Gå til innhold
Hundesonen.no

VILL lek...


Lilleulv

Recommended Posts

Nemi blir så utrolig vill når man leker med henne eller når andre leker... Hvis jeg og kjæresten lekesloss eller bare tuller litt så hopper hun på oss, lager knurrelyd og biter litt i oss. i dag så var det en som ble dynka i snøen utenfor her og da hoppet hun på den som lå nede og beit i henne og var HELT gal... seriøst... hvordan skal jeg takle dette, for tenk om hun en gang stikker av og gjør sånn på en fremmed... :) vi sier alltid nei til henne og slutter leken, men det har jo ingen effekt neste gang det er noen som leker eller tuller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gitt hunden timeout. Enten i et rom' date=' eller kommandert på plass. Så fortsetter min egen herjing. Er det ute tas hunden i bånd. Det er hva jeg ville ha gjort.[/quote']

ja... greit nok. men jeg føler at det er skummelt at hun er sånn allikevel. fordi jeg kan jo ikke stole på henne. hva om hun stikker av en dag, og stikker til akebakken der barna aker? det hadde IKKE blitt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner, men det er vel at hun blir så oppgira og ikke kontrollerer seg helt og blir for voldsom. Er nok ikke vondt ment. Da er det greit å avbryte leken straks hvis hun blir for voldsom, evnt hyle høyt til og trekke seg unna, sånn på hundespråket at den ble for hardhendt. Hopper hunden på noen barn som leker i snøen må hunden tas straks vekk. Ville nok automatisk sagt NEI, men vet ikke hvorvidt det er rett eller ikke. Men voldsom lek= ingen lek. Skjønner din fustrasjon, Det må være så fustrerende å ha en valp som suger seg på alle og biter. :) Var på besøk hos noen som hadde en valp som var sånn og den fløy på meg hele tiden, selv om jeg sa NEI og dyttet hunden bort. Det var irriterende, måtte bare gå tilslutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det dere som jager opp hunden? eller blir hun sånn selv? Ask reagerer akkurat likedann ser jeg, det jeg gjør, er at jeg setter meg ned og roer helt ned sammen med han . var det jeg som gira han opp, kan jeg liksågodt roe ned. rolig og varm stemme, kombinert med litt kos og kløing demper alt stress og villskap hos min hund.

dere kan jo også holde henne unna slike situasjoner, men det ville ikke jeg gjort da, da får hun verken føle at hun er en del av noe, eller lære og roe ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi er 1 år og 8 mnd, så ingen valp... hun girer seg bare opp dersom folk rundt henne gjør det. hvis noen løper, lekesloss o.l. da tar det fullstendig av for henne. og hun er så utroolig voldsom, blir gal av det... jeg prøvde jo et agilitykurs med henne i høst, men måtte gi det opp da hun ble akkurat sånn på banen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi er 1 år og 8 mnd, så ingen valp... hun girer seg bare opp dersom folk rundt henne gjør det. hvis noen løper, lekesloss o.l. da tar det fullstendig av for henne. og hun er så utroolig voldsom, blir gal av det... jeg prøvde jo et agilitykurs med henne i høst, men måtte gi det opp da hun ble akkurat sånn på banen ..

ask er enda eldre, og er fremdeles sånn, for meg er det ikke noe problem. Men får dere til og roe ned? dere har to valg, enten lære og roe ned, enten før, mens eller etter at folk rundt henne er gira, eller rett og slett holde henne utenfor slik aktivitet. :) enkelte hunder blir stressa av at folk rundt dem er gira/stresset. dette gjelder vel mesteparten av hundene på kloden. hunder er flokkdyr, er flokken stresset, er også medlemmene i flokken stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...Loke er 20 mnd og hvis han kom seg løs og bort til akebakken så hadde det bare vært å ringe ambulansen med en gang :)

Jeg fikk han når han var 14 mnd de siste som hadde han var en barnefamilie som ikke helt hadde skjønt at det ikke går ann å ha en belger unghund løs på plenen når barn leker.Jeg tror kanskje dere ikke skal herje så mye når hunden er til stede til den er eldre.En annen ting er jo at hunder ofte synes det er ubehaglig at menesker lekesloss med hverandre.Jack russel terrieren min ble dritstresset og "Onkel Politi" bare jeg og eksen kysset. :roll:

Jeg synes hunden din høres normal ut jeg.Men nå er jo jeg mest vant med aktive raser så jeg blir overasket når jeg ser hunder som ikke er sånn i unghundperioden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det er normalt :oops: Nems er kjempefin på alle punkter, men jeg er litt redd for at det skal skje noe skummelt en dag når hun er sånn. Får jo til å roe ned, men da må vi ta henne vekk derfra tror jeg... skal prøve litt, men skal også prøve å unngå å ha henne oppi sånne situasjoner...

Hun hyler og hopper på oss hvis jeg og kjæresten koser litt... lurer på hva hun tenker da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en hund som snart er voksen og som fremdeles holder på med denne oppførselen, da er det god grunn til å ta seg selv alvorlig i nakken... for du har helt rett, med en såpass stor og svart (!) hund er det lett at folk blir VELDIG redde. Og i hvert fall sinte - på dere og på hunden. Det er mindre toleranse for slikt i dag, som vi vet.

Nå begynner hun å bli stor! Det hun gjør, er vel å "hive seg med og ta taperen" - dette er jo bare en variant av måten mange hunder leker på, at der en begynner å "mobbe" en annen som havner underst, så følger de andre på.... Din hund gjør det bare med folk også....

Og "lek"? Tja, dette er "voksenlek" - en vilter ung voksen hund som mangler litt rettledning fra DERE om hva dere forventer at hun skal gjøre eller ikke gjøre. Og som kanskje er ganske lettgiret i utgangspunktet.

Dette med å si "au" og timeouts... tror jeg ikke er måten å reparere på det dere har latt henne få gjøre - det virker nok bedre på en fersk valp, og ikke på en snart voksen hund som ikke har lært det den burde - nemlig å styre leken sin i forhold til folk, og bare leke "herjeleken" på initiativ.

Jeg har et par "villmenn" her også, og de tar den helt ut de, med biting i bein og drakamper og vill brøling og forfølgelser av meg (hundesisten) - MEN BARE NÅR JEG INVITERER TIL AT VI BEGYNNER! Og når JEG har fått nok, så er det "stopp" eller "slipp", og da SKAL roen senke seg. Øyeblikkelig. Dette er noe man bevisst trener på, og man kan godt gjøre det ganske positivt. Dermed kan man fremdeles herje med bikkjene, noe iallfall jeg synes er gøy... og hundene også liker.

En strålende slippkommando, som også virker på buksebein og ermer!, kan trenes inn med godis - som ikke bare gjør det mer fristende å stoppe, men som også virker dempende i seg selv (en hund må slappe av for å klare å spise, mat har dempende virkning i motsetning til fx en ball i treningssammenheng).

Men når treningen har gått sin gang, så er enden på visa at hunden SKAL slippe - uansett. Uten å se noe mer fristende, dette må bli en kommando som sitter. Det samme med innkalling, som også er tingen å trene på - så du får en hund som kan kalles ut av situasjoner den synes er morsomme også.

Med innkallings-, stopp- og slippkommandoer, så kan en hund være så vilter og gal som den bare vil - så lenge dere eller andre vil - og likevel styrbar. For å endre på at en vilter vannhund "tar av", det blir jo rene personlighetsforvandlingen! - og da kan det du er redd for heller avhjelpes med GOD lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass dere litt for å tro at "alt går over" bare de blir eldre :-)

Endel går over ja, andre ting blir....! Uheldige uvaner, som hadde utspring i ungdomsfutt og fart, kan de like gjerne ta med seg inn i voksen alder - som dette med å bite i andres klær, røske og slite i eier.

En valp som ikke lærer å roe seg ned, eller lærer når den må stoppe leken, vil ikke automatisk bli "en snill og rolig" voksen hund.... tvert om kan den gjøre noen av uvanene sine med større tyngde når den blir eldre.

Det er så gull verdt å trene på gode vaner når hundene er små og unge, heller enn å avvente situasjonen - og så måtte "reparere", det er dessuten mye mer jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass dere litt for å tro at "alt går over" bare de blir eldre :-)

Endel går over ja, andre ting blir....! Uheldige uvaner, som hadde utspring i ungdomsfutt og fart, kan de like gjerne ta med seg inn i voksen alder - som dette med å bite i andres klær, røske og slite i eier.  

En valp som ikke lærer å roe seg ned, eller lærer når den må stoppe leken, vil ikke automatisk bli "en snill og rolig" voksen hund.... tvert om kan den gjøre noen av uvanene sine med større tyngde når den blir eldre.

Det er så gull verdt å trene på gode vaner når hundene er små og unge, heller enn å avvente situasjonen - og så måtte "reparere", det er dessuten mye mer jobb!

=D> =D>

Når jeg fikk Chicka så sa mange at hennes aktivitet og stress kom til å gå over når hun ble eldre, men jeg dro allikevel på dressur kurs med hun og det er jeg sjele gald for nå, for maken til kontakt og forståelse for Chicka og hennes problemer hadde jeg ALDRI fått om jeg hadde ventet til det "gikk over"

Det er jo som å leke russisk rullett også da, det er ikke alle hunder som gir seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en hund som snart er voksen og som fremdeles holder på med denne oppførselen, da er det god grunn til å ta seg selv alvorlig i nakken... for du har helt rett, med en såpass stor og svart (!) hund er det lett at folk blir VELDIG redde. Og i hvert fall sinte - på dere og på hunden. Det er mindre toleranse for slikt i dag, som vi vet.

Nå begynner hun å bli stor! Det hun gjør, er vel å "hive seg med og ta taperen" - dette er jo bare en variant av måten mange hunder leker på, at der en begynner å "mobbe" en annen som havner underst, så følger de andre på.... Din hund gjør det bare med folk også....  

Og "lek"? Tja, dette er "voksenlek" - en vilter ung voksen hund som mangler litt rettledning fra DERE om hva dere forventer at hun skal gjøre eller ikke gjøre. Og som kanskje er ganske lettgiret i utgangspunktet.

Dette med å si "au" og timeouts... tror jeg ikke er måten å reparere på det dere har latt henne få gjøre - det virker nok bedre på en fersk valp, og ikke på en snart voksen hund som ikke har lært det den burde - nemlig å styre leken sin i forhold til folk, og bare leke "herjeleken" på initiativ.

Jeg har et par "villmenn" her også, og de tar den helt ut de, med biting i bein og drakamper og vill brøling og forfølgelser av meg (hundesisten) - MEN BARE NÅR JEG INVITERER TIL AT VI BEGYNNER! Og når JEG har fått nok, så er det "stopp" eller "slipp", og da SKAL roen senke seg. Øyeblikkelig. Dette er noe man bevisst trener på, og man kan godt gjøre det ganske positivt. Dermed kan man fremdeles herje med bikkjene, noe iallfall jeg synes er gøy... og hundene også liker.  

En strålende slippkommando, som også virker på buksebein og ermer!, kan trenes inn med godis - som ikke bare gjør det mer fristende å stoppe, men som også virker dempende i seg selv (en hund må slappe av for å klare å spise, mat har dempende virkning i motsetning til fx en ball i treningssammenheng).  

Men når treningen har gått sin gang, så er enden på visa at hunden SKAL slippe - uansett. Uten å se noe mer fristende, dette må bli en kommando som sitter. Det samme med innkalling, som også er tingen å trene på - så du får en hund som kan kalles ut av situasjoner den synes er morsomme også.

Med innkallings-, stopp- og slippkommandoer, så kan en hund være så vilter og gal som den bare vil - så lenge dere eller andre vil - og likevel styrbar. For å endre på at en vilter vannhund "tar av", det blir jo rene personlighetsforvandlingen! - og da kan det du er redd for heller avhjelpes med GOD lydighet.

Forsåvidt veldig enig med det Akela sier :wink:

Jeg måtte lære lokeliten å slippe armer og bein når jeg ikke ville leke.Nå har han lært å slutte drakampen når jeg blir passiv og når jeg sier slipp.(stort sett...)Men jeg unngår også å hause han opp for mye og jeg forventer ikke at han skal kunne leke pent med viltre barn på egenhånd (selv om han overaskende nok lekte fantastisk med en 3 åring med AD/HD i jula..).

De er unge ,de er aktive og de har lett for å bli heite i toppen..

Men selvfølgelig:det skader ikke hvis de er pittegranne lydige i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som også elsket å være med der det skjedde.

Vi lærte ham at "nok var nok", når vi var involvert, men noe vi aldri fikk slutt på desverre, var trangen hans til å løpe etter det som var i fart, og skulle "fange det" med beina sine.

Sykkel etc var ikke noe problem, for vi hadde ham ikke løs på veier.

Men kom igjen, hvis det kom en på akebrett i fullfart nedover.

Da lukket han ørene, og bare stormet etter vedkommende. Leken var ikke slutt før akebrettet var stoppet. Han løp etter dem kobinert med hang etter dem med forbeina rundt den som satt oppå akebrettet.

Dette var det artigste han viste.

Klart at dete ikke var populært. De som kjente ham lo jo (eeehhhh...ikke mannen min og jeg, skal jeg love dere..), og syenst det var morsomt, mens andre ble jo vettaskremt, og hylte og skrek der det hang en stor hund på ryggen deres, og bjeffet henrykt... :D

Vi er masse i snøen om vinteren, og vi jobbet iherdig med dette i alle år, men dette klarte vi ikke å plukke av ham.

(Når det skal være sagt gjorde han det SVÆRT bra i lydighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd folkens! mye vi må jobbe med ja... men vi har trent lydighet fra hun var valp, og huner god i lydighet. innkalling og "slipp" kan hun så det suser, men dessverre ikke når hun blir så gira, altså i sånne situasjoner. da blokkerer hun. jeg skjønner hva vi må jobbe med, akela hadde mange gode poeng. men jeg skulle ønske jeg kunne få hjelp noe sted, for jeg har prøvd å jobbe med det så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun allerede ganske lydig, men ikke hører i visse situasjoner, så mangler dere jo bare "litt" :-) ... den siste biten, der hunden hører selv om fristelsen er enorm.

Det krever bevisst trening, så ja, kanskje du bør få hjelp så det virkelig monner NÅ. Ta en ringerunde rundt til noen hundeskoler/hundetrenere, det er sikkert noen som kan anbefale noen her inne. Det ER vanskelig å jobbe med slike ting, og det ER bra å få kyndig hjelp som ser dere - og ser DETTE problemet.

En god trener vil kunne konstruere lignende fristelser, og vise dere hvordan dere skal jobbe med det, skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...