Kristin_nord Skrevet 9. Januar 2015 Rapporter Skrevet 9. Januar 2015 Jeg spør for ei venninne :-) Hun har sibirsk huskey som har svingt veldig i trykk. Og nå står hun mellom operasjon og la henne få slippe. Men blir stadig møtt med mye uvitenhet. Er det noen som har noe info ang denne sykdommen? Siter
Snøfrost Skrevet 10. Januar 2015 Rapporter Skrevet 10. Januar 2015 Hva slags type informasjon er du ute etter? Arvelighet? Hvordan man kan sjekke om hunden er utsatt for å utvikle glaukom? Hva glaukom er? Prognose? Noe av dette kan jeg svare på, men er på mobil nå. Lettere å svare i forhold til hva hun ønsker å vite hvis du stiller litt mer spesifikke spørsmål 1 Siter
Meg Skrevet 10. Januar 2015 Rapporter Skrevet 10. Januar 2015 Jeg spør for ei venninne :-) Hun har sibirsk huskey som har svingt veldig i trykk. Og nå står hun mellom operasjon og la henne få slippe. Men blir stadig møtt med mye uvitenhet. Er det noen som har noe info ang denne sykdommen? hei! Anbefaler henne å ta kontakt med en autorisert øyelyser, for de har jo spesialistutdannelse innen øyesykdommer. De kan si mye om prognoser. Jeg kjenner til flere hunder som har fått fjernet et øye, og som lever fint uten dette. Håper hun har sagt fra til oppdretter av hunden, og at hun fyller ut helse og aterdsundersøkelse for rasen slik at tilfellet blir registrert. 2 Siter
Kristin_nord Skrevet 10. Januar 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 10. Januar 2015 Hva slags type informasjon er du ute etter? Arvelighet? Hvordan man kan sjekke om hunden er utsatt for å utvikle glaukom? Hva glaukom er? Prognose? Noe av dette kan jeg svare på, men er på mobil nå. Lettere å svare i forhold til hva hun ønsker å vite hvis du stiller litt mer spesifikke spørsmål Alt det du nevner :-) Siter
Pringlen Skrevet 10. Januar 2015 Rapporter Skrevet 10. Januar 2015 Bare ene øyet? Kjenner en hund som er opperert, og fungerer utmerket med et øye Siter
Kristin_nord Skrevet 10. Januar 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 10. Januar 2015 Bare ene øyet? Kjenner en hund som er opperert, og fungerer utmerket med et øye Jeg er ikke helt sikker, men har på følelsen at det kanskje er begge siden hun er så usikker i forhold til hva hun skal gjøre. Eventuelt er det andre tatt førut. Siter
Pringlen Skrevet 10. Januar 2015 Rapporter Skrevet 10. Januar 2015 Jeg er ikke helt sikker, men har på følelsen at det kanskje er begge siden hun er så usikker i forhold til hva hun skal gjøre. Eventuelt er det andre tatt førut. Jeg har også møtt en hund hvor begge øynene var opperert vekk (om det var pga. glaukom, vet jeg ikke) I føle eier fungerte hunden helt fint uten øyne. Men det kan umulig være noe å anbefale En annen hund jeg kjente hadde glaukom på begge sider, men holdt det i sjakk/ble bra av behandling. Kjenner dog ikke detaljene rundt dette. 1 Siter
Kristin_nord Skrevet 10. Januar 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 10. Januar 2015 Jeg har også møtt en hund hvor begge øynene var opperert vekk (om det var pga. glaukom, vet jeg ikke) I føle eier fungerte hunden helt fint uten øyne. Men det kan umulig være noe å anbefale En annen hund jeg kjente hadde glaukom på begge sider, men holdt det i sjakk/ble bra av behandling. Kjenner dog ikke detaljene rundt dette. Problemet hun ser mest er i forhold til at hunden er 7 år. Så det er jo mye som må tilpasses for hunden sin del. Hun har en annen hund som er blind, men den ble blind i veldig ung alder og var lettere å tilpasse. Hun har behandlet hunden lenge. Og trykket fyker opp og ned. Men nå var det kritisk, desverre. Siter
Kristin_nord Skrevet 13. Januar 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 13. Januar 2015 Men nå er hunden operert, og blind.. Så nå har dem litt jobbing forran seg :-) Siter
Meg Skrevet 14. Januar 2015 Rapporter Skrevet 14. Januar 2015 Men nå er hunden operert, og blind.. Så nå har dem litt jobbing forran seg Lykke til til dem begge! 1 Siter
Snøfrost Skrevet 27. Januar 2015 Rapporter Skrevet 27. Januar 2015 Håper det går fint med hunden, og lykke til til de begge. Jeg legger ut en link til min artikkel om Glaukom her som finnes på min hjemmeside: http://snofrost.net/SH_artikler.htm Er også i siste nummer av Huskybladet (4/2014), unntatt biten om mitt ståsted Siter
Anilex Skrevet 10. Februar 2015 Rapporter Skrevet 10. Februar 2015 http://www.dijontoma.com/jonas.html Nina på Kennel Dijontoma har også hund som har fjernet øynene etter glaukom. Siter
Kristin_nord Skrevet 16. Februar 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 16. Februar 2015 Hun har 6 andre hunder så det har gått veldig bra. De styrer og retter på henne hvis hun går feil. Så naturens gang Skal gi henne linkene. 1 Siter
Recommended Posts