Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke inn i bilen


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Tispa mi er herlig og ivrig på å gjøre rett i alle slags situasjoner, men når det gjelder å hoppe inn i bilen er hun ikke like herlig :P

Når vi kjører bil så slapper hun aldri av, og det virker ikke som om hun setter helt pris på bilturer. I starten ville hun ikke inn i bilen, men ved hjelp av en tennisball fikk vi løst problemet og hun begynte å hoppe inn i bilen selv. Nå har derimot problemet kommet tilbake, og denne gangen blir det ikke løst med tennisball.

Når bakluka på bilen blir åpnet så rygger hun tilbake og prøver å komme seg unna. Må ha strammere halsbånd når vi skal i bilen slik at hun ikke kommer seg løs. Hun rygger og trekker seg unna, og stopper ikke før vi er langt fra bilen. Jeg har prøvd med godbiter og leker, men hun bare låser seg helt. Eneste måten å få henne inn i bilen nå er å bære henne før vi tar opp bakluka. Er vi trege med å lukke burdøra tar hun sats og stuper ut av bilen. Når hun først er løs og vet at hun skal inn i bilen er hun vanskelig å få tak i, og jeg bruker lang tid på å komme nær henne. Skikkelig skummelt når vi er i nærheten av trafikkert vei.

Det jeg lurer på er om noen har tips til hva jeg kan gjøre? Hjemme nå sover hun i bur om natten pga løpetid, og der går hun frivillig inn bare jeg peker på buret, så tror det har noe med bilkjøring å gjøre. Noe jeg kan gjøre for å gjøre bilkjøring bedre? Har prøvd med tepper over buret, antiskli osv.. Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Prøv en periode med bilsyketabletter og se om det blir bedre da. Ville i mellomtiden bare puttet henne inn og sett om hun føler seg bedre og dermed også senere har mer lyst selv til å gå inn i bilen. Kan hende hun blir litt bilsyk.

Det skal jeg absolutt prøve! Hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei som ikke liker å kjøre bil. Vi løfter henne bare inn i bilen og venter med å lukke døren til buret til hun tydelig sitter uten å ha tenkt til å hoppe ut. Når vi åpner døren igjen så venter vi med å si værsågod til hun sitter og venter. Hvis hun prøver å gå ut før klarsignal så stopper vi henne fysisk ved å holde fast i halsbåndet eller en hånd foran brystkassen. Hun får som regel godbit både på vei in og ut, men jeg lokker ikke fordi lokking ofte ikke er noen god ide i situasjoner hvor hunden ikke har lyst

Om vi har på turklær (med turting) så hopper hun ganske frivillig inn, så jeg regner med at det ikke skal så mye trening til før hun hopper frivillig inn alltid. Måten jeg har tenkt til å gjøre det på:

Løfte henne inn, gi klarsignal til å komme ut når hun viser tegn til å vente på "værsågod", deretter BRA belønning utenfor bilen. Ikke så mange repetisjonene hver gang. Etterhvert kommer jeg til å vente på at hun gjør antydning til å hoppe inn selv, og da kommer "værsågod" nesten umiddelbart etterpå slik at det blir belønningen for å hoppe inn frivillig. Deretter kommer den ekte belønningen, feks kjempegode godbiter eller drakamp eller noe. Hvis hun ikke hopper selv så løfter jeg henne noen ganger til. Innimellom er det nok en fordel at innhoppingen/-løftingen resulteter i en kort kjøretur for å gå tur eller trene eller noe annet morsomt. Sannsynligvis tar det ikke mange øktene før hun synes det er helt greit å hoppe inn, håper jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har ei som ikke liker å kjøre bil. Vi løfter henne bare inn i bilen og venter med å lukke døren til buret til hun tydelig sitter uten å ha tenkt til å hoppe ut. Når vi åpner døren igjen så venter vi med å si værsågod til hun sitter og venter. Hvis hun prøver å gå ut før klarsignal så stopper vi henne fysisk ved å holde fast i halsbåndet eller en hånd foran brystkassen. Hun får som regel godbit både på vei in og ut, men jeg lokker ikke fordi lokking ofte ikke er noen god ide i situasjoner hvor hunden ikke har lyst

Om vi har på turklær (med turting) så hopper hun ganske frivillig inn, så jeg regner med at det ikke skal så mye trening til før hun hopper frivillig inn alltid. Måten jeg har tenkt til å gjøre det på:

Løfte henne inn, gi klarsignal til å komme ut når hun viser tegn til å vente på "værsågod", deretter BRA belønning utenfor bilen. Ikke så mange repetisjonene hver gang. Etterhvert kommer jeg til å vente på at hun gjør antydning til å hoppe inn selv, og da kommer "værsågod" nesten umiddelbart etterpå slik at det blir belønningen for å hoppe inn frivillig. Deretter kommer den ekte belønningen, feks kjempegode godbiter eller drakamp eller noe. Hvis hun ikke hopper selv så løfter jeg henne noen ganger til. Innimellom er det nok en fordel at innhoppingen/-løftingen resulteter i en kort kjøretur for å gå tur eller trene eller noe annet morsomt. Sannsynligvis tar det ikke mange øktene før hun synes det er helt greit å hoppe inn, håper jeg :)

Når vi har kjørt så venter hun alltid til båndet er på før hun hopper ut. Da kobler hun bilkjøring ferdig, og da er det ikke noe stress med å komme seg ut. Tvert hun er ute av bilen er det dog ikke mulig å få henne inn igjen.

Det du beskriver er sånn vi gjorde det med tennisballen sånn ca, men problemet nå er at hvis vi ikke har kjørt så er det umulig å få henne til å hoppe frivillig inn i bilen igjen. Samme hvor mye vi leker eller belønner(når hun er mottakelig for det) så vil hun ikke inn i bilen.

Tidligere hoppet hun frivillig inn i bilen ved pauser på trening, men det gjør hun ikke nå lenger.

Vil gjerne fortsette å trene, men veldig vanskelig når hun bare vil stikke så fort man åpner døren på bilen. (Sidedørene går bra, bakluken der buret står er problemet.) Jeg har mange ganger stått med hjertet i halsen da hun har løpt rett uti veien her, og når jeg har tatt et steg mot henne så har hun gått enda et steg fra meg. Eneste måten å få tak i henne i slike situasjoner er å lukke alle dører på bilen og gå et stykke bort fra den. Når jeg omsider har fått tak i henne har jeg koblet bort fra den negative situasjonen før jeg har bært henne inn i bilen, ergo tjener hun ingenting på å stikke.

Føler jeg må legge til at det er kun i situasjonen med bilen at hun oppfører seg sånn. Skal kjøpe bilsyketabletter i morgen, også skal jeg bare bære henne inn i bilen en stund, så får vi se om hun rett og slett er bilsyk. Det virker nesten litt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder å gjøre et nummer ut av det, kan du jo lage et "Bilen er det kuleste stedet å være evver" program!

  • Inn i bilen, godbit (evt leke), så ut igjen og ferdig med bil. Når den er etablert og ikke det å hoppe inn i bilen forbindes med en langvarig lidelse, men noe gøy, er det tid for neste skritt
  • Starte som forrige punkt, men lukke døra til buret. Lukke døra til bakluka, telle til ti, så åpne, ut og ferdig med bil. Gjenta en haug med ganger om nødvendig.
  • Så utvide til småturer.
  • Så normale turer.
  • Ved tilbakefall, gå tilbake til start

Er det mulig å ikke ha hunden i bilen mer enn nødvendig? Altså prøve å unngå langturer og lange venteperioder i bil. For oss som ikke har bil, er det jo ikke noe problem, men jeg ser at enkelte hunder kan få aversjon mot bil, fordi de rett og slett har sittet for mye i den. Vet ikke om det er slik hos dere, men det er noe å tenke på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Du bør uansett ikke ha hunden løs i bilen, men sikret enten i bur eller sele.

Hundene ligger selvfølgelig i bur i bilen :)

Hvis du gidder å gjøre et nummer ut av det, kan du jo lage et "Bilen er det kuleste stedet å være evver" program!

  • Inn i bilen, godbit (evt leke), så ut igjen og ferdig med bil. Når den er etablert og ikke det å hoppe inn i bilen forbindes med en langvarig lidelse, men noe gøy, er det tid for neste skritt
  • Starte som forrige punkt, men lukke døra til buret. Lukke døra til bakluka, telle til ti, så åpne, ut og ferdig med bil. Gjenta en haug med ganger om nødvendig.
  • Så utvide til småturer.
  • Så normale turer.
  • Ved tilbakefall, gå tilbake til start
Er det mulig å ikke ha hunden i bilen mer enn nødvendig? Altså prøve å unngå langturer og lange venteperioder i bil. For oss som ikke har bil, er det jo ikke noe problem, men jeg ser at enkelte hunder kan få aversjon mot bil, fordi de rett og slett har sittet for mye i den. Vet ikke om det er slik hos dere, men det er noe å tenke på.

På punkt en så tenker du at jeg skal løfte henne inn i bilen før jeg belønner og så tar henne ut, sant? Skal isåfall gjøre det du skriver :)

Hundene ligger ikke i bilen mer enn nødvendig, det er mer transportetapper, pauser ved treninger osv. Som sagt ser jeg at hun ikke slapper ordentlig av når bilen kjører, så skal prøve med både bilsyketabletter og det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvilket merke bilsyketabletter kan brukes til hund? Lurer på om jeg skal prøve på T, han er heller ikke begeistra for bilkjøring.

Google sier Postafen. Jeg skal kjøpe i dag, kan si i fra når jeg vet sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket merke bilsyketabletter kan brukes til hund? Lurer på om jeg skal prøve på T, han er heller ikke begeistra for bilkjøring.

Postafen fungerer helt greit på hunder. En tablett er nok til en hund på rundt 25 kg. Noen hunder blir også trøtte/døsige av Postafen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere valper/unghunder som syntes bilkjøring var oppskrytt (mildt sagt) bla. Støverene. Men har aldri laget noe styr ut av det, lemper dem inn og kjører dit vi skal :) Enkleste og beste botemiddel er at bilkjøring fører til noe positivt. Her i huset er jo det kjempeenkelt; bilkjøring = jakt. Det skal ikke mange turene til før den mest bilhatende hund hopper rett inn med glede. Eldste Støveren er noe av det minst bilglade jeg har hatt. Hun måtte slepes bort til bilen til å begynne med. Men selv hun tok koplingen lett, og nå blir hun overlykkelig når hun skjønner hun skal i bilen, og hopper rett inn selv.

Dere som ikke har jakthunder kan sikkert få til noe lignende? Bilkjøring = tur i skogen/trening/skitur etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Av to onder så er sikkert kvalme/bilsykhet veldig bra å slippe, men jeg kan jo informere om at Postafen kan ha gufne bivirkninger. Jeg måtte bruke det en gang, og det ga grusomme ubehag i musklene. Ingenting å ta lett på med andre ord :)

Skal selvfølgelig sjekke bivirkninger osv før jeg gir det til hunden. Det er ikke for å ta en easy-fix, men vi er avhengi av å kjøre bil til ting, og jeg vil at hun skal syns det er greit. Det syns hun tydeligvis ikke nå når hun virkelig nekter å være med.

Jeg har hatt flere valper/unghunder som syntes bilkjøring var oppskrytt (mildt sagt) bla. Støverene. Men har aldri laget noe styr ut av det, lemper dem inn og kjører dit vi skal :) Enkleste og beste botemiddel er at bilkjøring fører til noe positivt. Her i huset er jo det kjempeenkelt; bilkjøring = jakt. Det skal ikke mange turene til før den mest bilhatende hund hopper rett inn med glede. Eldste Støveren er noe av det minst bilglade jeg har hatt. Hun måtte slepes bort til bilen til å begynne med. Men selv hun tok koplingen lett, og nå blir hun overlykkelig når hun skjønner hun skal i bilen, og hopper rett inn selv.

Dere som ikke har jakthunder kan sikkert få til noe lignende? Bilkjøring = tur i skogen/trening/skitur etc.

99% av bilturene ender med tur, lek eller trening. Skal prøve som Ida skriver, å gjøre bilen til et kult sted å være. Det er prøvd på en litt annen måte tidligere, men får bare fortsette å prøve. Jeg lager heller ikke noe sak av å skal inn i bilen, men i det siste har det jo blitt det. Får dermed bare fortsette å løfte henne før vi kommer til bilen, så vi slipper disse negative episodene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...