helse, men blir skummelt når ho har kome bort :P ). Den biten kan me jo uansett berre unngå i ein periode framover. Hadde vore så greit om det gjekk over av seg sjølv, men om det ikkje blir betre snart, får me heller vurdere Galastop på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo over, men det hørtes jo ut som dere hadde litt utfordringer med det ifht at dere ikke kunne slite henne ut med fysisk aktivitet, men de problemene der blir vell ikke mindre med trim så da er det vell bare å vente da :) Tenkte kanskje hun plagdes inne.

Dere kan gjemme godbiter rundt i leiligheten som hun får lete etter, trene triks som ikke krever så mye fysisk, men hvor hun alikavell får tenke litt, frys maten hennes for mer jobb med den (om hun spiser det), godbiter på flaske eller kjøp et par slike aktiviseringsleker fra nina ottoson e.l. Dessverre kommer jeg ikke på så mange som ikke er drevet av mat/godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tips det med å gjemme godbiter, bruker det mye ute og i hagen selv. Men bare et lite tips om man har en like matglad en som min er, å ikke gjøre det inne om man ikke synes det er like kult å ha en hund som går rom til rom og romsterer og fortsetter å lete leenge etter at leken er ferdig. :)

Bruker også å samle på pappesker, små til mellomstore, for å la han rive de opp og finne godbiter som jeg har lagt i, men dette får jo og på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tips det med å gjemme godbiter, bruker det mye ute og i hagen selv. Men bare et lite tips om man har en like matglad en som min er, å ikke gjøre det inne om man ikke synes det er like kult å ha en hund som går rom til rom og romsterer og fortsetter å lete leenge etter at leken er ferdig. :)

Bruker også å samle på pappesker, små til mellomstore, for å la han rive de opp og finne godbiter som jeg har lagt i, men dette får jo og på mat.

Det lar seg jo lett stoppe med en komando for søk (slik at hunden lærer seg at det ikke er godbiter hele tiden, bare når man sier) og hjelpe den å avslutte om den ikke vil selv, med å lære inn en komando og/eller bare be den slutte og gå å legge seg eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg jo lett stoppe med en komando for søk (slik at hunden lærer seg at det ikke er godbiter hele tiden, bare når man sier) og hjelpe den å avslutte om den ikke vil selv, med å lære inn en komando og/eller bare be den slutte og gå å legge seg eller noe :)

Her vet ikke hunden hva det betyr å gå og legge seg da jeg aldri har sett nødvendigheten i å lære det, men kunne såklart jobbet med at han forstod et ord for at det var ferdig, ble liksom ikke til at jeg gadd det så mange ganger innendørs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo over, men det hørtes jo ut som dere hadde litt utfordringer med det ifht at dere ikke kunne slite henne ut med fysisk aktivitet, men de problemene der blir vell ikke mindre med trim så da er det vell bare å vente da :) Tenkte kanskje hun plagdes inne.

Dere kan gjemme godbiter rundt i leiligheten som hun får lete etter, trene triks som ikke krever så mye fysisk, men hvor hun alikavell får tenke litt, frys maten hennes for mer jobb med den (om hun spiser det), godbiter på flaske eller kjøp et par slike aktiviseringsleker fra nina ottoson e.l. Dessverre kommer jeg ikke på så mange som ikke er drevet av mat/godbiter.

Takk for svar og tips! Ser eg har forklart meg frykteleg dårleg.. Må innrømme at eg var bittelitt satt ut når eg skreiv innlegget, då frøkna vart teken med til dyrlegen pga forkjølelse, og var ikkje heilt forberedt på at det skulle vise seg at ho har innbilt også :P Ho har vore sær sidan rett før jul, men tenkte ho berre var pubertetsidiot for tida. Altså har ho jo gått ei stund med innbilt utan at me har tenkt over det, så då får me heller ro oss i land den siste biten også :) Ho har stressa litt ekstra og derfor trøbla med å roe seg inne, og det var med hensyn til det eg var ute etter tips til hjernetrim... det fekk eg nok alldeles ikkje fram i innlegget mitt, samt at eg ser eg kanskje overdreiv litt med tanke på godbitar- ho er glad i godbitar altså, berre går litt fort lei ;)

Fryse ned maten har ikkje fungert spesielt godt, men skal teste ut godbitar på flaske, og muligens investere i ei aktiveringsleike eller to :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tips det med å gjemme godbiter, bruker det mye ute og i hagen selv. Men bare et lite tips om man har en like matglad en som min er, å ikke gjøre det inne om man ikke synes det er like kult å ha en hund som går rom til rom og romsterer og fortsetter å lete leenge etter at leken er ferdig. :)

Bruker også å samle på pappesker, små til mellomstore, for å la han rive de opp og finne godbiter som jeg har lagt i, men dette får jo og på mat.

Takk for tips! Ser at det kan vere litt upraktisk ja :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kjenner at jeg blir oppgitt - skikkelig oppgitt - det er NORMALT med svingninger i humøret når hormonene raser - det betyr IKKE at hunden er plaget med innbilt osv. - Sutring er heller IKKE unormalt, nedstemthet, pussig adferd osv. er NORMALT.

Det er jo bare å se på folk det - vis meg det kvinnemennesket som IKKE har noen som helt svingning i humør og væremåte når hun har mensen, eventuelt før og etter?

Det er da ingen grunn til å fly til veterinæren av den grunn?????

Det er også NORMALT at tisper blir mer kosete osv. Jeg skjønner da virkelig ikke hvorfor man ikke skal kose med hunden i den perioden. Det er jo bare slemt.

Nå har jeg hatt hund i 25 år - og jeg har med få unntak alltid hatt både tispe og hannhund, og joda - damene har forandret seg litt før, under og etter løpetid - men jeg har da aldri tenkt at det er et problem. I min bok så er det helt normal adferd og jeg hverken tenker over det eller gjør noe ut av det.

En ting er om melken renner og tispe ser ut som hun holder på å gå på veggen og endrer seg DRASTISK (og da mener jeg drastisk, ikke normal svingning), men noe endring pga. hormoner må man regne med uten at man lager problemer ut av det.

Tispa til TS er 10 måneder, første løpetid og på vei inn i spøkelsesalder - det er HELT NORMALT at den da kan bli litt skeptisk osv. - og det er neppe løpetiden som er hovedproblemet - men det faktum at det skjer mye i huet på bikkja og at den er den rasen den er.

Frust over.......... Livet er skrekkelig mye enklere om man ikke lager problemer ut av ting som ikke er problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

@Belgerpia Det spiller vel ingen rolle hva du eller jeg eller hvem som helst andre måtte mene er problematisk adferd, om TS gjør det. Hva folk bruker penger på er jo deres sak. Jeg syns folk flyr til både lege og veterinær med "fillesaker", men jeg har strengt tatt ikke noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

@Belgerpia

Les gjerne det andre svaret eg skreiv til Malamuten over her :) Det var _ikkje_ på grunn av oppførselen me reiste til veterinær, men sidan veterinæren vår er nøyen la ho også merke til at her var det innbilt på gang... og eg ville gjerne ha nokre tips for å gjere tida enklare for ho. Kos har ho så klart fått, men ettersom ho produserte mjelkesekret ville me unngå vidare stimulering av mjelkeprodukjon - derfor fekk ho ikkje kos akkurat på magen.

Kan også tilføye at ho no er like frisk og trygg som ho var før jul, og også med den energien og dei hormonar som høyrer denne alderen til, er ho i all hovudsak ei ordentleg gladjente!

PS. spør gjerne, i staden for å trekke slutningar. Eg har ingenting i mot å svare og forklare, om eg har formulert meg uklart/utydeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...