Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassemetoden-står fast.


Maria_ss
 Share

Recommended Posts

Jeg begynte med kassemetoden på min valp som er 12 uker gammel. Hun skjønner nå at hun skal så med labbene på kassen, men så skjer det ikke noe mer. Hun flytter ikke bakfotene i det hele tatt. Hun bare står å ser på meg også blir hun lei og går over kassen. Det samme gjør hun vist jeg prøver å ta et lite skitt til høyre. Da ser hun at hun kan hoppe over kassen og gjør det og kommer tilbake en stund etterpå og bare står på kassen igjen.

Hva skal jeg gjøre nå? Noen ganger kan hun flytte på bakfotene men da i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du kan helt fint bevege seg mer enn ett lite skritt til høyre. Om hun trenger det kan du fint gå (rolig) nesten helt rundt kassa for å få henne til å bevege seg :) Det at du må bevege seg tar du bort igjen etterpå. Det er mye lettere når hun har forstått at det er bevegelse av bakkroppen som skal til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det stoppet mest hos meg også. Jeg belønnet mye for å bli stående på kassen, også ventet jeg. Det tok lang tid, men så plutselig skiftet han litt på bakbeina - og jeg belønnet MASSE! Så gjorde han det igjen, antagelig tilfeldig, og det var julaften enda en gang. Og da tok han det etterhvert.

Noen sier at det å fjerne kassen er det vanskeligste for hundene, men for meg var det den første bevegelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det stoppet mest hos meg også. Jeg belønnet mye for å bli stående på kassen, også ventet jeg. Det tok lang tid, men så plutselig skiftet han litt på bakbeina - og jeg belønnet MASSE! Så gjorde han det igjen, antagelig tilfeldig, og det var julaften enda en gang. Og da tok han det etterhvert.

Noen sier at det å fjerne kassen er det vanskeligste for hundene, men for meg var det den første bevegelsen.

Samme her :) Å fjerne kassen har ikke vært noe problem for mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg ikke gadd å lære Tidi å frivillig gå oppå kassen. Jeg lokket henne opp og startet rett med å belønne bevegelser i bakføttene. Jeg har sjeldent måtte klikke for at hun beveget seg i feil retning, så jeg slapp hele den konflikten også med å vanne ut at de går i feil retning.

Jeg håper ting løsner for deg, Maria :) Tålmodighet er en stor prøve når det kommer til hundetrening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen feil retning på kassen. Selv om vil at de skal bevege seg bare en vei for utgangsstilling så er det bare fint at hunden klarer å tilby å flytte bakbeina begge veier. Når vi ønsker å jobbe med bare den ene retningen så er det bare å la være å belønne "feil" retning i den økten, men aller først må hunden lære at all bevegelse av bakbeina er bra :)

Som @Tabris skriver så kan det virke å belønne masse for å stå på kassen, og så plutselig vente litt og se om hunden tilbyr en bitteliten (eller stor) bevegelse, om så bare at rompa beveger seg litt. Da er det ikke sikkert at det tar lange tiden før hunden blir utålmodig og prøver noe annet enn å bare stå rolig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...