Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikring av hund i bil.


Recommended Posts

Hei! Vi har ny bil, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre mtp. sikring av hundene. Bilen er en Kia Cee'd 2009 stasjonsvogn. Hundene det er snakk om vet jeg ikke ferdig størrelse på enda - en BC hann og en Tervueren hann (for øyeblikket 7/8 og 3/4 mnd gamle).

Bagasjerommets mål er 87 cm bredt, 81 cm dypt. Eventuelle bur må vel være vinklet litt i tillegg, for å utnytte plassen mest - både bakerst mot baksetene og foran ved døra.


Alternativene er som følger;

1 - spesieltilpassede bur fra Kelamannen. Han holder vel til rett borti gata her (Askim?), så kunne tatt med bilen dit og prøvd å finne best mulige løsning. Likevel - et bagasjerom med de målene blir vel for lite til to, gjør det ikke?

2 - gitter mellom bagasjerom og bakseter, og sånt gitter (Variogate f.eks.) mellom bagasjerommet og døra. Fortsatt redd for at det skal bli for lite, og i tillegg hvor sikkert noe sånt er... Har sett en del gitter som bare spennes fast som ser ganske pinglete ut, andre som ser hakket mer sikre ut - men er det egentlig sikkert i det hele tatt? Hvor mye tåler de liksom?

3 - ha hundene i baksetene. Har sett litt på denne selen; http://sleepypod.com/shop/dog-harness/clickit-dog-harness.html som visstnok skal tåle en del (også festes den på begge sider, ikke bare èn) - men hvor trygt er egentlig det da? :P Den er jo rimelig dyr også, så det frister ikke så voldsomt å kjøpe slike til voksende hunder, men de fleste andre jeg har lest om (og kanskje denne også) hjelper jo ikke all verden om man skulle kræsje... Aner heller ikke hvor man kjøper de, mener å huske at de ikke sendte til Norge fra den siden i alle fall.


Så, jeg blir veldig glad om noen kunne fortalt hva de hadde valgt, og hvorfor. Er også veldig nysgjerrig på hvor store bur folk med tervehanner her inne har, og hva de vil si er ''minstekrav'' til plass. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to relativt store hunder hadde jeg hatt dem i bagasjerommet med gitter inn mot bilen, og evnt. gitter ut og, hvis du ønsker å kunne ha døren oppe mens hundene er inni bilen. Også ville jeg kanskje kjøpt en skillevegg og, sånn som bla. variogate har.

Mange gode løsninger i tråden som heter "vis meg din løsning med hundebur i bilen" (eller noe sånt).

Skjønner ikke en dritt av siden her, men liker løsningen http://www.kulkukoira.com/

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/Koiraveraejaet/DOGatEASY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to relativt store hunder hadde jeg hatt dem i bagasjerommet med gitter inn mot bilen, og evnt. gitter ut og, hvis du ønsker å kunne ha døren oppe mens hundene er inni bilen. Også ville jeg kanskje kjøpt en skillevegg og, sånn som bla. variogate har.

Mange gode løsninger i tråden som heter "vis meg din løsning med hundebur i bilen" (eller noe sånt).

Skjønner ikke en dritt av siden her, men liker løsningen http://www.kulkukoira.com/

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/Koiraveraejaet/DOGatEASY

Ja, det hadde vel vært det beste, er bare så redd for at det ikke er sikkert nok om vi kræsjer.. Blir glad for tips om gitter mellom baksete og bagasje som faktisk tåler en trøkk, om det finnes. :ahappy:

Haha, jeg skjønner absolutt ingenting der selv. Har vært og titta der inne, men blir nervøs av å i det hele tatt tenke på å bestille derfra - tenk om jeg tar dårlige mål, at det oppstår en misforståelse eller at frakten koster en formue. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror variogate er det eneste gitteret som er krasjtestet. Men mulig jeg tar feil her altså.

Den blir visst for bred til å passe i bagasjen her. :hmm:

Hm. Lurer på om denne; http://www.hundepoter.no/products/hundegitter-kia-ceed-sw er mer sikker enn de rimeligere variantene som finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men Artig å se at det kommer flere terver i Askim. Kan jeg spørre hvor din er fra?? Har selv terv så si ifra hvis du vil møtes.

Når det er sagt:

Har en terv på 1 1/2 år og bruker variocage dobbel xxl. Hadde ikke villet hatt noe mindre til han så det kan være at gitter er en bedre løsning.

Tispa er litt mindre så hun får bedre plass der, men for en hann ville jeg ikke gått for mindre variocage hvis du ikke velger å ta bort skilleveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vel vært det beste, er bare så redd for at det ikke er sikkert nok om vi kræsjer.. Blir glad for tips om gitter mellom baksete og bagasje som faktisk tåler en trøkk, om det finnes.  :ahappy: 

Haha, jeg skjønner absolutt ingenting der selv. Har vært og titta der inne, men blir nervøs av å i det hele tatt tenke på å bestille derfra - tenk om jeg tar dårlige mål, at det oppstår en misforståelse eller at frakten koster en formue.  :P

Hos kulkukoira blir målene rett så lenge du oppgir din bil og modell eksakt. Fikk mitt flr ca en måned siden og er dritfornøyd! Kontakt dem per mail så er kommunikasjonen mye letter enn Google translate side :P

Ang gitter mellom baksete og bagasjerom så anbefaler jeg å kjøpe originalt til bilen, det skal tåle en god trøkk, det er jo bare å høre med en Kia forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men Artig å se at det kommer flere terver i Askim. Kan jeg spørre hvor din er fra?? Har selv terv så si ifra hvis du vil møtes.

Når det er sagt:

Har en terv på 1 1/2 år og bruker variocage dobbel xxl. Hadde ikke villet hatt noe mindre til han så det kan være at gitter er en bedre løsning.

Tispa er litt mindre så hun får bedre plass der, men for en hann ville jeg ikke gått for mindre variocage hvis du ikke velger å ta bort skilleveggen.

Han kommer fra Kennel Brukbare i Oslo. :) Jeg bor ikke i Askim da, men ti minutters kjøretur unna. Kan sikkert møtes en gang vi er i området! Er du noe aktiv i hundeklubben der eller? Tenkte å melde meg inn til neste år og være med på litt treninger og sånt.

Hm, Variocage XXL er 20 cm bredere enn det vi har plass til, så jeg er fortsatt redd for at det skal bli for trangt i bagasjen når de er utvokst... Men det går vel kanskje, de ligger rolig i bil uten noe som skiller dem nå i hvert fall.

Hos kulkukoira blir målene rett så lenge du oppgir din bil og modell eksakt. Fikk mitt flr ca en måned siden og er dritfornøyd! Kontakt dem per mail så er kommunikasjonen mye letter enn Google translate side :P

Ang gitter mellom baksete og bagasjerom så anbefaler jeg å kjøpe originalt til bilen, det skal tåle en god trøkk, det er jo bare å høre med en Kia forhandler.

Ok, så bra at det er litt lettere enn det ser ut som på siden! Hvor mye måtte du betale for din løsning, inkl. frakt?

Har prøvd å google for å se om man får tak i gitter til Kia, ikke funnet noe annet enn det jeg har linket til, som da er laget til å passe Kiaen, men laget av Artfex... Men skal ringe også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artfex har også gitter. Veldig fornøyd med de.

Ja, det var det jeg linket til litt lenger oppe - det virker altså som om den vil holde om man kræsjer? Er litt redd for å kjøpe et gitter til to og et halvt tusen som egentlig ikke hjelper noe om det først er en ulykke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg linket til litt lenger oppe - det virker altså som om den vil holde om man kræsjer? Er litt redd for å kjøpe et gitter til to og et halvt tusen som egentlig ikke hjelper noe om det først er en ulykke. :P

Jeg har ikke gitter, men burene, og er kjempefornøyd med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos kulkukoira blir målene rett så lenge du oppgir din bil og modell eksakt. Fikk mitt flr ca en måned siden og er dritfornøyd! Kontakt dem per mail så er kommunikasjonen mye letter enn Google translate side :P

Ang gitter mellom baksete og bagasjerom så anbefaler jeg å kjøpe originalt til bilen, det skal tåle en god trøkk, det er jo bare å høre med en Kia forhandler.

Hva betalte du for ditt gitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer fra Kennel Brukbare i Oslo. :) Jeg bor ikke i Askim da, men ti minutters kjøretur unna. Kan sikkert møtes en gang vi er i området! Er du noe aktiv i hundeklubben der eller? Tenkte å melde meg inn til neste år og være med på litt treninger og sånt.

Hm, Variocage XXL er 20 cm bredere enn det vi har plass til, så jeg er fortsatt redd for at det skal bli for trangt i bagasjen når de er utvokst... Men det går vel kanskje, de ligger rolig i bil uten noe som skiller dem nå i hvert fall.

Ok, så bra at det er litt lettere enn det ser ut som på siden! Hvor mye måtte du betale for din løsning, inkl. frakt?

Har prøvd å google for å se om man får tak i gitter til Kia, ikke funnet noe annet enn det jeg har linket til, som da er laget til å passe Kiaen, men laget av Artfex... Men skal ringe også. :)

Hva betalte du for ditt gitter?

Nå husker jeg ikke eksakt, men med moms/toll og frakt og da både gitter OG skillevegg kom det på litt under 8000kr.

Men skilleveggen alene er 120EUR, og den er tross alt bare en tilpasset finerplate med fine mørke overflater og huller der de skal være, altså noe jeg virkelig tror man kan ordne til selv med en vanlig finerplate, om man ikke er så fin på det, eller vil spare litt penger.

Selvom jeg selv ikke angrer på at jeg valgte original skillevegg.

Et annet tips er å bestille til Sverige om man har en adresse man kan bruke, da får man vesentlig lavere frakt (jeg betalte ca 1500kr i frakt alene), pluss at man da nok slipper moms og slikt (litt usikker på svenske regler der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...