Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje nytt liv som hunde eier


sfanett
 Share

Recommended Posts

plages med få legge inn link så måtte bytte nettleser. lager ny tråd her håper den faller i bedre smak en første.

Her er gamle innlegget mint http://hundesonen.no/forum/topic/77185-ny-her-p/ sånn dere vet hva jeg begynte er lit nede på siden jeg snakket om.

da jeg begynte lette etter ny hund da begynte Tervueren/schæfer for den er gjeter hund tenkte da fått den trent opp til dette sånn den kunne brukes til villsauan til min bror. men hoved er vi skulle ha en familie, kose og leke hund for oss og barne våres har en gutt på 10 år og ei jente på snart 3 år. så ser jeg også på det ekstra kunne bruke den/m til trekk, kløv. men det med gjeter greia er ikke så viktig. men familie, kose og leke hund for oss og barne våres er mye mer viktig. det med Tervueren/schæfer trenger go del trening av hode trim og ikke mint vaktinstinktet. for er redd man ikke er flink nok trene det med hode trim sånn den ikke skal kjede seg og bli en umulig hund. er det skal bli gå ut over barna og fremmed folk.

det med schæfer har jeg en fjern familie som driver oppdrett 6 timer fra oss bare for lit info.

min er erfaring med polarhund(er) gjør jeg stoler mer på dem som familie, kose og leke hund for oss og barne våres. da faller samojed best ann mer jeg og det jeg har forhørt meg om.

kan ta et eks på en hønse rase. leste ha at hannen til lys sussex var sinte og sånt. men jeg opplevde denne rase som verden beste rase dem tok godt vare på nye kyllinger og voksne som kom inn i flokken. å spesielt gamlefar(hanen) der passet på kyllinge fikk komme til maten og ikke mist passe på ikke høne kranglet for mye. jeg nesten ikke krangel i flokken min.

så tilbake til hunden jeg ønsker kunne utvide dette på sikt til max 4 tisper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

plages med få legge inn link så måtte bytte nettleser. lager ny tråd her håper den faller i bedre smak en første.

Her er gamle innlegget mint http://hundesonen.no/forum/topic/77185-ny-her-p/ sånn dere vet hva jeg begynte er lit nede på siden jeg snakket om.

da jeg begynte lette etter ny hund da begynte Tervueren/schæfer for den er gjeter hund tenkte da fått den trent opp til dette sånn den kunne brukes til villsauan til min bror. men hoved er vi skulle ha en familie, kose og leke hund for oss og barne våres har en gutt på 10 år og ei jente på snart 3 år. så ser jeg også på det ekstra kunne bruke den/m til trekk, kløv. men det med gjeter greia er ikke så viktig. men familie, kose og leke hund for oss og barne våres er mye mer viktig. det med Tervueren/schæfer trenger go del trening av hode trim og ikke mint vaktinstinktet. for er redd man ikke er flink nok trene det med hode trim sånn den ikke skal kjede seg og bli en umulig hund. er det skal bli gå ut over barna og fremmed folk.

det med schæfer har jeg en fjern familie som driver oppdrett 6 timer fra oss bare for lit info.

min er erfaring med polarhund(er) gjør jeg stoler mer på dem som familie, kose og leke hund for oss og barne våres. da faller samojed best ann mer jeg og det jeg har forhørt meg om.

kan ta et eks på en hønse rase. leste ha at hannen til lys sussex var sinte og sånt. men jeg opplevde denne rase som verden beste rase dem tok godt vare på nye kyllinger og voksne som kom inn i flokken. å spesielt gamlefar(hanen) der passet på kyllinge fikk komme til maten og ikke mist passe på ikke høne kranglet for mye. jeg nesten ikke krangel i flokken min.

så tilbake til hunden jeg ønsker kunne utvide dette på sikt til max 4 tisper :D

Just sayin'... Ikke noe å satse på. (Snakket om sussex begynner litt lengre ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dette som en rasevalg tråd med forslag til raser eller spør du om mer info om de 3 rasene som har vært oppe til vurdering?

Med høner og sau så tror jeg livet deres blir mye enklere uten en polarhund, samme hvilken av de du tenker på. Hadde nok heller ville sett på retrieverne eller noen av de mindre intense gjeterne, bearded collie, collie (kort eller langhår), kanskje noen av spanielene eller en dalmatiner, mange fine å velge i, som ikke har vakt, ikke har overdrevet jaktinnstinkt, stødige og førerorienterte. Evt noen av de andre spisshundene om du liker dem, buhund eller finsk lapphund feks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe er ikke flink skrive så vet dere det :icon_redface:

det var høns det var snakke om Lys Sussex :frantics:

Det med hunde valg så har 90% bestemt meg hvordan rase blir skaffe jeg er klar over man kan ikke få i pose og sekk. det er et hav av raser så lest en del men valget står mellom Tervueren og Polarhund (Samojed) jeg er svært glad i polarhunder, jeg har svært lyst Alaskan malamute men lest en del om dem men etter det lest snakket med folk om den så faller den ut. så mener selv står bare igjen med samojeden av polarhunder.

Jeg har snakket med mange oppdrettere alle snakker så varm om sin rase, så fant jeg denne siden her når jeg googlet så tenke kanskje denne siden var en bra side snakke hunde prat :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns samojed er veldig fine hunder, men jeg stusser over at du mener den passer inn i dine kriterier.

De har gjerne ganske høyt jaktinnstink og en utpreget tendens til å ville vokte områder. De er ikke nødvendigvis spesielt enkle å kommunisere med heller, siden de ikke er spesielt førermyke av seg.

Om det er egenskaper du ikke syns er ett stort problem (at du potensielt sett aldri kan han hunden løs uten at den stikker for å drepe små dyr f.eks) er det greit, men det er dumt om du ser for deg en hund med egenskaper du virkelig ikke ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe er ikke flink skrive så vet dere det :icon_redface:

det var høns det var snakke om Lys Sussex :frantics:

Det med hunde valg så har 90% bestemt meg hvordan rase blir skaffe jeg er klar over man kan ikke få i pose og sekk. det er et hav av raser så lest en del men valget står mellom Tervueren og Polarhund (Samojed) jeg er svært glad i polarhunder, jeg har svært lyst Alaskan malamute men lest en del om dem men etter det lest snakket med folk om den så faller den ut. så mener selv står bare igjen med samojeden av polarhunder.

Jeg har snakket med mange oppdrettere alle snakker så varm om sin rase, så fant jeg denne siden her når jeg googlet så tenke kanskje denne siden var en bra side snakke hunde prat :rofl:

Viss det er de 3 det står mellom så ville jeg ikke slått fra meg tervueren om jeg var deg. Tror nok det ville medført mindre stress både for dere tobeinte og for hunden med tanke på det livet du ser for deg. Om du er litt nøye på valg av oppdretter så burde du uten problem kunne finne en terv som passer inn hoss dere, som ikke har overdrevet vaktinnstinkt eller er kravstor som en malle, men litt krever de selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns samojed er veldig fine hunder, men jeg stusser over at du mener den passer inn i dine kriterier.

De har gjerne ganske høyt jaktinnstink og en utpreget tendens til å ville vokte områder. De er ikke nødvendigvis spesielt enkle å kommunisere med heller, siden de ikke er spesielt førermyke av seg.

Om det er egenskaper du ikke syns er ett stort problem (at du potensielt sett aldri kan han hunden løs uten at den stikker for å drepe små dyr f.eks) er det greit, men det er dumt om du ser for deg en hund med egenskaper du virkelig ikke ønsker :)

hehe. det påstår at samojed ikke har jaktinstinkt men mer gjeterinstinkt. det lille jeg har erfaring/husker fra barndomen da vi brukte som unger få leke med en samojed hund at den likte leke med oss og var bare opptatt av os unger. det men å forstått av oppdrettere og lest er det jeg går går ut etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er de 3 det står mellom så ville jeg ikke slått fra meg tervueren om jeg var deg. Tror nok det ville medført mindre stress både for dere tobeinte og for hunden med tanke på det livet du ser for deg. Om du er litt nøye på valg av oppdretter så burde du uten problem kunne finne en terv som passer inn hoss dere, som ikke har overdrevet vaktinnstinkt eller er kravstor som en malle, men litt krever de selvsagt.

godt høre det med Tervueren om ikke legge det helt bort som jeg ser meget positivt er lett lærte i lære ting. da tilbake til polarhunder er nokså vanskelig lære ting. men jeg fikk min første polarhund den klarte jeg få til få delvis til en lederhund.

jeg har ei voksen tispe forhånden ho er 5 år nesten men lit skeptisk til aldern tenker da når man har barn. men ho som eier den mener skal ikke bli problem ho er svært glad i barn og folk og fe ho driver ikke oppdrett men hatt to valpe kull på ho. men der ho bor kan bare ha en hund. så den tispa ho skal selge er ho hennes mor. jeg har snakket med en oppdretter om dette valg om ta voksen hund men ho skulle for høre seg om noen kjente denne eier av tispa med sine venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. det påstår at samojed ikke har jaktinstinkt men mer gjeterinstinkt. det lille jeg har erfaring/husker fra barndomen da vi brukte som unger få leke med en samojed hund at den likte leke med oss og var bare opptatt av os unger. det men å forstått av oppdrettere og lest er det jeg går går ut etter

sier du at samojed har gjeterinnstinkt? Ikke hørt om det tidligere i så fall, det jeg har hørt er folk med samojed som klager på at den jakter på alt av fugl og smådyr. Men jeg sitter ikke på noen fasit på rasen, da jeg ikke kjenner de så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. det påstår at samojed ikke har jaktinstinkt men mer gjeterinstinkt. det lille jeg har erfaring/husker fra barndomen da vi brukte som unger få leke med en samojed hund at den likte leke med oss og var bare opptatt av os unger. det men å forstått av oppdrettere og lest er det jeg går går ut etter

Samojed har skikkelig killer instinkt å både jager å dreper dyr om den får mulighet. Unger å sånt er den flink med, men det er andre hunder også, så det er jo kjekt å finne den hunden som passer inn i hverdagen, og for meg så høres det ut som du leter etter noe helt annet enn en samojed når det gjelder egenskaper og hundehold.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier du at samojed har gjeterinnstinkt? Ikke hørt om det tidligere i så fall, det jeg har hørt er folk med samojed som klager på at den jakter på alt av fugl og smådyr. Men jeg sitter ikke på noen fasit på rasen, da jeg ikke kjenner de så godt.

Noen individer/linjer kan i allefall ha gode gjeteregenskaper. Jeg kjenner en Samoyed-oppdretter i USA (Doubletake) og hun gjeter med sine. Burde ligge en del videoer på YouTube. Vet at den amerikanske samoyed-klubben også har gjetekonkurranser under rasespesialen :)http://www.samoyedclubofamerica.org/sca/perf_sam/herding.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. det påstår at samojed ikke har jaktinstinkt men mer gjeterinstinkt. det lille jeg har erfaring/husker fra barndomen da vi brukte som unger få leke med en samojed hund at den likte leke med oss og var bare opptatt av os unger. det men å forstått av oppdrettere og lest er det jeg går går ut etter

Tull. Samojeden har definitivt jaktinstinkt! Noen har gjeting i seg, men det er heller unntakene. Aldri om jeg skulle stolt på en samojed som gjeterhund annet en i en liten paddock, til gjeting har vi border collier. Blant mine 9 samojeder er det EI jeg ser noe gjeteratferd i. Hun er, som de øvrige hvite vi har, en fugle- og musedreper av ypperste klasse... (og samtlige hadde forsynt seg av større villt/sau osv om de hadde hadde fått mulighet til det)

Hilsen sauebonden som har en haug samojeder og noen border collier..

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. det påstår at samojed ikke har jaktinstinkt men mer gjeterinstinkt. det lille jeg har erfaring/husker fra barndomen da vi brukte som unger få leke med en samojed hund at den likte leke med oss og var bare opptatt av os unger. det men å forstått av oppdrettere og lest er det jeg går går ut etter

Samojed er en klassisk spisshund med de typiske spisshund/primitiv-hunderase trekkene. selvsagt med individuelle forskjeller.

men du må forvente jaktinstinkt, du må forvente at det kan være utfordrende å få de helt lydige på innkalling/avbrytnings kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...