Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ikke orket å se bilder/video, men her er altså link til artikkelen :

http://www.vg.no/forbruker/dyrene/her-venter-hundene-paa-aa-bli-slaatt-i-hjel/a/23359870/

"Her venter hundene på å bli slått i hjel. Skinnet selges i Europa og Norge"

Skinn (huden) fra hunder som avlives på svært brutale måter brukes til bl.a. hansker, som også selges i vår del av verden.

Det er vel ingen hemmelighet at pels fra asiatiske hunder som er avlivet på like inhumane måter, brukes f.eks. som kant-pels rundt hetter på anorakker og slikt. Blant annet ble det avdekket for noen år siden at pels på klær var fra schäfer-hunder, avlivet på grotesk vis i Asia.

Jeg vil si: BRUK ALDRI KLÆR SOM HAR NOEN FORM FOR EKTE PELS! Hunder er blant dyrene som brukes.

Skrevet

Det man ikke vet visstnok, selv fuskepels kan være hund etc Rådet er å unngå alt av lær og skinn hvor opprinnelsen ikke er klart og tydelig merket.

Støtter fullt opp om dette. Det er vel også kommet fram at selv fuskepels kan være hundepels ... En kvalitetsfuskepels koster visstnok mer enn en billig ekte pels - som f.eks fra kina og hundepelseksporten.

Så det absolutt lureste er å kjøpe produkter som - som TonjeM sier - er TYDELIG merket og som er fra en kjent produsent. Å kjøpe billigvarianter av jakker, votter o.l på f.eks Morris til 299kroner kan fort være en uheldig avgjørelse og en direkte støtte til grusom pelsindustri (og da på tvers av dyrearter, både rev og hund og hele sjallabaisen).

Å betale litt ekstra for kvalitet skaper mindre etterspørsel etter billige søppelprodukter til en litt mindre pris. Etterspørselen etter sistnevnte skaper disse forb***** utspekulerte knallisene som utnytter svakere individer (dyr, barn, eldre...) og miljøet for å tjene enormt med penger på at folk skal ha disse billig-greiene.

Skrevet

Samme som med all annen dyreindustri... Man burde vel heller gi noen ekstra kroner for gode, Norske rødrevskinn ;) (men de er faktisk så lavt betalt at de fleste ikke gidder å flå dem engang...)

Skrevet

Samme som med all annen dyreindustri... Man burde vel heller gi noen ekstra kroner for gode, Norske rødrevskinn ;) (men de er faktisk så lavt betalt at de fleste ikke gidder å flå dem engang...)

Ja, hvorfor selges ikke disse egentlig? Må jo være mulig å farge også hvis det er fargen folk ikke liker.
Skrevet

Eller kjøpe kvalitetsprodukter med syntetisk pels, dersom man ikke ønsker ekte pels. Jeg har f.eks jakke fra Fjellreven med syntetisk pelskant. :)

Skrevet

Ekkelt at det er mulig å kjøpe skinnprodukter som kan være laget av hund, men da er det vel isåfall neppe merket at det er laget i f.eks Italia, eller?

Men det med at fuskepels kan være ekte er jeg ikke akkurat bekymret for på mine og de jeg har sett, selvom jeg har en dyr jakke der kragen ser mye mer ekte ut enn på mange andre, ser man jo det veldig godt på nært hold allikevel, og ikke minst kjenner man jo forskjellen.

Skrevet

Jeg kjøper ikke fuskepels heller for jeg synes ikke at jeg trenger å støtte oppom at pels (ekte eller ei) er pent og kult. Så slipper jeg å være i tvil.

Skrevet

Har ikke noe imot skinn av hund eller andre dyr, men måten de avlives på er jo forferdelig grusom. Det eneste vi kan gjøre er vel som nevnt tidligere å unngå umerkede produkter, kanskje også spørre i butikken hvor feks hanskene man vil kjøpe kommer fra og gjøre butikkene mer oppmerksomme på at dette er noe flere/mange ikke vil ha.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...