Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken


Recommended Posts

Jeg sliter med å finne dekken som kan passe Aron. Dekkenet vil bli brukt mest på pauser under jakt, og på vei hjem fra jakt o.l. Vi har et dekken til han nå, et billig fleecedekken fra xxl. Problemet er jo at bikkja er laang, og kort i beina. Han har vel 55 i det dekkenet han har nå, men det blir for langt "nedover" slik at det ikke er så veldig lett å gå :P

Noen som har tips til hvor jeg kan finne et greit dekken til denne fasongen? Gjerne i ull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste dekkenet jeg har funnet til min (som har en uvanlig fasong/størrelse kombo) er ett jeg sydde selv. Ikke så vanskelig og ble billigere enn å kjøpe ting som ikke passer kontinuerlig.

Finner dessverre ikke mønstret nå (siden er nede) men om det er relevant kan jeg sikkert klare å hoste opp ett symønster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd RICHO sine ulldekken fra Tropehagen zoo? Mange som klager over at de ikke passer "vanlig formede" hunder, så det kan jo være verdt et forsøk å prøve? De kosta 169,- på tilbud sist jeg sjekka :) Men de er ikke spesielt lange ellernoe altså, så det er jo ikke sikkert de sitter noe bedre :P

Evt. sier jeg som Tekopp: sy selv! Jeg sydde dekken til min hund på et par timer her om dagen, kan legge inn oppskrift til deg i bilder hvis du vil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :D

Har sett flere merker som har egne modeller til dachs, men dem blir kanskje for trange rundt brystkassen?

Litt usikker, men godt mulig det passer han :) men har ikke sett noen rene ulldekken i dachs-størrelse..

Eneste dekkenet jeg har funnet til min (som har en uvanlig fasong/størrelse kombo) er ett jeg sydde selv. Ikke så vanskelig og ble billigere enn å kjøpe ting som ikke passer kontinuerlig.

Finner dessverre ikke mønstret nå (siden er nede) men om det er relevant kan jeg sikkert klare å hoste opp ett symønster :)

Jeg kan IKKE å sy :P men jeg har spurt mamma om hun evt kan gjøre det, fikk aldri noe skikkelig svar.. :P får høre en gang til!

Har du prøvd RICHO sine ulldekken fra Tropehagen zoo? Mange som klager over at de ikke passer "vanlig formede" hunder, så det kan jo være verdt et forsøk å prøve? De kosta 169,- på tilbud sist jeg sjekka :) Men de er ikke spesielt lange ellernoe altså, så det er jo ikke sikkert de sitter noe bedre :P

Evt. sier jeg som Tekopp: sy selv! Jeg sydde dekken til min hund på et par timer her om dagen, kan legge inn oppskrift til deg i bilder hvis du vil? :)

Nei, men så de var på salg nettopp iallefall :) tenkte å bestille et faktisk :) tror ikke de har de på tropehagen her i byen. De har jo litt annerledes utforming foran, og det er jo gjerne der vi sliter :P ja, gjerne legg inn oppskrift! :D

Tror Hurtta har forskjellige for dachs.

Hm, har ikke sett noen jeg :o må sjekke en gang til :)

Corgien min passer i bot medium og richo (ikke veldig ideelt) men richo fleece satt bedre.

Kjenner ikke til bot jeg? Har du link? :)

Hva med Obtrack? De har 23 størrelser. Kan jo sende en mail og høre ;)

Ja, der hadde de mange størrelser! Tusen takk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, gjerne legg inn oppskrift! :D

Her kommer'n :D

1. Først tok jeg utgangspunkt i et dekken som passer hunden min godt. Her må du kanskje bare måle rett på hunden om du ikke har et som passer fra før. Tegna opp mal på bakepapir. En til rygg-delen og en til delen under magen:

DSC_0519_zpslb9scju6.jpg

2. La malen oppå stoffet jeg ville lage dekkenet i (fleece for min del), og klipp ut:

DSC_0520_zpspoedbagi.jpg

3.Sydde en søm rundt kantene på dekkenet (mest til pynt egentlig, må ikke gjøres):

DSC_0521_zpsvbuvlna2.jpg

4. Sydde sammen ryggdelen i front - pass på å prøv på hunden så det blir passe rundt halsen:

Snapchat--5505666310930737599_zpseeivcyb

5.Sydde underdelen fast i overdelen:

Snapchat-5141050507717561788_zpsvzkq13lr

6. Prøv på hunden og se at det passer :D Mangler bare borrelås for å feste sammen "beltene" som holder dekkenet på plass rundt ryggen :)

Snapchat--1313568149124544237_zps9zbjuhb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wii, tusen takk! :D tror til og med jeg skal få til dette!

Oppskrifta til @bie var såpass bra at jeg ikke føler behovet for å dele noe mer. Ligner veldig på slik jeg gjorde det (bortsettra at jeg lagde alt med to lag for ekstra varme.

Veldig overkommelig, og det er ingenting i veien for å "øve" med billig fleecepledd fra nille i første omgang, så ser du om det passer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrifta til @bie var såpass bra at jeg ikke føler behovet for å dele noe mer. Ligner veldig på slik jeg gjorde det (bortsettra at jeg lagde alt med to lag for ekstra varme.

Veldig overkommelig, og det er ingenting i veien for å "øve" med billig fleecepledd fra nille i første omgang, så ser du om det passer også :)

Ja, jeg kjøpte et fleecepledd tidligere i dag som jeg kan teste på :) litt kjipt å klippe i stykker ulltepper, siden det er litt dyrere. Så bestilte jeg Richo-ulldekken fra tropehagen i samme slengen :P hvis det ikke passe så får jeg kjøpe et ullteppe å lage dekken selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøpte et fleecepledd tidligere i dag som jeg kan teste på :) litt kjipt å klippe i stykker ulltepper, siden det er litt dyrere. Så bestilte jeg Richo-ulldekken fra tropehagen i samme slengen :P hvis det ikke passe så får jeg kjøpe et ullteppe å lage dekken selv :)

Kanskje det er billigere å kjøpe ullstoff på stoffbutikk enn å bruke ullteppe. Har du f. eks mulighet til å dra innom stoffbutikker på Grønland i Oslo kan man spare endel på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som er uklart i oppskriften min er det bare å spørre :D Strengt tatt trenger man ikke symaskin heller, men det går jo mye fortere da ;)

Supert :D jeg har ikke symaskin, så jeg må bare ta det for hånd :P

Tenker jeg kan starte med "kroppen" ut i fra mål på det fleecedekkenet jeg har, og bare klippe det kortere. Så får jeg heller bruke mål fra ulldekkenet når det kommer, til under brystet og beltene :)

Edit:

Kanskje det er billigere å kjøpe ullstoff på stoffbutikk enn å bruke ullteppe. Har du f. eks mulighet til å dra innom stoffbutikker på Grønland i Oslo kan man spare endel på det.

Neei, bor i steinkjer (Nord-Trøndelag). Mulig vi har stoffbutikk her også, jeg får sjekke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er til jaktpauser bl.a. kan jeg jo nevne pose, f.eks. jervehiet. Men dette er jo gjerne noen hunden må vennes til da, ikke alle syntes det er likekult å slappe av i en sånn pose :P

Ja, har tenkt litt på de også, men slått de fra meg egentlig.. Litt lettere med dekken når han ligger i bilen på vei hjem osv :P og jeg har alltid med meg en ekstra ullgenser som kan kan ligge på under pausen, så tenker det er greit med dekken. kan brukes i litt flere situasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt litt på de også, men slått de fra meg egentlig.. Litt lettere med dekken når han ligger i bilen på vei hjem osv :P og jeg har alltid med meg en ekstra ullgenser som kan kan ligge på under pausen, så tenker det er greit med dekken. kan brukes i litt flere situasjoner :)

Jeg ville nok hatt både og sånn uansett, men tenkte å nevne det for de kan være geniale i pausene.

Men om du uansett har enn ullgenser, så holder det jo som regel med dekken over og ullgenser under vil jeg tro ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...